handdator

Visa fullständig version : kaffe och muskelbyggnad/hälsa


sipufonatemo
2012-02-15, 11:32
Koffein är ju en drog så jag undrar hur skadligt det är att dricka kaffe. Är det någon som är insatt?

Jag försöker gå upp i vikt. Jag undrar om jag skulle gå upp i vikt snabbare om jag slutade dricka kaffe.

Är det någon som har jämfört en period av muskelbyggnad och kaffedrickande med en period av muskelbyggnad utan kaffedrickande?

312
2012-02-15, 11:38
Kaffe "mättar" väl lite, plus att det förbränner lite kalorier (ja, lite) så jag vet inte direkt hur stor skillnad det kommer bli. Börja ät mer istället för att tänka på kaffet, det känns som en piss i havet.

AtomicPuffin
2012-02-15, 11:40
Koffein är inte en drog. Var har du fått det ifrån?

Bjern
2012-02-15, 11:42
Koffein är inte en drog. Var har du fått det ifrån?

Det är väl en definitionsfråga. Enligt vissa är allt man kan bli beroende av en drog. Vissa tycker inte ens att snus/cigg är droger.

Sniggel
2012-02-15, 11:53
Drog tycker jag helt kalrt man kan kalla det. Jag tror att kaffe kan motverka viktuppgång något så det kan säkert finnas fördelar med att minska eller sluta om man har svårt för att gå upp i vikt.

Apos78
2012-02-15, 11:54
Den stora effekten skulle komma av att du istället för att dricka en kopp kaffe äter en smörgås eller en arraksboll. Någon betydande fysiologisk effekt av att sluta dricka kaffe ska du inte räkna med.

sipufonatemo
2012-02-15, 12:10
Koffein är inte en drog. Var har du fått det ifrån?

Jag vet inte var jag först hörde att koffein är en drog. På vilket sätt är koffein inte en drog? För övrigt är koffein enligt den här sidan mer skadligt för hälsan än LSD, marijuana och psilocybin (om jag tolkar informationen rätt). Till sammanhanget hör kanske att bara för att en substans klassas som en drog behöver den ju som bekant inte hämma muskeltillväxt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Cannabis_och_psykoser

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Drug_danger_and_dependence.png

"Coffee is the most widely used psychoactive drug beverage in the world. In 1999, the average consumption of coffee was 3.5 cups per day per U.S. citizen.[1]"

"A drug, broadly speaking, is any substance that, when absorbed into the body of a living organism, alters normal bodily function.[3] There is no single, precise definition, as there are different meanings in drug control law, government regulations, medicine, and colloquial usage.[4]
In pharmacology, a drug is "a chemical substance used in the treatment, cure, prevention, or diagnosis of disease or used to otherwise enhance physical or mental well-being."[4] Drugs may be prescribed for a limited duration, or on a regular basis for chronic disorders.[5]
Recreational drugs are chemical substances that affect the central nervous system, such as opioids or hallucinogens.[5] They may be used for perceived beneficial effects on perception, consciousness, personality, and behavior.[5][6] Some drugs can cause addiction and/or habituation.[6]
Drugs are usually distinguished from endogenous biochemicals by being introduced from outside the organism.[citation needed] For example, insulin is a hormone that is synthesized in the body; it is called a hormone when it is synthesized by the pancreas inside the body, but if it is introduced into the body from outside, it is called a drug.[citation needed] Many natural substances, such as beers, wines, and psychoactive mushrooms, blur the line between food and recreational drugs, as when ingested they affect the functioning of both mind and body and some substances normally considered drugs such as DMT (Dimethyltryptamine) are actually produced by the human body in trace amounts."
källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Drug

Så koffein är nog en drog.

King Grub
2012-02-15, 12:12
Kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

sipufonatemo
2012-02-15, 12:14
Den stora effekten skulle komma av att du istället för att dricka en kopp kaffe äter en smörgås eller en arraksboll. Någon betydande fysiologisk effekt av att sluta dricka kaffe ska du inte räkna med.

Vad grundar du ditt uttalande på?

Förut kollade jag på ett videoklipp om Stieg Larsson och där sa de att han fick hjärtinfarkt och de sa i samma veva att han sov lite, rökte mycket och drack mycket kaffe.

Men jag vet inte hur jag ska kunna sluta dricka kaffe. Det är ju så jävla gott och så piggar det upp, värmer och min mage funkar bättre med kaffe än utan. Och sen är det en perfekt ursäkt för att snacka med tjejer.

Fredriiik
2012-02-15, 12:18
Men jag vet inte hur jag ska kunna sluta dricka kaffe. Det är ju så jävla gott och så piggar det upp, värmer och min mage funkar bättre med kaffe än utan. Och sen är det en perfekt ursäkt för att snacka med tjejer.

du är ju rolig du? Det påverkar inte din energibalans. Kanske lite, och kanske gör det att du orkar röra dig mer för att du är piggare + dina ovanför upprabblade fördelar. VARFÖR ska du då sluta med det?

sipufonatemo
2012-02-15, 12:20
Kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

Var har du läst detta? Och vet du vilka de positiva och negativa hälsoegenskaperna är? (utöver de uppenbara eller allmänt kända) Och vet du något om huruvida kaffe har någon påverkan på just muskelbyggnad och viktökning?

King Grub
2012-02-15, 12:24
Minskar risken för några cancerformer, skyddar mot insulinresistens, minskad risk för diabetes och hjärt- och kärlsjukdom, möjligt skydd mot Alzheimers.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22109346

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22153525

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19088789

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20182054

sipufonatemo
2012-02-15, 12:26
du är ju rolig du? Det påverkar inte din energibalans. Kanske lite, och kanske gör det att du orkar röra dig mer för att du är piggare + dina ovanför upprabblade fördelar. VARFÖR ska du då sluta med det?

Det finns negativa hälsoeffekter med koffein, det visar diagrammet. Det är därför jag undrar. Jag undrar om det hämmar muskelbyggnad. Jag vet inte om jag ska sluta eller dra ner. Helst inte faktiskt. Jag bara funderar. En snubbe på youtube som heter scooby1961 dricker inte kaffe som jag förstår det. Fast i hans fall är det nog mer för att han inte ska utveckla tolerans för koffein så att han ska kunna få ut största möjliga effekt av de koffeinpiller han tar i samband med träning. Så är det i alla fall om han lever som han lär.

King Grub
2012-02-15, 12:30
Det finns negativa hälsoeffekter med koffein, det visar diagrammet.

Diagrammet visar risken för dependency, inte hälsoeffekter.

Sedan är det klart att det går att överdosera koffein så det blir skadligt, t o m dödligt, men det har inte med en normal kaffekonsumtion att göra.

Fredriiik
2012-02-15, 12:32
Det finns negativa hälsoeffekter med koffein, det visar diagrammet. Det är därför jag undrar. Jag undrar om det hämmar muskelbyggnad. Jag vet inte om jag ska sluta eller dra ner. Helst inte faktiskt. Jag bara funderar. En snubbe på youtube som heter scooby1961 dricker inte kaffe som jag förstår det. Fast i hans fall är det nog mer för att han inte ska utveckla tolerans för koffein så att han ska kunna få ut största möjliga effekt av de koffeinpiller han tar i samband med träning.

mitt val skulle vara ganska lätt mellan att lyssna på scobydoo på youtube eller på King Grub med nästan 60 000 poster som även styrker upp sina fakta med studier....

sipufonatemo
2012-02-15, 12:43
Diagrammet visar risken för dependency, inte hälsoeffekter.

Sedan är det klart att det går att överdosera koffein så det blir skadligt, t o m dödligt, men det har inte med en normal kaffekonsumtion att göra.

Diagrammet visar två saker. På y-axeln visas det som du nämner, risken att bli beroende. Men på x-axeln visas förhållandet mellan aktiv dos och dödlig dos. Och det sistnämnda är väl ändå starkt relaterat till hälsoeffekter? Om en aktiv dos är 90% av en dödlig dos så lär väl kroppen ta mer stryk än om en aktiv dos är 5% av en dödlig dos (hypotetiska siffror som exempel).

King Grub
2012-02-15, 12:45
Tar du en dödlig dos koffein får du väl skylla dig själv. Vad har det med din kaffekonsumtion att göra?

Är du gravid bör du undvika ett överdrivet koffeinintag, då det ökar risken för missfall. Annars är kaffedrickande inte skadligt.

sipufonatemo
2012-02-15, 12:46
mitt val skulle vara ganska lätt mellan att lyssna på scobydoo på youtube eller på King Grub med nästan 60 000 poster som även styrker upp sina fakta med studier....

Jag har inte ställt scooby mot King Grub. De står nog snarare på samma sida. Scooby förespråkar koffeinanvändning.

edit: Jag skrev att han inte dricker kaffe. (tror inte han gör det) Men jag tog kanske upp det så att det lät som att han inte dricker kaffe av hälsoskäl. Jag skulle kanske inte nämnt scooby just på det sättet. Det lät kanske som jag tog honom som ett exempel på varför man inte ska dricka kaffe. Han konsumerar koffein så det funkar inte.

sipufonatemo
2012-02-15, 13:03
Tar du en dödlig dos koffein får du väl skylla dig själv. Vad har det med din kaffekonsumtion att göra?

Är du gravid bör du undvika ett överdrivet koffeinintag, då det ökar risken för missfall. Annars är kaffedrickande inte skadligt.

Jag planerar inte att ta en dödlig dos koffein. Och om man får koffeinet via kaffe så är det enligt diagrammet ca 100 koppar om en aktiv dos är en kopp, vilket jag inte vet om det är. Det står ju 0,01 för koffein vilket borde betyda att en aktiv dos är 1% av en dödlig dos.

Jag menar att är det inte så att alla droger är mer eller mindre skadliga, oavsett hur mycket man tar av dem? Även läkemedel. Eventuella positiva effekter kan väga tyngre än de negativa. Men det betyder inte att de negativa effekterna inte finns. Man får väga fördelarna mot nackdelarna och sen göra ett val. Så även för kaffe antagligen.

Menar du att små doser koffein inte har några negativa hälsoeffekter?(=skadligt) Att de negativa effekterna är mindre än de positiva eller att de negativa effekterna är försumbara är ju inte samma sak som att det inte finns negativa effekter.

Sniggel
2012-02-15, 13:20
Menar du att små doser koffein inte har några negativa hälsoeffekter?(=skadligt) Att de negativa effekterna är mindre än de positiva eller att de negativa effekterna är försumbara är ju inte samma sak som att det inte finns negativa effekter.

Han har ju redan svarat på detta :confused:

Kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

Han har inte nämnt om de negativa effekterna är försumbara. Det är väl svårt att säga då det nog varierar mellan individer, mellan olika typer bruk (låg/måttlig/hög?). Samt att individen själv får avgöra vad den avser som försumbart.

T ex så tycker jag att för mig egen del är de negativa hälsoaspekterna med att dricka en liter kranvatten (urlakning av salter) försumbara, i princip oavsett vilken tidpunkt på dygnet det sker, då jag ändå i god tid kommer att få i mig tillräckligt med salter från andra källor som kommer att kompensera upp och reglera saltkoncentrationen i kroppen.

Jag ser helt enkelt inte den temporära urlakningen som någon risk som är värd att ägna någon större tanke åt då den är låg och lättreglerad av kroppen så länge jag inte äter en saltfri kost.

sipufonatemo
2012-02-15, 14:00
Han har ju redan svarat på detta :confused:



Han har inte nämnt om de negativa effekterna är försumbara. Det är väl svårt att säga då det nog varierar mellan individer, mellan olika typer bruk (låg/måttlig/hög?). Samt att individen själv får avgöra vad den avser som försumbart.

T ex så tycker jag att för mig egen del är de negativa hälsoaspekterna med att dricka en liter kranvatten (urlakning av salter) försumbara, i princip oavsett vilken tidpunkt på dygnet det sker, då jag ändå i god tid kommer att få i mig tillräckligt med salter från andra källor som kommer att kompensera upp och reglera saltkoncentrationen i kroppen.

Jag ser helt enkelt inte den temporära urlakningen som någon risk som är värd att ägna någon större tanke åt då den är låg och lättreglerad av kroppen så länge jag inte äter en saltfri kost.

Jo jag är medveten om att han har svarat men jag tycker nämligen att King Grub motsäger sig själv. För å ena sidan säger han:


Kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

vilket betyder att kaffe har negativa hälsoegenskaper men att de positiva hälsoegenskaperna är fler

å andra sidan säger han:


Annars är kaffedrickande inte skadligt.

skadligt=negativa hälsoegenskaper. Det skrev han som sagt tidigare att kaffe har. Jag betvivlar att de negativa hälsoegenskaperna endast finns vid väldigt stor konsumtion utan vid all konsumtion bara att de nämnda egenskaperna är mindre i detta fall.

Förstår ni hur jag tänker??

Förresten kom jag att tänka på Bill Maher, brukare av cannabis. Han sa att alla droger är skadliga för hälsan. Som exempel. Han är komiker men ändå. Menar ni att han har fel vad gäller detta? Att en måttlig konsumtion av vissa droger verkligen inte gör någon skada alls?

AtomicPuffin
2012-02-15, 14:00
...

Så koffein är nog en drog.

Ja, det var nog jag som hade en annan definition av drog än gemene man. :)

King Grub
2012-02-15, 14:01
men jag tycker nämligen att King Grub motsäger sig själv

Men suck. ffs.

Fredriiik
2012-02-15, 14:03
Men suck. ffs.
ingen idé att lägga mer krut på denna skogstomte. Du har gjort förklaringarna och vi andra har lärt oss något nytt och tackar för det :)

sipufonatemo
2012-02-15, 14:06
ingen idé att lägga mer krut på denna skogstomte. Du har gjort förklaringarna och vi andra har lärt oss något nytt och tackar för det :)

Skogstomte kan du vara själv.

Jag menar att det är skillnad mellan "inte skadligt" och "mer nyttigt än skadligt".

Och suck på dig själv King Grub. Du verkar tro att du är nån gud som inte får motsägas.

King Grub
2012-02-15, 14:08
Huh? Hur kom det in i diskussionen? Vem säger emot något här? Det är ju bara du som läser in en massa saker i det jag skrivit som jag inte har sagt.

Självklart får du säga emot vad du vill. Men när du vrider det jag skriver till något annat blir det bara tröttsamt.

sipufonatemo
2012-02-15, 14:16
Huh? Hur kom det in i diskussionen? Vem säger emot något här? Det är ju bara du som läser in en massa saker i det jag skrivit som jag inte har sagt.

Självklart får du säga emot vad du vill. Men när du vrider det jag skriver till något annat blir det bara tröttsamt.

Jag har inte vridit något du skrivit till något annat. Du skrev att om man inte är gravid eller överkonsumerar är kaffe inte skadligt. Tidigare skrev du att kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

King Grub
2012-02-15, 14:22
Helt korrekt. Alltså ser jag inte vad problemet är. Eventuella magproblem eller sömnstörningar är inte direkt skadliga och lätta att åtgärda.

sipufonatemo
2012-02-15, 15:14
Helt korrekt. Alltså ser jag inte vad problemet är. Eventuella magproblem eller sömnstörningar är inte direkt skadliga och lätta att åtgärda.

Jag tänkte mer på långsiktiga effekter och kanske effekter man inte märker av men som påverkar ens hälsa på ett eller annat sätt. Kanske märker man av det men vet inte att det beror på koffein. Kanske märker man inte av det eftersom man i ett visst skede i sitt liv kanske inte har något att jämföra med för man vet inte hur ens hälsa skulle varit t.ex. utan koffein. Jag menar att om man från en vecka till nästa känner en skillnad så märker man det. Men om du druckit kaffe varje dag i 40 år så finns det inte en chans att du skulle veta hur du skulle känt dig eller mått vid samma ålder om du under de föregående 40 åren inte druckit kaffe alls.

1684_
2012-02-15, 15:17
celsius dryck och viktökning (bulk) e det någon bra kombination eller kvittar det?

WHITEFOLKS
2012-02-15, 15:17
Vad är det du försöker framhäva? Kaosteori?

sipufonatemo
2012-02-15, 15:25
celsius dryck och viktökning (bulk) e det någon bra kombination eller kvittar det?

är det koffein i det eller varför skriver du det i denna tråd?

sipufonatemo
2012-02-15, 15:34
Helt korrekt. Alltså ser jag inte vad problemet är. Eventuella magproblem eller sömnstörningar är inte direkt skadliga och lätta att åtgärda.

Ok men då vet jag att du med "negativa hälsoegenskaper" i det här fallet inte menar "skadlig". Bra att vi har rett ut vad vi menar med de begrepp vi använder oss av i denna diskussion. Det är just detta jag pratade om och menade; det är viktigt i sammanhanget vad man lägger i sina begrepp, hur man definierar olika begrepp.

Det finns de som menar att cannabis är ofarligt. Om vi hade börjat jämföra kaffe och cannabis kanske ni hade förstått vad jag menade med att jag i allmänfallet inte anser att "inte skadlig" och "mer nyttig än skadlig" är samma sak.

Det är lite som ett konto med plus- och minusposter och en summa. Bara för att summan är ett positivt tal betyder det inte att det inte finns minusposter på kontot.

Nu vet jag att du i det här fallet menar att minusposterna för koffein inte är fråga om skada på hälsan. Jag frågade vad ni ansåg om detta vad gäller droger generellt, om det inte alltid är skadligt för hälsan i olika grad. Jag antar att du har svarat med detta och att ditt svar är att det finns droger som inte skadar hälsan vid måttligt intag. För om du menade att nyttan var större än skadan antar jag att du skulle sagt det vid det här laget.

sipufonatemo
2012-02-15, 15:48
Min internetuppkoppling hängde sig medan jag försökte redigera inlägget ovan. Jag tänkte formulera om

"Om vi hade börjat jämföra kaffe och cannabis kanske ni hade förstått vad jag menade med att jag i allmänfallet inte anser att "inte skadlig" och "mer nyttig än skadlig" är samma sak."

till

"Om vi hade börjat jämföra kaffe och cannabis kanske ni hade förstått vad jag menade med att jag i allmänfallet anser att "inte skadlig" och "mer nyttig än skadlig" är två olika saker."

Utan den dubbla negationen blir det tydligare vad jag menar.

Kischen
2012-02-15, 16:06
Koffein är inte en drog. Var har du fått det ifrån?

Centralstimulerande så på vilket sätt är det inte en drog?

sipufonatemo
2012-02-15, 16:34
Apropå vad som är droger och vad som inte är det och apropå Bill Maher så sa han att mat är en drog. Det är en substans som tillförs kroppen utifrån och det sätter igång kemiska processer som påverkar centrala nervsystemet och t.ex. kan ge lyckokänslor. Så kanske är mat en drog. Hög på socker eller vad är det de brukar säga?

Kischen
2012-02-15, 16:50
http://rlv.zcache.se/serotonin_dopaminet_troja-p235876869687794558zxev8_400.jpg

Bara köpa :-)

1684_
2012-02-15, 16:50
eftersom vi pratade ifrån början om koffein vilket cerlsius innehåller höga doser av + att de ska vara fettförbrännande. då undrade jag, e det en bra kombo om man ska upp i vikt eller e det bara proll?

WHITEFOLKS
2012-02-15, 16:56
Den största effekten du får från Celsius är nog "likvärdig" under både deff och bulk och det är "energin" som koffeing+det andra ger i form av att träna hårdare vilket kanske kan behöva mer under deff än bulk.

"Fettförbränningen" är försumbar vid båda tillfällena skulle jag vilja säga utöver den tidigare nämnda faktorn att man eventuellt tränar hårdare/längre.

sipufonatemo
2012-02-15, 16:57
eftersom vi pratade ifrån början om koffein vilket cerlsius innehåller höga doser av + att de ska vara fettförbrännande. då undrade jag, e det en bra kombo om man ska upp i vikt eller e det bara proll?

Det var ju intressant. Synd att ingen svarat.

EDIT: lol WHITEFOLKS skickade sitt inlägg precis innan mitt så jag hann inte se det

sipufonatemo
2012-02-15, 17:00
Den största effekten du får från Celsius är nog "likvärdig" under både deff och bulk och det är "energin" som koffeing+det andra ger i form av att träna hårdare vilket kanske kan behöva mer under deff än bulk.

"Fettförbränningen" är försumbar vid båda tillfällena skulle jag vilja säga utöver den tidigare nämnda faktorn att man eventuellt tränar hårdare/längre.

ok så man bränner inga extra kalorier om man sitter still och dricker celsius?

WHITEFOLKS
2012-02-15, 17:04
ok så man bränner inga extra kalorier om man sitter still och dricker celsius?

Några extra blir det säkert.

Lillleif
2012-02-15, 18:18
jag har inte vridit något du skrivit till något annat. Du skrev att om man inte är gravid eller överkonsumerar är kaffe inte skadligt. Tidigare skrev du att kaffe har fler positiva hälsoegenskaper än negativa.

1 > 0

Sniggel
2012-02-15, 19:24
eftersom vi pratade ifrån början om koffein vilket cerlsius innehåller höga doser av + att de ska vara fettförbrännande. då undrade jag, e det en bra kombo om man ska upp i vikt eller e det bara proll?

Om det är fettförbrännande så är det automatiskt "kolhydratssparande" vilket innebär att du kommer att ha mer kolhydrater att göra av med senare vilket innebär att du kommer att använda mer kolhydrat senare och mindre fett vid t ex fysisk aktivitet (eftersom där finns mer kolhydrat att tillgå besparas fettet).


Hängde du med? :P

1684_
2012-02-15, 19:35
Om det är fettförbrännande så är det automatiskt "kolhydratssparande" vilket innebär att du kommer att ha mer kolhydrater att göra av med senare vilket innebär att du kommer att använda mer kolhydrat senare och mindre fett vid t ex fysisk aktivitet (eftersom där finns mer kolhydrat att tillgå besparas fettet).


Hängde du med? :P

hmm ja tror det faktiskt :) Men då har jag koll på de iaf :P

WHITEFOLKS
2012-02-15, 19:43
Om det är fettförbrännande så är det automatiskt "kolhydratssparande" vilket innebär att du kommer att ha mer kolhydrater att göra av med senare vilket innebär att du kommer att använda mer kolhydrat senare och mindre fett vid t ex fysisk aktivitet (eftersom där finns mer kolhydrat att tillgå besparas fettet).


Hängde du med? :P

Kolhydratsbesparningen förutsätter ju att energin skulle använts oavsett :D