handdator

Visa fullständig version : Muskelmassa


Thr1llR
2004-01-15, 20:32
Hej,

Har ett par frågor gällande massan. Jag vågar nog påstå att jag ökar bra i styrka men någon större massa blir det inte. Iaf inte över brösten. Jag är ganska stark i denna muskelgrupp men någon större massa är det inte. Någon som känner igen sig?.

Jag har kört runt 5-6 bröstövningar förut men har nu sänkt ned till fyra övningar för att experimentera lite. Jag kör alltid tungt och högst 6rep x 3-4set. Då är jag helt slut.

Mitt schema ser ut så här:

Måndag: Biceps/axlar
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst/triceps
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg/mage
Lördag: Vila / airsoft [Militär-simulation alá kriga i skogen med 23kgpackning ;) ]
Söndag: Ben/traps

Jag är 19år
väger: 83kg
177cm lång.

Är i en deff period nu och då undrar jag om jag vågar lägga in promenader typ en timme under vilodagarna eller ska jag köra promenad på de dagar jag tränar.

Så här ser min kost ut.

Frukost: Mackor utan smör, skinka, te, nyponsoppa
Mellanmål: prottedrink 30gram pulver 4dl lättmjölk
Lunch: Skollunch
Mellanmål: Prottedrink
Efter jag kommit hem: Kyckling
Kvällsmat: husmanskost
Efterträningsmat: Protte och en burk tonfisk/ris/pasta, om jag inte tränar den dagen blir det protte och en burk tonfisk nån timme innan jag lägger mig.

Kritisera gärna jag vill gärna höra vad jag kan ändra och förbättra
MVH
John Johansson

lauria
2004-01-15, 20:46
Vi börjar med ditt bröst, Istället för att köra 6reps hela tiden så kan du variera ända upp till 10 reps och ner till 4 reps...
Så här kör jag:

Vecka 1: Ca 10reps
Vecka 2: Ca 10 reps
Vecka 3: Runt 4-6 reps
Vecka 4: VILA

Tänk på att du måste vila ordentligt oxå det är då du växer :thumbup:


Och nu kosten, då tycker jag inte att du bara ska käka en protin drink, du måste ha i dig kol hydrater oxå och lite fett...Du kan ju ta en banan med protin drinkarna eller nått grovt och mörkt bröd med mkt fibrer....

Nu har ja sagt mina åsikter och hur ja skulle ha gjort. Lycka till :bpump: :hbang:



///Tobbe

MunsöHustla
2004-01-15, 21:55
Originally posted by Thr1llR
[B]

Frukost: Mackor utan smör, skinka, te, nyponsoppa
Mellanmål: prottedrink 30gram pulver 4dl lättmjölk
Lunch: Skollunch
Mellanmål: Prottedrink
Efter jag kommit hem: Kyckling
Kvällsmat: husmanskost
Efterträningsmat: Protte och en burk tonfisk/ris/pasta, om jag inte tränar den dagen blir det protte och en burk tonfisk nån timme innan jag lägger mig.
B]

Vet inte hur seriös du är men det där kostschemet är ingen höjdarde om du ska deffa.

1. Frukost ser väldigt klen ut, mer protein.

2. Skollunchen kan vara svår att göra någonting åt men man kan ju vara snål med intaget den måltiden.

3. Alla kolhydrater kommer fördelade i 3 stora mål om dagen, inte det bästa för förbräninngen.

4. Husmanskost i måttliga mängder tror jag på ;)

5. Snabba kollisar efter träningen är ett måste! :confused:

Thr1llR
2004-01-16, 10:24
1. :: Jo det stämmer nog men jag tar typ proteindrinken så fort jag kommer till skolan dvs 40 min efter frukost. kanske skall ta den vid frukost. då får jag ta ngn frukt som mellan mål i skolan.

2. Skollunchen är bra då vi äter på en riktig resturang.

3. Hur ska jag lösa denna?

4. Självklart ;]

5. Jepp jag vet, brukar ju bli pasta men måste byta ut det mått ngt. Tips?

tack så hemskt mkt för era svar!
MVH
John

Mindek
2004-01-16, 10:39
Originally posted by Thr1llR


5. Jepp jag vet, brukar ju bli pasta men måste byta ut det mått ngt. Tips?

tack så hemskt mkt för era svar!
MVH
John


Pasta är INTE snabba kolhydrater. Bäst är att blanda druvsocker eller maltodextrin med prottedrinken (som då blir en gainer), men även att käka godis, russin, riskakor etc funkar. Kolla i en GI-tabell och välj nått som du anser dig ha råd med och tycker om.

GI-tabell (http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302)

Jense
2004-01-16, 13:02
bra att kränga massa godis under deffen =)

intressant annars.

eller så kan du få i dig som 90% av alla som tränar: banan och en protteshake. behöver inte klydda till det o köpa massa dyra tillskott.

King Grub
2004-01-16, 13:10
Originally posted by Jense
bra att kränga massa godis under deffen =)


Ja, det är det. Nära nog optimalt efter passet, till och med, även under deff:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17579

Banan skulle vara ett sämre val just efter ett träningspass, eftersom det inte är frågan om speciellt snabba kolhydrater, som heller inte ger särskilt stort insulinpåslag.

Jense
2004-01-16, 13:13
massa godis är väl inte bra. om jag kränger ett kilo godis efter träningen är det väl inte bra? säkert.. 6000kcal i ett kilo blandat eller ngt

King Grub
2004-01-16, 13:17
Originally posted by Jense
massa godis är väl inte bra. om jag kränger ett kilo godis efter träningen är det väl inte bra? säkert.. 6000kcal i ett kilo blandat eller ngt

Vi talar naturligtvis samma mängd kolhydrater, oavsett källan. Det vill säga runt omkring 1 gram per kilo kroppsvikt efter ett pass. Och då är godis en perfekt kolhydratkälla efter träningspasset.

Du kan ju inte jämföra 6000 kcal från lösgodis med 250 kcal från banan - då får du ju ta samma energimängd från bananen om du skall göra en sådan jämförelse. Varför skulle du vilja ha i dig 6000 kcal på en gång över huvud taget?

Jense
2004-01-16, 13:19
vet ej. men godis är godare än banan.. kan va en anledning=)

väger en banan 250g skalad?

för det är väl en 92kcal/100g?

anledningen till att jag bryter mot tråden här o frågar är för att det känns viktigt för de som läser tråden också.

King Grub
2004-01-16, 13:21
Originally posted by Jense
vet ej. men godis är godare än banan.. kan va en anledning=)

väger en banan 250g skalad?

för det är väl en 92kcal/100g?

anledningen till att jag bryter mot tråden här o frågar är för att det känns viktigt för de som läser tråden också.

En skalad banan väger väl runt 150 gram kanske, och innehåller strax över 20 gram kolhydrater per 100 gram. Du får alltså sitta och trycka nära ett halvt kilo banan direkt efter passet för att få i dig 90 gram kolhydrater. Och dessa kolhydrater är dessutom rätt långsamma, när det är snabba man helst vill ha efter ett pass.

90 gram kolhydrater får du från ungefär 100 gram skum- eller gelégodis, och då är det snabba sådana det är frågan om.

Det är inte ens någon tvekan om skumgodis är en bra kolhydratkälla efter träningen oavsett bulk eller deff - det är ett faktum.

Naturligtvis är det inte det enda valet - gillar du russin, vitt bröd eller druvsocker fungerar det i praktiken lika bra.

Jense
2004-01-16, 13:24
aha okej. tänkte fel där precis.

jag gissade också på att en banan vägde 150g.

ville dock veta. får köpa en käksvåg, för det måste va en bra investering.

varför äter så många banan efter träning då?
alla de stora grabbarna på gymmet som jag tränade på förr åt alltid banan direkt efter.

Dextrosol, är det bra?

King Grub
2004-01-16, 13:26
varför äter så många banan efter träning då?
alla de stora grabbarna på gymmet som jag tränade på förr åt alltid banan direkt efter.

Det är inte fel med banan, men det finns bättre alternativ, vad gäller återhämtning och påbörja glykogeninlagring. Men bananer är ju praktiska, goda och nyttiga.

Dextrosol, är det bra?

Bland de snabbaste kolhydraterna som finns, rent druvsocker, GI 140. Utmärkt efter träning. Personligen väljer jag hellre skumgodis, som består av 75% glukos, 25% fruktos, och smakar gott.

Jense
2004-01-16, 13:29
aha ok. nu har du hjälprt 1000 personer precis grud, nu får du lov att glänsa lite=)


tack så mycket!

Calleman
2004-01-16, 13:32
Ja, du svarar i princip på din fråga själv.

Du säger att du inte får ngn volym på brösten. Men om du bara kör max 6 reps på varje övning tränar du faktiskt mest för styrka och inte för volym.

Självklart ger även lågrepträning volym, men för optimal tillväxt hade jag periodiserat din träning och vissa veckor kört 8-12 reps.

Variation :love: pattarna

D Andersson
2004-01-16, 14:00
Originally posted by King Grub
Bland de snabbaste kolhydraterna som finns, rent druvsocker, GI 140. Utmärkt efter träning. Personligen väljer jag hellre skumgodis, som består av 75% glukos, 25% fruktos, och smakar gott.

Precis efter träning tar jag proteindrink till vanliga Cornflakes (GI 116) och äter på tallrik, det kan väl inte vara så dumt? Eller är det någon anledning att ingen verkar göra så? Jag tycker det är ganska gott dessutom...

King Grub
2004-01-16, 14:07
Originally posted by D Andersson


Precis efter träning tar jag proteindrink till vanliga Cornflakes (GI 116) och äter på tallrik, det kan väl inte vara så dumt? Eller är det någon anledning att ingen verkar göra så? Jag tycker det är ganska gott dessutom...

Alla snabba kolhydrater fungerar.

MunsöHustla
2004-01-16, 15:14
Originally posted by Thr1llR
1. :: Jo det stämmer nog men jag tar typ proteindrinken så fort jag kommer till skolan dvs 40 min efter frukost. kanske skall ta den vid frukost. då får jag ta ngn frukt som mellan mål i skolan.

2. Skollunchen är bra då vi äter på en riktig resturang.

3. Hur ska jag lösa denna?

4. Självklart ;]

5. Jepp jag vet, brukar ju bli pasta men måste byta ut det mått ngt. Tips?

tack så hemskt mkt för era svar!
MVH
John

2. okej fan va skönt, skulle jag också vilja göra :cryout:

3. Äta en frukt, nån macka, kanske ta med lite pasta eller nått till proteindrinkarna tex och så äter du mindre kollisar till de andra målen så har du en jämnare fördelning.

4. Lösgodis är väldigt bra som sagt.

Thr1llR
2004-01-19, 19:06
Tack för alla svaren!
Det jag har kommit fram till nu är att efter träningen så ska jag dricka min prottedrink sen addera snabba kollisar i form av russin eller godis (ahlgrens bilar?) Hur pass mkt av dessa produkter ska jag äta efter varje pass för optimal muskeluppbyggnad?

Väger som sagt 83kg/178cm

MVH
John