handdator

Visa fullständig version : Ont i "biceps", axelproblem??


century
2012-02-14, 21:21
Jag har haft ont i framsidan av överarmarna till och från ett tag. Säger "biceps" med situationstecken eftersom det rent anatomiskt borde vara biceps, men det känns inte vid rygg- och bicepsträning. Istället är det pressövningar som varit grinigt, framförallt bänkpress. Har även känt det i vardagen när jag vridit armarna konstigt, t ex om jag ska ta upp något ur en bröstficka.
Har misstänkt att det kanske kommer från något i axlarna istället. Inklämning, överansträngning?

Tyckte mig få lite bekräftelse på det igår. Skulle göra chins och när jag hävde mig upp kändes det som att vänster axel knastrade, som att något rullade över något annat. Gjorde inte ont då, men smärtan kröp sig på efteråt. Det strålar på precis samma sätt mot biceps som de tidigare diffusa problem jag haft, men gör även ont just i axeln. Rejält! Axeln värker mest om jag sträcker armen rakt uppåt, och blir ännu värre om jag försöker sträcka den längre bak. Känns precis mitt i axeln, och jag känner inget när armen är helt stilla.

Någon som har minsta lilla aning vad det kan vara och vad man kan göra?

Kan tillägga att jag tränat tungt drygt ett år, och om jag får säga det själv har det gått rätt snabbt att utvecklas, började verkligen som en räka... Något litet axeln som inte hänger med? *screwy*
Givetvis ska jag vila axeln nu och hoppas att det värsta onda försvinner och söka upp en sjukgymnast om det inte vill ge sig, men det vore intressant att höra om någon har en idé.

Popliteus
2012-02-17, 09:53
Kan vara m. deltoideus anterior som är lite trött från tunga pressövningar. Kan även vara m.subscapularis som är lite överansträngd. Subscapularis utför inåt. rot i axelleden, om du även lägger på en abduktion hamnar axelleden i ett mer stängt läge (som när du tar upp något ur bröstfickan). Vid pullups (pronerat grepp) hamnar även axelleden i closed pack position (abduktion och utåt. rot) och leden och dess närliggande strukturer för mindre utrymme därför smärta. Jag tror inte att det är biceps utan något av dessa.

Vila från pressövningar och se om det inte blir bättre.

nyrjoh
2012-02-17, 12:08
Jag skulle nog säga att långa bicepssenan relativt ofta är orsak till smärta framsida axel. Betydligt vanligare än främre deltoideus ffa. Vanliga bidragande orsaker lokalt är stram bakre ledkapsel, svag subscapularis, korta utåtroterare. Även ofta parat med skulderbladsdysfunktioner.

Vanligt är ju korta nedre pectoralis major också så den kan behöva stretchas.
http://www.youtube.com/watch?v=Gq2rYIobvns
För att komma åt nedre ca 135° abduktion i axeln(armbågen över axelhöjd). Mellersta pectoralis major 90° abduktion(armbågen i höjd med axeln).

http://www.youtube.com/watch?v=dpxOw7uJSzA
Kan göras i ryggliggande för att med kroppen trycka fast skulderbladet.

http://www.youtube.com/watch?v=E24qcH_RPMA
Kan även denna göras i ryggliggande.

Popliteus
2012-02-17, 13:39
Iufs kan långa bicepssenan ta stryk vid bänkpressar i bottenläget om humerushuvudet tvingas anteriort och superiort vid stram bakre ledkapsel. Håller med dig där..

RassK
2012-02-17, 14:13
Vila från hyperextension av axelleden (typ djupa dips, djupa bänkpressar, djupa hantelpressar, djupa flyes) har släppt min bicepstendonit. Jag trodde det var rygg/bicepsträningen som var problemet men i verkligheten var det pressövningarna.

century
2012-02-20, 19:53
Tack för input! :) Ska titta närmare på tipsen.

Jag har kört ett lätt pass idag och kommit fram till följande...

In- och utåtrotation för rotatorkuffar - Ont åt båda håll trots 0 vikt
Bänkpress - Stannade 1 dm från bröstkorgen förutom när jag "råkade" gå djupare. Visserligen inte så mycket vikt, men det gick bra oavsett.
Latsdrag - Aj. Gick bra om jag inte sträckte ut armarna i toppläget, det är vinkeln i axeln och inte själva draget som gör ont.
Sittande hantelpress - En rep och sen gav jag upp, skär mitt i axeln.

Scullcruchers, hantelcurls, stångrodd och hantellyft till sidan (lätt vikt) gick problemfritt.