handdator

Visa fullständig version : Tråden om att hobbyplugga


Spartansk
2012-02-15, 20:24
I den här tråden tänkte jag att jag/vi kunde diskutera frågor som rör att tillskansa sig teoretisk kunskap på andra sätt än att gå på universitet/högskola på icke-distans (finns det något ord för icke-distans? Jag har stenhårt för mig det, men minns det inte nu).

Jag vill bli lite mer bildad, men har inte riktigt bestämt mig hur. Jag funderar på att läsa en distansutbildning, kanske i biologi.

Dock tycker jag informationen om detta på Internet är lite luddigt, vilket var startskottet till den här tråden.

Kan man läsa en hel utbildning på distans? Kan man läsa den på halvfart, kvartsfart, eller rentav obegränsad tid? Kan man läsa all kurslitteratur på Internet?

Skälet till att jag funderar på att hoppa på en utbildning snarare än att bara läsa slumpmässiga populärvetenskapliga böcker är att det skulle kännas mer gediget, det skulle ge trevliga högskolepoäng, och ge en bredare och mer grundläggande kunskap.

Ado2000
2012-02-15, 20:32
har för mig att det finns en hel del information på dina frågor på studera.se
sen har jag också för mig att det är faktiskt möjligt å ta en hel utbildning på distans

själv så pluggar jag 100% på chalmers och tar en distans kurs i C# på malmö högskola och har nyligen börjat kollar på hur man programmerar appar i android

BelowAverage
2012-02-15, 20:34
Vet t.ex röntgensjuksköterska på distans här i Luleå så visst finns det hela utbildningar på distans.
All kurslitteratur finns inte på nätet, iallafall inte för det jag läser, eller så har jag inte lyckats hitta det.

Finns nog många varianter på vad gäller fart, obegränsad tid låter dock osannolikt. IOfs är det väl en tolkningsfråga, klarar du inte kursen ett år kanske du kan följa upp kursen när den börjen igen nästa år.

Att läsa upp högskolepoäng som hobby (utan lån antar jag) låter som en väldigt vettig idé, hoppas du hittar nått kul.
Biologi kan jag rekommendera, men det är ganska pluggtungt vad gäller baskunskaper, iaf cellbiologi & molekylärbiologi ;)

Kafka
2012-02-15, 20:40
http://www.class-central.com/
Summary of free online courses from Stanford's Coursera, MIT's MITx, and Udacity

Har själv tänkt gå Computer Science 101 samt Model Thinking denna termin. Är riktigt sugen på att läsa "Introduction to Databases" och "Introduction to Machine Learning" när jag får tid.

Spartansk
2012-02-15, 20:44
Grejen är att jag är lat (vore alltså trevligt att inte plugga 100 %), osäker (vill inte börja plugga i en stad och komma på efter en halv termin att jag inte vill plugga, och plötsligt vara strandsatt där utan någon sysselsättning) och fattig (vill slippa ta lån samt kunna jobba hel/halvtid medan jag pluggar).

Biologi kan jag rekommendera, men det är ganska pluggtungt vad gäller baskunskaper, iaf cellbiologi & molekylärbiologi ;)

Det kan jag tänka mig, men det vägs upp av att jag är ganska intresserad av biologi. :)

Om någon har tips på hur man kan få lika bra kunskaper som program-kunskaperna genom att läsa vanliga böcker så är det också välkommet (tips i stil med "läs allt av den här och den här författaren").

Förutom biologi tycker jag det är intressant med psykologi, samhällen, kön och sånt (sociologi?), och matte, faktiskt. Även om jag var dålig på matte i skolan så tror jag den högre matten blir riktigt intressant om man gör sig besväret att lära sig den från grunden. Filosofi är kul med.


http://www.class-central.com/


Har själv tänkt gå Computer Science 101 samt Model Thinking denna termin. Är riktigt sugen på att läsa "Introduction to Databases" och "Introduction to Machine Learning" när jag får tid.

Kurser från utlandet? Det hade jag inte ens tänkt på, men det är ju ännu coolare att ha examen från Oxford eller nåt än typ GU! :)

BelowAverage
2012-02-15, 20:48
Att testa högskolestudier på det sättet du planerar låter vettigare än vad jag gjorde, tumme upp.

Att efterlikna programkunskaper, tja du kanske kan hitta något slags forum med plugghjälp för speciella program?
Till syverne och sist handlar det ju om att lära sig, det finns inga genvägar. Vill du kunna biologi bättre (t.ex) skulle jag råda dig att läsa litteratur inom ämnet, program är ju bara ett sätt att prickskjuta kunskap.

Baluu
2012-02-15, 20:49
Spartansk, det känns som att du har en lite loj personlighet. Distansstudier kräver ganska mycket disciplin. Är det inte bättre om du läser kurser vid närmaste högskola ist?

Spartansk
2012-02-15, 20:51
Spartansk, det känns som att du har en lite loj personlighet. Distansstudier kräver ganska mycket disciplin. Är det inte bättre om du läser kurser vid närmaste högskola ist?

Närmaste högskola har inget jag är intresserad av. Och jag vill inte flytta, av skälet jag skrev ovan:

"Grejen är att jag är lat (vore alltså trevligt att inte plugga 100 %), osäker (vill inte börja plugga i en stad och komma på efter en halv termin att jag inte vill plugga, och plötsligt vara strandsatt där utan någon sysselsättning).

Om jag distanspluggar kan jag efter en dag säga "meh, det här var tråkigt" och sen skita i det, och sen är det inte mer med det.

z_bumbi
2012-02-15, 21:28
*Det finns två former av distans, de med och utan träffar på skolan.
*I många ämnen går det utmärkt att ta sig uppåt c-nivå utan att läsa annat än distanskurser.
*Jag tror det är mycket svårare att plugga på distans om man aldrig har pluggat på högskolan innan då det finns massor av formalia och tips som är svårt att få via distansutbildningar.
*Om du ska ta någon kurs lokalt så se till att få med skrivarkurserna som finns i början varje termin och ev bibliotekskurserna med söktips. De gör skillnad.
*Många högskolor har en del kurser på kvällstid vilket kan vara smidigt att kombinera med jobb etc.
*Man missar en hel del resonerade om ämnet om man inte får väldigt bra nätkontakt med folk.
*En stor fördel är att man kan läsa kurser precis efter eget huvud.
*En stor nackdel om man inte har en långsiktigt plan är man kan läsa kurser precis efter eget huvud.

Loke
2012-02-15, 21:50
Man kan ju studera ämnen helt på egen hand, problemet är att om man inte går någon bra kurs så är det svårt att utvärdera om man faktiskt fått några värdefulla kunskaper. Jag menar, i de flesta ämnen är det så att kurslitteraturen för ett halvår är på kanske 1000 sidor eller så, men egentligen står halva kunskapen i kursen på 10 av dessa sidor, som då måste analyseras ordentligt.

Så att bara läsa vissa böcker tror jag är mycket ineffektivt. Om man inte redan är väldigt påläst inom ämnet och faktiskt kan avgöra vad som är nytt och intressant i just den boken.

Kafka
2012-02-15, 22:01
Kurser från utlandet? Det hade jag inte ens tänkt på, men det är ju ännu coolare att ha examen från Oxford eller nåt än typ GU! :)

Du får ingen examen eller liknande från de kurser jag länkade till; i bästa fall får du ett certifikat som säger att du klarat kursen. De kurser jag länkade till är mer till för dem som verkligen vill lära sig något om ett specifikt ämne (t.ex. AI). Rättning osv är datoriserad; tyvärr innebär detta att man främst testas via multiple choice och liknande.

Mago
2012-02-15, 22:02
http://www.khanacademy.org/

Bara att scrolla ner. Pedagogiska filmer om det mesta. Go nuts!

Spartansk
2012-02-17, 17:37
Jag fattar inte argumentet "du verkar för lat för distansstudier, plugga vanligt istället". Att plugga vanligt är att läsa på distans nu för tiden. Hur många timmars lektion har en genomsnittlig kurs i veckan, 4? Vilket innebär att man måste plugga på distans de resterande 36 timmarna.

Baluu
2012-02-17, 17:47
Darfor man kanner mer av deadlines och pressen nar det inte ar distans. Det ar skillnad pa att logga in pa kurshemsidan och se att man bor ligga pa kapitel 7 och tanka "aja, jag far ta tag i det imorn" jamfort med att ga pa forelasningen och i 1h konstant ha tanken "shit, vi ligger pa kapitel 7 och jag fattar INGET!!!!!!". Det senare fallet ar en storre motivationshojare till att verkligen ta tag i det.

Anton Fräs
2012-02-18, 00:14
Finns så uselt underlag för sommarkurser :/

Awesomeous Prime
2012-02-18, 13:46
jag hobbypluggar just nu, kan säga att det går skit... :D

emi23j
2012-02-22, 22:49
Det finns hela program på distans. Men skulle nog säga att ingen av utbildningarna går att göra helt och hållet på distans, utan några som helst träffar.

Jag pluggar själv på distans och uppskattar det mer än campus-belagd utbildning. Dock så har jag lite problem att hitta kurser och "knyta ihop" utbildningen så måste nog ta mig till någon campus nästa år.

Intressant med biologi. Jag läser genetik och molekylär biologi nu. Sjukt tungt utan föreläsningar kan jag dock meddela.

Jag hobby pluggar också så mycket som möjligt!

z_bumbi
2012-02-23, 09:49
http://lecturefox.com/

http://www.coursera.org/landing/hub.php

Har man inte en examen eller funderar på att skaffa sig en till så är de inte värda så mycket men vill man "bara" lära sig saker så är sådana kurser bra.

JoHannibal
2012-02-23, 10:24
På www.antagning.se (nya studera.se) finns ju massa distanskurser och program att söka, både HT, VT och på sommaren!

Jag pluggar ekonomprogrammet på distans och på 50% vilket passar perfekt när man har heltidsjobb. Det är tänkt att man skall lägga ner 20h i veckan, jag lägger kanske ner 10-15h totalt på hela kursen (2mån) och får G eller VG på tentorna, det är såklart olika från person till person. Det finns kurser som är 25%,50%,75% och 100%.

Läste även portugisiska på distans, men hoppade av efter halva kursen för att det blev för mycket obligatoriska träffar (visserligen online) som krockade med mina arbetstider.
Som du sa, är det på distans så är det bara att hoppa av..och kanske välja något annat.

Börja plugga distans, det är verkligen toppen tycker jag!!

Spartansk
2012-02-23, 10:52
Tack för alla tipsen! Jag kan tänka mig att biologi är tungt, som ni säger, men det vägs upp lite av att jag har ett starkt intresse (iaf för zoologi, inte så mycket för celler och skit) och en del bakgrundskunskaper i ämnet.

Fortsätt komma med tips, intressant detta.

Spartansk
2012-03-05, 23:54
Idag lärde jag mig det grekiska alfabetet. De första fem bokstäverna kunde jag sedan förut. Resterande lärde jag mig genom att hitta på följande lilla historia:

"Zorro (zeta) går med i ETA (eta), som tack vare hans rikedom nu är täta (theta). Själv fattar jag inte ett jota (iota), så jag tar på mig min kappa (kappa) och dansar lambada (lambda). My (my) är en ny (ny) medlem som är sexig (xi). Hon mikrar (omikron) sin pirog (pi, rho). Sigmar (sigma) tar (tau) upp silon (ypsilon) på pin (fi) kiv (chi). Han behöver nog hjälp med sitt psyke (psi), kanske genom att äta fiskfett (omega)."

Sedan lärde jag mig hur versalerna ser ut genom association.
Alfa: ser ut som begynnelsebokstaven A.
Beta: ser ut som begynnelsebokstaven B.
Gamma: Ser ut som en galge, som också börjar på ga.
Delta: ser ut som en triangel, som ser ut som ett floddelta uppifrån.
Epsilon: ser ut som begynnelsebokstaven E.
Zeta: ser ut som begynnelsebokstaven Z.
Eta: har samma begynnelsebokstav som min bror Erik, och ser ut som min begynnelsebokstav H.
Theta: ser ut som ett litet h (andra bokstaven) tätt (låter som theta) omslutet av en cirkel.
Iota: ser ut som begynnelsebokstaven I.
Kappa: ser ut som begynnelsebokstaven K.
Lambda: Ser ut som ett upp-och-nervänt V, dvs som två ben, dvs som någon ser ut att dansa limbo framifrån, och limbo låter lite som lambda.
My: ser ut som begynnelsebokstaven M.
Ny: ser ut som begynnelsebokstaven N.
Xi: ser ut som tre på bredden utdragna H som ligger uppepå varandra. Detta kom jag fan inte på någon association om.
Omikron: ser ut som begynnelsebokstaven O.
Pi: den kan man ju från matten.
Rho: ser ut som två bokstäver bakåt i alfabetet från begynnelsebokstaven R, alltså som ett P.
Sigma: ser ut lite som begynnelsebokstaven S, och man känner ju igen även den här från matten.
Tau: ser ut som begynnelsebokstaven T.
Ypsilon: ser ut som begynnelsebokstaven Y.
Fi: ser ut som en kobent kvinna med Pippi Långstrump-frisyr, enorma bröst och spikrak hållning. Som en feminist alltså, så det är bara att tänka på F!.
Chi: Ser ut som ett X, och ch-ljud på kinesiska stavas med x i västerländsk skrift.
Psi: ser ut som en bägare ovanpå ett I. Det har inget med psi att göra, men nu är det bara omega och psi kvar, och jag vet redan hur omega ser ut, så den kvarvarande symbolen jag har i min skalle måste vara psi.
Omega: kan jag sedan gammalt.

Patriarch K
2012-03-06, 00:37
Att lära sig saker (som inte är estetiskt) ordentligt och djupgående på egen hand känns väldigt svårt. Då måste det verkligen finnas ett gediget intresse för saken i fråga. Man kan såklart komma ganska långt, men det känns väldigt otroligt om man skulle sitta hemma på egen hand och titta på youtube-föreläsningar 4-5 timmar om dagen varvat med praktisk tid då man utförde diverse olika övningar 3-4 timmar varje dag.

Att gå i skolan är mycket mer effektivt och kräver mindre disciplin.

C.E.J.
2012-03-06, 02:00
Idag lärde jag mig det grekiska alfabetet.

Tänkte först "det kan väl alla" men sen kom jag på att det för egen del är en arbetsskada...

men det känns väldigt otroligt om man skulle sitta hemma på egen hand och titta på youtube-föreläsningar 4-5 timmar om dagen varvat med praktisk tid då man utförde diverse olika övningar 3-4 timmar varje dag.

Vilka studenter gör motsvarande? Mycket få. Man kan lära sig ett ämne mer djupgående än vad som skulle klassas som allmänbildning med långt mycket mindre tidsinvestering än det du nämner.

Malone
2012-03-06, 02:09
Närmaste högskola har inget jag är intresserad av. Och jag vill inte flytta, av skälet jag skrev ovan:

"Grejen är att jag är lat (vore alltså trevligt att inte plugga 100 %), osäker (vill inte börja plugga i en stad och komma på efter en halv termin att jag inte vill plugga, och plötsligt vara strandsatt där utan någon sysselsättning).

Om jag distanspluggar kan jag efter en dag säga "meh, det här var tråkigt" och sen skita i det, och sen är det inte mer med det.

Detta är jag också rädd för. Men känns som att distansstudier kommer vara ganska tråkigt om man inte verkligen älskar ämnet? Lär ju vara roligare att vara på universitetet och känna av miljön än att sitta hemma på sitt rum vid datorn och läsa om ett ämne?

Spartansk
2012-03-06, 02:30
Lär ju vara roligare att vara på universitetet och känna av miljön än att sitta hemma på sitt rum vid datorn och läsa om ett ämne?

Miljön är spännande typ en dag, sedan blir det en vanligt "arbetsplats" som vilken annan...

Malone
2012-03-06, 03:13
Miljön är spännande typ en dag, sedan blir det en vanligt "arbetsplats" som vilken annan...

Nu när du säger det så håller jag med dig. Hoppas jag hittar något som är intressant nog för att hålla kvar intresse. :)

Patriarch K
2012-03-06, 09:25
Vilka studenter gör motsvarande? Mycket få. Man kan lära sig ett ämne mer djupgående än vad som skulle klassas som allmänbildning med långt mycket mindre tidsinvestering än det du nämner.

Absolut, jag påstår ju fortfarande att det är möjligt men att det krävs disciplin.
Exemplet jag drog kanske var lite overkill, men jag gör det åtminstone 2 gånger i veckan det jag nämnde.
Dock är oftast föreläsningar ganska värdelösa (i alla fall där jag studerar) så om man sitter och gör det praktiska hemma väldigt ofta så skulle det såklart kunna vara ganska effektivt. Men det krävs fortfarande så mycket mer av en person att sitta och lära sig flervariabelanalys på egen hand eller något liknande än att lära sig det i skolan där man får både stöd och handledning.

raQblad
2012-03-06, 09:27
Jag fick ett ryck av spontanitet och læser nu anatomi, fysiologi, biomekanik. Och hoppade på en erkænd PT-kurs. Intressant som tusan, och ger bra variation i vardagen att plugga lite :)

Sparven från Minsk
2012-03-06, 09:57
Jag fattar inte argumentet "du verkar för lat för distansstudier, plugga vanligt istället". Att plugga vanligt är att läsa på distans nu för tiden. Hur många timmars lektion har en genomsnittlig kurs i veckan, 4? Vilket innebär att man måste plugga på distans de resterande 36 timmarna.

Tanken är ju dock att du ska bedriva studier resterande tid, hemma eller i skolan. Bara att skärpa till sig och görat. Inget mer med det.

Spartansk
2012-03-06, 10:13
Tanken är ju dock att du ska bedriva studier resterande tid, hemma eller i skolan. Bara att skärpa till sig och görat. Inget mer med det.

Ja, det vet jag väl? Hur förändrar det saken?

Mental
2012-03-06, 10:34
Jag fattar inte argumentet "du verkar för lat för distansstudier, plugga vanligt istället". Att plugga vanligt är att läsa på distans nu för tiden. Hur många timmars lektion har en genomsnittlig kurs i veckan, 4? Vilket innebär att man måste plugga på distans de resterande 36 timmarna.

Möjligen innom humaniora.

Jag hade i 3 år i snitt 26h föreläsningar i veckan. Hela termin 3 var en enda stor "labb" 8-17. De gånger vi hade fria för eller eftermiddagar var i samband med att man var indelade i mindre labbgrupper elller hade grupparbeten att göra.

Enda någorlunda föreläsningsfria tiden var ca 1-2 veckor innan tenta.

Och så ser det antagligen ut för läkare, sköterskor, logopeder, sjukgymnaster, för att inte tala om alla ingengörer och liknande.

Sparven från Minsk
2012-03-06, 11:27
Ja, det vet jag väl? Hur förändrar det saken?

Att vanliga stuider inte alls är distans, utan du har tillgång till skolans lektionssaler, datasaler, kurskamrater i samma stad och även ibland tillgång till läraren även under icke lektionstid.

Det har du inte på riktiga distansstudier.

Så, skärp dig och läs om du vill läsa. Annars strunta i det om du inte orkar eller kan.

C.E.J.
2012-08-20, 15:33
Att vanliga stuider inte alls är distans, utan du har tillgång till skolans lektionssaler, datasaler, kurskamrater i samma stad och även ibland tillgång till läraren även under icke lektionstid.

Det har du inte på riktiga distansstudier.

Bump. Vad spelar det för roll att man vid vanliga studier har tillgång till lektionssaler och datasalar? Så länge Spartansk inte har tänkt plugga något beräkningstekniskt krävande duger hans egen dator gott. Kurskamrater är en fördel, men knappast essentiellt, han skrev dessutom att han vill bli mer bildad, inte träffa nytt folk. Och jo, självklart har man tillgång till lärarna. Man slänger iväg mail med frågor, dröjer inte mer än några dagar innan man får svar.


Hur går det, Spartansk?