handdator

Visa fullständig version : maltodextrin = viktökning?


AEB
2012-02-17, 00:55
Tjena. Jag har nyligen opererat mig och tänkte inom kort deffa bort lite fett jag lagt på mig innan jag börjar träningen på nytt.

Men jag har en fråga, Om jag nu vill gå upp i muskler så måste jag ligga på ett överskott, räcker det om överskottet är litet? Alltså räcker det om jag bara tillsätter maltodextrin i mitt vanliga vassleprotein jag tar innan och efter träning? Har hört att maltodextrin + vassle ska vara bättre än tex Gainer, kanske har fel..? Men kolhydrater får jag ju i mig redan i maten under dagen och efter träning, men nu när det gäller att öka i vikt, är det maltodextrin jag ska köra på? Eller någon som har andra tips? Ifall att käka, käka vad? Vill äta så pass bra mat det går så jag inte går upp massa kilo i onödan. Tack på förhand.:D

willtjam
2012-02-17, 01:07
Du går upp i vikt om du äter mer än vad du gör av med. De extra kalorierna kan komma från precis vad som helst. Däremot är högt proteinintag alltid att föredra.
Gainer är ofta malto + vassle, så det är saksamma.

Apos78
2012-02-17, 10:15
Öka först och främst den vanliga maten. Du får då på köpet en hel massa näringsämnen som helt uteblir om du bygger överskottet på maltodextrin.

Du säger att du är nyopererad och beroende på vad det handlar om för operation så kanske du ska ta det lite lugnt med att försätta kroppen i läge för viktnedgång. Behovet av nutrienter kan vara större tiden efter operation och att låta kroppen läka på bästa sätt skall vara att föredra.

AEB
2012-02-19, 15:55
Öka först och främst den vanliga maten. Du får då på köpet en hel massa näringsämnen som helt uteblir om du bygger överskottet på maltodextrin.

Du säger att du är nyopererad och beroende på vad det handlar om för operation så kanske du ska ta det lite lugnt med att försätta kroppen i läge för viktnedgång. Behovet av nutrienter kan vara större tiden efter operation och att låta kroppen läka på bästa sätt skall vara att föredra.
aha, det visste jag inte..Jag operera bort blind tarmen, läkarna sa att jag inte fick styrketräna på 8 veckor, det är nu 6 veckor kvar, men jag tänkte att undertiden att jag skulle passa på att gå ner i vikt. Men jag kan ju bara ringa och fråga en läkare, lär ju inte vara några problem?

Så maltodextrin är alltså rätt onödigt så länge jag bara äter bra mat? Låter ju vettigt, men ville bara vara säker. Mat då.. ska den se ut som den brukar, bara att äta mer, eller ska jag äta mer kolhydrater eller något annat? Tack för svar :)

Richthofen
2012-02-19, 16:13
aha, det visste jag inte..Jag operera bort blind tarmen, läkarna sa att jag inte fick styrketräna på 8 veckor, det är nu 6 veckor kvar, men jag tänkte att undertiden att jag skulle passa på att gå ner i vikt. Men jag kan ju bara ringa och fråga en läkare, lär ju inte vara några problem?

Så maltodextrin är alltså rätt onödigt så länge jag bara äter bra mat? Låter ju vettigt, men ville bara vara säker. Mat då.. ska den se ut som den brukar, bara att äta mer, eller ska jag äta mer kolhydrater eller något annat? Tack för svar :)

Räkna kalorierna du stoppar i dig jämfört med vad du gör av med

Fishtank
2012-02-19, 16:39
aha, det visste jag inte..Jag operera bort blind tarmen, läkarna sa att jag inte fick styrketräna på 8 veckor, det är nu 6 veckor kvar, men jag tänkte att undertiden att jag skulle passa på att gå ner i vikt. Men jag kan ju bara ringa och fråga en läkare, lär ju inte vara några problem?

Så maltodextrin är alltså rätt onödigt så länge jag bara äter bra mat? Låter ju vettigt, men ville bara vara säker. Mat då.. ska den se ut som den brukar, bara att äta mer, eller ska jag äta mer kolhydrater eller något annat? Tack för svar :)

maltodextrin = viktökning?
Vad är det du är ute efter?

AEB
2012-02-20, 00:43
maltodextrin = viktökning?
Vad är det du är ute efter?
ja alltså, tänkte gå ner först, i fett som jag lagt på mig, sen upp (försöka bygga). Som jag skrev förut.

Fishtank
2012-02-20, 00:44
Underskott/överskott är allt som spelar roll då.
Protein i mängder förutsätter jag att man äter om man läser kolo och tränar aktivt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

AEB
2012-02-20, 00:44
Räkna kalorierna du stoppar i dig jämfört med vad du gör av med
hur vet jag hur mycket jag gör av med?

Sverker
2012-02-20, 07:06
Du skriver en matdagbok. Väger all mat och är ärlig mot dig själv.

Därefter är det bara att räkna ihop allt m h a någon bra databas.

Titta tillbaka hur mycket du gått upp eller ned det senaste året och fördela kalorierna över dagarna. Varje kg kroppsfett motsvarar ca 6500 kcal.

Donner
2012-02-22, 09:24
Du skriver en matdagbok. Väger all mat och är ärlig mot dig själv.

Därefter är det bara att räkna ihop allt m h a någon bra databas.

Titta tillbaka hur mycket du gått upp eller ned det senaste året och fördela kalorierna över dagarna. Varje kg kroppsfett motsvarar ca 6500 kcal.

vissa säger 7000, du säger 6500 och om jag inte minns fel räknade sheo det till 7700. vad är det egentligen som gäller? väldigt förvirrande när många pålästa säger olika.

AEB
2012-02-22, 22:49
Du skriver en matdagbok. Väger all mat och är ärlig mot dig själv.

Därefter är det bara att räkna ihop allt m h a någon bra databas.

Titta tillbaka hur mycket du gått upp eller ned det senaste året och fördela kalorierna över dagarna. Varje kg kroppsfett motsvarar ca 6500 kcal.
Kanske dum fråga, men ska jag väga alla saker i maten separat ( pasta/ris/potatis grönsaker och protein osv.) ? Har aldrig förstått hur man väger maten. Hur räknar jag kalorier efter jag vägt, tex potatis, tar jag och kollar på baksidan och kollar 100gramsvärden delat med vikten?

Knatcharn
2012-02-23, 14:08
Ja du måste väga allt separat eftersom att alla livsmedel har olika innehåll. Läs bakpå förpackningen(alternativt googla om det handlar om t.ex. en banan som inte har innehållsförteckning) för att få fram innehåll per 100g. Om du har 40g banan så måste du ju självklart räkna ut vad 40g innehåller. När det gäller pasta osv brukar man väga maten innan den tillagas, men sådant här kan du söka dig fram till / förstå med lite common sense.

Lycka till :thumbup: och ignorera alla dryga svar du snart kommer att få (även om jag också tycker att du kunde gjort lite mer research själv).