handdator

Visa fullständig version : Är släpande underarmar vanligt hos ungdomar?


Kål
2012-02-14, 17:29
Jag tycker mig i alla fall se ett samband. Det är sällan man ser någon under ca 25 år som har riktigt grova underarmar, åtminstone om man jämför med andra muskelgrupper såsom rygg och överarmar som på vissa är helt brutala.

Jag själv är nitton år och mina överarmar är bra mycket större än de allra flesta (43 cm) medan mina underarmar är hyfsat klena i jämförelse (31 cm). Om vi bortser från räkorna så tycker jag det är många män i trettioårsåldern som har lika stora eller större underarmar än mig, trots att resten av deras kroppar ligger åratal efter mig.

Kan det vara så att underarmar är något som man bygger upp över en längre tid än andra grupper? Har ni sett något liknande samband som jag?

Mvh.

jonteeo
2012-02-14, 17:32
Allt har ju med genetiken att göra. Men du bygger ju dina underarmar genom alla press/dragövningar. Om man vill fokusera på underarmarna bör man ju kanske fundera kring underarmsträning, men det behöver ju inte bidra till att de växer mer. Tror nog man övertränar underarmarna då :)

davvvan
2012-02-14, 17:40
Kör du med eller utan dragremmar?

sudoo
2012-02-14, 17:41
Kan ju ha med arbete att göra. Äldre har oftast arbetat några år och har de då haft ett praktiskt arbete där de har använt händerna så är det lätt hänt att det blivit lite muskler av bara farten ;)

burkmannen
2012-02-14, 20:52
Edit: var inget.

difeddy
2012-02-14, 20:56
Absolut, jag tror det har att göra med arbetsvana och/eller testosteron.

luderlasse
2012-02-14, 23:08
Nej inte högerarmen iaf

ont:
Tror det har med allmän fjollighet och ensidig träning att göra, tycker ungdomar släpar på allt utom bröst och biceps om jag ska vara ärlig!

Linjedomarn
2012-02-14, 23:32
Har också märkt av detta. En del gubbar som aldrig satt sin fot i ett gym har skitgrova underarmar medans resten av kroppen ser ut som den bör för en otränad 40-50 åring.

Squamata
2012-02-14, 23:35
Tror de beror stor del på att ju äldre du blir ju tunnare blir huden, underarmar kan se i princip deffade ut även på en otränat smalfet gubbe =)..

mattilainen
2012-02-14, 23:37
jag hade ok underarmar innan jag gick ner 28 kg (totalt) och nu har jag spinkiga små flickunderarmar. Dock väldigt definierade.

feedhurley
2012-02-15, 01:45
Öron och näsa växer sig större desto äldre du blir. Sedan ser man även att fingrar blir tjockare men om underarmarna blir det har jag inte märkt något av.

trebby
2012-02-15, 06:24
Tror som någon annan påpekade att det har med arbete att göra.

Generellt har ju en 50åring lyft o greppat mer än en 20-åring.

Mart|n
2012-02-15, 07:29
Dagens generation sitter väl bara på cafér och dricker latte under tiden de twittrar och facebökar? Medans på den gamla goda tiden så var man ute mycket mer och byggde kojor, klättrade i träd och hittade på skit rent allmänt.

En tjugosjuåring som skriver gamla goda tiden? Hrmmm...

Kischen
2012-02-15, 08:01
Medans på den gamla goda tiden så var man ute mycket mer och byggde kojor, klättrade i träd och hittade på skit rent allmänt.

Barnasinnet intakt? :O

Mart|n
2012-02-15, 08:06
Barnasinnet intakt? :O

Absolut! :)

mpersson
2012-02-15, 08:51
Är du singel?

Pungis
2012-02-15, 09:06
Underarmar tycks ta ganska lång tid att bygga upp. Lite som vader. Se på lite äldre snickare, elektriker och folk som använder underarmarna hela tiden, de brukar ha rätt bra sådana :)

Spartansk
2012-02-15, 09:38
Tror de beror stor del på att ju äldre du blir ju tunnare blir huden, underarmar kan se i princip deffade ut även på en otränat smalfet gubbe =)..

Och fettet försvinner från armarna och vandrar till magen med åldern. Så gubbarmar ser oftast mer deffade ut.

Kål
2012-02-15, 16:44
Har också märkt av detta. En del gubbar som aldrig satt sin fot i ett gym har skitgrova underarmar medans resten av kroppen ser ut som den bör för en otränad 40-50 åring.

Precis min poäng. Det finns inga otränade gubbar som ens kan jämföra sig det minsta lilla med någon annan kroppsdel på mig men när det gäller underarmar kan de ibland till och med ha större.

Kör du med eller utan dragremmar?

Kör två set i veckan med remmar men det är ändå inte riktigt av betydelse. Kör ändå runt tolv set hammercurl/omvända curl varje vecka vilket borde räcka men de växer inte nära på som alla andra muskelgrupper. Tror heller inte riktigt jag kan säga att det är en problemmuskel då jag sällan ser andra i min ålder med riktigt grova underarmar.

Absolut, jag tror det har att göra med arbetsvana och/eller testosteron.

Tror också det har med hormoner eller något att göra. Alla grovarbetare har ju ofta stora underarmar, kanske är det lite av svaret till att få till det. Att de går att träna med hög volym och väldigt ofta?

Kål
2012-02-15, 16:47
Är du singel?

Nej, vad har det med saken att göra? :)

Whoopie
2012-02-15, 20:06
Nej, vad har det med saken att göra? :)

hahha tänk efter igen :D




Är 31 cm stora underarmar?? Finns väl en tråd där folk skriver sina mått btw?

speedy83
2012-02-15, 20:13
Dras själv med detta problemet och det är nog det jag retar mig allra mest på med mig själv! har händer som en tjej i 12 års åldern (små och smala) och underarmar i likhet med en 12 årig grabb kanske....

är 28 för övrigt så tyvärr ser det mörkt ut att de ska "växa till sig" :(

Har alltid undrat vad det är med män i framförallt 50-60-års åldern och uppåt de har ju oftast händer som dasslock!

Kål
2012-02-16, 19:27
hahha tänk efter igen :D




Är 31 cm stora underarmar?? Finns väl en tråd där folk skriver sina mått btw?

Är jag en idiot eller var det något långsökt? Fattar fortfarande inte :)


31 cm är väl inte dåligt men om du tänker dig att jag hade 29 cm när jag började träna och de bara har växt två centimeter medan överarmarna har växt 17 centimeter. Det är jääävligt stor skillnad :)

hanushans
2012-02-16, 19:59
Är jag en idiot eller var det något långsökt? Fattar fortfarande inte :)

Nej du är inte en idiot. Singelmän kanske drar mer i korven än de som har flickvän? Fast jag vet inte om det stämmer.

isakt
2012-02-16, 21:05
Tror det är män i hantverksyrken som får grymma underarmar. En elektriker skruvar mer eller mindre hela dagarna exempelvis, de musklerna tar som alla andra år att träna upp. Så en som jobbat med underarmarna 15år har naturligtvis mer muskler än en 18åring som sitter vid datorn och fap fap fap *flex*