handdator

Visa fullständig version : Skyldig till motsatsen ... eller hur var det nu?


Baluu
2012-02-18, 17:12
SOPA var ett förslag som skulle ändra på den juridiska bevisbördan. Nu föreslår SD att vissa kriminella "ska få dessa [bilar m.m.] beslagtagna såvida de inte kan ge en rimlig förklaring" (http://www.aftonbladet.se/debatt/article14387653.ab).

Tycker ni det är dags att se över bevisbördan vid anklagelser av vissa typer av brott?

Jens.Andersson
2012-02-18, 17:18
Har ingenting emot RICO förslaget så som det presenterades här, vad gäller beslagtagning
av egendom är det fel men eftersom det riktar sig personer involverade i organiserad brottslighet
så bryr jag mig faktiskt mindre.

Kassler
2012-02-18, 17:44
Som vanligt har inte SD tänkt så långt. Vad får en person dömd för organiserad brottslighet köra? Extremfallet är enkelt, men var går gränsen?

Oxe
2012-02-18, 17:56
Nej, det är alltid den anklagandepartens jobba att påvisa att personen är skyldig...
Med fakta inte med lösrykta spekulationer...

Yes
2012-02-18, 18:09
Har ingenting emot RICO förslaget så som det presenterades här, vad gäller beslagtagning
av egendom är det fel men eftersom det riktar sig personer involverade i organiserad brottslighet
så bryr jag mig faktiskt mindre.
Eftersom det riktar sig mot kriminella bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot omoraliska personer bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot grannen bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot Jens Andersson...

Ignatius72
2012-02-18, 18:11
Man har ju kört en liknande taktik mot nolltaxerare. Tjänar man inga pengar är det inte rimligt att köra omkring med en bil på miljonen.

Jens.Andersson
2012-02-18, 18:15
Eftersom det riktar sig mot kriminella bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot omoraliska personer bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot grannen bryr jag mig mindre... Eftersom det riktar sig mot Jens Andersson...

Kändes som att den skulle få lite paralleller. Ja det är nog omoraliskt av mig men
hur jag än försöker så kan jag inte tycka synd om personer som sysslar med organiserad
brottslighet. Sorry.

Yes
2012-02-18, 18:44
Kändes som att den skulle få lite paralleller. Ja det är nog omoraliskt av mig men
hur jag än försöker så kan jag inte tycka synd om personer som sysslar med organiserad
brottslighet. Sorry.
Du missade min poäng. Jag tycker inte heller synd om brottslingar. Börjar man däremot tumma på rättsprinciperna kommer det förr eller senare slå tillbaka mot en själv. Idag skiter vi hur man trycker till organiserade brottslingar, imorgon försöker vi trycka till våra fiender eller personer vi ogillar, i övermorgon sitter vi själva där och försöker bevisa att vi är oskyldiga.

RICO förslaget ser annars vid en första anblick ut som en bra idé.

När det gäller yrkeskriminella som bor i lyxvillor och kör Ferrarisar måste de vara försvinnande få. Vad de flesta yrkeskriminella gör är att bo hos mamma, spara pengarna i madrassen och flasha på krogen. Det är liksom svårt att hålla tillgångarna borta från myndigheterna.

Nu vill alltså Åkesson tumma på rättssäkerheten så man kan komma åt de fåtal fall där det uppenbart finns tillgångar, men bevisningen inte räcker till för att göra något.

Det är en riktigt jäkla dålig idé.

Oxe
2012-02-18, 19:04
Att ha en shysst bil eller klocka eller vad det nu är är oftast en prioriteringssak, kommer ihåg en flyktig bekant i min ungdom som hade en Dodge Viper med +1000hk, det var en vanlig svensson med ett vanligt jobb. Men han valde att på i en skabbig 1a på dryga 25Kvm och la alla sina pengar på bilen, folk bör kunna spendera sina pengar som dom vill utan att behöva förklara sig.

Sen det börjar nånstans med alla lagar som är tänkta för en sak hamnar tilslut i knät på svensson iaf.

Du tjänar bara 20K i månaden hur har du råd att köra en BMW, bevisa tack

Ignatius72
2012-02-18, 19:07
Att ha en shysst bil eller klocka eller vad det nu är är oftast en prioriteringssak, kommer ihåg en flyktig bekant i min ungdom som hade en Dodge Viper med +1000hk, det var en vanlig svensson med ett vanligt jobb. Men han valde att på i en skabbig 1a på dryga 25Kvm och la alla sina pengar på bilen, folk bör kunna spendera sina pengar som dom vill utan att behöva förklara sig.

Sen det börjar nånstans med alla lagar som är tänkta för en sak hamnar tilslut i knät på svensson iaf.

Du tjänar bara 20K i månaden hur har du råd att köra en BMW, bevisa tack

Det lär inte vara något problem för den killen att förklara för skatteverket hur det gått till. Rimligt var det uppenbarligen eftersom han hade en inkomst.

Oxe
2012-02-18, 19:17
Det lär inte vara något problem för den killen att förklara för skatteverket hur det gått till. Rimligt var det uppenbarligen eftersom han hade en inkomst.

Flesta brottslingar har ju också jobb osv, samt så spelvinster ect så det är ett ganska tandlös förslag för att ta bort organiserade brottsligheten.

Trance
2012-02-18, 19:21
Som vanligt har inte SD tänkt så långt. Vad får en person dömd för organiserad brottslighet köra? Extremfallet är enkelt, men var går gränsen?

Det som personen kan redovisa att de har anskaffat på laglig väg? Eller tänkte du inte så långt när du läste artikeln?

Yes
2012-02-18, 19:25
Rätt svar på Kasslers fråga borde egentligen vara "ingenting alls". Personer dömda för organiserad brottslighet borde sitta i fängelse.

Ignatius72
2012-02-18, 19:32
Flesta brottslingar har ju också jobb osv, samt så spelvinster ect så det är ett ganska tandlös förslag för att ta bort organiserade brottsligheten.

Det har framförallt varit framgångsrikt på nolltaxerare.

Oxe
2012-02-18, 19:38
De flesta organiserade brottslingar nolltaxerar inte det är skillnaden, utmättningar isamband med brott uppklaras sker, ifall det kan bevisats att det har betalts genom kriminalitet...

Ignatius72
2012-02-18, 20:02
De flesta organiserade brottslingar nolltaxerar inte det är skillnaden, utmättningar isamband med brott uppklaras sker, ifall det kan bevisats att det har betalts genom kriminalitet...

Polisen har väl iofs börjat kolla kronofogden och plocka banditerna på dyrare saker som de inte skulle ha.

Yes
2012-02-18, 20:24
Det har man gjort sedan urminnes tider, typ, men det är ju för täckande av eventuella skulder.

Ignatius72
2012-02-18, 20:45
Det har man gjort sedan urminnes tider, typ, men det är ju för täckande av eventuella skulder.

ok, jag har uppfattat att det är en relativt ny företeelse.

Kassler
2012-02-18, 21:29
Det som personen kan redovisa att de har anskaffat på laglig väg? Eller tänkte du inte så långt när du läste artikeln?

Hur ofta skall detta kontrolleras? Är det husrannsakan en gång i veckan eller räcker det med en gång i månaden?

Vad räknas som ett palatsliknande hem?

Hur mycket får en klocka kosta innan den anses vara dyr?

Eller skall de för enkelhetens skull bara redovisa alla sina inköp och hur de finansierat dem. Vilken myndighet skall kontrollera det?

SD spottar ur sig ogenomtänkta populistiska förslag eftersom det tilltalar deras väljare. Nu pratar vi lagtiftning och då får man gå lite längre i tanken än att störa sig på vilken siffra Ahmed har efter M:et på sin BMW. Hur långt tänkte du själv när du läste artikeln, pajas.


Rätt svar på Kasslers fråga borde egentligen vara "ingenting alls". Personer dömda för organiserad brottslighet borde sitta i fängelse.

Så du förordar livstids fängelse för alla brott som kan knytas till organiserad brottslighet.

Yes
2012-02-18, 21:39
ok, jag har uppfattat att det är en relativt ny företeelse.
Jag tror du tänker på att man förbättrat samarbetet med Polisen. Tror det har stått lite om det i tidningarna för ett tag sedan. Vad det handlar om är att Polisen har en egen linje in till Kronofogden och det finns en jourtelefon efter kontorstid. Den ökade tillgängligheten har nog gjort att man kunnat utmäta många fler beslag. Samarbetet i sig har dock funnits länge.

För eventuella fordringsägare är det förstås bra. Det gör ju att det blir svårare att hålla sig undan från att betala sina skulder. Kanske blir vissa brottslingar av med bilen eller kontanter. För att komma åt yrkeskriminella blir dock frågan om de har skulder och hur stora de är. Sen kanske tredje man kan hävda bättre rätt till egendomen.

Trance
2012-02-18, 21:40
Hur ofta skall detta kontrolleras? Är det husrannsakan en gång i veckan eller räcker det med en gång i månaden?

Vad räknas som ett palatsliknande hem?

Hur mycket får en klocka kosta innan den anses vara dyr?

Eller skall de för enkelhetens skull bara redovisa alla sina inköp och hur de finansierat dem. Vilken myndighet skall kontrollera det?

SD spottar ur sig ogenomtänkta populistiska förslag eftersom det tilltalar deras väljare. Nu pratar vi lagtiftning och då får man gå lite längre i tanken än att störa sig på vilken siffra Ahmed har efter M:et på sin BMW. Hur långt tänkte du själv när du läste artikeln, pajas.


När de döms kanske? Du verkar inte heller riktigt förstå att detta är inte skulle vara unikt för Sverige eller inte redan existerar i någon form i t.ex. USA.

Du försöker även få till något slippery slope-argument men det går inte så bra för dig.

Yes
2012-02-18, 21:44
Så du förordar livstids fängelse för alla brott som kan knytas till organiserad brottslighet.
Inte för alla brott som kan knytas till organiserad brottslighet. Jag utgår ifrån att de som lever i palats och kör lyxbilar är djupt insyltade, och då kan livstid vara ett rimligt straff.