handdator

Visa fullständig version : Kaffekonsumtion och risk för kroniska sjukdomar


King Grub
2012-02-15, 23:25
Background:

Early studies suggested that coffee consumption may increase the risk of chronic disease.

Objective:

We investigated prospectively the association between coffee consumption and the risk of chronic diseases, including type 2 diabetes (T2D), myocardial infarction (MI), stroke, and cancer.

Design:

We used data from 42,659 participants of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)–Germany study. Coffee consumption was assessed by self-administered food-frequency questionnaire at baseline, and data on medically verified incident chronic diseases were collected by active and passive follow-up procedures. HRs and 95% CIs were calculated with multivariate Cox regression models and compared by competing risk analysis.

Results:

During 8.9 y of follow-up, we observed 1432 cases of T2D, 394 of MI, 310 of stroke, and 1801 of cancer as first qualifying events. Caffeinated (HR: 0.94; 95% CI: 0.84, 1.05) or decaffeinated (HR: 1.05; 95% CI: 0.84, 1.31) coffee consumption (≥4 cups/d compared with <1 cup/d; 1 cup was defined as 150 mL) was not associated with the overall risk of chronic disease. A lower risk of T2D was associated with caffeinated (HR: 0.77; 95% CI: 0.63, 0.94; P-trend 0.009) and decaffeinated (HR: 0.70; 95% CI: 0.46, 1.06; P-trend: 0.043) coffee consumption (≥4 cups/d compared with <1 cup/d), but cardiovascular disease and cancer risk were not. The competing risk analysis showed no significant differences between the risk associations of individual diseases.

Conclusion:

Our findings suggest that coffee consumption does not increase the risk of chronic disease, but it may be linked to a lower risk of T2D.

Coffee consumption and risk of chronic disease in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)–Germany study. Am J Clin Nutr February 15, 2012.

http://www.ajcn.org/content/early/2012/02/14/ajcn.111.023648.full.pdf+html

sipufonatemo
2012-02-15, 23:39
Ok ingen ökad risk för sjukdomarna som studien täckte och minskad risk för typ 2-diabetes. Det är ju bra. De som sa att Stieg Larsson drack mycket kaffe kanske pratade om något som var irrelevant för hans hjärtinfarkt. Finns kanske andra aspekter som studien inte täckte dock.

Eddie Vedder
2012-02-16, 08:37
Ok ingen ökad risk för sjukdomarna som studien täckte och minskad risk för typ 2-diabetes. Det är ju bra. De som sa att Stieg Larsson drack mycket kaffe kanske pratade om något som var irrelevant för hans hjärtinfarkt. Finns kanske andra aspekter som studien inte täckte dock.

Ja kaffet förefaller ha varit hans enda tänkbara riskfaktor. :D

86745

Adama
2012-02-16, 08:39
Var nästan på väg att dra och vaska min kaffe men sen såg jag att det var lugnt!

sipufonatemo
2012-02-16, 09:30
Var nästan på väg att dra och vaska min kaffe men sen såg jag att det var lugnt!

Studien är ju inte allomfattande. (det är väl ingen studie)

Men det är nog ganska harmlöst att dricka kaffe ändå.

sipufonatemo
2012-02-16, 09:33
Ja kaffet förefaller ha varit hans enda tänkbara riskfaktor. :D

86745

Du har rätt. Han levde ohälsosamt rent allmänt. Men det var någon som jag hörde som nämnde hög konsumtion av kaffe när de berättade om hans osunda leverne. Det kanske inte hörde till sammanhanget. Kanske motsatsen; han hade kanske fått ännu sämre hälsa utan kaffet.

snarlik
2012-02-16, 09:43
Du har rätt. Han levde ohälsosamt rent allmänt. Men det var någon som jag hörde som nämnde hög konsumtion av kaffe när de berättade om hans osunda leverne. Det kanske inte hörde till sammanhanget. Kanske motsatsen; han hade kanske fått ännu sämre hälsa utan kaffet.

Tror att du missar symboliken i att beskriva en person som en "stor kaffedrickare". Jag skulle vilja hävda att man generellt inte syftar på kaffet i sig utan andra faktorer som gör att man dricker mycket kaffe/röker så som stress, eventuellt mental ohälsa osv.

sipufonatemo
2012-02-16, 10:17
Tror att du missar symboliken i att beskriva en person som en "stor kaffedrickare". Jag skulle vilja hävda att man generellt inte syftar på kaffet i sig utan andra faktorer som gör att man dricker mycket kaffe/röker så som stress, eventuellt mental ohälsa osv.

Det missade jag inte alls. Det är ju uppenbart vad de menade. Jag menar att det kanske är missvisande att kaffe fått den stämpeln. Dock vet jag inte hur mycket kaffe Stieg Larsson drack. Han kanske drack 10 koppar om dagen. Studien undersökte inte specifikt hur man påverkas av kopiösa mängder kaffe utan 4 koppar eller mer slogs samman i en kategori. Det är ju så med det mesta att det handlar om proportioner. Även dricksvatten är ohälsosamt i för stora mängder.

edit: och jag tror nog att de syftade på både kaffedrickande och rökning som symptom eller tecken på ett annars ohälsosamt liv som du säger och kaffe, rökning och dålig sömn som faktorer som i sig själva påverkar hälsan negativt

Apos78
2012-02-16, 11:08
Det får nog sägas vara en ganska spridd uppfattning att det är dåligt att dricka kaffe. Träffar många som ger som första förslag att sluta med kaffet för att förbättra hälsan. Och det behöver då inte handla om litervis varje dag. Det är nästan så en del skäms lite för att säga att det första de gör på morgonen är att dricka en kopp kaffe.

När jag sedan säger att jag inte dricker kaffe alls själv så cementerar man verkligen kaffet som uselt:D.

sipufonatemo
2012-02-16, 11:48
Det får nog sägas vara en ganska spridd uppfattning att det är dåligt att dricka kaffe. Träffar många som ger som första förslag att sluta med kaffet för att förbättra hälsan. Och det behöver då inte handla om litervis varje dag. Det är nästan så en del skäms lite för att säga att det första de gör på morgonen är att dricka en kopp kaffe.

När jag sedan säger att jag inte dricker kaffe alls själv så cementerar man verkligen kaffet som uselt:D.

Om du tycker att kaffe är dåligt för hälsan så skulle jag vilja veta vad du grundar det omdömet på. (förutom rykten eller liknande)

Sen är ju kaffedrickande en kultur. "Ska vi gå och ta en kopp kaffe?" är ju i princip standardfras när man ska ha en anledning till ett informellt samtal med någon. Vad har du ersatt detta med undrar jag. Ska vi gå och dricka en smoothie eller vadå??

PRound
2012-02-16, 12:05
David Lynch dricker runt 10-15 STORA koppar varje dag. vilket han har gjort i runt 50 år. Har alltid undrat hur skadligt detta kan vara. Hur långt ifrån är det dödlig dos av koffein? :D

King Grub
2012-02-16, 12:06
Hur långt ifrån är det dödlig dos av koffein? :D

70-85 koppar ifrån. Men dom måste var mer tätt inpå varandra än utspridda över hela dagen.

PRound
2012-02-16, 12:12
Okej, ganska långt ifrån alltså. Men vilka effekter kan det ha på hälsan annars?

sipufonatemo
2012-02-16, 12:22
Okej, ganska långt ifrån alltså. Men vilka effekter kan det ha på hälsan annars?

Det har varit tunt med information om liknande i denna tråd och tråden jag skapade om kaffe. Jag har dock hört nånstans att om man har högt blodtryck eller hjärtflimmer så är hög konsumtion av kaffe inte bra. Har också hört att det ska vara skillnad på snabbkaffe, bryggkaffe och kokkaffe. Vet ej varför men tror jag hörde nån gång för länge sen att det finns nån slags fett i kaffe som fastnar i filtret vid bryggning och som man kan få i sig lite av om man dricker kokkaffe. Verkar konstigt för fett borde synas som droppar på ytan. Men det kanske är pyttesmå mängder som inte syns men som i längden blir tillräckligt mycket för att spela roll.

King Grub
2012-02-16, 12:25
Okej, ganska långt ifrån alltså. Men vilka effekter kan det ha på hälsan annars?

En normal kaffekonsumtion har inga speciella negativa effekter för en frisk person. Är man gravid bör man undvika större mängder. Däremot finns det en hel del hälsofördelar med kaffe.

King Grub
2012-02-16, 12:27
http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Health_Letter/2012/January/what-is-it-about-coffee

Apos78
2012-02-16, 13:15
Om du tycker att kaffe är dåligt för hälsan så skulle jag vilja veta vad du grundar det omdömet på. (förutom rykten eller liknande)

Sen är ju kaffedrickande en kultur. "Ska vi gå och ta en kopp kaffe?" är ju i princip standardfras när man ska ha en anledning till ett informellt samtal med någon. Vad har du ersatt detta med undrar jag. Ska vi gå och dricka en smoothie eller vadå??

Läs det jag skrev igen och fundera över hur du får det till att jag tycker kaffe är dåligt. Äckligt är det dock.

Ersatt med? De jag pratar med är patienter inom sjukvården. Dom skulle jag i vilket fall inte bjuda ut på kaffe.

sipufonatemo
2012-02-16, 13:34
Läs det jag skrev igen och fundera över hur du får det till att jag tycker kaffe är dåligt. Äckligt är det dock.

Ersatt med? De jag pratar med är patienter inom sjukvården. Dom skulle jag i vilket fall inte bjuda ut på kaffe.

uselt=dåligt

Och jag tyckte inte du hade något tydligt budskap vare sig för eller mot kaffe. Det var därför jag formulerade min fråga med ordet om; dvs. ifall så är fallet. Det framgick inte om så var fallet eller inte.

Apos78
2012-02-16, 13:44
uselt=dåligt

Och jag tyckte inte du hade något tydligt budskap vare sig för eller mot kaffe. Det var därför jag formulerade min fråga med ordet om; dvs. ifall så är fallet. Det framgick inte om så var fallet eller inte.

Uselt i formen av en samhällsmyt. Tanken var nog inte heller att ta ställning vare sig för eller emot utan snarare att peka på kaffekoppen som en väldigt liten den av de problematik många jag träffar står inför.

Swish
2012-02-17, 16:50
http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Health_Letter/2012/January/what-is-it-about-coffee

Alltid roligt att läsa studier på vad som hämmar och vad som skapar ökad risk för olika sjukdomar etc :)

Men ja funderar på hur hårt övervakade är testpersonerna under dessa test?
ja tänker mest på att de är ju väldigt mycket livsmedel som antingen minskar eller ökar risker, som exempel prostatacancer nu när ja hittade länken.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177103

förspråkar om att mjölk kan öka risken för prostatacancer, men kaffe ska hämma/minska risken? så tekniskt ska de kunna ta ut varandra om man visste det procentiella antalet i hälsorisken av vardera? eller? för de är ju inte de enda livsmedlen som har samma effekter mot varandera så om vissa äter av en händelse rätt mat för att "neutralisera" varandra så blir de ju knasigt i mätningen. Bara en lite utsvävning från mig, de kan ju även vara jag som inte förstår kostlära vs sjukdomars beteende så att detta är självklar bullshit för en lärd människa ;) :smash:

Eddie Vedder
2012-02-17, 21:12
Men ja funderar på hur hårt övervakade är testpersonerna under dessa test?


Det är inget test. Det är en epidemiologisk studie.

Spartansk
2012-02-17, 21:35
Man sover oftast dåligt av kaffe. En indirekt hälsorisk.

sipufonatemo
2012-02-17, 22:32
Alltid roligt att läsa studier på vad som hämmar och vad som skapar ökad risk för olika sjukdomar etc :)

Men ja funderar på hur hårt övervakade är testpersonerna under dessa test?
ja tänker mest på att de är ju väldigt mycket livsmedel som antingen minskar eller ökar risker, som exempel prostatacancer nu när ja hittade länken.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177103

förspråkar om att mjölk kan öka risken för prostatacancer, men kaffe ska hämma/minska risken? så tekniskt ska de kunna ta ut varandra om man visste det procentiella antalet i hälsorisken av vardera? eller? för de är ju inte de enda livsmedlen som har samma effekter mot varandera så om vissa äter av en händelse rätt mat för att "neutralisera" varandra så blir de ju knasigt i mätningen. Bara en lite utsvävning från mig, de kan ju även vara jag som inte förstår kostlära vs sjukdomars beteende så att detta är självklar bullshit för en lärd människa ;) :smash:

Jag förstår vad du menar. Jag kan inte läsa hela artikeln som King Grub länkade till eftersom det står att man måste logga in för att kunna läsa den. Men hursomhelst så var det ju tiotusentals människor som hade svarat på ett frågeformulär. I citatet står bara om de som konsumerade 4 koppar/dag eller mer samt de som konsumerade mindre än 1 kopp/dag. Vet ej om det står något om de som konsumerade 1 kopp/dag eller mer men mindre än 4 koppar/dag i den fullständiga artikeln. Det finns ju självfallet en massa andra variabler i dessa människors liv som påverkar resultatet men eftersom det är så många människor tror jag nog inte det är intressant i det här fallet eftersom det som undersöktes var sambandet mellan kaffekonsumtion och dessa sjukdomar. Jag menar sannolikheten att t.ex. nästan alla som dricker 1 kopp om dagen har mjölk i kaffet och nästan alla som dricker mycket kaffe dricker utan mjölk är nog minimal. Eftersom alla andra variabler som kan påverka varierar åt alla möjliga håll så är det bara kaffekonsumtionen i relation till sjukdomarna som är intressant. Det är vad jag tycker låter rimligt i alla fall. Sen var ju det här ett frågeformulär i Tyskland. Säg att man gjorde en liknande undersökning med te istället och man visste att mjölkkonsumtion påverkade resultatet. Säg att man undersökte tedrickare i Storbritannien och Iran. Då skulle man nog däremot behöva ta hänsyn till andra variabler, i det här fallet mjölk. Detta eftersom britter som bekant ofta har mjölk i teet medan iranier oftast dricker sitt te utan mjölk. Dock vet jag inte hur mycket mjölk britter och iranier konsumerar allmänt vilket kanske skulle spela roll. Om man däremot bara undersökte tekonsumtionen i relation till sjukdomar inom Storbritannien respektive Iran så skulle bara tekonsumtionen och sjukdomarna vara intressant antar jag. Bara ett exempel. Det är vad jag tror.

JakeShaft
2012-02-18, 04:29
Jag har aldrig någonsin tänkt tanken att kaffe skulle vara hälsovådligt i mängder som jag under normala omständigheter klarar att få i mig och har aldrig hört någon påstå något sådant. Att det finns människor som tror att kaffe är dåligt för hälsan var helt nytt för mig.

Var sjukskriven i ett år. Drack förmodligen minst 2,6 l vatten filtrerat genom ca 520 ml bryggkaffepulver i snitt per dag, 2 "baljor" om man så vill (mental hälsa). Med mina preferenser är 4 koppar en piss i Mississippi. Vore snarare intressant att veta vad mycket kaffe innebär för hälsan.

StNicholaus
2012-02-18, 06:18
Att det finns människor som tror att kaffe är dåligt för hälsan var helt nytt för mig.

Jaså? För egen del har jag märkt att det närmast är en gängse uppfattning att kaffe "är dåligt". Vet inte hur många vänner och arbetskamrater som yppat orden; "jag dricker alldeles för mycket kaffe", och det med betoning på kaffe som någonting negativt.

oracas
2012-02-18, 06:48
Jaså? För egen del har jag märkt att det närmast är en gängse uppfattning att kaffe "är dåligt". Vet inte hur många vänner och arbetskamrater som yppat orden; "jag dricker alldeles för mycket kaffe", och det med betoning på kaffe som någonting negativt.

Samt många som klappar sig på axeln när dom berättar att dom slutat med kaffe.

Spartansk
2012-02-18, 08:58
jaså? För egen del har jag märkt att det närmast är en gängse uppfattning att kaffe "är dåligt". Vet inte hur många vänner och arbetskamrater som yppat orden; "jag dricker alldeles för mycket kaffe", och det med betoning på kaffe som någonting negativt.

+1.

Johan_P
2012-02-18, 12:53
Jaså? För egen del har jag märkt att det närmast är en gängse uppfattning att kaffe "är dåligt". Vet inte hur många vänner och arbetskamrater som yppat orden; "jag dricker alldeles för mycket kaffe", och det med betoning på kaffe som någonting negativt.

Men när man säger det kanske man inte menar ur hälsoperspektiv utan snarare det faktum att kaffedrickande är ganska dyrt. Mest det jag syftar på när jag säger så, eller att det bidrar till mindre vita tänder :)

JakeShaft
2012-02-19, 00:47
Jaså? För egen del har jag märkt att det närmast är en gängse uppfattning att kaffe "är dåligt". Vet inte hur många vänner och arbetskamrater som yppat orden; "jag dricker alldeles för mycket kaffe", och det med betoning på kaffe som någonting negativt.

Jag får spetsa mina öron i fortsättningen med andra ord.

sipufonatemo
2012-02-19, 08:12
Men när man säger det kanske man inte menar ur hälsoperspektiv utan snarare det faktum att kaffedrickande är ganska dyrt. Mest det jag syftar på när jag säger så, eller att det bidrar till mindre vita tänder :)

Är det verkligen så att kaffe ger mindre vita tänder? Finns det bevis? För min egen del har jag märkt att te missfärgar tänderna otroligt mycket mer än kaffe. Tycker inte det verkar som att kaffe påverkar tändernas färg vare sig på djupet eller i form av beläggningar. Jag kan dock ha fel. Det intresserar mig så jag skulle gärna vilja veta.

Eddie Vedder
2012-02-19, 11:25
Men när man säger det kanske man inte menar ur hälsoperspektiv utan snarare det faktum att kaffedrickande är ganska dyrt. Mest det jag syftar på när jag säger så, eller att det bidrar till mindre vita tänder :)

Nej jag är också ganska övertygad om att den generella uppfattningen är att kaffe är dåligt. Men visst kan "Jag dricker för mycket kaffe" syfta på flera saker. Det blir ju starkt för magen, kan ge halsbränna, det gör kanske att man är ovanligt trött utan och så vidare.

Men ja, min gissning är att den allmänna uppfattningen ändå är att kaffe placeras i kategorin "onyttigt".

TheIsh
2012-02-20, 02:06
Ska sluta med koffein hur som helst, jag klickar inte bra med det. Blir "aldrig trött" å sen kraschar jag..

sipufonatemo
2012-02-20, 05:05
Ska sluta med koffein hur som helst, jag klickar inte bra med det. Blir "aldrig trött" å sen kraschar jag..

Du kanske dricker för mycket eller för sent på dagen? Under den tid som jag varit kaffeälskare har jag satt en gräns för mig själv att inte dricka något kaffe efter 15:00 eller undantagsvis 16:00. Annars kan jag inte sova eller sover dåligt. Jag undviker att dricka c-vitaminhaltiga drycker eller konsumera andra c-vitaminhaltiga livsmedel andra tider än på morgonen för c-vitamin har en liknande effekt på mig som koffein. (Sett över en tidsperiod av ett halvt dygn eller så. Den omedelbara effekten jag får av koffein är större än den av c-vitamin.) Om jag dricker mycket apelsinjuice på kvällen så blir jag trött som vanligt men när jag ligger i sängen så kan jag inte somna hur mycket jag än vill. Pulsen dunkar på i samma takt som om jag är helt vaken och sjunker inte som när man är på väg att somna.

Holabandola
2012-02-20, 18:42
Exakt så är jag.
Blir speedad och bara kör på och sen krasch...

Dricker rött te nu :-) det blir jag jävligt soft utav.

Johan_P
2012-02-20, 23:04
Är det verkligen så att kaffe ger mindre vita tänder? Finns det bevis? För min egen del har jag märkt att te missfärgar tänderna otroligt mycket mer än kaffe. Tycker inte det verkar som att kaffe påverkar tändernas färg vare sig på djupet eller i form av beläggningar. Jag kan dock ha fel. Det intresserar mig så jag skulle gärna vilja veta.

Det jag tänker på är väl mest frågan "dricker du kaffe eller te?" när man är hos tandhygienisten. Annars vet jag inte.

Blo
2013-07-17, 09:18
Kaffe hämmar kroppens upptagning av näring.

Old Nick
2013-07-17, 19:22
Du kanske dricker för mycket eller för sent på dagen? Under den tid som jag varit kaffeälskare har jag satt en gräns för mig själv att inte dricka något kaffe efter 15:00 eller undantagsvis 16:00. Annars kan jag inte sova eller sover dåligt. Jag undviker att dricka c-vitaminhaltiga drycker eller konsumera andra c-vitaminhaltiga livsmedel andra tider än på morgonen för c-vitamin har en liknande effekt på mig som koffein. (Sett över en tidsperiod av ett halvt dygn eller så. Den omedelbara effekten jag får av koffein är större än den av c-vitamin.) Om jag dricker mycket apelsinjuice på kvällen så blir jag trött som vanligt men när jag ligger i sängen så kan jag inte somna hur mycket jag än vill. Pulsen dunkar på i samma takt som om jag är helt vaken och sjunker inte som när man är på väg att somna.

Samma här. C-vitamintillskott ger sömnsvårigheter och kaffe likaså. Själv dricker jag sista koppen vid lunch på arbetsdagar och håller mig till enbart morgonkaffe på helger. Sedan jag började med detta har det varit hur lätt som helst att somna på kvällarna. Förr kunde jag ligga vaken till 2-tiden på natten och vända och vrida på mig. Numera släcker jag bara lyset och slumrar in.

Dock så är jag rätt ofta trött på dagarna. Det var jag aldrig förut. Antingen har jag alltid sovit för lite och så har koffeinet hållit mig pigg eller så är det bara en omställning.

Fjrebqll
2013-07-17, 20:27
Samma här. C-vitamintillskott ger sömnsvårigheter och kaffe likaså. Själv dricker jag sista koppen vid lunch på arbetsdagar och håller mig till enbart morgonkaffe på helger. Sedan jag började med detta har det varit hur lätt som helst att somna på kvällarna. Förr kunde jag ligga vaken till 2-tiden på natten och vända och vrida på mig. Numera släcker jag bara lyset och slumrar in.

Dock så är jag rätt ofta trött på dagarna. Det var jag aldrig förut. Antingen har jag alltid sovit för lite och så har koffeinet hållit mig pigg eller så är det bara en omställning.

Har varit utan kaffe nu i ca 3-4 veckor, var också väldigt trött första 2 veckorna, men det börjar avta och energinivåerna börjar närma sig dem som fanns med kaffe.

Pepz
2013-07-17, 22:38
Kaffe hämmar kroppens upptagning av näring.

bra bump!

gör kaffe verkligen det i den utsträckningen så det spelar någon roll?
då borde tajmingen av kaffe spela roll?

Sniggel
2013-07-18, 00:17
Vilka näringsämnen är det frågan om?

shut teh face
2013-07-18, 08:06
Jag kör inte kaffe efter kl 15.00 (om vi inte räknar irish coffe) för då har jag svårt med sömnen (blir trött på kvällen men somnar ändå inte).

Kaffe är nog inget som bör drickas enorma mängder av, jag drack 10-12 koppar per dag under en period och magen mådde sådär...

Gpajpen
2013-07-20, 09:12
Ingen som känner att pressa hjärnan förbi dess naturliga vakenhet/trötthet varenda dag i säg 30 år kan vara negativt? (Har inga källor egen teori)

tjing
2013-07-20, 09:49
Vilka näringsämnen är det frågan om?

Magnesium och kalcium t ex:

Effect of caffeine on circadian excretion of urinary calcium and magnesium.

"...Nighttime compensatory renal conservation was insufficient to offset morning caffeine-induced mineral losses, resulting in net 24-hour urinary increases of 0.32 mmol Ca and 0.16 mmol Mg."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7836625

tjing
2013-07-20, 09:51
bra bump!

gör kaffe verkligen det i den utsträckningen så det spelar någon roll?
då borde tajmingen av kaffe spela roll?

Nej och ja.

Men vid högre doser kanske effekten blir större. Kombinerat med en dålig kosthållning i övrigt.

Aping
2013-07-20, 10:08
Ingen som känner att pressa hjärnan förbi dess naturliga vakenhet/trötthet varenda dag i säg 30 år kan vara negativt? (Har inga källor egen teori)
Just det är väl för många just det som ger positiva effekter också:
Röra på sig mer per dygn, orka sätta sig och lösa det där korsordet eller ta tag i deklarationen/föreningsbokföringen själv (istället för att be någon om hjälp) så att alzheimern eller demensen förskjuts några år till.

Förstår vad du menar dock. För vissa som redan är rätt hypade kan nog okynneskaffedrickande skada mer i form av stress över en livstid p g a ofokuserat stim.

Beror väl som vanligt på individen om det du beskriver hamnar på plus- eller minuskontot.

Gpajpen
2013-07-21, 14:36
Men jag menar känns så blä att om hjärnan vill vakna till liv på 60 min så låt den göra det då istället för en substans som tvingar den att vakna på 5. Men som sagt bara nått jag fått för mig. Drack kaffe varje dag i 10år och har nu slutat sen ett halvår tillbaka och mår bättre gällande, ja allt.

tjing
2013-07-21, 16:07
Men jag menar känns så blä att om hjärnan vill vakna till liv på 60 min så låt den göra det då istället för en substans som tvingar den att vakna på 5. Men som sagt bara nått jag fått för mig. Drack kaffe varje dag i 10år och har nu slutat sen ett halvår tillbaka och mår bättre gällande, ja allt.

Hur mår du bättre?

Alexton
2013-07-21, 16:37
Men jag menar känns så blä att om hjärnan vill vakna till liv på 60 min så låt den göra det då istället för en substans som tvingar den att vakna på 5. Men som sagt bara nått jag fått för mig. Drack kaffe varje dag i 10år och har nu slutat sen ett halvår tillbaka och mår bättre gällande, ja allt.

Det är ett sätt att se på det. Själv så brukar jag sitta ned i lugn och ro med en kopp nymalt kaffe och läsa tidningen och vara i total harmoni. cofffee

Det är min lilla stund av meditation och avslappning.

Gpajpen
2013-07-21, 23:47
Hur mår du bättre?
Mindre random stress/oro/ångest-känslor främst av allt. Tänderna känns friskare. Andedräkt likaså. Behöver aldrig ta tupplurar längre. Är egentligen mentalt jämnpiggare över hela dagen. Med kaffekonsumtion varenda morgon varenda rast osv känns det som att man är trött och pigg i vågor hela dagen, när koffein bannlysts från systemet blir allt bara behagligare. Du är lite trött på morgonen men sen när du väl vaknat har du vaknat för resten av dygnet och blir inte trött förrns nån timme innan läggdags. Känns så jävla mycket mer naturligt.

Så har det blivit för mig iallafall, och vet inte vad som är placebo heller men det tog iallafall ett tag att "stabiliseras" efter koffeinstoppet, efter några dagar utan är det klar skillnad. Har vid några tillfällen återupptagit konsumtion 1-2 dagar och slutat igen och det blir samma sak varje gång. Cola-light dricks dock numera då och då utan att jag märker av någon likhet med kaffedrickandet så antingen är koffeindosen för svag eller så är det nått med just kaffet i sig.

shut teh face
2013-07-22, 07:59
Mindre random stress/oro/ångest-känslor främst av allt. Tänderna känns friskare. Andedräkt likaså. Behöver aldrig ta tupplurar längre. Är egentligen mentalt jämnpiggare över hela dagen. Med kaffekonsumtion varenda morgon varenda rast osv känns det som att man är trött och pigg i vågor hela dagen, när koffein bannlysts från systemet blir allt bara behagligare. Du är lite trött på morgonen men sen när du väl vaknat har du vaknat för resten av dygnet och blir inte trött förrns nån timme innan läggdags. Känns så jävla mycket mer naturligt.

Så har det blivit för mig iallafall, och vet inte vad som är placebo heller men det tog iallafall ett tag att "stabiliseras" efter koffeinstoppet, efter några dagar utan är det klar skillnad. Har vid några tillfällen återupptagit konsumtion 1-2 dagar och slutat igen och det blir samma sak varje gång. Cola-light dricks dock numera då och då utan att jag märker av någon likhet med kaffedrickandet så antingen är koffeindosen för svag eller så är det nått med just kaffet i sig.
Jag håller delvis med dig, jag fick samma effekt när jag gick från 8-12 koppar per dag till nuvarande 2-3 koppar per dag, och då dricker jag inte kaffe efter kl 15.00. Jag mår lika bra att dricka 2-3 koppar per dag som att inte dricka allt, men då väljer jag att dricka för det är gott. :)

Men alla reagerar ju såklart olika på koffein, min bättre hälft brukar inte kunna sova om hon dricker en kaffe innan kl 12.00...

Möjligt att det är magen som blivit stressad för dig om cola light funkar bättre (förutsatt att du når någelunda lika nivåer koffein), min mage gillar exempelvis inte svart kaffe så mycket, men med mjölk så funkar den bra.

tlk
2013-07-22, 08:17
Tänderna känns friskare.

Hur känns tänderna friskare?



Själv periodiserar jag kaffeintaget. 6-7 veckor med ett paket zoegas / vecka. sen 4-5 veckor helt utan. Känns bra när man "går av" faktiskt, och då är jag ändå inte högkonsument utan håller mig nere på 40 koppar om dagen när jag är "på", plus en 600mg koffein innan träningspassen dårå. Märkbar skillnad på energinivåerna.. nästan trevligare att inte bruka den här drogen än att faktiskt bruka den.