handdator

Visa fullständig version : Överlevde på snö i ca två månader!


proteinsynthesis
2012-02-18, 12:11
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-raddad-efter-tva-manader-i-insnoad-bil_6862063.svd

"En man i 40-50-årsåldern räddades på fredagen norr om Umeå efter att ha suttit insnöad i sin bil i minst två månader. Mannen hade överlevt genom att äta snö och vårdas nu svårt medtagen på universitetssjukhuset i Umeå. "

Otroligt!

Kallsone
2012-02-18, 12:16
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Trance
2012-02-18, 12:20
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Det är skönt att människor är så standardiserade.

TREX
2012-02-18, 12:21
Det är skönt att människor är så standardiserade.

Dock behöver alla människor mat.

Jockefoten
2012-02-18, 12:21
Han var kanske inte ensam i bilen när den snöade in?

Pzorz
2012-02-18, 12:21
Ja. Förutsättningarna spelar ingen roll. Efter 3 dagar eller 72h dör man av törst. På minuten.

tp_88
2012-02-18, 12:21
Bra deff.

Tricce
2012-02-18, 12:23
http://www.yourdiscovery.com/dni-media/photogallery-tool/mu-17/media-28152-98823.jpg

hugok
2012-02-18, 12:27
Ja. Förutsättningarna spelar ingen roll. Efter 3 dagar eller 72h dör man av törst. På minuten.

Vilken tur att han hade snö.

Det känns väldigt katabolt i övrigt.

Pzorz
2012-02-18, 12:30
Det stod inget om snö i artikeln.

Sniggel
2012-02-18, 12:31
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Gjort lumpen eller?

3 veckor är en (väldigt ungefärlig) riktlinje för den situation man befinner sig i som soldat (aktiv, marscher osv...). Att sitta i en bil drar inte så mycket kalorier.

Är man fet kan man överleva tokigt länge på enbart vatten (eventuellt kan vissa vitaminer och mineraler behövas)

proteinsynthesis
2012-02-18, 12:35
Hur klarade han kylan ? Instängd i en bil i Norrland med endast en sovsäck. Det är rätt kallt på nätterna.

Sedan äta snö på detta?

Ignatius72
2012-02-18, 12:36
Det verkar helt enkelt för bra för att vara sant. Hur har karln hållt värmen? I Umeå trakten bör det ha varit under 30 minus ett antal dagar under de senaste månaderna. Käka snö överlever man inte på. Man kan smälta snö och dricka dem då klarar man sig en stund.

Scratch89
2012-02-18, 12:38
En halvmeter snö hade det kommit. Varför öppnade han inte bara dörrjäkeln, borstade av bilen, och fortsatte dit han skulle? På två månader kan han ju ha hunnit gräva fram bilen för hand.

Stefan J
2012-02-18, 12:40
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Du kan faktiskt överleva 60 dagar utan mat. Chanserna ökar dessutom om du är rund. Och snö är vatten :D

Viktor_Balck
2012-02-18, 12:41
Ny dietmetod? "Gå ner xx kilo, ät snö!"

Mvh Aftonbladet

G_lund
2012-02-18, 12:44
Scratch: Han prokrastinerade helt enkelt.

Nuthead
2012-02-18, 12:45
I lol'd.

Mannen kommer från södra Sverige...

Landström
2012-02-18, 12:47
Bilen var totalt översnöad och snö isolerar mycket bra. En översnöad bil är en alldeles utmärkt bivack. Att ha oändlig tillgång till snö är som att sitta vid en fjällbäck, dvs oändlig tillgång till sötvatten. Har han dessutom slarvat med deffen under de senaste åren så är saken biff.

Att han inte självmant valde att lämna bilen får en psykolog svara på. Att han hade en sovsäck med sig tyder på planerad "övernattning"...

petersson
2012-02-18, 12:48
Kanske var en svensk variant på "Into the wild"?

Pzorz
2012-02-18, 12:48
Det är väl som sagt syret som är det konstigaste med storyn.

Medusa
2012-02-18, 12:49
haha vilken idiot, hur hamnar man i en sådan situation från första början, måste vara bra rökt i kanoten om man öht försätter sig, men all heder åt karln, han hade uppenbarligen superba gener och är ingen vekling, han hade blivit en riktigt bra bodybuilder.

IronBug
2012-02-18, 12:49
Mat från bukfett, vatten från snö. Men syre? Fanns det ett lufthål så borde han grävt ut sig, eller?

Solros
2012-02-18, 12:50
Han bodde väl troligen i bilen på heltid, och har bara dragit en rövare :)

Ristretto
2012-02-18, 12:51
Kanske var en svensk variant på "Into the wild"?

:D lol

thatice
2012-02-18, 12:51
Att han hade en sovsäck med sig tyder på planerad "övernattning"...

Och detta tyder ju på att han antagligen inte bara ätit snö utan förmodligen haft mat med sig.

Landström
2012-02-18, 12:54
Syret är väl inga problem. Han har vevat ner rutan, käkat lite snö och fått in syre. Den fysiologiska biten är inte så konstig. Den psykologiska biten är mer underlig. Han har uppenbarligen självmant stannat där.

Landström
2012-02-18, 12:54
Och detta tyder ju på att han antagligen inte bara ätit snö utan förmodligen haft mat med sig.

Troligt ja

Kischen
2012-02-18, 12:55
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Säg det till killen som inte åt på ett år och 2 veckor. Han skulle nog behöva höra hur död han är :D

Loke
2012-02-18, 12:59
omöjligt. Man överlever 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat. inte mer.

Haha, bra exempel på hur man kan övertyga med argument som ser snygga ut, trots att de inte håller för någon som hellst granskning.

Jag tror det är jäkligt ovanligt att folk dör av svält som en direkt orsak, ofta är det nog ändå uttorkning som till slut dödar. Svält gör ju att man känner törst mindre, man får svårt att röra sig och till slut kan man inte ens svälja.

I det här fallet var ju vätskan väldigt nära till hands och kylan gjorde nog att han inte behövde mycket vätska alls.

Bilen var totalt översnöad och snö isolerar mycket bra. En översnöad bil är en alldeles utmärkt bivack. Att ha oändlig tillgång till snö är som att sitta vid en fjällbäck, dvs oändlig tillgång till sötvatten. Har han dessutom slarvat med deffen under de senaste åren så är saken biff.

Att han inte självmant valde att lämna bilen får en psykolog svara på. Att han hade en sovsäck med sig tyder på planerad "övernattning"...

I alla överlevnadsprogram får man ju rådet att stanna vid bilen. Efter några dagar, när man inser att man kanske inte kommer bli hittad ändå, så är det kanske försent, då är man för svag.

När jag var liten så lärde min mamma mig att om man ska åka bil så ska man alltid klä sig så man kan gå hem samma sträcka i djupsnö... Med det underförstådda rådet att fastnar man eller kör i diket så ska man gå, inte stanna.

Men ja, kan ju även varit andra psykologiska orsaker bakom. Som att han kanske helt enkelt inte kände att han hade något hem att gå till.

IronBug
2012-02-18, 13:03
Syret är väl inga problem. Han har vevat ner rutan, käkat lite snö och fått in syre. Den fysiologiska biten är inte så konstig. Den psykologiska biten är mer underlig. Han har uppenbarligen självmant stannat där.

Tar syre sig igenom snö? Dvs om du är helt insnöad.

Landström
2012-02-18, 13:03
Haha, bra exempel på hur man kan övertyga med argument som ser snygga ut, trots att de inte håller för någon som hellst granskning.

Jag tror det är jäkligt ovanligt att folk dör av svält som en direkt orsak, ofta är det nog ändå uttorkning som till slut dödar. Svält gör ju att man känner törst mindre, man får svårt att röra sig och till slut kan man inte ens svälja.

I det här fallet var ju vätskan väldigt nära till hands och kylan gjorde nog att han inte behövde mycket vätska alls.



I alla överlevnadsprogram får man ju rådet att stanna vid bilen. Efter några dagar, när man inser att man kanske inte kommer bli hittad ändå, så är det kanske försent, då är man för svag.

När jag var liten så lärde min mamma mig att om man ska åka bil så ska man alltid klä sig så man kan gå hem samma sträcka i djupsnö... Med det underförstådda rådet att fastnar man eller kör i diket så ska man gå, inte stanna.

Men ja, kan ju även varit andra psykologiska orsaker bakom. Som att han kanske helt enkelt inte kände att han hade något hem att gå till.

Kloka ord och jag tror du är rätt ute... Han var i bilen i två månader och han var inte ens anmäld försvunnen. Han hade inte någon som saknade honom. Det är det mest tragiska i historien.

Ignatius72
2012-02-18, 13:05
I det här fallet var ju vätskan väldigt nära till hands och kylan gjorde nog att han inte behövde mycket vätska alls.



Att det är kallt innebär inte att man behöver dricka mindre. Snön skall inte ätas, det är väldigt lite vatten i snö. Den måste smältas först. Han hade kanske kamin i bilen.

Landström
2012-02-18, 13:06
Tar syre sig igenom snö? Dvs om du är helt insnöad.

En bivack utan luftintag är en jävligt dålig bivack. ;)

Viktor_Balck
2012-02-18, 13:07
Han bodde väl troligen i bilen på heltid, och har bara dragit en rövare :)

Fredrik och Filip träffade ju en person som bodde i sin bil ute i skogen, hittade klippet

uQtdenGMfts

Edit: Var det inte i Umeå dom hittade gubben? Dock stämmer inte åldern in riktigt.

Kallsone
2012-02-18, 13:08
När det är kallt behöver man väll mer vätska? Och kroppen gör av med mer energi för att hålla sig varm?

Zizou
2012-02-18, 13:29
Tar syre sig igenom snö? Dvs om du är helt insnöad.

Nu behöver vi inte snöa in oss på detta, han fick luft på något sätt iallafall.

shut teh face
2012-02-18, 13:33
Fredrik och Filip träffade ju en person som bodde i sin bil ute i skogen, hittade klippet

uQtdenGMfts

Edit: Var det inte i Umeå dom hittade gubben? Dock stämmer inte åldern in riktigt.

Haha fan vad skön gubbe.

Medusa
2012-02-18, 13:46
vart fan gjorde han sina behov?

Stefan J
2012-02-18, 13:49
vart fan gjorde han sina behov?

Haha, baksätet? Men utan tillförsel av mat kan han inte ha skitit sig ut några imponerande mängder.

Mago
2012-02-18, 14:24
Att det är kallt innebär inte att man behöver dricka mindre. Snön skall inte ätas, det är väldigt lite vatten i snö. Den måste smältas först. Han hade kanske kamin i bilen.

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/10/are-you-serious-rage-face.jpg

TREX
2012-02-18, 14:35
Att det är kallt innebär inte att man behöver dricka mindre. Snön skall inte ätas, det är väldigt lite vatten i snö. Den måste smältas först. Han hade kanske kamin i bilen.

Behöver dricka ungefär lika mycket när det är kallt som om det vore supervarmt.

Jag tror att han skulle kunna ta in snö och lägga någonstans i bilen och låta det tina från hans kroppsvärme och sedan dricka det.

Ignatius72
2012-02-18, 14:55
Behöver dricka ungefär lika mycket när det är kallt som om det vore supervarmt.

Jag tror att han skulle kunna ta in snö och lägga någonstans i bilen och låta det tina från hans kroppsvärme och sedan dricka det.

Är det -30 så är motivationen att smälta snö med kroppsvärme sisådär. jag tror inte ett skit på denna historia. Det är alldeles för mycket fishy. Psykiskt sjuk snubbe som kanske varit där en vecka är mitt tips.

TREX
2012-02-18, 15:04
Lär ju knappast varit -30 varje dag, 2 månader i stöten.

A.Pahkamaa
2012-02-18, 15:23
Är det -30 så är motivationen att smälta snö med kroppsvärme sisådär. jag tror inte ett skit på denna historia. Det är alldeles för mycket fishy. Psykiskt sjuk snubbe som kanske varit där en vecka är mitt tips.

1. Stoppa snö i flaska.
2. Stoppa flaska innanför kläderna, ej direkt mot huden.
3. ????
4. Profit.

Sverker
2012-02-18, 15:24
Tar syre sig igenom snö? Dvs om du är helt insnöad.

Jag tror att det finns rätt mycket luft bundet i iskristallerna. Finns det värme kommer isen sakta att smälta och syre kommer att frigöras.
Sedan kommer bildad koldioxid att lösa sig i smältvattnet och rinna bort.

Det är teorin till att man överlever när man gräver ned sig i snöstormen.

z_bumbi
2012-02-18, 15:24
Snö isolerar så det är inte direkt så att en bil som är riktigt översnöad håller -30 fast det är det ovanför snötäcket. Med en bra sovsäck och riktiga vinterkläder så ser jag alltså inte temperaturen som ett enormt problem även om det antagligen inte var direkt mysigt.
Syre kan bli ett problem om snön smälter och/eller packas men ett lufthål är inte så svårt att skapa och det behöver inte komma ända upp till ytan.
Vatten från snö funkar utmärkt utom att det kyler och det krävs inga enorma mängder för ren överlevnad och en gissning är att han var ganska så uttorkad på slutet

Därmed inte sagt att vi har hört det sista om historien.

Ignatius72
2012-02-18, 15:50
1. Stoppa snö i flaska.
2. Stoppa flaska innanför kläderna, ej direkt mot huden.
3. ????
4. Profit.

Jo såklart. Men för att få en liter vatten, vilket måste räknas som minimum så får nog snubben smälta 10l snö. Verkar bra mycket jobbigare än att knata 20 min till civilisationen.

BelowAverage
2012-02-18, 16:09
http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/001/232/picsor.jpg

panzerpig
2012-02-18, 18:15
som det påpekats tidigare är detta en riktigt skum historia. sitta i bilen två månader utan mat? ingen saknade honom?

_slipknot1_
2012-02-18, 18:25
Varför sitter man ens kvar i en bil i 2 månader...Han hade nog någon defekt av något slag. Uppgifterna om ingen mat kommer ju från honom själv inte helt trovärdigt imo. Inte ringa efter hjälp vem har inte mobil i dagens Sverige. Även om det inte fanns täckning kan man ju iaf våga lämna bilen och vandra några km tills man har det...

TREX
2012-02-18, 18:27
Det som gör det hela konstigt är ju också att det inte ens verkade vara nån vidare djup snö runt bilen, utan något han hade kunnat gräva sig ur men valde att inte göra.

Rent logiskt borde det varit upp till rutan ungefär kanske lite mer, vem hade inte kunnat ta sig ur det?

Hårdrockssmurfen
2012-02-18, 19:23
TV4 Nyheterna sa precis att han hade haft massa energidryck och godis i bilen. Man fick även se att han hade med sig massa serietidningar. Han kanske bara campa?

delta_mats
2012-02-18, 19:28
Undra om han snöade in den helgen då det kom runt 50 cm blötsnö i Umeåregionen. Annars har det varit en väldigt mild vinter, knappt under -15. Nöp till någon vecka tidigare men annars som sagt väldigt mild.

Loke
2012-02-18, 19:29
TV4 Nyheterna sa precis att han hade haft massa energidryck och godis i bilen. Man fick även se att han hade med sig massa serietidningar. Han kanske bara campa?

Det låter mysigt. Tänk att bara säga på hösten "nä, nu går jag i ide!" och sen syns man inte förns det är vår igen.

Baluu
2012-02-18, 19:32
http://sanningenomsandra.blogg.se/images/2009/gulsno_64886207.jpg

Landström
2012-02-18, 19:34
http://sanningenomsandra.blogg.se/images/2009/gulsno_64886207.jpg

Ät gul snö! Det kan vara öl...

älskarcola
2012-02-18, 19:38
Har ni inte hört talas om snödieten? Rik på urin och bakterier. Bästa deffmetoden.

Pepparkakssmurfen
2012-02-18, 22:55
Jag tror inte han suttit där i 2månader...

Baluu
2012-02-18, 22:57
Jag är mest överraskad över att det fortfarande bilar utan elhissar. Sådana brukade ju frysa fast efter en natt i kylan.

mysteak
2012-02-19, 02:09
Låter sjukt o-opti att bara käka snö..

Morty
2012-02-19, 09:25
http://www.partyvibe.com/forums/attachments/drugs/5778d1302125632-cocaine-bear-i-fucking-love-cocaine-bear-i-fucking-love

Ganymedes
2012-02-19, 09:29
Hur var det nu med pappan som övergav sin son pga dennes klena insats? True story? Jag är kraftigt skeptisk till denna storyn om 2 månader i en bil alltså...

http://mindlessones.com/wp-content/uploads/2011/06/constantinetalksbollocks1.jpg

willtjam
2012-03-04, 01:38
Snömannens liv ska bli film (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14467961.ab)

Nitrometan
2012-03-05, 11:15
Snömannens liv ska bli film (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14467961.ab)

Hmmm. Inledningsscenen - en bil täckt av snö, 5 minuter senare åker vi in mot bilen, genom den immiga rutan kan man se en man som sover. 2 timmar senare vänder han på sig och börjar snarka.

Det här kan bli lika bra som Andy Warhols 8-timmarsfilm "Sleep". Fast längre och tråkigare.

Lysande.

hahavaffan
2012-03-05, 11:36
Hoppas de castar Bear Grylls som Snömannen.

willtjam
2012-03-05, 11:37
Eller Rowan Atkinson.

TREX
2012-03-05, 11:53
Will Ferrell skulle nog göra rollen rätt bra också.

Spartansk
2012-03-05, 12:03
Hmmm. Inledningsscenen - en bil täckt av snö, 5 minuter senare åker vi in mot bilen, genom den immiga rutan kan man se en man som sover. 2 timmar senare vänder han på sig och börjar snarka.

Det här kan bli lika bra som Andy Warhols 8-timmarsfilm "Sleep". Fast längre och tråkigare.

Lysande.

Kunde de göra en film av Johnny Got His Gun (http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Got_His_Gun) kan de tamigtusan göra en film av vad som helst.

För övrigt tycker jag historien är extremt icke-trovärdig. Ofta man klarar sig två månader utan Internet!

Snafu
2012-03-05, 12:05
There's an empty bottle of beer, some rolling tobacco, and a home-made pipe. There are camping pans, rolls of kitchen towel, a sleeping bag, a large coolbox, and a bumper pack of extra-large nappies.

Rätt intressant engelsk artikel om mannen i bilen.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/9106027/Swedish-man-was-not-trapped-in-his-car.html

Snafu
2012-03-05, 12:06
nappies är alltså brittiska för blöjor (a.e diapers).

Nitrometan
2012-03-05, 13:01
Kunde de göra en film av Johnny Got His Gun (http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Got_His_Gun) kan de tamigtusan göra en film av vad som helst.

Mmmm, den var ingen höjdare. De ville att vi skulle skriva uppsats om den på gymnasiet.
There's an empty bottle of beer, some rolling tobacco, and a home-made pipe. There are camping pans, rolls of kitchen towel, a sleeping bag, a large coolbox, and a bumper pack of extra-large nappies.

Rätt intressant engelsk artikel om mannen i bilen.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/9106027/Swedish-man-was-not-trapped-in-his-car.html

Kul att en engelsk tidning, som telegrafen, följer upp historein, men att det har varit helt tyst i svenska tidningar. Tack för tipset.

Snafu
2012-03-05, 15:07
Mmmm, den var ingen höjdare. De ville att vi skulle skriva uppsats om den på gymnasiet.


Kul att en engelsk tidning, som telegrafen, följer upp historein, men att det har varit helt tyst i svenska tidningar. Tack för tipset.

Det var en snackis.

Herr Oberst
2012-03-05, 15:36
Inte följt tråden eller historien i sig. Men är det inte lite fejk änd gäj?

Denna gillar jag däremot
uQtdenGMfts