handdator

Visa fullständig version : Body Combat versus Gym


Craion
2012-02-15, 14:23
Tjenixen gott folk!

Jag är ny här på forumet och säkerligen likt er flesta i början av träning, en riktig räka! Tunn, slimmad och en ölmage olikt något annat!

Grejen är den att jag vill bli vältränad, inget muskelberg men nog tackar man inte nej till aningen definierade muskler. Nu till min fråga.

Jag kör tre BodyCombat-pass i veckan. Utöver dessa försöker jag besöka gymmet fyra gånger i veckan varpå passen blir ca 1 ½ h - 2h. Jag har i efterhand känt mig oerhört utmattad och börjar undra ifall jag faktiskt får ut något av gymbesöken då BC:n tar såpass mycket energi ur mig.
Tror ni att jag får ut mycket av BodyCombat utöver kondition? Jag vill ändå att det ska hända lite med kroppen och inte bara orka ta mig upp för trapphuset utan att flåsa.

Tjänar man mycket på gruppträning som BC eller är Gym mer givande i längden?

Kanske lite flummig inlägg men jag väljer att skylla på eftermiddags-ölen. :Virro

Fishtank
2012-02-15, 14:27
Du kanske äter för lite?

Och en eftermiddagsöl på onsdag lär inte hjälpa träningen iaf ;)

Dreas
2012-02-15, 14:32
Du kommer inte att bli grov helt bara sådär av att gå på gym.

Vill du bli vältränad och inom det uttrycket ligger öka en okej mängd i muskelmassa, då är det inte BC som gäller.

RobinSilver
2012-02-15, 14:36
Kör gym och kcal överskott om du nu är så tunn som en räka.
Mer muskler = lättare att bränna fett senare.

Sniggel
2012-02-15, 14:39
Om styrketäning bygger muskler i "sköldpaddsfart" så bygger bodycombat muskler i "snigelfart". Sen lever sköldpaddor ofta mycket längre och tar sig även längre sträckor ;)

Macroman
2012-02-15, 14:39
BC har ju fått kritik för att det blir varken hackat eller malet när man tränar detta dvs man blir inte särskilt stark och det finns effektivare sätt att förbättra konditionen.

Jag skulle skippa BC och börja med Stronglift 5x5 (se sticky). Om du vill köra kondition så finns det tid för det också men då ska man vara medveten om att det kommer att gå ut över styrketräningen.

Craion
2012-02-15, 14:44
Låter med andra ord som att BC inte är någon bra idé längre. :confused:

Jag skulle mer än gärna försöka bygga mig lite större med kcal-överskott men problemet är min ämnesomsättning. Jag tar i stort sett inte upp någonting alls av det jag äter. Skiter ut det lika fort som det kommer i mig. Har försökt med Super Gainer men det ger mig bara extrem magont i cirkus en timma.

Vet inte riktigt hur jag ska få i mig energi och kalorier utan att få ont på köpet, samtidigt har jag ju försökt att gymma mycket men det har resulterat i att jag fått så ont att jag knappt kan gå.

Är det helt riskfritt att öva ben medan har en oerhörd träningsvärk i benen till exempel?

Jag funderar även på om allt kommer att förändras när man tränat rent allmänt i ungefär en månad och helt enkelt kommit igång med en mer hälsosam livsstil och röra på sig. Funderar en del på om allt detta bara är effekter av en extremt förändring av näringsintag och rörelser.

stromming
2012-02-15, 14:48
Jag skulle mer än gärna försöka bygga mig lite större med kcal-överskott men problemet är min ämnesomsättning.

Jag vågar nog sätta en femtusenlapp på att du inte har konstig ämnesomsättning, utan bara äter för lite. Jag tyckte också att jag var något slags metabolism-monster, som aldrig kunde gå över 70 kg på 190 cm. Men så vips en dag när jag slutade spela WoW och började äta och träna tungt på gym så började jag gå upp. Nu cirka två år senare ligger jag på 90 kg och förstår inte hur jag kunde äta så lite som jag gjorde. Mitt råd som första steg till dig är att börja dricka rejält med standardmjölk. Minst en liter per dag, gärna mer.

Börja träna efter tvådagarspasset på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 och du ska se att det blir sprutt på musklerna

Craion
2012-02-15, 14:50
Jag vågar nog sätta en femtusenlapp på att du inte har konstig ämnesomsättning, utan bara äter för lite. Jag tyckte också att jag var något slags metabolism-monster, som aldrig kunde gå över 70 kg på 190 cm. Men så vips en dag när jag slutade spela WoW och började äta och träna tungt på gym så började jag gå upp. Nu cirka två år senare ligger jag på 90 kg och förstår inte hur jag kunde äta så lite som jag gjorde. Mitt råd som första steg till dig är att börja dricka rejält med standardmjölk. Minst en liter per dag, gärna mer.

Så du fick per automatik en bättre aptit förmodar jag genom träning? Jag är vrålhungrig efter mina pass men blir mätt efter två bananer i stort sett. :/

Fordon
2012-02-15, 15:06
Så du fick per automatik en bättre aptit förmodar jag genom träning? Jag är vrålhungrig efter mina pass men blir mätt efter två bananer i stort sett. :/

Då kan du definitivt inte skylla på din ämnesomsättning.


*edit* Bananas are for monkeys.

Craion
2012-02-15, 15:09
Då kan du definitivt inte skylla på din ämnesomsättning.


*edit* Bananas are for monkeys.

Vad är det som är fel i så fall? *gah!*

Fordon
2012-02-15, 15:12
Vad är det som är fel i så fall? *gah!*

Om du blir mätt på två bananer så äter du helt enkelt för lite. Och om du nu äter 2 bananer så byt bort dessa mot mer proteinrik och energirik kost.

Craion
2012-02-15, 15:14
Om du blir mätt på två bananer så äter du helt enkelt för lite. Och om du nu äter 2 bananer så byt bort dessa mot mer proteinrik och energirik kost.

Men det är ju oerhört svårt att tvinga i sig mat när magen säger stopp. Känner mig helt "lost" vad gäller proteinrik mat. Har ingen aning om hur jag ska ställa om kroppen så att jag kan få i mig mer faktiskt.

Förslag? :)

regus
2012-02-15, 15:17
som sagt problemet är inte din ämnesomsättning, alltså mängden energi du förbrukar, utan storleken på din matsäck vilket gör att du inte kan äta några större mängder mat. Du behöver alltså äta mer energirik mat eller öka storleken på magsäcken, eller en kombination av båda.

Discogymmar
2012-02-15, 15:23
Drick mycket mjölk. Ganska enkelt sätt att få i sig energi och protein på

Fordon
2012-02-15, 16:08
Men det är ju oerhört svårt att tvinga i sig mat när magen säger stopp. Känner mig helt "lost" vad gäller proteinrik mat. Har ingen aning om hur jag ska ställa om kroppen så att jag kan få i mig mer faktiskt.

Förslag? :)


Försök att byta ut energisnål kost mot energität. Låt lunchen/middagen etc dra ut lite längre på tiden. Om du äter upp maten på 5 minuter nu så låt det ta en kvart att äta eller så. Du ska ju inte känna dig tvingad att äta för mycket mat men sluta inte äta bara för att du inte längre är hungrig.

Ett tips kan vara att du skriver ner allt du äter under en veckas tid, skriv gärna ner klockslagen också. Därefter utvärderar du dina matvanor och ser vad du skulle kunna ändra på. Antingen byta ut vissa saker eller äta mer eller oftare. Många vägar bär till Rom, detta kan vara en av dem.

Craion
2012-02-15, 18:14
som sagt problemet är inte din ämnesomsättning, alltså mängden energi du förbrukar, utan storleken på din matsäck vilket gör att du inte kan äta några större mängder mat. Du behöver alltså äta mer energirik mat eller öka storleken på magsäcken, eller en kombination av båda.

Jag ska försöka ha det i åtanke när jag käkar. Konstiga är bara att jag brukar kunna trycka i mig ganska mycket mat utan att det händer något med vikten men det är när jag är som hungrigast som jag knappt kan äta någonting alls. Skumt. :/

Hur som helst. Tack för alla tips! Ska ta till mig dem och om jag vågar ska jag även prova på 5x5 på gymmet och se vad som händer. *flex*

Craion
2012-02-15, 18:16
Försök att byta ut energisnål kost mot energität. Låt lunchen/middagen etc dra ut lite längre på tiden. Om du äter upp maten på 5 minuter nu så låt det ta en kvart att äta eller så. Du ska ju inte känna dig tvingad att äta för mycket mat men sluta inte äta bara för att du inte längre är hungrig.

Ett tips kan vara att du skriver ner allt du äter under en veckas tid, skriv gärna ner klockslagen också. Därefter utvärderar du dina matvanor och ser vad du skulle kunna ändra på. Antingen byta ut vissa saker eller äta mer eller oftare. Många vägar bär till Rom, detta kan vara en av dem.

Låter smart med en matdagbok. Ska definitivt ta och testa detta. :)

stromming
2012-02-15, 20:34
Som sagt, 3%-mjölk är din bästa vän. Två liter om dagen är 1200 kcal, då torde du ligga på ett stadigt överskott.