handdator

Visa fullständig version : Hur reagerar ni unga på klimatförändringarna?


moner
2012-02-14, 13:48
http://www.youtube.com/watch?v=M2Jxs7lR8ZI&list=UUZYTClx2T1of7BRZ86-8fow&index=5&feature=plcp

http://wakeupfreakout.org/film/tipping.html

Hur reagerar ni när ni ser sånt här?

Fishtank
2012-02-14, 14:08
Inte alls.
Ser fortfarande ingen skillnad på vädret under tiden jag levt och senast jag orkade forska lite seriöst om det så sjönk medeltemperaturen igen nu.

moner
2012-02-14, 14:10
Inte alls.
Ser fortfarande ingen skillnad på vädret under tiden jag levt och senast jag orkade forska lite seriöst om det så sjönk medeltemperaturen igen nu.

Okej, då kanske du skall forska lite mer seriöst och inte lyssna på de religiösa i USA som inte tror på big bang, evolutionen eller klimatförändringar.

http://www.skepdic.com/climatedeniers.html
www.scepticalscience.com
www.climatecrocks.com

Donner
2012-02-14, 14:10
Sitter på jobbet så kan inte kolla filmerna men om jag har rätt för mig så har klimatet förändrats titt som tätt genom tiderna. Minns att vi läste om något som kallades istid i skolan.

Jokester
2012-02-14, 14:21
Ride it till the wheels fall off.


Tycker jag.

Snafu
2012-02-14, 14:23
Skitsnack, mestadels. CRU och met office säger att det inte skett någon värmning de senaste 15 åren. Det går säkert att förklara bort på något sätt. Kanske solen har något att göra med det hela? Oh, det var inte en faktor i klimatforskningen, hoppsan. Skrämselpropaganda av politiker och folk som vill tjäna pengar på renewable energy och dylika arrangemang.

The supposed ‘consensus’ on man-made global warming is facing an inconvenient challenge after the release of new temperature data showing the planet has not warmed for the past 15 years…based on readings from more than 30,000 measuring stations.”

Nu väntar jag på snuggles och trance.

Dreas
2012-02-14, 14:25
Jag bryr mig inte nämnvärt, eller inte alls.

Vi som individer kan inte göra speciellt mycket, absolut inte jag som individ. Jag gör inte speciellt mycket mig veterligen som påverkar klimatet.

Fishtank
2012-02-14, 14:29
Okej, då kanske du skall forska lite mer seriöst och inte lyssna på de religiösa i USA som inte tror på big bang, evolutionen eller klimatförändringar.

http://www.skepdic.com/climatedeniers.html
www.scepticalscience.com
www.climatecrocks.com

Okej först och främst ska du länka till något så gör det rätt och inte till döda länkar.

För det andra så lyssnar jag inte på några religösa alls.

Sök rätt på några grafer som visar temperaturen tidigare än 1990 så kanske man kan börja se den större bilden, Typ fakta från borrkärnor så ser man hur det legat till under jordens tid.

Annars bra första trollpost :)

MtotheM
2012-02-14, 14:39
http://www.youtube.com/watch?v=M2Jxs7lR8ZI&list=UUZYTClx2T1of7BRZ86-8fow&index=5&feature=plcp

http://wakeupfreakout.org/film/tipping.html

Hur reagerar ni när ni ser sånt här?

På några tomtar som spenderat ett par timmar på lite "fina" animationer?

Inte alls.

moner
2012-02-14, 14:41
Skitsnack, mestadels. CRU och met office säger att det inte skett någon värmning de senaste 15 åren. Det går säkert att förklara bort på något sätt. Kanske solen har något att göra med det hela? Oh, det var inte en faktor i klimatforskningen, hoppsan. Skrämselpropaganda av politiker och folk som vill tjäna pengar på renewable energy och dylika arrangemang.

The supposed ‘consensus’ on man-made global warming is facing an inconvenient challenge after the release of new temperature data showing the planet has not warmed for the past 15 years…based on readings from more than 30,000 measuring stations.”

Nu väntar jag på snuggles och trance.

Det säger de ju inte.

Nej solen har inte något med detta att göra nej. http://www.skepticalscience.com/solar-activity-sunspots-global-warming.htm Nu vet jag inte om länken funkar eftersom det inte funkade på förra posten.


Okej först och främst ska du länka till något så gör det rätt och inte till döda länkar.

För det andra så lyssnar jag inte på några religösa alls.

Sök rätt på några grafer som visar temperaturen tidigare än 1990 så kanske man kan börja se den större bilden, Typ fakta från borrkärnor så ser man hur det legat till under jordens tid.

Annars bra första trollpost :)

Mittenlänken funkar inte men att googla på scepticalscience funkar.

Det är ju ingen som säger att det inte blir ett varmare klimat, bara att de tror att de inte är människoskapad.

MtotheM
2012-02-14, 14:47
Det säger de ju inte.

Nej solen har inte något med detta att göra nej. http://www.skepticalscience.com/solar-activity-sunspots-global-warming.htm Nu vet jag inte om länken funkar eftersom det inte funkade på förra posten.

Mittenlänken funkar inte men att googla på scepticalscience funkar.

Det är ju ingen som säger att det inte blir ett varmare klimat, bara att de tror att de inte är människoskapad.

Den sidan är inte precis neutral.

moner
2012-02-14, 14:59
Den sidan är inte precis neutral.

Det är ju en sida som bemöter skepticism med fakta. Forskare som drar slutsatser efter att ha samlat fakta och information har ju en mer öppen inställning än de som har en slutsats och samlar information som stödjer det.

Trance
2012-02-14, 15:47
Skitsnack, mestadels. CRU och met office säger att det inte skett någon värmning de senaste 15 åren. Det går säkert att förklara bort på något sätt. Kanske solen har något att göra med det hela? Oh, det var inte en faktor i klimatforskningen, hoppsan. Skrämselpropaganda av politiker och folk som vill tjäna pengar på renewable energy och dylika arrangemang.

The supposed ‘consensus’ on man-made global warming is facing an inconvenient challenge after the release of new temperature data showing the planet has not warmed for the past 15 years…based on readings from more than 30,000 measuring stations.”

Nu väntar jag på snuggles och trance.

Ok. Eftersom du så snällt väntade på mig: Det är inte någon som har påstått att solen inte är en faktor. Det måste väl du förstå?

Det är ju trots allt rätt grundläggande och även om jag vet att du hämtar informationen från vissa brittiska tabloider så får du nog kanske vara lite källkritisk även där, trots deras bra rykte gällade vetenskaplig rapportering.

Men låt oss kanske säga vad met office själva säger om din fina källas artikel om deras egna rapport:


Today the Mail on Sunday published a story written by David Rose entitled “Forget global warming – it’s Cycle 25 we need to worry about”.

This article includes numerous errors in the reporting of published peer reviewed science undertaken by the Met Office Hadley Centre and for Mr. Rose to suggest that the latest global temperatures available show no warming in the last 15 years is entirely misleading.

Despite the Met Office having spoken to David Rose ahead of the publication of the story, he has chosen to not fully include the answers we gave him to questions around decadal projections produced by the Met Office or his belief that we have seen no warming since 1997.

For clarity I have included our full response to David Rose below:A spokesman for the Met Office said: “The ten year projection remains groundbreaking science. The complete period for the original projection is not over yet and these projections are regularly updated to take account of the most recent data.
“The projections are probabilistic in nature, and no individual forecast should be taken in isolation. Instead, several decades of data will be needed to assess the robustness of the projections.
“However, what is absolutely clear is that we have continued to see a trend of warming, with the decade of 2000-2009 being clearly the warmest in the instrumental record going back to 1850. Depending on which temperature records you use, 2010 was the warmest year on record for NOAA NCDC and NASA GISS, and the second warmest on record in HadCRUT3.”

http://metofficenews.wordpress.com/2012/01/29/met-office-in-the-media-29-january-2012/

EkarN
2012-02-14, 15:50
*popcorn*

Ungefär så.

moner
2012-02-14, 15:56
Ok. Eftersom du så snällt väntade på mig: Det är inte någon som har påstått att solen inte är en faktor. Det måste väl du förstå?

Det är ju trots allt rätt grundläggande och även om jag vet att du hämtar informationen från vissa brittiska tabloider så får du nog kanske vara lite källkritisk även där, trots deras bra rykte gällade vetenskaplig rapportering.

Men låt oss kanske säga vad met office själva säger om din fina källas artikel om deras egna rapport:


http://metofficenews.wordpress.com/2012/01/29/met-office-in-the-media-29-january-2012/
NASA och forskare säger ju att solens nuvarande aktivitet är väldigt låg i dess cykel.

moner
2012-02-14, 16:10
Såhär skriver NASA som solens inverkan

"How do we know that changes in the sun aren’t to blame for current global warming trends?
Since 1978, a series of satellite instruments have measured the energy output of the sun directly. The satellite data show a very slight drop in solar irradiance (which is a measure of the amount of energy the sun gives off) over this time period. So the sun doesn't appear to be responsible for the warming trend observed over the past 30 years.

Longer-term estimates of solar irradiance have been made using sunspot records and other so-called “proxy indicators,” such as the amount of carbon in tree rings. The most recent analyses of these proxies indicate that solar irradiance changes cannot plausibly account for more than 10 percent of the 20th century’s warming.2"

http://climate.nasa.gov

http://www.youtube.com/watch?v=EoOrtvYTKeE

Ignatius72
2012-02-14, 16:16
Efter 20 år i skåne så börjar äntligen klimateffekten ta för sig. 4 år i rad med fina vintrar och is på sjöarna.

Brickhead
2012-02-14, 16:34
Tycker det är lite nonchalant att inte bry sig om klimatförändringar eller ens reagera på den här videon. Såklart att inte en individ kan rädda alla miljöförstöringar som sker men jag tycker att varje individ har en plikt att tänka på planeten. Att neka klimatförändringar beror antingen på brist av kunskap eller bara inte vågar inse sanningen.

xodd
2012-02-14, 16:40
Undra om mammutarna gjorde fina animationer etc när de märkte att istiden gick åt pipan! Undra vad dom skyllde på då?

Jag ställer mig ytterst neutral i debatten. Det kan vara så att vi är orsaken till klimatförändringarna, eller så är vi det inte. Det vi kan konstatera är att jorden under sin livstid haft varierande klimat.

erks
2012-02-14, 16:48
Om man avfärdar klimatförändringar påverkade av människan är man antingen:
1. Ej påläst
2. Efterbliven

stolpskott
2012-02-14, 16:49
Det är ju en sida som bemöter skepticism med fakta. Forskare som drar slutsatser efter att ha samlat fakta och information har ju en mer öppen inställning än de som har en slutsats och samlar information som stödjer det.

Såna som du?

Tricklew
2012-02-14, 16:56
Det vi kan konstatera är att jorden under sin livstid haft varierande klimat.

Detta diskuteras inte, frågan är hur mycket vi har påverkat, om vi har.

Om man avfärdar klimatförändringar påverkade av människan är man antingen:
1. Ej påläst
2. Efterbliven

Vilket internationellt respekterat förbund var det som nyligen påpekade att det är en 60%(?) chans att vi har bidraget till klimatförändringarna?

Morty
2012-02-14, 16:56
Jag är oroad.

Zoidy
2012-02-14, 17:37
Jag blir ärligt talat mest irriterad över att folk verkar ha så extremt dålig koll. "Vadå, växthuseffekten finns ju inte, det var ju kallt i vinter"... liksom... VA?! Ibland undrar man verkligen om folk är seriösa...

Även någon i den här tråden som sa att "temperaturen ändras ju ändå över tid", verkar inte riktigt ha förstått grejen...

Det verkar förresten som att det är utbrett att tro att de som forskar kring miljö egentligen inte har så himla bra koll. Tro mig, det har de. Det är inte en fråga som alla forskare bara gissar hejvilt om. Däremot rapporterar ju media vansinnigt dåligt kring frågan så folk tror kanske att forskarna säger emot varandra hela tiden, även fast de inte gör det

young_george
2012-02-14, 17:43
Milt oroad, men inte så oroad som för kombineringen av finanskris och olika peakar av naturresurser vilket känns betydligt mer akut och oundvikligt och säkerligen drastiskt kommer säkna levandsstandarden för en stor del av mänskligheten.

Fugly
2012-02-14, 17:44
räcker världen så länge som jag lever är jag nöjd. ser inte varför jag ska göra något för framtida generationer.

Spinkis
2012-02-14, 17:47
Klimatförändringara tycker jag är skrämmande och tråkiga! Vi lär få ett helvete om/när permafrosten i Sibiren släpper!

Dock är jag mer rädd för klimathotet i kombination med det slösaktiga användandet av fossila bränslen! Folk som förnekar det är som sagt antingen okunniga eller idioter.

rajjan_dammit
2012-02-14, 18:01
Jag låter de som vill och orkar jobba med det så kan jag fokusera på annat.

erks
2012-02-14, 18:43
Detta diskuteras inte, frågan är hur mycket vi har påverkat, om vi har.



Vilket internationellt respekterat förbund var det som nyligen påpekade att det är en 60%(?) chans att vi har bidraget till klimatförändringarna?

Jag vet faktiskt inte men jag gissar på oljebolagen.

Snobbe
2012-02-14, 19:00
Jag vet faktiskt inte men jag gissar på oljebolagen.

Ett respekterat förbund skrev han väl?:o

Jag har ej så mycket koll i frågan jag är ganska neutral. Av det jag själv läst så har jag varken sett bevis för eller mot. Inte så mycket att jag kan vara helt säker på det iaf.

Om någon kan länka neutrala seriösa länkar så hade jag varit tacksam. Jag vill inte se någon privatperson som är med i greenpeace och lärt sig animera stå o babbla på youtube.

Men jag tycker helt klart folk ska bry sig mer än vad dom gör just nu.

erks
2012-02-14, 19:15
Ett respekterat förbund skrev han väl?:o

Jag har ej så mycket koll i frågan jag är ganska neutral. Av det jag själv läst så har jag varken sett bevis för eller mot. Inte så mycket att jag kan vara helt säker på det iaf.

Om någon kan länka neutrala seriösa länkar så hade jag varit tacksam. Jag vill inte se någon privatperson som är med i greenpeace och lärt sig animera stå o babbla på youtube.

Men jag tycker helt klart folk ska bry sig mer än vad dom gör just nu.

Jag var inte seriös. :)

moner
2012-02-14, 19:18
Såna som du?

Nej, jag skulle hellre se att vi inte bidrar till det. Men anser mig vetenskapligt lagd och relativt påläst från båda håll och att jag inte skulle tro att vi människor påverkar, skulle vara som att jag blundade för verkligheten på samma sätt som religiösa.


http://www.whydontyou.org.uk/blog/wp-content/uploads/2008/08/science_vs_creationism.png

Ett respekterat förbund skrev han väl?:o

Jag har ej så mycket koll i frågan jag är ganska neutral. Av det jag själv läst så har jag varken sett bevis för eller mot. Inte så mycket att jag kan vara helt säker på det iaf.

Om någon kan länka neutrala seriösa länkar så hade jag varit tacksam. Jag vill inte se någon privatperson som är med i greenpeace och lärt sig animera stå o babbla på youtube.

Men jag tycker helt klart folk ska bry sig mer än vad dom gör just nu.

Forskarna är ju så eniga att det finns ju inte så många neutrala längre.

NASA:s hemsida kan rekommenderas http://climate.nasa.gov

Hans animationer är ju heller inte tagna ur luften.

Tricklew
2012-02-14, 19:26
Jag var inte seriös. :)

Nej, jag skulle hellre se att vi inte bidrar till det. Men anser mig vetenskapligt lagd och relativt påläst från båda håll och att jag inte skulle tro att vi människor påverkar, skulle vara som att jag blundade för verkligheten på samma sätt som religiösa.


http://www.whydontyou.org.uk/blog/wp-content/uploads/2008/08/science_vs_creationism.png



Forskarna är ju så eniga att det finns ju inte så många neutrala längre.

NASA:s hemsida kan rekommenderas http://climate.nasa.gov

Hans animationer finns ju att hitta där i skriven form också.

Det står lite om mitt tidigare inlägg på Nasas hemsida.

In its recently released Fourth Assessment Report, the Intergovernmental Panel on Climate Change, a group of 1,300 independent scientific experts from countries all over the world under the auspices of the United Nations, concluded there's a more than 90 percent probability that human activities over the past 250 years have warmed our planet.

The industrial activities that our modern civilization depends upon have raised atmospheric carbon dioxide levels from 280 parts per million to 379 parts per million in the last 150 years. The panel also concluded there's a better than 90 percent probability that human-produced greenhouse gases such as carbon dioxide, methane and nitrous oxide have caused much of the observed increase in Earth's temperatures over the past 50 years.

Över 90%, betydligt mer än jag kom ihåg det som, men jag är rätt så säker på att jag läste det på en annan sida.

90% är fortfarande inte så dödssäkert att jag skulle vilja kalla alla som tvivlar för idioter, i sann erks anda.


Vart jag själv står i frågan? Som privatperson tänker jag inte ändra på mina livsvanor, då mina vanor är irrelevanta, dessutom vill jag inte ha några barn, och kommer antagligen dö före jag är 50. Jag tycker diskussionen är spännande dock, och hyser (som vanligt) agg mot medias rapportering.

moner
2012-02-14, 19:32
Det står lite om mitt tidigare inlägg på Nasas hemsida.



Över 90%, betydligt mer än jag kom ihåg det som, men jag är rätt så säker på att jag läste det på en annan sida.

90% är fortfarande inte så dödssäkert att jag skulle vilja kalla alla som tvivlar för idioter, i sann erks anda.


Vart jag själv står i frågan? Som privatperson tänker jag inte ändra på mina livsvanor, då mina vanor är irrelevanta, dessutom vill jag inte ha några barn, och kommer antagligen dö före jag är 50. Jag tycker diskussionen är spännande dock, och hyser (som vanligt) agg mot medias rapportering.

Med bara över 90% säkerhet och all katastrof som händer om det visar sig rätt så är det ju förståeligt att politiker och företag skiter i det.

Som privatperson är det att sätta press på politiker och företag som är gör skillnad, och inte lika mycket på vanorna.

erks
2012-02-14, 20:11
90% är fortfarande inte så dödssäkert att jag skulle vilja kalla alla som tvivlar för idioter, i sann erks anda.

Citera gärna inlägget där jag kallar alla som tvivlar för idioter.

stridis
2012-02-14, 20:23
Vi håller på med rejäl miljöförstöring och tär på diverse resurser; givetvis behöver vi ändra på detta, sedan om hur våra härjningar ändrar på klimatet är inte helt lätt att säga, det här är inte linjära system liksom.

Olegh
2012-02-14, 20:25
Jag vill kalla alla som tycker att man ska strunta i ett eventuellt klimathot för idioter.

1) Nästan alla av dessa saknar underlag. De bygger sitt avfärdande på okunskap eller konspirationsteorier.

2) Om vi ska lita på Tricklews siffror. 90% chans att det är vi, människor, som är ansvariga och således kan göra något åt saken.
Om jag var 90% säker på att bromsarna i min bil håller på att gå sönder, skulle jag då köra omkring som ett fån och hoppas på det bästa?

hugok
2012-02-14, 20:48
Alla vill rädda världen från klimatändringar och fattigdom, men likförbannat kör alla runt i sina bilar och vägrar jobba längre än till 65 års ålder.

Tricklew
2012-02-14, 20:54
Jag vill kalla alla som tycker att man ska strunta i ett eventuellt klimathot för idioter.

1) Nästan alla av dessa saknar underlag. De bygger sitt avfärdande på okunskap eller konspirationsteorier.

2) Om vi ska lita på Tricklews siffror. 90% chans att det är vi, människor, som är ansvariga och således kan göra något åt saken.
Om jag var 90% säker på att bromsarna i min bil håller på att gå sönder, skulle jag då köra omkring som ett fån och hoppas på det bästa?

Kalla det inte mina siffror, jag har inga siffror, jag hänvisade till Nasa's siffror, vad du sedan väljer att göra med dom är upp till dig.

Vad gäller nr 2 så tycker jag att en liknelse med rökning är mycket bättre, då vi rent psykologiskt reagerar helt olika på direkt livsfara, och en eventuell död många år in i framtiden.

Alla vill rädda världen från klimatändringar och fattigdom, men likförbannat kör alla runt i sina bilar och vägrar jobba längre än till 65 års ålder.

Rädda världen från fattigdom? Är du galen? Förstår du hur mycket skor kommer att kosta? Löser vi världsfattigdomen så har jag köpt mitt sista par gympaskor.

EkarN
2012-02-14, 21:31
Alla vill rädda världen från klimatändringar och fattigdom, men likförbannat kör alla runt i sina bilar och vägrar jobba längre än till 65 års ålder.

Om vi nu vill minska utsläppen borde vi väl jobba och producera mindre? Kan man tycka? Jag tror också att dräglig levnadsstandard för alla(med en bibehållen hög standard för oss i väst) är icke-kompatibla om vi ska vända den nedåtgående trenden. Men som sagt jag tycker mer att det är ganska spännande att se vad som händer än vad jag faktiskt är oroad*popcorn*

LeBron
2012-02-14, 21:43
Schysst YT länk! Tänkte först "fuck life, 2min reklam" (gick att skippa) så var det nya Bourne filmen :D

hugok
2012-02-14, 21:45
Om vi nu vill minska utsläppen borde vi väl jobba och producera mindre? Kan man tycka? Jag tror också att dräglig levnadsstandard för alla(med en bibehållen hög standard för oss i väst) är icke-kompatibla om vi ska vända den nedåtgående trenden.


Syftade mest på fattigdomen med att arbeta mycket och miljön med bilarna. Det jag ville ha sagt i vilket fall är att väldigt många klagar på allt och har väldigt mycket åsikter om vad som borde och inte borde göras, men inte en jäkel vill göra något själv. Bara alla andra som ska göra saker.



Men som sagt jag tycker mer att det är ganska spännande att se vad som händer än vad jag faktiskt är oroad*popcorn*

Skön inställning :)

Rosvall
2012-02-14, 22:02
Ärligt talat kan jag känna att jag ser fram emot klimatförändringar. Som jag har förstått det kommer temperaturökningen bli störst här i norr och också störst på vintern. Så även om det är ett egoistiskt synsätt så ser jag fram emot ett bättre klimat.

Röda Björnen
2012-02-14, 22:06
Ärligt talat kan jag känna att jag ser fram emot klimatförändringar. Som jag har förstått det kommer temperaturökningen bli störst här i norr och också störst på vintern. Så även om det är ett egoistiskt synsätt så ser jag fram emot ett bättre klimat.

och med det dör miljader i världen av översvämmningar, njut av din sol med det du :thumbup:.

Nej skuldkänslor åsido. Vi kommer dö ut, det är bara en tidsfråga. Njut av allt du vill njuta av innan du drunknar eller brinner eller sprängs till döds av männsikorna och denna planet och sluta försök rädda planeten som inte behöver räddas, för isåfall e det dags att börja döda människor omkring dig!

MVH

Ignatius72
2012-02-14, 22:08
och med det dör miljader i världen av översvämmningar, njut av din sol med det du :thumbup:.

Nej skuldkänslor åsido. Vi kommer dö ut, det är bara en tidsfråga. Njut av allt du vill njuta av innan du drunknar eller brinner eller sprängs till döds av männsikorna och denna planet och sluta försök rädda planeten som inte behöver räddas, för isåfall e det dags att börja döda människor omkring dig!

MVH

Grejen är ju den att det dör folk i horder redan idag och har gjort så i urminnes tider. Ska man skämmas mer för att man numer har prefixet klimathot framför samma översvämningar?

Olegh
2012-02-14, 23:11
Kalla det inte mina siffror, jag har inga siffror, jag hänvisade till Nasa's siffror, vad du sedan väljer att göra med dom är upp till dig.

Vad gäller nr 2 så tycker jag att en liknelse med rökning är mycket bättre, då vi rent psykologiskt reagerar helt olika på direkt livsfara, och en eventuell död många år in i framtiden.

Kollade inte upp dina källor, så därför skrev jag som jag gjorde. Personligen har jag aldrig satt en siffra på det. I mina ögon är det tal om en generell konsensus, som i kombination med punkt två cementerar min syn på det hela.

Fast nja. Om det vore jämförbart med rökare så skulle det ju på något vis röra sig om att man vet att ens beteende är direkt skadligt, men man gör det ändå. I klimatfrågor är det alltså de som accepterar att det är ett stort problem, att det är ohållbart, men inte kan tänka sig att ändra på sina egna vanor. Den kategorin tror jag är ganska vanlig. I den analogin skulle jag nog vara en feströkare.
Jag tänkte i första hand på dessa som resonerar i banor där det inte ens finns någon risk för klimatet, pga. mänsklig påverkan.

BelowAverage
2012-02-14, 23:24
Milt oroad, men inte så oroad som för kombineringen av finanskris och olika peakar av naturresurser vilket känns betydligt mer akut och oundvikligt och säkerligen drastiskt kommer säkna levandsstandarden för en stor del av mänskligheten.

This.

Alla vill rädda världen från klimatändringar och fattigdom, men likförbannat kör alla runt i sina bilar och vägrar jobba längre än till 65 års ålder.

This.
Tycker det från de flesta håll mest kommer snack, man vill verka intellektuell och ge sken av att man tar ställning. Good job. :hbang:
Personligen tycker jag om meningslösa elprylar som datorer och mp3:er - och kött! Inga planer på att ta ställning, så jag är en egoist :laugh:

Angående klimatförändringarna som helhet så känns det svårt att sia i vad som kommer hända. Hursom, människan är grymt anpassningsbar. Och jorden kommer finnas kvar i evinnerliga tider, om än med annorlunda havsnivå och temperatur. Inte så paniskt, kanske. Har faktiskt hänt tidigare om jag inte missminner mig.

Spinkis
2012-02-15, 07:24
Ärligt talat kan jag känna att jag ser fram emot klimatförändringar. Som jag har förstått det kommer temperaturökningen bli störst här i norr och också störst på vintern. Så även om det är ett egoistiskt synsätt så ser jag fram emot ett bättre klimat.

Nu råkar det vara så att vi har en liten grej som kalls golfströmmen, om isarna smälter och strömmen inte längre går förbi oss i norden kan vi nog räkna med BETYDLIGT kyligare klimat! Kolla vilka andra länder som ligger på vår longitud!

EkarN
2012-02-15, 08:56
Syftade mest på fattigdomen med att arbeta mycket och miljön med bilarna. Det jag ville ha sagt i vilket fall är att väldigt många klagar på allt och har väldigt mycket åsikter om vad som borde och inte borde göras, men inte en jäkel vill göra något själv. Bara alla andra som ska göra saker.



Det har du helt rätt i. Det hycklas otroligt mycket i den här frågan.

Eddie Vedder
2012-02-15, 09:17
Alla vill rädda världen från klimatändringar och fattigdom, men likförbannat kör alla runt i sina bilar och vägrar jobba längre än till 65 års ålder.

Jag tror faktiskt att jag är i den motsatta kategorin. Jag kan inte påstå att jag bryr mig om klimatet och miljön men jag tror ändå att jag förbrukar mindre av jordens resurser än den genomsnittliga vuxna svensken. Och framför allt mindre än många personer som påstår sig vara så oroade och medvetna och därför minsann köper ekologiskt kaffe när de tar bilen till affären och köper massa ekologisk mat som de till stor del kastar bort.

Röda Björnen
2012-02-15, 21:11
Jag tror faktiskt att jag är i den motsatta kategorin. Jag kan inte påstå att jag bryr mig om klimatet och miljön men jag tror ändå att jag förbrukar mindre av jordens resurser än den genomsnittliga vuxna svensken. Och framför allt mindre än många personer som påstår sig vara så oroade och medvetna och därför minsann köper ekologiskt kaffe när de tar bilen till affären och köper massa ekologisk mat som de till stor del kastar bort.

OT men jag måste bara säga HEJ! Slavisk följare av traningslara.se [jag], kul att du fanns på kolo.

Klar nu.

MVH

Rosvall
2012-02-15, 23:35
Jag tror faktiskt att jag är i den motsatta kategorin. Jag kan inte påstå att jag bryr mig om klimatet och miljön men jag tror ändå att jag förbrukar mindre av jordens resurser än den genomsnittliga vuxna svensken. Och framför allt mindre än många personer som påstår sig vara så oroade och medvetna och därför minsann köper ekologiskt kaffe när de tar bilen till affären och köper massa ekologisk mat som de till stor del kastar bort.

Haha, jag också. Jag cyklar alltid även på vintern och gör verkligen inte åt mycket, men egentligen skiter jag i klimatet och vill bara ha det gött.