handdator

Visa fullständig version : Test: Deffa på pizza? :)


Kristoffno
2012-02-17, 23:20
Hej!
Jag bedriver en blogg som i grund o botten handlar om att gå ner i vikt till sommaren.
Börjat lacka ur lite på allt skitsnack i media om alla jävla dieter som LCHF och GI och att man inte får att inte äta snabba kolhydrater om man vill gå ner i vikt.
Jag menar det handlar ju enbart om energiintaget så de spelar det finns inga regler om VAD du får äta bara hur mycket.

Jag funderar därför på om jag skulle visa att jag kan fortsätta gå ner i vikt trots att jag äter pizza varje dag. :) Vad tror ni om det?

Självfallet vet jag att det inte är hälsosamt för kolesterol osv men nu pratar vi endast viktminskning och räcker kanske med 2 veckor.
Finns ju alltid kebab och hamburgare om man vill hålla en varierad kost. ;)

benacii
2012-02-17, 23:26
vill se diet på glassbåtar

Wipflash
2012-02-17, 23:31
jag tror det är ett slöseri med tid och inte särskilt optimalt, tror inte media bryr sig om din revolutionerande "motbevisning"

Fishtank
2012-02-17, 23:34
Tacos har väl redan gjort det?
Går jättebra sålänge du gör pizzan själv och styr makrona :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kristoffno
2012-02-17, 23:42
jag tror det är ett slöseri med tid och inte särskilt optimalt, tror inte media bryr sig om din revolutionerande "motbevisning"

De var kanske inte just media som jag hoppas skulle bry sig utan kanske de som själva försöker gå ner i vikt som läser och inte förstått att det inte är vad du äter som gör dig överviktig.
Att man inte ska stirra sig blind på kokade grönsaker utan instället bara träna lite till eller skära ner på portioner.
Mest som en kul grejj i samband med det lixom.

Wipflash
2012-02-18, 01:36
givetvis, folk kommer mest troligen bortse från resultaten med ursäkter som högre förbränning genetiskt eller andra väl uttänkta ursäkter pga dumhet/envishet

jokem
2012-02-18, 01:49
Klart det går att gå ner i vikt på det, spelar ju ingen roll vad du äter men skillnaden blir att du kommer behöva lägga dig hungrig antar jag, eftersom du äter kaloririk mat så får du inte bukfyllan! Hade varit kul att se i aftonbladet senare: "Nya superdieten - Gå ned 16 kg på TVÅ veckor med nya supermetoden - Köp plus för att läsa artikeln"

Ponitus
2012-02-18, 04:25
Låter dyrt med pizza varje dag. Men visst går det.

Lepras
2012-02-18, 04:44
Har själv gjort det,så visst funkar det :)
men somsagt,blir ju lite mat tillslut..styrde till maten när ja närma mig 3000kcal o lägre.

Ristretto
2012-02-18, 08:33
Självfallet vet jag att det inte är hälsosamt för kolesterol

Vad händer med kolesterolet när man äter pizza, menar du?

Spartansk
2012-02-18, 09:11
Eftersom en stor andel av kaloribudgeten kommer utgöras av fett och kolhydrater så kommer du få i dig lite mindre proteiner, vilket kan göra att du förlorar lite mer muskler. Du kommer kanske dessutom sakna en del vitaminer och mineraler.

Men jag säger go for it! *flex*

Lepras
2012-02-18, 13:47
Eftersom en stor andel av kaloribudgeten kommer utgöras av fett och kolhydrater så kommer du få i dig lite mindre proteiner, vilket kan göra att du förlorar lite mer muskler. Du kommer kanske dessutom sakna en del vitaminer och mineraler.

Men jag säger go for it! *flex*

Pizza,proteinshakes,multivitamin tabletter?

Kristoffno
2012-02-18, 16:46
Vad händer med kolesterolet när man äter pizza, menar du?

En typisk pizza innehåller mycket mättat fett som i sin tur höjjer kolesterol värden.

Pizza,proteinshakes,multivitamin tabletter?

Var exakt det jag tänkte. Bara för att jag ska äta pizza varje dag innebär det inte att jag inte äter annat. :)

BelowAverage
2012-02-18, 16:56
Varför inte deffa på något kolhydratrikare med mycket mindre fett i så fall? Typ snabbmakaroner, högt GI och mkt kolisar, det är ju verkligen ett svart får för alla de som tror man tappar vikt av lågt GI osv.

Zizou
2012-02-18, 17:15
Om du gör hemgjord pizza, så kan du få riktigt fina makros och fortfarande en riktigt god pizza.
Min senaste landade på detta, en calzone med skinka, ost, tonfisk och tomatsås. Och samma storlek som en pizza på pizzeriorna, om inte större t.o.m

Kcal: ~980
Protein: ~82
Kolhydrat: ~104
Fett: ~24

Även betydligt billigare än att köpa en pizza varje dag ;)
Men det ska bli kul och följa om du nu gör det iallafall!

Ristretto
2012-02-18, 21:26
En typisk pizza innehåller mycket mättat fett som i sin tur höjjer kolesterol värden.


Jaså, vad grundar du det på?

Denniss
2012-02-18, 21:51
[OT]
Lidl säljer 3p Marguerita pizzor för 29:90.
http://www.ciao.se/Trattoria_Alfredo_Margherita_Stonebaked__1791019

Näringsvärde per Pizza (300g)

612 Kcal
25g Protein
93g Kolhydrater
16g Fett

Per 100g:
2,2 g Socker
2,7 g Mättat Fett
1,8 g Enkelomättat Fett
0,8 g Fleromättat Fett

Kristoffno
2012-02-19, 03:55
Varför inte deffa på något kolhydratrikare med mycket mindre fett i så fall? Typ snabbmakaroner, högt GI och mkt kolisar, det är ju verkligen ett svart får för alla de som tror man tappar vikt av lågt GI osv.

Sant! men grejjen är dessvärre inte just varken kolhydrater eller fett utan mer medias bild av vad som gör folk feta. Därför pizza. Pizza är endå ultimata "fetkosten" i sociala sammanhang.

Spartansk
2012-02-19, 08:34
Pizza,proteinshakes,multivitamin tabletter?

Men då är det inte en deff på pizza länge ju! :D

Jag åt en Dajm under en deff. Var det en deff på Dajm?

RassK
2012-02-19, 11:55
Kan du inte göra något som någon annan inte redan gjort?

Ristretto
2012-02-19, 19:55
Men, om han äter pizza och får försämrade blodfetter gör han ju något som ingen kunnat bevisa.

Morrris
2012-02-19, 20:03
Men då är det inte en deff på pizza länge ju! :D

Jag åt en Dajm under en deff. Var det en deff på Dajm?

Jag skulle tro att den väsentliga skillnaden utgörs av:

1. Han äter pizza varje dag.
2. Pizza står för majoriteten av hans energiintag.

Vad tror du?

anton2000
2012-02-19, 20:15
[OT]
Lidl säljer 3p Marguerita pizzor för 29:90.
http://www.ciao.se/Trattoria_Alfredo_Margherita_Stonebaked__1791019

Näringsvärde per Pizza (300g)

612 Kcal
25g Protein
93g Kolhydrater
16g Fett

Per 100g:
2,2 g Socker
2,7 g Mättat Fett
1,8 g Enkelomättat Fett
0,8 g Fleromättat Fett

Jag brukar köpa dom väldigt ofta. Sen är det bara att fläska på med valfri proteinkälla. Enkelt, billigt, snabbt, gott.

On topic så är det ju inga problem om man gör hemlagad pizza. Men att bara äta pizzeria-pizzor med 4 liter olja, ost med 97% fetthalt och 50 gram kött känns ju inte helt opti...

Lepras
2012-02-20, 14:39
Men då är det inte en deff på pizza länge ju! :D

Jag åt en Dajm under en deff. Var det en deff på Dajm?

Nej,det är en Deff på pizza o proteinpulver?
1200g pizza och 150g proteinpulver. Det tycker ja är en deff på pizza.
Men om han äter en pizzaslice i veckan är det inte en deff på pizza...

Jag skulle tro att den väsentliga skillnaden utgörs av:

1. Han äter pizza varje dag.
2. Pizza står för majoriteten av hans energiintag.

Vad tror du?

:thumbup: