handdator

Visa fullständig version : McKenzie övningar


pepponomics
2012-02-14, 15:30
Finns det någon bra sida där de visar de där McKenzie-övningarna?

killenigrillen
2012-02-14, 17:41
Mckenzie är en privat utbildning som lärs ut på vissa universitet men kostar i vanliga fall pengar. Jag tror att ditt säkraste ställe är på youtube för att få lite instruktion.

Vad har du för problem?
Är du diagnostiserad med nåt av de symtom som faller under Mckenzie?

killenigrillen
2012-02-14, 18:31
Syndrom*

pepponomics
2012-02-15, 15:25
Mckenzie är en privat utbildning som lärs ut på vissa universitet men kostar i vanliga fall pengar. Jag tror att ditt säkraste ställe är på youtube för att få lite instruktion.

Vad har du för problem?
Är du diagnostiserad med nåt av de symtom som faller under Mckenzie?

Nej jag är inte diagnostiserad, har bara förstått (eller rättare sagt tror mig förstå) att McKenzie övningarna hjälper mot ryggproblem och rörlighet(?).

Jag har ont i "korsryggen/ländryggen" mest pga att jag slarva sist med uppvärmningen innan jag lasta på vikt i marklyftet. Lutade mig nog fram med dålig form och hörde massa knak i ryggen, trodde hela gymmet hörde så högt lät det i mig iaf. Sen dess har jag ont i nedre delen av ryggen.

Har tidigare haft lite ont ibland och varit stel där. Tror jag har för o-stretchad rumpa o ham's, så just nu jobbar jag på att efter varje pass stretcha rygg o säte o ham's för att öka rörligheten o förebygga nästa skada.

Det ryggonda börjar gå över nu såhär två dagar efter så jag tror inte det är något jätteallvarligt, men hursom helst, tänkte få tips på de övningarna pga det jag tror mig de hjälper mig med.

(hoppas det inte blev för rörigt svar på frågan)

killenigrillen
2012-02-15, 19:32
Ok.

Det finns tre "syndrom" som faller in under Mckenzies behandlingsmetod, det enda som skulle kunna passa in på dig är vad som kallas "derangement" vilket innebär att nucleus i disken har börjar tränga ut i anulus och ger smärta i rygg/lår/underben. Dock är det jättesvårt att säga något då jag inte vet mer än att din smärta debuterade akut (vid ett marklyft).

Det är ganska kort tid sedan du gjorde illa dig och om du säger att besvären börjar försvinna så kan du vänta ett tag till innan du börjar kötta på med olika övningar, man gör sällan speciellt mycket i den akuta fasen efter en skada (en vecka ungefär).

Vänta en vecka och se om dina problem kvarstår.

Edit:
Ser att du skrev att du haft problem innan ditt "dåliga" marklyft också. Är det samma problem du har nu eller har fick du en annan smärta av marklyftet?

pepponomics
2012-02-16, 01:08
Ok.

Det finns tre "syndrom" som faller in under Mckenzies behandlingsmetod, det enda som skulle kunna passa in på dig är vad som kallas "derangement" vilket innebär att nucleus i disken har börjar tränga ut i anulus och ger smärta i rygg/lår/underben. Dock är det jättesvårt att säga något då jag inte vet mer än att din smärta debuterade akut (vid ett marklyft).

Det är ganska kort tid sedan du gjorde illa dig och om du säger att besvären börjar försvinna så kan du vänta ett tag till innan du börjar kötta på med olika övningar, man gör sällan speciellt mycket i den akuta fasen efter en skada (en vecka ungefär).

Vänta en vecka och se om dina problem kvarstår.

Edit:
Ser att du skrev att du haft problem innan ditt "dåliga" marklyft också. Är det samma problem du har nu eller har fick du en annan smärta av marklyftet?

Just nu känner jag mig nästan helt bra igen, har stretchat glut, rygg o ham på dagarna.

Ja ibland kommer det små slängar av liknande problem skulle jag nog säga, men då är det nog mest efter lite slarv med formen på utförandena i mark o böj. Har klättrat ner i vikter nu o ökat rep för att inte gå på så hårt, samt bytte till frontböj för det e lättare att hålla god form enligt mig. Tror som sagt att jag har alldeles för dålig rörlighet i glut o ham o kanske är det detta som spökar till det ibland?

Derangement(?) Vad är det? Jag har inte ont i ben eller liknande, ingen smärta som strålar. Blir bara styv i ryggen o inte sugen på att böja mig. Kan tilläggas att jag har mycket stillasittande jobb, kan det ha nått med det att göra?

killenigrillen
2012-02-16, 08:02
Det är svårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget såhär över internets.
Du kan vara stel och få ont i ryggen av det eller så kan du ha problem med ryggen och bli stel av det.

Jag citerar mig själv angående Derangement: ""derangement" vilket innebär att nucleus i disken har börjar tränga ut i anulus och ger smärta i rygg/lår/underben."
Ska jag vara ännu tydligare så innebär det alltså att kärnan (nucleus pulposus) i en disk i ryggen håller på att tränga ut i den omgivande disken (anulus fibrosus) i små "sprickor som kallas fissurer. I den yttersta tredjedelen (vissa säger yttersta halvan) av disken finns det smärtreceptorer som i och med att kärnan tränger ut kan påverkas och man känner smärta. Disken kan även bukta ut på utsidan åt något håll (vanligast bakåt mot ryggmärgen och andra nervstrukturer) vilket kan ge neurologiska tecken såsom smärta ner mot skinkorna/låren/underben.

OBS detta är inte diskbråck! Vid diskbråck har ett genombrott av kärnan skett ut ur disken.


Nu säger jag inte att det är detta som du drabbats av dock!!

Jag tror dessutom att du har bra koll själv på vad som orsakar dina problem (stillasittande på jobbet, dålig form vid tunga lyft), se över din hållning vid sittande och försök sitta mer neutralt i ryggen. Svanka så mycket du kan när du sitter och gå sedan tillbaka 10% så har du ett bra utgångsläge.