handdator

Visa fullständig version : Efter träning...


shifty
2004-01-15, 17:25
Finns säkert redan en tråd om detta, men vore hyggligt om någon som vet svarar:

1. Behövs det verkligen kolhydrater efter träning? Jag menar, påverkar det muskeltillväxten?

2. Exempel på saker man kan ta efter träningen (utom proteindrink) som innehåller kolhydrater. Hur mycket kolhydrater är det i en banan?

Tack på förhand, eran Adde. :whipped:

Antonius
2004-01-15, 17:36
Svar... nästan iaf.

1. Tjaa... du behöver väl energi hur du än gör, dessutom så har du blivit av med mer än en hel del energi om du nu verkligen utfört ett pass till dess fullo. På det sätt att även musklerna behöver att din kropp är vaken och pigg, samt att musklerna i sig även behöver energi i viss mängd så påverkar det muskeltillväxten, ja.

2. Ta med sig spaghetti osv., köpa pasta på 7-Eleven (inte det mest ekonomiska valen, men ett val). Hur mycket kolhydrater en banan innehåller är ovidkommande i det här fallet om du inte tänker äta en hel klase bananer, och isf borde du väl fråga hur mycket kolhydrater en klase bananer innehåller. ;)

Lycka till! :thumbup:

shifty
2004-01-15, 17:39
Nu menar jag om det verkligen är viktigt med kolhydrater DIREKT efter träningen. För äter gör jag när jag kommer hem... Men känns som det inte borde påverka muskeltillväxten så mycket om man får i sig protein osv... :)

Antonius
2004-01-15, 17:51
Originally posted by shifty
Nu menar jag om det verkligen är viktigt med kolhydrater DIREKT efter träningen. För äter gör jag när jag kommer hem... Men känns som det inte borde påverka muskeltillväxten så mycket om man får i sig protein osv... :)
Går ju ett rykte att det är mest optimalt att få i sig något inom en timme efter träning, men skulle nog halvera det ryktet eller till och med begrava det för säkerhets skull.

För att återhämta sig bäst från den enorma fysiska ansträngningen som du utsatt din kropp för så är det faktiskt bäst att ge kroppen kolhydrater så fort som möjligt, det är vad jag lärt mig och vad jag går efter. Ska helst vara snabba också.

De proteiner och kolhydrater som du tar efter träningen är som sagt för att hjälpa kroppen att återhämta sig efter träningen. Proteinet för att hjälpa musklerna att kunna lindra skadorna de fått under träningen, sedan tar man mer protein för att kunna bygga upp musklerna starkare för att bättre klara av träningen nästa gång. Samma sak med kolhydraterna, efter träningen så är de till för att hjälpa kroppen att återfå sin styrka, kraft och energi och sedan så ger man kroppen mer kolhydrater, dels för att den ska kunna fungera rätt och dels för att den ska kunna klara sig nästa gång du tränar. My 5 cent... eller vad fan man säger.

King Grub
2004-01-15, 17:58
1. Ja. Om inte annat så skulle det påverka återhämtningen väldigt negativt att inte inta kolhydrater efter passet.

Glycogen resynthesis in skeletal muscle following resistive exercise.

Pascoe DD, Costill DL, Fink WJ, Robergs RA, Zachwieja JJ.

Human Performance Laboratory, Ball State University, Muncie, IN 47306.

The purpose of this investigation was to determine the influence of post-exercise carbohydrate (CHO) intake on the rate of muscle glycogen resynthesis after high intensity weight resistance exercise in subjects not currently weight training. In a cross-over design, eight male subjects performed sets (mean = 8.8) of six single leg knee extensions at 70% of one repetition max until 50% of full knee extension was no longer possible. Total force application was equated between trials using a strain gauge interfaced to a computer. The subjects exercised in the fasted state. Post-exercise feedings were administered at 0 and 1 h consisting of either a 23% CHO solution (1.5 g.kg-1) or an equal volume of water (H2O). Total force production, preexercise muscle glycogen content, and degree of depletion (-40.6 and -44.3 mmol.kg-1 wet weight) were not significantly different between H2O and CHO trials. As anticipated during the initial 2-h recovery, the CHO trial had a significantly greater rate of muscle glycogen resynthesis as compared with the H2O trial. The muscle glycogen content was restored to 91% and 75% of preexercise levels when water and CHO were provided after 6 h, respectively.

2. Efter träningen passar det bättre med snabba kolhydrater, dvs ingen pasta. Skumgodis, druvsocker, vitt bröd, cornflakes, potatismos, russin är bättre alternativ.

Hur mycket kolhydrater och andra näringsämnen olika livsmedel innehåller kan du hitta hos Livsmedelsverket:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Antonius
2004-01-15, 18:22
Visste att jag hade fel någonstans.... :em:

Kan inte alltid ha rätt, tror jag.

shifty
2004-01-15, 18:56
Okej, tack så mycket! Jag har gjort stora ökningar utan kolisar direkt efter träning :) Men nu kanske det går ännu bättre :p Men skumgodis altså...

Sin egen vikt i gram (kolhydrater) är det man ska ha va?

Assazel
2004-01-15, 19:01
egentligen är väl skumgodis bäst om man har en bit hem till sin mat? Som lite färdkost.... eller vad säger du Grub?

King Grub
2004-01-15, 19:15
Originally posted by Assazel
egentligen är väl skumgodis bäst om man har en bit hem till sin mat? Som lite färdkost.... eller vad säger du Grub?

Japp. Skum- och gelégodis är en perfekt kolhydratkälla efter ett träningspass.

shifty
2004-01-15, 19:25
Till King Grub:

Ska man ta med en påse exempelvis "skum-sockerbitar" till gymmet då? Och inta efter proteindrinken? :)

King Grub
2004-01-15, 19:29
Originally posted by shifty
Till King Grub:

Ska man ta med en påse exempelvis "skum-sockerbitar" till gymmet då? Och inta efter proteindrinken? :)

Allt skum- eller gelégodis fungerar. Cirka 1 gram per kilo kroppsvikt kan du utgå ifrån. Mer om du tagit ut dig fullständigt på stora muskler som ben eller rygg, mindre om du kört t ex ett axelpass. Passets längd och intensitet avgör. 0.8 - 1.2 gram per kilo kroppsvikt, kanske.

Så fort som möjligt efter passets slut, men sekunder hit och sekunder dit är onödigt finlir.

Hermes
2004-01-15, 19:32
Originally posted by shifty
Till King Grub:

Ska man ta med en påse exempelvis "skum-sockerbitar" till gymmet då? Och inta efter proteindrinken? :)

eller före, eller samtidigt, spelar nog ingen större roll :thumbup:

shifty
2004-01-16, 08:39
Är det inte risk för att bli fet samt att man får hål i tänderna om man ska trycka i sig ett hekto skumgodis varje dag? :confused:

shirunai
2004-01-16, 09:01
det är risk att du blir fet när du äter godis JA! det beror hur mycket över ditt energi du kommer under en viss tidsrymd, godisen åker in i musklerna och lagras som glykogen, kroppen har förlorat sina reserver och vill fylla på.

Hål i tänderna, JA det är det negativa med det, om du är yberseriös så kör med tandborste och tandkräm, eller tugga på ett tuggimmi som är rekomenderat av din tandläkare.

shifty
2004-01-16, 09:04
Jag räknar inte mitt kcal intag osv, men äter som två hästar :) Så kanske inte är så bra för mig...

Förresten kommer mina resultat förbättras om jag intar kolhydrater direkt efter träning (i form av godis) än om jag väntar 1-2 timmar och käkar mat istället?

För övrigt så tar jag alltid proteindrink direkt efter... Tack för svaren, på förhand :)

Sparrisen
2004-01-16, 10:06
De snabba kolhydrater som du stoppar i dig direkt efter ett pass av krävande fysisk aktivitet kommer INTE att lagras in som fett! Dina glykogen-depåer är så pass uttömda att de skriker efter mer. De snabba kolhydraterna är räddarna i nöden och hjälper musklerna att snabbt fylla på lagren och återställa balansen i musklerna. Faktum är att du löper större risk att bli fet om du äter ris efter passet istället för skumbananer etc. Följ bara King Grubs dosering så är allt lugnt. Angående hål i tänderna; ingen påtaglig risk.

Ersätt gärna din proteindrink med en gainer! Använd en gainer som består av 1/3 protein och 2/3 snabba kolisar, eller 50-50.

aliquis
2004-01-16, 10:17
Om du käkar en påse godis direkt efter träningen kommer du ju antagligen äta lite mindre mat på nästa måltid så det jämnar väl ut sig, se till att äta bra efter träningen, det är ju då du behöver det som mest.

Gällande bananen så är det väl ca 100-150 kcal i en banan så en 25-30g kolhydrater, beror ju lite på om det är en liten kravbanan eller någon gigantisk roccoimitation i gult. Det är ju dock medelsnabba kolhydrater i bananer så en rostad formfranska med lite marmelad, några fikon eller dylikt kanske skulle vara ännu bättre.

shifty
2004-01-16, 10:21
Tack så mycket för all hjälp, får väl köra på sockerbitar (dom är ju godast :)) samt en proteindrink.