handdator

Visa fullständig version : Mot sommarformen!


RSundin
2012-02-15, 20:33
Hallå där! är en 18-åring som snart tar studenten. är inte tjock på något sett men har en del underhudsfett vilket inte är det snyggaste enligt mig. har medvetet gårr upp från 68kg till ca 74-75kg för att bygga muskelmassa under en 4månaders period och det har fungerat bra med personbästan i alla övningar (inga markanta men ändå roligt). anledningen till att jag vill kapa underhudsfettet är för att jag vill ha bra definition till sommaren samt att jag ska kunna göra fler chins då detta alltid varit svårt för mig. tänkte kapa vikten från 74-75kg till 69-70 cirka. skulle chansa på att jag har 20% BF, mycket sitter i mina förbannade lår men också en del över magen. har läst mkt och ska definitivt köra relativt tung styrketräning (6-10 reps) för att under viktminskningen behålla muskelmassa samt slänga in 3 separata 1timmes-pass cardio per vecka. kommer att se ut på detta vis ungefär

Måndag: morgon - Styrketräning. Kl 15.00 Cardio
Tisdag: kl 11.30 - styrketräning. kanske promenad på kvällen.
Onsdag: morgon - styrketräning. kl 14.30 Cardio
Torsdag: Vila (alternativt någon promenad om ork finns)
Fredag: 11.30 - styrketräning. kl 14.00 cardio
Lördag: Vila.
Söndag: Styrketräning.

Mål med viktminskningen;

Mission 1: Tappa 4-6 Kg BF
Mission 2: Synliga abs :hbang:
Mission 3: klara 10 Chins i maxreps

Tänkte alltså dela med mig utav mina pass, hur jag utvecklas samt före/efterbilder.

Tar gärna emot kritik och tips!! :)

Slutligen lite kort info
Längd: 178cm
Vikt : 74-75kg
BF : ca 20% (uppskattar sj)

PS: jag startar min viktminskning den 15e mars ;) stay tuned!

RSundin
2012-02-16, 21:58
Idag har det varit en välförtjänt vilodag! :D slutade sent idag som alla torsdagar så har alltid idag som vilodag. imorgon kl 11.30 bär det av mot gymmet för ett förhoppningsvis GRYMT bröst och bicepspass med några polare, ska bli riktigt kul. skriver imorgon om hur det gick. i alla fall, denna vilodag har jag ätit följande;

Frukost - Kyckling, nudlar och ris (värmt hämtmat) ca 400-500gram
Lunch - Skolmaten som idag var makaroner, köttfärs och sallad, funkade ju iaf!
Mellanmål - kaffe och äpple kl. 15.00
Middag - Pasta med ägg (6st vitor, 3st gulor. ca 300gram pasta)
Mellanmål 2 - 1dl Fullkorns-havregröt, en halv lingongrova och ett glas vatten.

det sistnämnda åts för ca 2h sedan, tänkte eventuellt äta något mera innan jag går och lägger mig, blir något litet isf! hörs imorrn, hej!

Ung och Dum
2012-02-16, 22:51
Tränar du chins regelbundet?

För i en basövning som chins kan man få sjuka ökningar på väldigt kort tid ifall man bara kör det regelbundet, runt en gång i veckan. Jag själv ökade från 5-15 genom att köra 3xfailure en gång i veckan, på tre veckor.

Lycka till!

RSundin
2012-02-16, 23:42
Tränar du chins regelbundet?

För i en basövning som chins kan man få sjuka ökningar på väldigt kort tid ifall man bara kör det regelbundet, runt en gång i veckan. Jag själv ökade från 5-15 genom att köra 3xfailure en gång i veckan, på tre veckor.

Lycka till!

Jajjamensan, varje onsdag morgon. har delat upp mitt ryggpass på 2 dagar per vecka, söndagar och onsdagar. på söndagar kör jag bara övningar där jag har smalt grepp så som lågrodd, pullups, smala latsdrag och skivstångsrodd. på onsdagarna kör jag först Chins, 5 reps så många set jag orkar, brukar bli 5-6 set. notera att det inte är godkända chins. därefter kör jag latsdrag både framför och bakom huvudet. onsdagar fokuseras alltså mera på mestadels Lats. har kört chins 1gång/vecka i 2-3 mån (kommer inte ihåg) men kan fortfarande inte göra många. har tittat runt här på kolo och ska göra som de flesta säger nämligen att bara nöta nöta nöta så borde jag kunna slänga upp mig sj ett par gånger till inom kort :D hoppas!

perfection
2012-02-16, 23:51
dundra upp några bilder ;) bra sätt att ragga folk på!

RSundin
2012-02-17, 08:43
dundra upp några bilder ;) bra sätt att ragga folk på!


Jag vet inte om det är en så bra idé faktiskt, jag är rätt så liten vilket antagligen kommer att resultera i att de flesta säger att jag inte borde gå ner i vikt överhuvudtaget :p men jaa, kanske kan ta några bilder senare idag om intresse finns :)

perfection
2012-02-17, 13:42
Jag vet inte om det är en så bra idé faktiskt, jag är rätt så liten vilket antagligen kommer att resultera i att de flesta säger att jag inte borde gå ner i vikt överhuvudtaget :p men jaa, kanske kan ta några bilder senare idag om intresse finns :)

Kit samma, folk får alltid ha sin åsikt, i slutändan är de endå du som bestämmer min vän :)

RSundin
2012-02-17, 19:13
Dagens Bröst och Biceps-pass!

Bröst

Bänkpress - 6set. uppvärmning 55kg x 5. Maxning 62.5kg x 1. 4 set á 50kg med fötterna på bänken.

Kryssdrag - 4 set a 20 kg x 10 reps

Hantelflyes - 4 set. 1set á 11kg, 3 set á 10kg.

Biceps

Skivstångscurl - 4 set. 25KG x 8 reps + 3 negativa/set.


Hammercurl - 4 set. 12KG x 10 reps.

Koncentrationscurl - 4 set. 9KG x 10 i tre set och sista setet 11kg x 10


Summering, väldigt skönt pass :D en blygsam vikt vid maxning i bänk men nu vet jag åtminstonde vad mitt 1RM ligger på! :) bra tryck i både bröst och biccar idag, koncentrationscurlen var grädden på moset ;)

RSundin
2012-02-18, 15:00
Cardio

Hallå där! :) ska precis bege mig iväg ut för att springa i 30-40 min, blir så rastlös om ja inte rör på mig åtminstonde liite varje dag :) blir lite intervaller osv idag, återkommer med sträcka och resultat när jag kommer in. notera att jag nu ska använda Runkeeper-appen så jag utgår för att den fungerar hyffsat bra och är någorlunda korrekt. i alla fall hejdå!

RSundin
2012-02-18, 17:05
Cardion gick hyffsat, klart godkänt :) efter turen blev det fil, flingor och 250g kvarg :)

RSundin
2012-02-20, 16:33
hallåå! skriver in söndags och måndagspasset nu.

Söndag - Rygg och Triceps
uppvärmning crosstrainer 10min.
4set Smala Latsdrag
3set T-Bar
3set hantelrodd
3set av nån övning jag inte vet vad den heter.
TRICEPS
4set hantelextension bakom huvudet (namn?)
4set French Press
3set enhands-kabeldrag
3set pushdowns med rep

Dagens - Ben och Mage

3set Knäböj
2set Benspark (sen kom nån gammal silverräv och använde maskinen en och en halv evighet)

4set Brutalbänk utan bänk (alltså hängandes upponer sen dra sig uppåt)
3set Bålrotation
2set Benlyft

Segt pass idag tyvärr, hade inget sug så tidigt på dagen och sömnen hade inte varit den bästa, men jag tar nya tag nästa måndag :)

RSundin
2012-02-22, 08:07
God morgon! :D

Skrev ju inte igår om gårdagens så gör det nu. var egentligen vila på schemat igår men när jag ändå drog in till gymmet för att hjälpa flickvännen och en polare så passade jag på att slänga in underarmar och vader, båda släpar som fan. struntar faktiskt i att skriva övningar på dessa, orkar inte haha :) har möblerat om lite nu i schemat. ser ut som följer!

dag 1 * Rygg Triceps Underarmar
dag 2 * Ben Mage
Dag 3 * Rygg
Dag 4 * VILA
Dag 5 * Bröst Biceps
Dag 7 * VILA
forts. Dag 1.


Ska dessutom börja i boxning så jag skulle behöva eran hjälp. hur tycker ni att jag ska lägga upp det utan att ja, dö? ;) alltså med träningen. funderar på antingen en 3*Split eller Halvkroppspass men jag är inte säker. har ni här på kolo något tips kanske? :)

Idag är det förövrigt Priopasset på rygg så det blir chins chins chins lats lats lats mark mark mark :D skrivet om det sen

RSundin
2012-02-22, 21:02
passet gick sådär.

Chins
kv x 6
kv x 6
kv x 5
kv x 4

Breda Latsdrag
55kg x 10
55kg x 10
50kg x 10
50kg x 10

Breda Latsdrag bakom huvudet
45kg x 10
45kg x 10
45kg x 10

Högrodd

50kg x 10
50kg x 10
50kg x 10

Baksida axelövning, dra i enbart kablarna i maskinen, vene vad den kallas
15kg x 10
20kg x 10
20kg x 10
20kg x 10

Baksida axlar i maskin

27.5kg x 10
27.5kg x 10
25.0kg x 10
25.0kg x 10

Framåtlutande baksida axlar med hantlar

8kg x 10
7kg x 10
7kg x 10
6kg x 10

Marklyft

Uppvärmning - 80kg x 5

Maxningsförsök
110KG (FAIL)
105KG (FAIL)

100kg x 5
100kg x 5
100kg x 5

Summering, iaf två reps till på 100, annars inga ökningar men bra tryck!

RSundin
2012-02-27, 23:28
Hej där!

Kass på att uppdatera känner jag... ska försöka bli bättre på det!

har funderat lite fram och tillbaka på hur jag vill lägga upp min träning från och med 15 mars. jag tror att det blir bäst att köra 4ggr i veckan, för få pass kanske inte är bra under nedgång..? sen är jag sugen på lite tips på hur jag ska lägga upp det hela. kör två pass rygg i veckan just nu, övningar med armarna nära kroppen på ett och bredare övningar på en annan. tror faktiskt att jag vill göra så att jag går tillbaka på att köra igenom hela ryggen på ett enda pass, känner att jag inte hinner återhämta mig optimalt i nuläget. ett mindre ryggpass är nog att föredra tror jag! funderar på att lägga upp det så hära;

Måndag - Rygg, Biceps och underarmar
Tisdag - Ben och mage
Onsdag - Bröst och triceps
Torsdag - VILA
Fredag - Axlar

Vet inte om jag kanske borde lägga in Axlar på onsdagen tillsammans med bröst och triceps, har någon en åsikt om detta? jag tänkte så att överkroppen får vila mer mellan gångerna? tacksam för feedback! :D

på tal om ingenting ligger kvällsvikten på 77.7KG!! gått upp rejält nu, känner mig stark men känner också att det ska bli skönt att kapa 7KG ifrån det :) skriver mera imorgon då det vankas ben och mage, cya!

RSundin
2012-03-01, 13:54
Tjena! idag är det vilodag ifrån gymmet, blir istället till att simma ca 40 längder ikväll med en polare, ska bli kul :) simning borde väl vara bra cardio eller? :smash:

Just det, jag ska börja mitt nya schema efter lovet, den 13e blir det i samband med deffperioden! :D Schemat ser ut såhära;

Måndag - Thaiboxning
Tisdag - Bröst, Axlar och Triceps
Onsdag - Ben och mage morgonen, Thaiboxning på kvällen
Torsdag - VILA
Fredag - Rygg och biceps
Lördag - VILA
Söndag - VILA

kommer bli askul att pröva på thaiboxning, förhoppningsvis tycker jag att det är roligt och då fortsätter jag med det :D tills vidare, herrå! *drool*

RSundin
2012-03-06, 16:55
Hallå där! :)

Igår var jag på det första passet Thaiboxning :) det var skitkul och minst lika jobbigt, ska gå imorgon med :D idag var det ben och mage på schemat men magen hoppade jag, vi körde igenom den igår på thai:n. passet idag såg iaf ut såhär;

1 set uppvärmning Benpress
4 set Benpress, 110 x 10, 170 x 10, 170 x 10, 180 x 10
3 set benspark 50 kg, dropset 30 kg sista setet
4 set Liggande Bencurl 70 x 10
Avslutade med stretching

Att stretcha ska jag bli bättre på nu för att gynna vigheten till thaiboxningen. skriver hur thai:n går imorgon kväll :) hade!

RSundin
2012-03-12, 15:30
Hallå där! idag börjar jag min diet :D äntligen! dock så känner jag att jag inte kunde fått en värre start, kunde bara sova 3 timmar (!) inatt och har självklart varit seg hela dagen. så inget gym idag! kör Bröst/Axlar/Triceps imorgon istället :) har ett nytt upplägg/Schema nu. ser ut såhär;

Dag 1 - Bröst/Axlar/Triceps
Dag 2 - Ben/Mage
Dag 3 - Rygg/Biceps

Har ju även Thaiboxningen på Måndagar och Onsdagar så jag styrketränar på morgonen då. måste säga att Thaien är jävligt skoj faktiskt, skönt att hitta något man gillar så man inte blir uttråkad :) förra passet hade vi Petter Wallin som vann SM 2010, med andra ord en riktigt duktig thaiboxare och en bra tränare också :) men aja nu har jag babblat nog, nästan. tänkte bara berätta att jag kör styrkepassen till faliure också, skiter i hur många reps jag gör bara det blir jämnt, köttar bara på för fullt för att bygga dels uthållighet och dels för att det tydligen ska vara bra :) är lite rädd för benpassen dock haha, det är nämligen en hel del dropset OCKSÅ i nya upplägget, tror jag kommer att grina när jag kör Utfall och Benspark hahah !

Vägde mig såklart imorse också, vågen visade på 74,2 KG och det var väl ungefär vad jag trott. tänkte gå ner till kanske 70 eller så, vill inte bli spinkig men vill samtidigt ha fram fiin definition till sommaren. wish me good luck, hade!