handdator

Visa fullständig version : Nedre ryggen, problem *bilder*


blizzen
2012-02-17, 14:30
Har ett problem, eller problem och problem. Någonting som är irriterande som bara den! Ifall jag tränar någonting som bara det minsta anstränger nedre delen av ryggen kring svanskotan, korsryggen så gör det ont dagen EFTER och enbart när jag sträcker ut på benet. Dvs säga när jag tex går och tar ut steget, sträcker på benet i sängen, ifall jag står upprätt och drar hakan ner mot brösten gör det också ont. Men ifall jag bara står och drar upp benet (böjt) så känns det ingenting.

Och det roliga är att ifall jag gör någonting så jag blir varm i kläderna försvinner denna känsla TOTALT men återkommer ifall jag sätter mig vid datorn, lägger mig i soffan eller dylikt.

Vad kan detta vara för spökligt, och hur blir jag av med det?

Nedanför finns bilder så ni kanske lättare förstår!

jokem
2012-02-22, 15:36
Men vafan då palleman, du har inte varit till nån sjukgymnast? Nån på gammlia sa att det kan vara att du är stel runt om röven och eventuellt hamstrings. Blir de nå bättre om du stretchar underkroppen?

AtomicPuffin
2012-02-22, 15:52
Vad händer om du lägger dig ner och gör ungefär samma sak med hjälp av en vän, typ såhär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight_leg_raise

JimmyT
2012-02-22, 23:20
Har själv samma problem dock lindrigare. Vad jag har förstått så är det falsk ischias.

Ischiasnerven är irriterad pga att du är stel i Glutemus maximus och Piriformis, dvs rumpan.

Googla stretch övningar för rumpan, bak/framsida lår, höftböjare.


OBS du bör gå till en kiropraktor/sjukgymnast. Detta är vad jag själv har kommit fram till genom att söka.

Lycka till

Holabandola
2012-02-24, 09:52
Vikt ben okej, utsträckt ben värre låter som spänd röv.

Kan också vara flask ischias som någon sa.
Kör pigeon pose, då stretchar du både ut röven och lösgörmuskulaturen runt ischiasnerven som kanske är klämd.

Är röven spänd så kan du nog få räkna med att få mer ont av stretchingen, för då drar du i i de redan ömma musklerna. Men det blir då också samtidigt ett kvitto på att du är problemet på spåren.

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på om röven är spänd. Sätt dej på en stol lägg ena foten över knät och och dra i det "högre knät" mot din mage samtidigt som du har lätt svank. Känner du steretch i röven när du gör detta är den för spännd. Du ska kunna göra denna manöver utan att det blir någon stretch i rumpan.

Pigeon pose. 3 ggr om dagen 40 sek varje ben.