handdator

Visa fullständig version : Tillbaka till träningen - tips och råd behövs


Legende
2012-02-17, 16:17
Hej!
Kul att jag hittade fram till detta forum då jag inte stött på det tidigare, ser väldigt trevligt ut!


Har bestämt mig för att återuppta träningen efter ca 1 års uppehåll på grund av skador jag har dragit på mig, vilket känns otroligt skönt.
Har under detta uppehåll lyckats dra på mig extra kilon, olyckligtvis inte i form av muskler ..

Längd: 194 cm
Vikt : 105.5
Ålder : 20


Målet med träningen är att till sommaren försöka komma i form igen och förhoppningsvis bli mer fit. Inte så att jag planerat sluta efter sommaren heller men min första milstolpe nu är sommaren och resten tar vi efter det!
Fokuserar även mest på massan istället för styrkan.


Problemet är att jag har en del muskler kvar sen innan då jag tränade innan skadan, men dessa muskler syns inte lika väl som de gjorde förut då en del fett är i vägen.
Har tänkt att följa z_bumbis tredagars schema då jag tycker det passar mig och liknar mitt förra schema rätt mycket!



Nu till mina funderingar.
Har tänkt att jag ska ligga på ett underskott av 500kcal fram till sommaren och samtidigt köra tung styrketräningen 3 dagar i veckan kombinerat med cardio. Kommer jag i detta fall lyckas få bort mycket fett samtidigt som jag bygger upp musklerna en del?
Kan tänka mig att muskeluppbyggningen kan hindras då jag kommer att ligga på ett underskott.

Eller är det bättre att fokusera mycket på träningen och äta normalt, Inte ligga på så mycket underskott och inte heller överskott utan helt enkelt hålla den i takt?


Hoppas jag kan få lite tips och tricks för att komma i form igen.
Har ni frågor som jag inte tagit upp är det bara att ställa dom!

Akerhage
2012-02-17, 16:51
Om du vill gå ner i vikt bör du ligga på kaloriunderskott. Du kommer ha svårare att bygga muskler, men av din vikt att döma och du säger dig ha kvar en del muskler så känns det ju som att du kan ligga på -500 kalorier/dag utan problem. Du vill ju trots allt förlora fettmassa.

Lägg cardion så långt ifrån styrketräningspassen som du kan. Tänk på att cardion mest är för att förbättra din kondition mer än att gå ner i fett. Det är främst kosten som du reglerar för det. Så kanske köra 4 styrketräningspass istället och ett cardio då om nu inte målet är ökad kondition också?

Tänk på att få i dig protein i din kost, är viktigt nu med kaloriminus också för att iaf bevara mer muskelmassa.

deadich
2012-02-17, 17:04
Har du inte tränat innan tror jag att du kan nog bygga muskler om du får i dig protein. hursomhelst kommer du garanterat öka i styrka. Kör på det där tycker jag, låter bra. Och läs deffguiden för säkerhets skull. Fast cardion kan du skippa om du vill.

Legende
2012-02-20, 20:31
Tack för tipsen!

Då kör jag på som jag planerade. Men har en fundering angående z_bumbis 3 dagars schema, känns som att man får ut rätt lite set per muskelgrupp om man ska köra de på en vecka. Har ni några tankar om hur man kan fördela passen så man får mer set per muskelgrupp per vecka?