handdator

Visa fullständig version : "Nybörjare" söker tips och råd!


Ankan19
2012-02-16, 21:57
Tjo! Jag har nu gymmat i ungefär tre månader och har börjat fundera lite. Tills nu har jag mest bara kört ganska spontant utan något vidare upplägg men nu har jag faktiskt blivit intresserad av att lägga upp ett schema och verkligen komma igång rejält. Det finns ju jävligt mycket liknande trådar men eftersom att jag just är jag och är uppbyggd som jag är så känner jag att jag skulle vara jävligt tacksam för några direkta tips :)

Kort info
Ålder: 16 år
Vikt: 85 kg
Längd: 1.85

Anledningen till att jag skrev "Nybörjare" är att jag är nybörjare på gymmet men har tränat nästan hela mitt liv. Jag spelade innebandy i nästan 10 år till i somras och har emellanåt sysslat med en del löpning. Och jag är verkligen inte tjock, men jag har alltid varit stor i kroppen och jag har en del muskler. Folk som gymmar går ju upp i vikt, men jag som sagt så väger jag redan 85 kg och vill helst inte väga mer än 90 iaf. Hur borde jag gå tillväga med kost och träning då? Jag har rätt mycket benmuskler redan och därför känner jag att jag mest vill ha fokus på överkroppen till en början iaf.
Jag är beredd att ge 4-5 dagar i veckan åt min träning och jag är redan van vid att träna så ofta. Bara inte på gymmet hehe :P

Jävligt tacksam för tips och råd för min träningssituation! :)
Är det något som jag glömt att säga om mig själv så säg till!

Tyrwing
2012-02-16, 22:35
Skulle rekommendera SL 5x5 eller nybörjarprogrammet som finns på sticky. Båda är bra upplägg.
Är det någon övning du inte kan så finns det i övningsbanken med tillhörande video. :)

Ankan19
2012-02-16, 23:45
SL 5x5 verkar intressant.. :)
En fråga, blir resultatet något annorlunda om man bänkar i smith? Vad är skillnaden egentligen förutom att smith är bekvämare?

Tyrwing
2012-02-16, 23:48
Kan inte alla skillnader men främst att musklerna får stabilisera vikten vilket är en klar fördel. Om det inte finns en speciell anledning så kör alltid frivikt. :)

deadich
2012-02-17, 01:06
Mitt råd till dig är att strunta i att förbättra kroppen och sikta på att öka i styrka. Eftersom att du varken vill banta eller bulka kommer de synliga resultaten komma ganska sakta och är svåra att se så man tröttnar lätt om orsaken att man tränar bara därför. Så fokusera på styrkan och ligg på kaloribalans eller ett svagt svagt överskott och få i dig protein. Musklerna kommer med styrkan men styrkeökningarna märks av mycket bättre och är därför lättare att motivera sig med, speciellt i ditt fall.

Ankan19
2012-02-17, 01:34
Okej, note taken! Tror du också att SL 5x5 funkar bra?

deadich
2012-02-17, 14:24
Okej, note taken! Tror du också att SL 5x5 funkar bra?

Gör det säkert, aldrig testat, men det ser bra ut med bra övningar och bra att öka och komma upp i maximala vikten man orkar lyfta. och väldigt bra att man ökar sakta men säkert om man aldrig gymmat. Har man gymmat länge och bra och ska köra på sl5x5 så kan man ju tycka att viktökningen är för seg men det är ju bara att fuska lite och dubbla vikten man lägger på varje pass eller något.

Kalliban
2012-02-17, 14:35
SL 5x5 rockar, testa det du. :)

Kalliban
2012-02-17, 14:37
Gör det säkert, aldrig testat, men det ser bra ut med bra övningar och bra att öka och komma upp i maximala vikten man orkar lyfta. och väldigt bra att man ökar sakta men säkert om man aldrig gymmat. Har man gymmat länge och bra och ska köra på sl5x5 så kan man ju tycka att viktökningen är för seg men det är ju bara att fuska lite och dubbla vikten man lägger på varje pass eller något.

Du är medveten om att man ökar 7,5 kg i veckan i knäböjen och i marklyften va? Och 3,75 kg i veckan i bänkpress och militärpress?

7,5 kg i veckan innebär alltså 390 kg per år om du skulle fortsätta öka nonstop (vilket man så klart inte kan göra om man inte är ett supergenetik-monster). Man ökar fort och kommer fort upp i tunga vikter. Att lägga på ännu mer är EJ att rekommendera. :)

deadich
2012-02-17, 17:22
Du är medveten om att man ökar 7,5 kg i veckan i knäböjen och i marklyften va? Och 3,75 kg i veckan i bänkpress och militärpress?


jag tycker att det är segt för någon som har tränat länge och seriöst och kan tekniken.
för någon som maxar 200kg i marklyft så tar det inte mindre än 20,40 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

för någon som maxar 150kg i marklyft så tar det inte mindre än 14,73 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

för någon som maxar 100kg i marklyft så tar det inte mindre än 9,07 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

Därför tycker jag att någon som har tekniken och är stark mer än gärna kan höja fortare än vad programmet säger.

edit glömde stången först, nu har jag räknat in den och räknade med att den vägde 20kg.

Röda Björnen
2012-02-17, 21:00
jag tycker att det är segt för någon som har tränat länge och seriöst och kan tekniken.
för någon som maxar 200kg i marklyft så tar det inte mindre än 20,40 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

för någon som maxar 150kg i marklyft så tar det inte mindre än 14,73 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

för någon som maxar 100kg i marklyft så tar det inte mindre än 9,07 veckor att komma upp till 85% av 1rm.

Därför tycker jag att någon som har tekniken och är stark mer än gärna kan höja fortare än vad programmet säger.

edit glömde stången först, nu har jag räknat in den och räknade med att den vägde 20kg.

Programmet är gjort på ett visst sätt av en anledning.
Att bryta programmets baslinjer känns som att förstöra hela poängen med att följa ett program.

MVH

mysglenn
2012-02-17, 21:35
Programmet är gjort på ett visst sätt av en anledning.
Att bryta programmets baslinjer känns som att förstöra hela poängen med att följa ett program.

MVH

hehe jo men att börja köra 1x5reps med stången på 20kg i marklyft när man drar 200 känns ju fånigt

deadich
2012-02-18, 01:24
hehe jo men att börja köra 1x5reps med stången på 20kg i marklyft när man drar 200 känns ju fånigt

Jag håller med. Och att det är utformat som det är är väl för att passa nybörjare? Gradvis få in teknik och vänja sig vid vikterna.