handdator

Visa fullständig version : Ekologiskt mat, vem bryr sig?


Potatiskillen
2012-02-16, 21:50
Jag förstår absolut ingenting allt snack om ekologiskt, vem bryr sig egentligen om man äter ekologiska tomater som är odlade i en ekologisk gård i Italien? Tomat som tomat ffs.

Om alla ekologiska produkter hade varit billigare kan jag tänka mig att köpa det oftare, jag tänker inte lägga ut 5 kr mer för att köpa bananer som är så mycket mindre bara för att det står KRAV på dem.

Patetiskt, jag lider med er som följer detta. Däremot gröna nyckeln och nyttigt mat är något som är viktigare.

Alla som köper ekologiska mat till allt, kiss my *kissass*

Petoria
2012-02-16, 21:53
http://ragecomics.memebase.com/wp-content/themes/vip/cheezcommon2/ragecomic/packs/neutral/images/HerpDerp.png

Denniss
2012-02-16, 21:53
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologisk_mat

Ekologisk mat eller ekomat är mat gjord på råvaror som räknas som ekologiska, det vill säga att de kommer från ekologiska odlingar där bekämpningsmedel, GMO och konstgödsel ej används

Det är väl inte så konstigt? Dessutom så säkrar man att t.ex. djuren får vistas i det fria och att dom har det bra.

dream_theater_
2012-02-16, 22:38
Du tror inte att det gör någon nytta med ekologisk mat, eller trollar du bara? Nästan för uppenbart provocerande.

Galningen
2012-02-16, 22:46
Klassiskt troll det här, move along.

Onigiri
2012-02-16, 22:54
Det är inte lätt när det är svårt. :) Han var nog inte medveten om vad ekologiskt innebar bara. Inte move along! Spä på nu bara kolo, jag vet att ni kan! :D

Tricklew
2012-02-16, 22:57
Jag är på din sida, potatiskillen, jag ser ekologiskt som något för folk som lutar åt vänster/funderar på att bli vegetarianer, men inte har stake nog att gå fullt ut.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

panzerpig
2012-02-16, 23:02
Köp inte ekologisk mat då + bry dig inte om folk som gör det= problem solved?

Olegh
2012-02-16, 23:05
Tråden var avklarad redan vid inlägg nummer två. Nu hoppas jag vi kan lägga den bakom oss och ta nya tag.

Potatiskillen
2012-02-17, 00:32
Allvarligt nu, vad exakt är det som är så bra med ekologiskt mat? Det är bara något man använder för att sälja bättre, ta bara Max där de visar hur mycket utsläpp varje mål ger ut eller något liknande.

I grund och botten är det bara reklam till något helt oväsentligt. Snart lär väl det komma ekologiska kondomer alternativt cigaretter då det säkerligen gynnar tobaksodlarna.

Jag förstår bara inte syftet, köper ni också ekologiska kostillskott?

Potatiskillen
2012-02-17, 00:33
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologisk_mat



Det är väl inte så konstigt? Dessutom så säkrar man att t.ex. djuren får vistas i det fria och att dom har det bra.

Ja och? Du menar att du endast köper hamburgare bara för att några kor har sprungit fria?

Om det däremot känns i smaken kan man kanske börja prata.

tossefar
2012-02-17, 00:35
Varför skulle man INTE vilja att grisarna sprungit fria, eller att grönsakerna inte är besprutade? Vi bor i Sverige, vem bryr sig om den ytterst marginella prisskillnaden?

Potatiskillen
2012-02-17, 00:41
Varför skulle man INTE vilja att grisarna sprungit fria, eller att grönsakerna inte är besprutade? Vi bor i Sverige, vem bryr sig om den ytterst marginella prisskillnaden?

Så du köper hellre ekologisk vitlök 10 kr dyrare eller kanske 40 kr dyrare nötfärs? *screwy*

PR hela skiten, precis med denna globaluppvärmningen.

Jag borde sluta handla på COOP, klarar inte av att köpa 3-4 kr dyrare bananer som är så jävla små.

Fordon
2012-02-17, 01:04
Bananer är för apor :<

Dav0d
2012-02-17, 01:15
Så du köper hellre ekologisk vitlök 10 kr dyrare eller kanske 40 kr dyrare nötfärs? *screwy*

PR hela skiten, precis med denna globaluppvärmningen.

Jag borde sluta handla på COOP, klarar inte av att köpa 3-4 kr dyrare bananer som är så jävla små.

Du kan inte jämföra organisationernas PR där de försöker visa att de utför samhällsplikt samt att de tänker på miljön med ekologiska livsmedelsprodukter. Det är som att jämföra äpplen med päron. Vet du inte skillnaden mellan dem skulle jag rekommendera lite allmänbildning.

Snobbe
2012-02-17, 08:07
Jag bryr mig inte direkt, personligen märker jag ingen skillnad på ekologisk mat eller inte. Förutom potatis, fast det är nog mer för att jag jämnför potatis i lösvikt som legat i affären i 20dar och potatis i "ekologisk" påse som faktiskt har ett bäst före datum. Det är det enda där jag märker att dom i påse smakr otroligt mycket bättre.

Potatiskillen
2012-02-17, 08:59
Du kan inte jämföra organisationernas PR där de försöker visa att de utför samhällsplikt samt att de tänker på miljön med ekologiska livsmedelsprodukter. Det är som att jämföra äpplen med päron. Vet du inte skillnaden mellan dem skulle jag rekommendera lite allmänbildning.

Om USA hade börjat köpa mer ekologiskt hade det nog varit bättre, varför ska ynka lilla Sverige hålla på med sådant och låtsas vara förebilder i allt? Större länder skiter nog fullständigt i att vi köper ekologiska tomater för 10 kr dyrare.

Maod
2012-02-17, 08:59
Ekologisk mat är mest för oss som bryr oss om miljön, djuren, naturen och hälsan. Ni andra kan handla vad ni vill så länge det finns alternativ.
Bry er inte om vad jag lägger i min matkorg om ni inte förstår.

Pernam
2012-02-17, 09:12
Om USA hade börjat köpa mer ekologiskt hade det nog varit bättre, varför ska ynka lilla Sverige hålla på med sådant och låtsas vara förebilder i allt? Större länder skiter nog fullständigt i att vi köper ekologiska tomater för 10 kr dyrare.

Du resonerar som ett barn, alternativt trollar grovt. En förändring måste alltid börja någonstans. För övrigt så växer nog medvetenheten även i USA, även om det kanske går lite långsammare i vissa fall.

PowPow
2012-02-17, 09:16
Ekologisk mat är väl större i USA än Sverige? Kolla hela Wholefoods-kedjan till exempel (kanske bara i störstäderna?)

aijou
2012-02-17, 09:27
Ekologisk mat är mest för oss som bryr oss om miljön, djuren, naturen och hälsan. Ni andra kan handla vad ni vill så länge det finns alternativ.
Bry er inte om vad jag lägger i min matkorg om ni inte förstår.
+1

Finns det ingen åldersgräns på detta forumet? *gah!*

Du resonerar som ett barn, alternativt trollar grovt. En förändring måste alltid börja någonstans. För övrigt så växer nog medvetenheten även i USA, även om det kanske går lite långsammare i vissa fall.
+1

Tycker du (TS) inte att det är värt de extra kronorna så köp inte ekologiskt men du kanske inte ska gnälla på alla andra som faktiskt gör dig och alla som du en tjänst genom att betala ett par kronor extra.

L Johnsson
2012-02-17, 10:12
http://ladda-upp.se/data/orlvsckkkxdzoc/

Edit: sorry för klöddet, råkade ladda upp för liten bild först :P