handdator

Visa fullständig version : Får inte in magen ordentligt i frontböj


stromming
2012-02-14, 21:38
Tjenamors. Jag har nyligen bytt från knäböj till frontböj eftersom jag hade (enligt mig själv) för stor "naturlig" fällning av ryggen i vanliga böj. Frontböj känns bättre, men jag blir lite orolig eftersom jag hört att det ska vara en riktig mördare för magen, men jag tycker inte det tar nämnvärt mycket på magen alls. Bör jag ändra något eller är jag skapt så? Gissar på att det är något jag gör fel, tänker mycket på att hålla fram/upp armbågarna så jag tror inte att det är det som är problemet.

Edit: Jag är för övrigt 190 cm, 85-90 kg ifall det spelar någon roll. Jag kom också på att det helt enkelt kan vara att jag kör på så låga vikter (50 kg med riktigt ATG-utförande) att magen kanske kommer in först senare?

Röda Björnen
2012-02-14, 21:39
Spänner du magen ?

Annars hade jag samma problem tills jag började närma mig uppöver 80 kg, då det började kännas och faktiskt ge träningsvärk. Kan vara att du har en så stark bål att det inte känns förräns du går upp i tyngre vikter.

MVH

Spartansk
2012-02-14, 21:43
Det behöver inte kännas att det "tar" någonstans för att den kroppsdelen ska bli tränad.

stromming
2012-02-14, 21:43
Okej ja då kanske det är så enkelt. Jag försöker hålla bålen stabil, men spänner inte direkt magen så mycket jag kan. Jag har kört ganska mycket mark, ligger på 100-120 kg beroende på reps där, så min bål kanske är starkare än mina ben (Brukar börja med höften högt i mark, så har nog inte fått någon värstingträning i ben direkt, har varit ganska disco eftersom jag inte gillat böj, men har nu fastnat för frontböj :D)

Röda Björnen
2012-02-14, 21:58
Nej jag tror det är mycket svårare än så (tyvärr) men man vill ju känna att muskeln jobbar :D.

Tänk istället bara på att hålla formen god så kommer de kännas snart ska du se. Schyssta mark föressten :)!

MVH

Librish
2012-02-14, 22:52
Självklart kommer du spänna magen med resten av bålen men det är väl inte så konstigt att du inte blir trött där?

Det är ju forfarande så att kroppen faller framåt ifall du slappnar av helt, så det är ju ryggmuskulaturen som bär upp vikten.

Det känns lite som att klaga på att du inte får in biceps tillräckligt i bänkpressen.

stromming
2012-02-14, 23:25
Självklart kommer du spänna magen med resten av bålen men det är väl inte så konstigt att du inte blir trött där?

Det är ju forfarande så att kroppen faller framåt ifall du slappnar av helt, så det är ju ryggmuskulaturen som bär upp vikten.

Det känns lite som att klaga på att du inte får in biceps tillräckligt i bänkpressen.

Jo det var lite därför jag frågade. Förstår inte riktigt vad som skulle vara så jobbigt för magen, men alla jag talat med säger att det ska ge den rikligt med pisk. Men efter att ha fått lite svar här verkar det helt normalt och övningen känns helskön för mig, så det är nog bara att häva på lite mer vikt och kötta

Loke
2012-02-14, 23:41
Det är iofs lite av en myt att magen skulle aktiveras så mycket av knäböj, träningslara.se tar upp det här: Träningslära. (http://traningslara.se/core-del-iii-stegring-av-traningen/)

Så man får nog tyvärr tråka med hjulet och sånt för en bra mage...

Med det sagt så tycker jag att magen kommer in när jag är en bra bit över 100 och kör rätt långsamt. Det tog dessutom några år innan jag var så stark i benen att jag kunde köra så. Det är möjligt att frontböj aktiverar magen tidigare, men jag tror det är ovanligt att man känner av det på så lätta vikter som du kör. Rectus Abdominis känner jag dessutom bara av när jag har bälte på, annars är det obliques eller nåt annat trams som jobbar lite.

lei
2012-02-14, 23:47
Kört frontböj på riktigt två gånger nu, haft träningsvärk i tre dagar i just Rectus Abdominis trots vikter som är klart mindre än vanliga böjen. Tar 155 utan bälte i bakböj och har kört med 110kg utan bälte som max i fronten än så länge. Så för mig tar det klart mycket mer iaf.

svenbanan
2012-02-15, 01:23
Tycker det låter knepigt att rectus abdominis skulle få jobba så mkt av knäböj eller frontböj. Den har väl ingen stabiliserande effekt på bålen? Den bara böjer ryggraden, eller? Däremot transversus abdominis lär ju få sig några rejäla snytingar. Det är väl den (främst) som klämmer åt kring ryggraden så den inte kan böjas.

Kan du verkligen känna att det är i raka bukmuskeln du har träningsvärk? Tvärgående sitter väl rakt under, så det borde ju vara lurigt att skilja på värken?

Låter som sagt knepigt i mina öron..

Arne Persson
2012-02-15, 07:32
Hur fungerade det förr när tränade hårt och fick goda resultat utan att bry sig hur den ena bukmuskeln EVENTUELLT arbetade i förhållande till den andra? :confused:



*gah!*

Nitrometan
2012-02-15, 08:57
Hur fungerade det förr när tränade hårt och fick goda resultat utan att bry sig hur den ena bukmuskeln EVENTUELLT arbetade i förhållande till den andra? :confused:
Eftersom de är döda nu så antar jag att det inte var bra. :)

stromming
2012-02-15, 11:33
Eftersom de är döda nu så antar jag att det inte var bra. :) http://bwilliams101.files.wordpress.com/2010/09/ten-points-for-gryffindor.png

Vunnis
2012-02-15, 11:37
Hur fungerade det förr när tränade hårt och fick goda resultat utan att bry sig hur den ena bukmuskeln EVENTUELLT arbetade i förhållande till den andra? :confused:

*gah!*
Specifik magträning var väl inte så ovanligt förr?

Sniggel
2012-02-15, 11:43
Hur fungerade det förr när tränade hårt och fick goda resultat utan att bry sig hur den ena bukmuskeln EVENTUELLT arbetade i förhållande till den andra? :confused:



*gah!*

"Hur isolerar jag recuts abdominis i 70-graders-zercher-böj?"
:p

OnT:
Jag tycker int jag känner att rectus abdominis akrtiveras nämnvärt i böj (front eller vanlig). Dock tycker känenr jag att jag spänner runt hela midjan (hintar om obliques/och eller transversus). Speciellt då ryggen har större risk för att fällas, då kan jag motverka detta genom att spänna mer.
Men framförallt känner jag aktivering i ryggen. Och konstigt vore det annars.

L-Sami
2012-02-15, 11:55
Upp och fram med armbågarna och lasta på vikt på stången så kommer du behöva aktivera dina bålstabilisatorer om du inte ska faila. Det "känns" i bålen om du har mycket vikt på stången. Men det är ingen rectus abdominis brännkänsla som när man nöter crunches och sit-ups.

Spartansk
2012-02-15, 11:58
Föreställ er ett rör med en vikt uppepå. Ju mer man lutar röret framåt, desto mer av vikten tas upp av den bakre delen av röret (den del som är vänd mot himmeln). Och omvänt, ju mer upprätt röret är, desto mer sprids vikten ut över hela rörets väggar.

Enligt samma logik borde frontböj ta mer på mage och mindre på rygg än bakböj, eftersom man står mer upprätt i frontböj.

Commando1980
2012-02-17, 17:41
Tjenamors. Jag har nyligen bytt från knäböj till frontböj eftersom jag hade (enligt mig själv) för stor "naturlig" fällning av ryggen i vanliga böj. Frontböj känns bättre, men jag blir lite orolig eftersom jag hört att det ska vara en riktig mördare för magen, men jag tycker inte det tar nämnvärt mycket på magen alls. Bör jag ändra något eller är jag skapt så? Gissar på att det är något jag gör fel, tänker mycket på att hålla fram/upp armbågarna så jag tror inte att det är det som är problemet.

Edit: Jag är för övrigt 190 cm, 85-90 kg ifall det spelar någon roll. Jag kom också på att det helt enkelt kan vara att jag kör på så låga vikter (50 kg med riktigt ATG-utförande) att magen kanske kommer in först senare?

Ja du leker med småvikter. Klart det inte känns mycket då. Sen att det specifikt ska kännas i magen är inget du behöver tänka på förutsatt att du gör övningen på rätt sätt.