handdator

Visa fullständig version : Behöver lite tips angående min träning!


Svinaherden
2012-02-15, 18:40
Yes, ny här på forumet och önskar lite tips och kanske lite pepp. Vem vet

Jag är 187cm lång och väger in på 90kg jämt ungefär. Är inte så jättenoga med vikten utan bryr mig mer hur resultatet blir. Iaf, jag har en enligt mig jobbig grej. Allt fett sätter sig runt magen och för övrigt så är jag förhållandevis tränad. Det är inte jättemkt fett, men fortfarande störande.

Min träning: Gym: Tisdag, Torsdag och Lördag.
Powerwalk: 6-11km Måndag, Onsdag, Fredag och Söndag
Ibland slarvas det.

Har gått ner några Kg sen vintras, men nu är det stopp

En vanlig kost, Brukar tänka på kolhydraterna, men annars helt vanlig. Äter lite av varje. Bra frulle, Bra lunch och försöker hålla igen på middagen. När suget kommer under dagen tar jag 1 banan eller liknande.

Målet med min träning är ju att må bra, men som förebild har jag Chris Hemsworth i filmen Thor. Biffig, men ändå slank. Synpunkter? Mvh

RobinSilver
2012-02-15, 18:49
Börja räkna kalorier. Åtminstone i början så du får lite kläm på vad som är energi tätt och vad du kan äta mer utav.

För du måste i princip ner på underskott för att börja bli av med magen.

Svinaherden
2012-02-15, 19:03
Det är såpass alltså. Hur är det med ätardagar? Är det tillåtet eller ska allt sånt avstås?

En fråga om gångträningen. Jag vet att det funkar för mig, men ska jag ändra mängden och längden? När jag går varannan dag går jag 7-10km. Skulle det vara effektivare att gå säg 5-6km varje dag istället + Gymträningen?

Maghelvetet är något som jag tampats med länge, men tex efter träning kan man se konturer av magrutor, dock är det mesta fettet längst ner och runtom så att säga. Resten av kroppen är jag nöjd med. Man ser konturer och muskelfibrer på många muskelgrupper. Blir jag bara av med magen, så blir jag nöjd.

RobinSilver
2012-02-16, 08:12
Att vara ute och gå hjälper på så vis att det tillåter dig att äta mer pga ökad energiåtgång. Men mitt tips är fortfarande att lägg dig på ett underskott. Du kan nämligen inte punktförbränna fett.

Svinaherden
2012-02-16, 08:56
Att vara ute och gå hjälper på så vis att det tillåter dig att äta mer pga ökad energiåtgång. Men mitt tips är fortfarande att lägg dig på ett underskott. Du kan nämligen inte punktförbränna fett.

Jag äter som jag gjorde förut, så energiåtgången borde ju bli ett underskott? Sen i vintras har jag gått ner runt 3 - 4 kilo. Frågan är om kroppen lär sig så gångträningen inte blir lika effektiv?

Fishtank
2012-02-16, 09:14
Mer att du går ner i vikt och kroppen kommer tillslut nå en vikt där du ligger på balans på ditt nuvarande intag.

Svinaherden
2012-02-16, 10:58
Mer att du går ner i vikt och kroppen kommer tillslut nå en vikt där du ligger på balans på ditt nuvarande intag.

Hmm, intressant. Känns som om dosen av motion ska ökas om jag ska nå mitt mål. En följdfråga. Är det lättare att behålla en bra kropp än att få den. Dvs kan man dra ner på tempot när man är nöjd och bibehålla?

Pretorian
2012-02-16, 12:16
Hmm, intressant. Känns som om dosen av motion ska ökas om jag ska nå mitt mål. En följdfråga. Är det lättare att behålla en bra kropp än att få den. Dvs kan man dra ner på tempot när man är nöjd och bibehålla?

Antingen öka din cardio eller minska kaloriintaget... eller båda två.

Jag skulle nog säga att det är svårare att få den, om det handlar om kaloriunderskott. När du väl är nöjd så får du ju ligga på balans. Sen kanske det är trist i längden att inte utvecklas.

Svinaherden
2012-02-16, 12:31
Antingen öka din cardio eller minska kaloriintaget... eller båda två.

Jag skulle nog säga att det är svårare att få den, om det handlar om kaloriunderskott. När du väl är nöjd så får du ju ligga på balans. Sen kanske det är trist i längden att inte utvecklas.

Precis. Ligger nog åt båda. Händer att man stoppar i sig något på kvällen. Alltså käkar man middag vid 16-17, så blir man ju sugen på något lite senare. Men vad? Frukt?

Aa precis. Får se då. Har inte som mål att bli värsta bodybuildern.

Pretorian
2012-02-16, 14:12
Precis. Ligger nog åt båda. Händer att man stoppar i sig något på kvällen. Alltså käkar man middag vid 16-17, så blir man ju sugen på något lite senare. Men vad? Frukt?

Aa precis. Får se då. Har inte som mål att bli värsta bodybuildern.

Du kan ju äta vad du vill på kvällen. Under diet skulle jag kanske ta lite kesella med funlight eller liknande.

Tycker man får kämpa ganska hårt även om man inte har bodybuilderkropp i sikte.

Svinaherden
2012-02-18, 11:58
Äta vad jag vill? Typ klämma 1 pizza? Att man får kämpa är inget som är rädd för och visst kämpar jag. Tror kosten har störst betydelse för min del. Tror småätandet gör mest...

Kristoffno
2012-02-18, 16:25
Hmm, intressant. Känns som om dosen av motion ska ökas om jag ska nå mitt mål. En följdfråga. Är det lättare att behålla en bra kropp än att få den. Dvs kan man dra ner på tempot när man är nöjd och bibehålla?

När man är nöjd är vändpunkten när man vänder och går tillbaka.

Jag blir nöjd varje sommar så varje januari har jag gått upp mina kg igen och får göra om samma jävla resa varje år.

Svinaherden
2012-02-19, 09:48
När man är nöjd är vändpunkten när man vänder och går tillbaka.

Jag blir nöjd varje sommar så varje januari har jag gått upp mina kg igen och får göra om samma jävla resa varje år.

Hehe, ja så kan man ju också göra. Först och främst måste jag bli smalare innan jag kan gå upp.

Någon som vet på ett ungefär vad en man på snart 24 år, 187cm/90kg behöver äta på en dag? Så att jag kan hålla på koll på kaloriintaget bättre.

Saga
2012-02-20, 11:52
Hehe, ja så kan man ju också göra. Först och främst måste jag bli smalare innan jag kan gå upp.

Någon som vet på ett ungefär vad en man på snart 24 år, 187cm/90kg behöver äta på en dag? Så att jag kan hålla på koll på kaloriintaget bättre.

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Svinaherden
2012-02-20, 16:42
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Tack

Svinaherden
2012-02-22, 07:31
Några tips på vad man kan käka ute som är kcal fattigt, men ändå mättande? Vet att en BigMac är 500 kcal, men tror inte jag blir mätt på bara en burgare. Så tips tack :)

Pretorian
2012-02-22, 14:11
Ta en 500-grams entrecote på något steakhouse. Inte speciellt kcal-snålt men mycket protein och väldigt gott.

Svinaherden
2012-02-22, 17:08
Ta en 500-grams entrecote på något steakhouse. Inte speciellt kcal-snålt men mycket protein och väldigt gott.

Bra ide.. Jenses's böfhus har billiga lunchstekar. Jäkligt bra ide faktist.

Tänkte fråga en annan sak om kosten. Har läst och förstått att för att gå ner måste man ligga på underskott och jag "drar" i softläge ca 2200 kcal. Har börjar räkna lite smått, men jag äter fortfarande kolhydrater. Går jag fortfarande ner i vikt även fast jag smaskar i mig kolhydrater? Inga jättemängder direkt.

Ex häromdagen åt jag till Lunch

200gr Kyckling
100 gr Ris
100 gr Sallad inkl Bönor
Lite sås
cirkus 500 kcal om jag räknat rätt

Siktar på magrutor till sommarn :)

Pretorian
2012-02-23, 07:42
Bra ide.. Jenses's böfhus har billiga lunchstekar. Jäkligt bra ide faktist.

Tänkte fråga en annan sak om kosten. Har läst och förstått att för att gå ner måste man ligga på underskott och jag "drar" i softläge ca 2200 kcal. Har börjar räkna lite smått, men jag äter fortfarande kolhydrater. Går jag fortfarande ner i vikt även fast jag smaskar i mig kolhydrater? Inga jättemängder direkt.

Ex häromdagen åt jag till Lunch

200gr Kyckling
100 gr Ris
100 gr Sallad inkl Bönor
Lite sås
cirkus 500 kcal om jag räknat rätt

Siktar på magrutor till sommarn :)

Ja, du kan äta hur mycket kolhydrater du vill och ändå gå ner i vik, om du ligger på underskott.

Svinaherden
2012-02-23, 09:36
Ja, du kan äta hur mycket kolhydrater du vill och ändå gå ner i vik, om du ligger på underskott.

Perfekt :)

Svinaherden
2012-03-05, 19:10
Tänkte bara uppdatera lite och fråga lite nya grejer. "Deffen" går bra. Ligger på 88-89 kilo vilket jag inte vägt sen 18 års åldern. Räknade kalorier första veckan och nu tänker jag med på vad jag äter och det verkar funka. Siktar mer på en skön livsstil än att gå ner supersnabbt i vikt.

Så till frågan. Jag tänkte dra upp gymmet till iaf 5-6 ggr per vecka. Kan jag fortfarande ta raska promenade eller motverkar dom byggnationen av musklerna?