handdator

Visa fullständig version : potatis och gratäng?


Plexxuz
2012-02-17, 17:31
kokad, bakadde klyft potatisar blir ju långsamma kolhydrater efter dem varit i kylen kanske en dag..

men hur e de med potatisgratäng?

låt säg att jag gör en potatisgratäng på enbart potatis, mjölk salt o peppar..

och äter hälften efter lagad och sen äter hälften som blev kvar nästa dag..

har potatisgratängen också blivit en långsam kolhydrat nu när den varit i kylen ett tag typ som kokad eller bakad?

Prost
2012-02-17, 19:38
Skulle gissa på att det samma gäller för potatis i gratäng, kanske är det ännu långsammare pga allt annat som ingår. OM det nu ens är något att bry sig om.. :-)

Plexxuz
2012-02-17, 21:33
men e de ngn som verkligen vet och har ett svar;)

vore kul o se..

ngn?:)

Sverker
2012-02-18, 06:52
Det är alltid svårt att veta.

Rimligen borde stärkelsen uppträda på samma sätt i potatisgratäng som i en kokt potatis.

Plexxuz
2012-02-18, 07:54
de jag också tänkte, saken är den att jag vill ju inte äta något som är jätte snabbt på kvällen för då kan jag lika bra käka något som är garanterat långsammare men på tanke på att kokt potatis etc blir väldgt långsamma efter en dag i kylen så tänkte jag bara hur det blir med potatisgratäng me tanke på att dem i stort sett bakas som klyftpotatisar...

ngn som vet exakt?:)

vore shysst;)

King Grub
2012-02-18, 09:27
ngn som vet exakt?:)

Vet inte varför det inte skulle vara så, men du tror du verkligen att det finns några sådana studier där man undersökt det glykemiska gensvaret av nedkyld potatisgratäng?

Pepz
2012-02-18, 10:53
tror du att det gör någon som helst skillnad om potatisgratängen har GI 47 eller 87 ?

Plexxuz
2012-02-18, 14:30
nejnej, självklart att de itne finns studier på de men bara tänkte om ngn visste de på ett ungefär och om de va ungefär som nerkyld potatis..

87 e mkt snabbre en 47;) så ja de gör skillnad.. om man nu vill ha en långsam kolhydrat på kvällen t.ex

King Grub
2012-02-18, 15:52
tänkte om ngn visste de på ett ungefär och om de va ungefär som nerkyld potatis

Skriv inte "som vet exakt" då. ;)

Ung och Dum
2012-02-18, 16:05
Så värst stor skillnad kan det ändå inte vara?

Iaf om man inte käkar potatisgratäng all dagar i veckan...?

Eddie Vedder
2012-02-18, 17:21
87 e mkt snabbre en 47;) så ja de gör skillnad.. om man nu vill ha en långsam kolhydrat på kvällen t.ex

Ja det gör skillnad på ett mätvärde. Men det var nog inte mätvärdet Pepz syftade på. Utan om det gör skillnad för dig i praktiken.

Plexxuz
2012-02-18, 21:35
haah okej då men nej de kanske inte göt ngn skillnad för mig i praktiken men vill ha långsamma lite senare mot kvällen bara, fått en sådan nojja..

men vad man kan säga är att det kommer sjunka från kanske 85 utgångs GI direkt från ugnen på gratängen till kanske?

ngn som har ett ''kanske'' typ'' vad den kan ligga på dagen efter efter en dag i kylen?

för ngt kommer den vell sänkas?;P

vicarious
2012-02-18, 22:29
Oavsett om kolhydraterna är långsamma eller snabba så ger de lika mycket energi. Vad är det du nojjar över?

Plexxuz
2012-02-19, 07:55
ja de vet jag vell men vill inte ha SNABBA kolhydrater på kvällen då jag inte gör så mkt.. skulle vilja ha långsammare men i och med att jag inte vet om gratängen blir så mycket långsammare i kylskåtet så som vanlig kokt potatis så undrar ajg..

mommy
2012-02-19, 08:14
Varför vill du inte ha snabba kolhydrater på kvällen?