handdator

Visa fullständig version : Vader som synergister


cnsforpresident
2012-02-18, 13:32
Kort fråga som blev längre:

vilka övningar agerar vaderna som synergister, och i vilken utsträckning?

Olika lårcurl torde ju koppla in gastrocnemius, men hur är det med soleus? Kommer böj och benpressar aktivera vaderna i större utsträckning? Krävs det flexion i knäleden för att åtminstone gastrocnemius ska få vara med och leka?

Anledningen att jag frågar är att jag behandlat vaderna i relation till låren som biceps i relation till latsen - dvs avslutat ett benpass med 3-5 set vader (sparsamt sådär) med tanken att de redan arbetat under lårcurl och kanske även pressar. Men hur väl stämmer detta? Låt säga att jag kör 15 set benpressar/knäextensioner, 4 set kompletterande hamstring/lårcurl/stela mark - är 4-5 set vader på detta proportionelig träning? Eller är vaderna ungefär lika stimulerade som triceps efter ett sådant pass?

Talk to me, wise folk of kolo... :bow:

Arne Persson
2012-02-18, 19:48
Kort fråga som blev längre:

vilka övningar agerar vaderna som synergister, och i vilken utsträckning?

Olika lårcurl torde ju koppla in gastrocnemius, men hur är det med soleus? Kommer böj och benpressar aktivera vaderna i större utsträckning? Krävs det flexion i knäleden för att åtminstone gastrocnemius ska få vara med och leka?

Anledningen att jag frågar är att jag behandlat vaderna i relation till låren som biceps i relation till latsen - dvs avslutat ett benpass med 3-5 set vader (sparsamt sådär) med tanken att de redan arbetat under lårcurl och kanske även pressar. Men hur väl stämmer detta? Låt säga att jag kör 15 set benpressar/knäextensioner, 4 set kompletterande hamstring/lårcurl/stela mark - är 4-5 set vader på detta proportionelig träning? Eller är vaderna ungefär lika stimulerade som triceps efter ett sådant pass?

Talk to me, wise folk of kolo... :bow:

M. gastrocnemious är aktiv i knäflexion, speciellt när foten är dorsalflexerad. Detta beror på att den passerar knäleden och kan därför påverka denna. M. soleus mfl djupare plantarflexorers ursprung passerar ej knäleden och påverkar ej denna.

Spartansk
2012-02-18, 21:17
Arne, vad rekommenderar du för vadträning? Jag har förstått att du rekommenderar riktigt många och tunga set för armarna.

Nadreas
2012-02-18, 21:42
Gastro kommer även agera synergist till quadriceps vid knäextension när foten är i marken.

cnsforpresident
2012-02-18, 23:24
Tackar för svar, bägge två! Då var mina misstankar korrekta. :)

speciellt när foten är dorsalflexerad

På icke-grekiska (svenska), hur är en dorsalflexerad fot?

Därmed har min vadträning inte varit ute och cyklat. Får helt enkelt hitta något nytt sätt att attackera den. Förslagsvis 2 ggr/vecka.

cnsforpresident
2012-02-18, 23:32
Hittade grekiskt lexikon på egen hand, stämde överens med egen erfarenhet. Kan man tänka sig att det vore eftersträvansvärt att aktivt dorsalflexera (härligt verb!) foten vid olika former av lårcurl? Torde kanske ge mer vikt och därför inte stjäla arbetet från hamstrings?

Nadreas
2012-02-19, 09:44
Det är individuellt, vissa upplever en skillnad och andra inte.
Generellt så är vaden dåligt placerad för att utveckla kraft i knäleden vilket medför att de muskler som skall göra jobbet helt enkelt tar över.
Du skriver en fråga om knäet behöver vara flexat för att gastro skall kunna arbeta. Svaret är tvärt om, ju mer sträckning du har i knäleden desto bättre aktivering får du vid plantarflektionen (andra hållet) i fotleden.
Alltså skulle jag säga att du inte behöver lägga ner tid på att fundera på detta så mycket. Dina vader är absolut inte lika aktiva som triceps vid bänkpress.

Spartansk
2012-02-19, 10:31
Hittade grekiskt lexikon på egen hand, stämde överens med egen erfarenhet. Kan man tänka sig att det vore eftersträvansvärt att aktivt dorsalflexera (härligt verb!) foten vid olika former av lårcurl? Torde kanske ge mer vikt och därför inte stjäla arbetet från hamstrings?

Precis så är det, enligt en skylt jag läste på en sittande lårcurlsmaskin. Jag märkte, när jag testade, att jag orkade mindre vikt i lårcurlen om jag plantarflexerade (ännu ett härligt verb!) fotleden, vilket tyder på att en muskel kopplades ur (och denna muskel är då vaden, om man får tro skylten på maskinen).

Huruvida det är en eftersträvansvärd teknik eller ej beror ju på vilken "träningsfilosofi" man har; vill man isolera musklerna så mycket som möjligt, eller arbeta med så många muskler som möjligt i varje övning? Eftersom jag tolkar din tråd som att du vill involvera vaderna så mycket det går i alla övningar, så borde det dock vara en bra teknik för dig!

cnsforpresident
2012-02-19, 12:44
Will do. Mer inkoppling av vaden ftw.

Arne Persson
2012-02-19, 13:02
Arne, vad rekommenderar du för vadträning? Jag har förstått att du rekommenderar riktigt många och tunga set för armarna.

Endast vadövningar där du använder rak knäled. I annat fall minskar effekten drastiskt på M. gastrocnemius pga aktiv insufficiens.

Förslag på vadprogram.

Dag1.

1. Stående vadpress 5x8-12
2. Vadpress i hacklift 5x8-12

Dagen efter

Samma övningar men 5x20

Vila 1-2 dagar

Upprepa dag 1. Osv.

Spartansk
2012-02-19, 14:38
Endast vadövningar där du använder rak knäled. I annat fall minskar effekten drastiskt på M. gastrocnemius pga aktiv insufficiens.

Förslag på vadprogram.

Dag1.

1. Stående vadpress 5x8-12
2. Vadpress i hacklift 5x8-12

Dagen efter

Samma övningar men 5x20

Vila 1-2 dagar

Upprepa dag 1. Osv.

Tack! :)

filmjölk
2012-02-19, 17:25
Bra träning för soleus får du om du går barfota på en sandstrand en varm sommardag.