handdator

Visa fullständig version : förslag på benträning? (kampsport)


Lillfightern
2012-02-18, 18:47
Kan för tillfället inte sparka ordentligt, förmodligen för att mitt bäcken är lite förskjutet. Det går att sparka upp till midjehöjd men jag vågar helt enkelt inte innan det blivit fixat. Kör bara lösa lowkicks utan att vrida in höften, för säkerhets skull.

Nu undrar jag om ni som tränar kampsport (och ni andra med) har tips på övningar jag kan göra själv hemma för att inte vara tillbaka på noll igen med benen när jag kan börja träna ordentligt? Helst några som inte är allför påfrestande på just bäckenet?

Känns som slöseri med tid att bara träna sjukgymnastik med benen när det inte är dom det är fel på. De hamnar liksom efter i utvecklingen.

Jag har total idétorka så kom gärna med förslag :)

garluch
2012-02-18, 20:34
Kanske ska dokumentera och säkerhetsställa vad problemet är först?

Peter.B
2012-02-18, 20:55
Sparka inte alls om du inte kan vrida in höften ordentligt. Det sabbar bara din teknik, du nöter in och vänjer dig vid felaktiga rörelsemönster. Satsa på att utveckla din boxning eller brottning eller vad det nu än är för kampsport du pysslar med tills du kan träna på att sparka korrekt och ordentligt igen.

Gällande benträning är olika enbensövningar bra om du har problem med bäckenet. Bulgariska split squats och pistols exempelvis. Båda går att göra hemma, den sistnämnda allra enklast. Om du inte kan göra dem helt fritt än så kan du börja med att göra halva rörelser och hålla i en vägg eller så. Sen går du en centimeter djupare för varje set eller varje pass tills du når ett bra djup.

Lillfightern
2012-02-19, 13:28
Kommer ta flera månader innan jag kommer få veta nåt mer om jag känner min vårdcentral rätt. Om ortopedmottagningen ens går med på att ta emot mig får jag ändå vänta minst två månader. Läkaren sa att de troligen skulle neka mig en tid eftersom det inte syntes nåt på skelettröntgen, och ingen på v.c vill undersöka saken närmre för att få fram mer underlag. Kan inte bara stå och göra ingenting i väntan på nåt som kanske aldrig kommer. Har ändå aktivt försökt få hjälp i ett halvår nu, men får tydligen klara mig själv.

Provade att göra pistols och split squads, som det är nu har jag tydligen redan blivit så svag vid lägesändringar i höften att det får räcka med pyttesmå rörelser. Bra tips ändå, har aldrig provat det förut :)

mikaelj
2012-02-19, 13:31
Sök privat. Annars är risken bara att du förvärrar problemet - Kolozzeum forum är inte läkare.

Har du rörlighetsproblem?

Peter.B
2012-02-19, 13:59
Sjukgymnast kan du söka direkt via landstinget. Om du tycker det är för dyrt att gå privat och tar för lång tid via vårdcentral.

Lillfightern
2012-02-19, 14:15
Mitt problem är snarare för mycket rörlighet. Har nästan full rörlighet även när lederna ligger fel, som nu till exempel. Det som blir är att jag snarare tappar kraften i musklerna runt lederna när jag måste ta i. Vilket just nu är typ hela ryggraden och bäckenet. Hände nåt i ryggraden inatt så det känns förjävla instabilt och jag vågar knappt röra övre delen av kroppen alls nu >.<

Ska försöka få ta i nån som kan skriva remiss till MR, som inte skriver i min journal att allt beror psykiska problem och att det inte finns nåt att kolla upp. Blir väl akuten i värsta fall..

mikaelj
2012-02-19, 14:28
Varför tror du att sjukgymnaster (per #0) inte kan lösa ditt problem?

Lillfightern
2012-02-19, 14:56
De har inte kunnat göra det hittills. Tro mig jag har gått till sjukgymnastiken för rehabilitering och behandling i ett halvår och det blir ändå bara sämre. De utgick först från att det bara handlade om stelhet och musklerna men nu säger min sjukgymnast att det måste vara något mer som är fel för det stämmer inte, och hon måste veta vad det är. Ingen sjukgymnast vågar behandla mig innan de vet helt säkert vad felet är. Antar att de vill veta om jag har diskbrock, buktande diskar eller liknande som riskerar att bli värre. Blev nekad behandling senast jag var där pga detta.

mikaelj
2012-02-19, 15:05
Kolla med Ego här på forumet. Han verkar kompetent.