handdator

Visa fullständig version : "Nybörjare" söker tips och råd!


Ankan19
2012-02-16, 21:57
Tjo! Jag har nu gymmat i ungefär tre månader och har börjat fundera lite. Tills nu har jag mest bara kört ganska spontant utan något vidare upplägg men nu har jag faktiskt blivit intresserad av att lägga upp ett schema och verkligen komma igång rejält. Det finns ju jävligt mycket liknande trådar men eftersom att jag just är jag och är uppbyggd som jag är så känner jag att jag skulle vara jävligt tacksam för några direkta tips :)

Kort info
Ålder: 16 år
Vikt: 85 kg
Längd: 1.85

Anledningen till att jag skrev "Nybörjare" är att jag är nybörjare på gymmet men har tränat nästan hela mitt liv. Jag spelade innebandy i nästan 10 år till i somras och har emellanåt sysslat med en del löpning. Och jag är verkligen inte tjock, men jag har alltid varit stor i kroppen och jag har en del muskler. Folk som gymmar går ju upp i vikt, men jag som sagt så väger jag redan 85 kg och vill helst inte väga mer än 90 iaf. Hur borde jag gå tillväga med kost och träning då? Jag har rätt mycket benmuskler redan och därför känner jag att jag mest vill ha fokus på överkroppen till en början iaf.
Jag är beredd att ge 4-5 dagar i veckan åt min träning och jag är redan van vid att träna så ofta. Bara inte på gymmet hehe :P

Jävligt tacksam för tips och råd för min träningssituation! :)
Är det något som jag glömt att säga om mig själv så säg till!

Tyrwing
2012-02-16, 22:35
Skulle rekommendera SL 5x5 eller nybörjarprogrammet som finns på sticky. Båda är bra upplägg.
Är det någon övning du inte kan så finns det i övningsbanken med tillhörande video. :)

Ankan19
2012-02-16, 23:45
SL 5x5 verkar intressant.. :)
En fråga, blir resultatet något annorlunda om man bänkar i smith? Vad är skillnaden egentligen förutom att smith är bekvämare?

Tyrwing
2012-02-16, 23:48