handdator

Visa fullständig version : Rött te/Rooibos och astma


Holabandola
2012-02-14, 12:46
Jag vill bara berätta en sak.
Jag har dragit ner på min Pulmicort rejält(mådde inte helt bra av den), astman blev så klart sämre.
Men helt plötsligt har den blivit spontant bättre! :confused:

Kom då på att för några dagar sedan började jag dricka Rooibos te och det har nog påverkat astman.

Googlade lite snabbt och fann att rött te anses ha effekt mot bla astma.

Kan det vara så enkelt!?

Någon annan som provat rött-te mot någon åkomma eller upplever fördelar!?

Viktigt dock är att dricka Sydafrikansk Ekologiskt odlat. Inte någon indien eller kina-skit. Det är just jordarna i sydafrika som är unika för växten.

JoHannibal
2012-02-14, 13:24
Jag har bara rött Rooibos-te hemma (dricker sällan te, men då det händer blir det just rött te). Jag använder också Pulmicort mot astma orsakat av pollen på våren/sommaren.
Kan inte längre springa ute med Pulmicort då jag får kramp i luftrören :(
Kanske skall testa te istället!

Hur mycket te dricker du?/behöver man dricka för effekt enligt den info du hittat?
Länka gärna! :)

Holabandola
2012-02-14, 13:49
Som det har varit nu så har jag bara druckit en kopp om dagen.
Jag gör den dock stark.
Tillskillnad från vanligt svart te ska man låta roiboos ligga kvar och dra så länge som möjligt, minst 5 min. Sen ska man pressa ur tet så man får ur alla gottigheter.

Därtill ska du inte ha kokande vatten 100c, utan vattnet ska hålla ca 80C, då förstörs inte nyttigheterna av värmen.

Rooibos ska fungera mot allergisk astma och allergier.
Vill du veta mer får du nog googla, för jag är ingen expert på området utan märkte bara en spontan skillnad på astman.
Kan vara en slump också. Men det lär ju knappast vara onyttigt att dricka iallaflal.

stålballe
2012-02-14, 15:54
Effect of brewing method on antioxidant activity of rooibos tea


Dietary antioxidants may have a strong effect in the reduction of tissue damage and diseases related to oxidation processes. There is a growing body of research examining the antioxidant content of various teas. Aspalathus linearis, a South African shrub, is used to make a beverage known as rooibos tea. Rooibos tea is growing in popularity as an antioxidant rich caffeine free alternative to green tea and black tea. Previous research has indicated that the antioxidant activity of rooibos tea may be affected by the brewing method but the results have not been conclusive. Our objective was to determine the antioxidant activity of samples of fermented rooibos tea prepared by two different brewing methods using a modified Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) assay. Tea leaves of fermented rooibos were used to prepare the tea by either steeping for five minutes or boiling with water for ten minutes. Tea leaves in an amount of 2.5 g were used per 100 ml of water. The ORAC value for the brewed tea samples was determined by using a modification of the method described by Cao and Prior (1999). ORAC values varied from a mean of 725.16 TEµM/g for tea prepared by the steeping method to a mean of 1114.55 TEµM/g for tea prepared by the boiling method. ANOVA analysis revealed a significant difference (P< 0.01) between the rooibos tea prepared by steeping for five minutes and the tea prepared by the boiling method. The ORAC assay was an effective tool to measure antioxidant activity in rooibos tea. Results indicate that tea prepared by boiling for ten minutes had significantly higher antioxidant content than tea prepared by steeping for five minutes. These results suggest that selection of a brewing method may be an important factor for extraction of antioxidant compounds in rooibos tea.

http://ift.confex.com/ift/2005/techprogram/paper_30077.htm

Holabandola
2012-02-14, 16:06
Men hur bra "mår" de antioxidanterna då efter att ha kokats i tio min kan man undra!?

Nä, det verkar korkat att koka sönder det fina teet. Då är det smartare att ta dubbelmängd och låta det dra i 80C istället....länge och sen pressa ur.
Att dumsnåla genom att låta koka det länge är nog ingen bra ide.

Snålheten bedrar alltid visheten...

För övrigt, mitt blodtryck och puls sjunker efter två matskedar Rooibos. Signifikant skillnad (Har en dyr manschett att mäta med). Det var därför jag började dricka det :-) (ingen skillnad på en matsked dock)

Holabandola
2012-02-14, 16:17
HÖHÖ...hoppsan kerstin...mätte nu en timme efter intag.

Hade 52 i puls och 110/69 i blodtryck, och då ligger jag normalt i det övre spannet (stress).
Så nog funkar det alltid.

JoHannibal
2012-02-14, 18:17
1 kopp om dagen är ju inte omöjligt att få i sig! Jag brukar också göra så starkt som det går (mörkrött te) och låta silen sitta i tills jag druckit upp!
Skall testa och googla :) Tack för tipset!

bollio
2012-02-14, 21:48
Jag länkade en studie om Rooibos. Verkar sannolikt det är en mycket välgörande planta. Ska ta och länka om den senare.

Holabandola
2012-02-15, 08:40
...gör gärna det.

Sniggel
2012-02-15, 13:03
Men hur bra "mår" de antioxidanterna då efter att ha kokats i tio min kan man undra!?


Nu är jag inte en expert på hur ORAC funkar men det här:

Previous research has indicated that the antioxidant activity of rooibos tea may be affected by the brewing method but the results have not been conclusive. Our objective was to determine the antioxidant activity of samples of fermented rooibos tea prepared by two different brewing methods using a modified Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) assay.

Låter som om de kollar hur stor effekt antioxidanterna har snarare än hur stor mängd som finns där. Och det är väl effekten man är ute efter?
Nu kollar de förstås ORAC vilket kanske inte alls har att göra med den eventuella effekt det kan ha på astma.

I övrigt har jag inte druckit mycket rött té men däremot grönt té (i mängder) och upplever god effekt på astman (samt andningsfrekvens (lägre) och stressnivåer (lägre)). Skulle kunna testa att ha en period med rött té och se ifall jag kan uppleva någon skillnad.

Holabandola
2012-02-15, 19:04
Ligger på 100mikrogram pulmicort nu.
Dvs dos för bebisar. Man kan inte ta mindre.
Astman har inte blivit direkt försämrad än. Visst det piper lite om jag lyssnar noga, men jag peffar nästan bättre på denna dos.
Har legat på denna låga dos i snart en vecka, borde börja väsa med andningen snart. Jag har aldrig kunnat vara utan medicin mer än max en vecka.

Ska bli kul att följa iallafall.om jag kan minska mediceneringen bara genom att dricka te. Har läst en del studier på pubmed om tet på möss bla nu och kommit fram till att this is da shit :-9
Hjälper mot allergier, hjärtkärl sjukdomar, dålig lever, diabetes, cancer och till och med HIV.

Sniggel
2012-02-15, 19:21
Jag tror helt klart att grönt té (och kanske även roiboos) kan mildra symtomen av astma. Fiskolja verkar även kunna ge effekt.

Jag vet inte hur stor dos jag ligger på just nu (för lat för att springa och kolla) men det är 1 inhalering per dygn från 8 om dagen som mest.

Holabandola hur är det med konditionsträning? Har du provat att träna kondition för att se hur det påverkar din astma?

clavain
2012-02-16, 08:47
Är förkyld och astman spökar rätt rejält...så värt ett försök tänkte jag...

Normalt sett dricker jag aldrig rött te men jag provade att göra en rejäl kopp i morse. Två rågade matskedar te, 2 dl vatten, lät det dra i ca 10 minuter innan jag började dricka. Efter halva koppen kände jag ur andningsvägarna öppnades upp, påminner om effekten från Bricanyl.

Placebo eller riktig effekt, vet ej... men mycket intressant hursomhelst....

Holabandola
2012-02-16, 19:04
Exakt så känner jag Clavian, blir nästan lite mentol-effekt.
Säkert placebo. Effekten sitter inte i så länge dock.

Men att mitt blodtryck och puls sjunker rejält är ingen placebo.

KOnditionsträning funkar bra, har bättre ork, kan göra vardaglig saker som att klä på barn, bära barn, leka barn, dra barnvagn, bära matkassar etc utan att bli det misnta andfådd. Det är rätt skönt.
Astman har iallfall inte blivit sämre av det. Får dock astma av lång tids träning, om jag typ cyklar i 2 timmar eller om jag tränar efter en förkylning.

Fick dock öka dosen igårkväll och tog en extra 100mkrg för det började väsa när jag skulle sova.
Så det verkar inte revolutionerande för mig, men effekten känner rjag, sitter dock kanske inte i så länge som jag skulle önska.

Jag måste dock sluta med min Pulmicort eller hitta på något, ska till läkaren imorn och snacka om det. För jag har blivit utbränd, troligen pga kortisonet, hade lågt kalium och mina muskler jävlades hela sommaren och var stela och ständigt stretchande var det enda som funka. Nu på min lägre dos så behöver jag inte stretcha längre.

clavain
2012-02-17, 08:45
Tog en kopp till igår kväll och en nu på morgonen och ifall intressklubben antecknar så verkar det som att effekten sitter i ungefär två timmar :)

@Holabandola, be din läkare om att få prova Symbicort istället. Fungerar både som inflammationsdämpande och som luftrörsvidgare. Mycket smidigare än att mixa pulmicort/Bricanyl eller Pulmicort\oxis...

Singulair är ett bra komplement till inhalator om du lider av tränings/köld-astma.

Holabandola
2012-02-17, 14:34
Var hos läkren nyss för att diskutera min medicinering, hon lyssnade på lungor och jag fick peffa.
Hon hörde ingen astma och jag peffade som jag aldrig gjort förut, sjukt bra peffvärde alltså.

Kom nu på att jag ju hade druckit en kopp te innan besöket hehe. Och om det funkar som Bricanyl så förklarar ju det varför jag var helt fri i lungorna :-)

Så det verkar ha funkat där iallafall :-), men effekten kanske inte är så långvarig, bara någon timme. Men långsiktig konsumering kanske kan ha gynnsam effekt så pass att man iallafall kan dra ner på medicineringen, och det vore ju iallfall nått.

SeeYay
2012-02-17, 14:52
Hej!

Det är väl inte helt otroligt att du uppmärksammat ett samband som ännu inte påvisats "bevisats" vetenskapligt.

En teori om orsak till ditt resultat vore "SOD". Roiboos innehåller "Super Oxide Dismutase" som är ett kroppseget enzym med syfte att vara både antibakteriellt samt också verksamt som antioxidant. SOD finns i både människokroppens celler samt i nästan allt levande på jorden och har en viktig funktion i cellernas försvar.

SOD har faktiskt en vetenskapligt påvisat positiv effekt vid lungsjukdomarna; "
Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS)" och "Chronic obstructive pulmonary disease (COPD)".

Se nedan före referenser.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2685504/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2543061/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2111196/?tool=pmcentrez

Sniggel
2012-02-17, 16:56
Var hos läkren nyss för att diskutera min medicinering, hon lyssnade på lungor och jag fick peffa.
Hon hörde ingen astma och jag peffade som jag aldrig gjort förut, sjukt bra peffvärde alltså.

Kom nu på att jag ju hade druckit en kopp te innan besöket hehe. Och om det funkar som Bricanyl så förklarar ju det varför jag var helt fri i lungorna :-)

Så det verkar ha funkat där iallafall :-), men effekten kanske inte är så långvarig, bara någon timme. Men långsiktig konsumering kanske kan ha gynnsam effekt så pass att man iallafall kan dra ner på medicineringen, och det vore ju iallfall nått.

Låter ju helt klart intressant

Hej!

Det är väl inte helt otroligt att du uppmärksammat ett samband som ännu inte påvisats "bevisats" vetenskapligt.

En teori om orsak till ditt resultat vore "SOD". Roiboos innehåller "Super Oxide Dismutase" som är ett kroppseget enzym med syfte att vara både antibakteriellt samt också verksamt som antioxidant. SOD finns i både människokroppens celler samt i nästan allt levande på jorden och har en viktig funktion i cellernas försvar.

SOD har faktiskt en vetenskapligt påvisat positiv effekt vid lungsjukdomarna; "
Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS)" och "Chronic obstructive pulmonary disease (COPD)".

Se nedan före referenser.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2685504/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2543061/?tool=pmcentrez
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2111196/?tool=pmcentrez

Finns SOD i grönt té också?

Holabandola
2012-02-18, 13:34
Tog 100 mickrogram i morse, men hade inga som helst besvär innan heller. Var ute och gick i skogen med stavar 2h helt utan besvär.
Och tog nu en ny kopp te...så än så länge still going strong.
Fortsätter det så här tänker jag prova att fasa ut medicnen helt. Men där är jag knappast än, jag tror fortfarande det är något av en slump.
Får ge det tid, men kul grej ändå om det skulle funka.
Normalt måste jag ta 300mkrg Pulmicort per dag, går jag lägre så komemr alltid besvären som ett brev på posten, nu ligger jag på 100 sen en vecka tillbaka och det booorde inte funka.
Få se hur många dagar till det går.

Hur många koppar kan man dricka per dag? 2 borde ju vara okej ändå?

Sniggel
2012-02-18, 14:25
Tog 100 mickrogram i morse, men hade inga som helst besvär innan heller. Var ute och gick i skogen med stavar 2h helt utan besvär.
Och tog nu en ny kopp te...så än så länge still going strong.
Fortsätter det så här tänker jag prova att fasa ut medicnen helt. Men där är jag knappast än, jag tror fortfarande det är något av en slump.
Får ge det tid, men kul grej ändå om det skulle funka.
Normalt måste jag ta 300mkrg Pulmicort per dag, går jag lägre så komemr alltid besvären som ett brev på posten, nu ligger jag på 100 sen en vecka tillbaka och det booorde inte funka.
Få se hur många dagar till det går.

Hur många koppar kan man dricka per dag? 2 borde ju vara okej ändå?

Storlek på kopparna? :P

Jag har missbrukat grönt té i ca 2 år. Tror jag snittar 7 dl om dagen åtminstone. Rätt kraftig styrka dessutom.

Holabandola
2012-02-18, 15:02
Finns risker med för mycket grönt te har jag för mig. Samma risker finns inte med rött eller svart te.
Drack en kopp för en timme sedan och nu är min anding helt fri och öppen. Precis som om jag skulle ha tagit bricanyl. Så nu är jag faktiskt övertygad. Det påverkar min astma positivt. Men frågan är om det dämpar inflammationen också, eller om det bara som Bricanyl öppnar upp luftvägarna.

Jag tar en matsked två gånger om dagen. Fast jag är hypersensitiv och ska vara försöiktig med doseringar av saker och ting.

Holabandola
2012-02-18, 19:58
Ja, fan det funkar ju!
Tog en ny kopp ikväll och nu en timme efter känns det som om jag tagit Bricanyl igen.

Testade att peffa innan te´t, peffade 550 (snitt av tre värden), peffad nu en timme efter och peffade 565(snitt av tre värden). Bisarrt.
Jag är smått lyrisk över effekten.
Tänk om jag kan sluta medicinera och bara dricka te höhö.
Men nu går jag sakerna i förväg.
Ska prova att HELT skippa medcinen imorn...eller ska jag? Känns läskigt också.
Jag får se...

Hoppas jag inte känns tjatig (men ni behöver ju inte läsa heller), men jag tycker det är svincoolt :-)

Holabandola
2012-02-19, 08:56
Det här är ju helt jävla otroligt!

Vaknade imorse med HELT fria luftvägar...och när hände det sist!?
Har inte ett knyst astma. I vanliga fall får jag missljud när jag skrattar eller om jag pressar fram luft så brukar det pipa, inte ens det blir det nu.
Igår tog jag en kopp innan jag gick och la mig också.
Magen är lite småsur idag dock, blev lite mycket te igår kanske.

Så idag ska jag inte ta någon medicin alls och dricka två starka koppar om dagen...så får jag se hur länge det är hållbart.

Sparven från Minsk
2012-02-19, 09:34
Måste bara få det klargjort.
Är det rött te du dricker och får så bra resultat i lungorna?
Speciell sort eller fungerar det länge det är rött te?

Min flickvän har nämligen besvär med sin astma just nu och hon älskar te, så kunde vara värt att prova :D

Holabandola
2012-02-19, 11:31
Det är Sydafrikanst Ekologiskt Rött te.
Detta är viktigt, för kina- eller indien- varianter eller buskar odlade med gödningsmedel på andra jordar än de i Sydafrika funkar inte.

Går du in i en te-butik och ber om Ekologiskt Sydafrikanskt rött te så kan du inte misslyckas med ditt köp :-)
Kostar som regel 40kr hg.

Idag kör jag på NOLL mediciner. Peffar ännu helt normalt, ska ut och stavgå i skogen en timme snart, få se om jag blir astmatisk då. Jag tror dock inte det.
Men jag håller hårt i min Bricanyl nu när jag slutat helt med mediciner :-) Lite läskigt är det, för en seriös astma-attack är inte att leka med :-)

Sniggel
2012-02-19, 14:31
Jag får kanske ta o testa rött té. Min astma är rätt bra i nuläget och tar itne så mycket medicin. Men den är helt klart där. Vet hur det kändes för drygt 10 år sen när man kunde gå omkring symtomfri till 99%

Ska kolla mitt nuvarande peff-värde några dagar framöver och försöka få tag på något ekologiskt rött té.

WHITEFOLKS
2012-02-19, 15:37
Jag tror du i princip bara kan hitta sydafrikansk rooibos oavsett

Holabandola
2012-02-19, 15:42
Nope, inte en astma-känning än så länge.
Weird...

Men nu när jag tänker tillbaka så drack jag mycket rött te i somras, och kunde då helt plötsligt sluta ta min medicin i en månads tid, men sen kom den tillbaka. Jag trodde då att det berodde på att jag samtidigt åt antiinflammatoriska värktabletter, men det kan mycket väl ha varit mitt tillfälliga tedrickande i somras.

Känns fint iallafall, snart dags för en andra kopp, idag tycker jag effekten har suttit i hela dagen.
Noll medicin.

Jag kommer återkomma med rapport ;-)

tänker även lyfta tråden om en månad om nu astman kommer tillbaka.

Holabandola
2012-02-19, 15:44
Jag tror du i princip bara kan hitta sydafrikansk rooibos oavsett

Nä det finns mycket junk i butikerna. Kinesiskt indiskt och icke ekologiskt. Man kan inte lita på innehållsförteckningen när det står roiboos eller rött te. Det kan ha vilket ursprung som helst. men står det sydafrika och ekologiskt så är det de.

Holabandola
2012-02-19, 15:47
Jag får kanske ta o testa rött té. Min astma är rätt bra i nuläget och tar itne så mycket medicin. Men den är helt klart där. Vet hur det kändes för drygt 10 år sen när man kunde gå omkring symtomfri till 99%

Ska kolla mitt nuvarande peff-värde några dagar framöver och försöka få tag på något ekologiskt rött té.

Du kan köpa en peff-mätare på apoteket för 100kr. Håller en livstid. Lätt värt det. Kul grej att köra med och man får direkt kvitto på hur astman utvecklas.
Apotekets mätare är dock EU-skala och visar "lägre" än de vanliga som finns i alla tabeller etc. Jag peffar tex 500 med min Eu-skala som ajg har hemma, men den hos läkaren peffar jag 550 med.

WHITEFOLKS
2012-02-19, 15:53
Nä det finns mycket junk i butikerna. Kinesiskt indiskt och icke ekologiskt. Man kan inte lita på innehållsförteckningen när det står roiboos eller rött te. Det kan ha vilket ursprung som helst. men står det sydafrika och ekologiskt så är det de.

Hur har du kommit fram till det?

Jag har aldrig sett rooibos från kina eller indien vilket inte förvånar mig då busken gillar ett väldigt specifikt klimat.

Holabandola
2012-02-19, 16:29
Jag har komimt fram till det för det har inte haft samma effekt på mitt blodtryck. Då har jag kollat upp ursprung (en Willys sort och en Lidl och en ICA sort) och ingren av de var ekologiskt från Sydafrika. men då rörde det sig om budget-teer.

clavain
2012-02-19, 16:43
Te:et jag har druckit är inköpt i Polen "Pu-Erh Herbata Czerwona" - Ursprungsland Kina. Upplever som jag skrivit tidigare en kraftig luftrörsvidgande effekt, blodtrycket vet jag inte om det påverkas då jag inte har någon blodtrycksmätare.

Tror personligen inte att det spelar allt för mycket roll om det är ekologiskt odlat eller ej...

Vidare tror jag inte heller att det är en god ide att slopa medicineringen, även om nu rött te har en omedelbar luftrörsvidgande effekt (väldigt behaglig sådan) så säger det inget om teet verkar inflammationsdämpande.

Att skippa pulmicorten kan vara en riktigt dålig ide, att under en längre tid gå utan inflammationsdämpande medel kan permanent förvärra din astma.

Holabandola
2012-02-19, 17:37
Jo jag vet, men jag har min läkares godkännande att sluta med min medicinering.
Jag har nämligen aldrig fått en ordentlig utredning av min astma, men nu är det dags, vilket innebär att jag måste vara HELT utan medicin i minst 3 veckor innan testet.

Men jag kan min astma, så fort jag ligger för lågt i medicin får jag till och från krampande ont i bröstkorgen, detta sker dagarna innan jag blir astmatisk.

Men det är också som du säger, vi vet ju inte om det bara är luftrörsvidgande eller om det dämpar inflammationen också.
Men på mig verkar det dämpa inflammationen också, eftersom jag innan började med tet låg väldigt lågt i Pulmicort och hade lite ont i lungorna till och från. Det har jag inte nu. Har inte haft en enda krampkänning sen jag började.

Jag har för övrigt bara haft astma i 2 års tid. fick Astma och Meniers sjukdom 3 veckor efter svininfluensasprutan. Kul kul...

WHITEFOLKS
2012-02-19, 17:37
Te:et jag har druckit är inköpt i Polen "Pu-Erh Herbata Czerwona" - Ursprungsland Kina. Upplever som jag skrivit tidigare en kraftig luftrörsvidgande effekt, blodtrycket vet jag inte om det påverkas då jag inte har någon blodtrycksmätare.

Tror personligen inte att det spelar allt för mycket roll om det är ekologiskt odlat eller ej...

Vidare tror jag inte heller att det är en god ide att slopa medicineringen, även om nu rött te har en omedelbar luftrörsvidgande effekt (väldigt behaglig sådan) så säger det inget om teet verkar inflammationsdämpande.

Att skippa pulmicorten kan vara en riktigt dålig ide, att under en längre tid gå utan inflammationsdämpande medel kan permanent förvärra din astma.

Pu-erh kommer från camelia sinensis och är inte rooibos, det är närmast ett grönt té.

Sniggel
2012-02-19, 18:27
Du kan köpa en peff-mätare på apoteket för 100kr. Håller en livstid. Lätt värt det. Kul grej att köra med och man får direkt kvitto på hur astman utvecklas.
Apotekets mätare är dock EU-skala och visar "lägre" än de vanliga som finns i alla tabeller etc. Jag peffar tex 500 med min Eu-skala som ajg har hemma, men den hos läkaren peffar jag 550 med.

Jag har en och har kollat till och från. Jag har även kollat total lungkapacitet, mängd kväve i utandningsluften samt utandningskurva. Min vitalkapacitet ligger de senaste 1-2 åren kring 4.8 liter. Mitt PEF-värde har legat 650-690 de senaste 2-3 åren som bäst. Tidigare idag (efter mitt senaste inlägg) gick jag och testade hur mitt PEF låg till för tillfället och fick exakt 700. Så PEF-värdet är bättre än det någonsin varit (uppmätt). Det kan ha varit högre i 19-årsåldern då jag var symtomfri (testade inte under den här tiden av mitt liv då jag klarade mig på ca 3 doser bricanyl per vecka) så länge jag inte ansträngde mig för mycket. Men å andra sidan är jag mycket mer vältränad nu vilket kraftigt kompenserar för vad astman motverkar. I 12-15 årsåldern (fick första astmasymtomen när jag var 10, enbart vid ansträngning) då jag först testade PEF-mätningar hade jag kring 470-520.
Så jag antar att mitt PEF har gått stadigt uppåt sen dess till 20-årsåldern då jag fick problem med astma "på riktigt" och då lär det har sjunkit för att senare gå uppåt igen efter att jag fått mer och mer kontroll på min astma. Men om jag varit helt symtomfri som jag varit i tonåren (frisk utandningskurva vid medicinering) misstänker jag att jag i nuläget haft uppemot 850-900 i PEF.

Jo jag vet, men jag har min läkares godkännande att sluta med min medicinering.
Jag har nämligen aldrig fått en ordentlig utredning av min astma, men nu är det dags, vilket innebär att jag måste vara HELT utan medicin i minst 3 veckor innan testet.

Men jag kan min astma, så fort jag ligger för lågt i medicin får jag till och från krampande ont i bröstkorgen, detta sker dagarna innan jag blir astmatisk.

Men det är också som du säger, vi vet ju inte om det bara är luftrörsvidgande eller om det dämpar inflammationen också.
Men på mig verkar det dämpa inflammationen också, eftersom jag innan började med tet låg väldigt lågt i Pulmicort och hade lite ont i lungorna till och från. Det har jag inte nu. Har inte haft en enda krampkänning sen jag började.

Jag har för övrigt bara haft astma i 2 års tid. fick Astma och Meniers sjukdom 3 veckor efter svininfluensasprutan. Kul kul...

Jag har kommit fram till att jag har störst nytta av den inflammationsdämpande effekten. På mina läkarbesök de senaste åren har vi aldrig fått några förbättrade värden efter intag av luftrörsvidgande medicin (oxis/bricanyl). Vilket även stämmer överens med min erfarenhet av bricanyl de senaste åren. Numera har den inte längre någon effekt.

Holabandola
2012-02-20, 12:41
Är utan medicin idag med. Kände av astman idag tror jag i form av lite stramhet i bröstet, men samtidigt gick jag upp väldigt tidigt och körde ett hårt pass på jobbet med mycket lyft.
Men det funkar absolut som Bricanyl och öppnar upp hela bröstkorgen på mig. Jag peffar som aldrig förr.
Men funkar det inte mot själva inflammationen så är det inget alternativ till kortison (men väl mot Bricanyl och liknande).
Jag får se hur det utvecklar sig :-)

Men som Bricanyl funkar det just nu. Om det dämpar inflammationen också så vore det succe :-) det kan jag dock inte avgöra än.

JoHannibal
2012-02-20, 13:33
Tror du att det kan hjälpa mot astma orsakat av pollenallergi också?
Om det "öppnar luftrören" så borde det ju hjälpa!

Har nu Pulmicort och Symbicort mot pollen-astman vilket hjälper pga kortisonet men ger kramp i luftrören vid konditionsträning :(

Får testa nu när pollensäsongen snart är igång igen :-/

Holabandola
2012-02-20, 17:43
Ja, rött-te ska fungera mot allergier enligt utsagor.

Jag har kvalsterallergi och brukar känna av det i sängen när jag ska sova. Har inte märkt det nu dock utan vaknat helt fri i luftvägarna, slump kanske bara.

Noll astma just nu, trots noll medicin. Skumt, men astma är ju lite så också, det kommer och går under dagen, ibland bättre ibland sämre. Vissa dagar mer än andra.
Var lite slemmigare i bröstet än vanligt kanske när jag var ute och gick tidigare idag, men hade jag inte kännt efter hade jag nog inte funderat över det heller.
Dags för en ny kopp nu....och kanske en till dag helt utan mediciner :-)
Jag lär följa upp, tycker det här var roligt :-)

JoHannibal
2012-02-21, 07:17
Ja, rött-te ska fungera mot allergier enligt utsagor.

Dags för en ny kopp nu....och kanske en till dag helt utan mediciner :-)
Jag lär följa upp, tycker det här var roligt :-)

Jag med :) Skall ladda med rooibos till Mars/April!

Holabandola
2012-02-21, 08:01
Still going strong....noll astma...noll mediciner.
Skumt..

Sniggel
2012-02-21, 12:27
Borde man inte misstänka att effekten borde i huvudsak vara antiinflammatorisk och i enbart i andra hand luftrörsvidgande? Koffein kan ju agera luftrörsvidgande och där är väl knappast mycket koffein i rött té?

Holabandola
2012-02-21, 12:38
Jag tror det har en antiinflammatorisk effekt...eller jag hoppas det iallafall :-)
För som regel så brukar jag börja slemma eller få ont i lungorna om jag BARA kör med Bricanyl (gjorde det en tid).

Men som det känns nu så mår jag bättre än när jag medicinerade med kortison. Jag upplever alltså att en kopp te är mer potent än 300mkrg Pulmicort.

Men jag vågar inte hoppas något just nu. Jag får ge det tid, lång tid, en månad då VET jag. En månad och att genomgå en förkylning, då vet jag hur pass potent det är.

Jag lovar att återkomma om astman slår till på något sätt. Jag är inte här för att missleda någon.

En annan sak är att jag har blivit lite sträv i munnen/tungan av tet. Smaklökarna har förändrats lite också, min blodpudding och bacon smakade inte lika mycket som vanligt. Men min sambo är sjuk, så det kan vara början på en infektion också :-)

Holabandola
2012-02-21, 12:41
En till fråga, tror ni 3 koppar om dagen är lite to much?
1 kaffemått per gång? dvs 3 kaffemått per dag.

För som jag upplever det så blir det lite lång tid mellan kopparna med bara två koppar och när jag sitter och dricker min andra kopp kan jag ha lite känning innan nästa slår in.

Jag är en "liten" men vältränad kille med låg BF, 65kg 168 lång.

Holabandola
2012-02-22, 08:55
Imorse hade jag lite lite kramp i ena lungan, så jag tog en puff Pulmicort.
Jag får alltid krampvärk när jag tar för lite medicine eller när jag är påväg att bli förkyld.
Men jag peffar idag bättre än någonsin.

I vilket fall, rött te kommer få bli en del av min astma-behandling. Tveklöst.

Sniggel
2012-02-22, 16:33
Kul att höra!

Sitter just nu med en shaker rött té (ekologiskt från sydafrika ;))
Ska dricka upp den och sen peffa efter en halvtimme eller så och se vad som händer. Får jag över 700 blir jag imponerad.

(nu tar jag medicin som vanligt men jag är aldrig någonsin helt symtomfri så därför vill jag se om jag kan lindra symtomen ännu mer)

Sniggel
2012-02-22, 16:52
Fick på pricken 700 idag också. Ingen synbar effekt idag alltså. Ska göra fler tester.

Holabandola
2012-02-23, 10:09
Jag peffar som bäst 1-1,5h efter intag.
Jag ser en skillnad på ungefär 10 pef enheter.

Ingen medicin idag. Har bara tagit en dos 100mkrg sedan 18 feb. 5 dagar alltså i stort sett utan medicin.
Det är lite lurigt, astman finns där i bakgrunden, men det gör den även när jag medicinerar. Men så länge jag inte krampar eller på något sätt börjar bli astmatisk så får det gå :-)
Ska börja prova Lomudal i veckan också.

Holabandola
2012-02-23, 13:49
Nee, känner en diffus värk i bröstet, är astman som hör av sig.
Kommer nog inte att funka att ligga på noll medicin. Synd det.
Men jag peffar samtidigt bättre än någonsin.

Holabandola
2012-02-23, 19:14
Hm...skumt det här.
Känns rätt bra ändå utan mediciner. Det verkar inte bli värre utan håller sig.
Jag tror kroppen är ovan att inte få medicin och måste "lära sig" att själv läka ut inflammationen som blir...något sånt typ.

Holabandola
2012-02-25, 09:41
Inatt fick jag en lindrig astma attack och var tvungen att gå på med några puffar Pulmicort. Så nej, det funkar nog inte antiinflammatoriskt, men luftrörsvidgande likt bricanyl absolut.
DOCK så blev jag magsjuk inatt också, och jag får alltid astma när jag får en infektion.

Sniggel
2012-02-26, 00:02
Kul att du uppdaterar. Fortsätt gärna med det. Svårt att säga än hur det egentligen är. Verkar vara luftrörsvidgande effekt iaf. Sen är frågan om det var magsjukan som tvingade fram attack eller om det var "en vanlig" attack som kommit ändå.

Holabandola
2012-02-26, 22:01
Astman blev klart värre vid denna magsjuka, värre än normalt, men jag hade samtidigt inte tagit någon medicin på över en vecka.
Nu tar jag pumlicort som vanligt igen. Men det funkar som Bricanyl. Anledning till det har jag kommit fram till är för att tet verkar muskelavslappnande.
Jag har sedan i somras haft muskelryckningar överallt i kroppen (är utrbänd/stress), och de har helt upphört i och med tedrickandet. Jag upplever mig som lugnare och mitt blodtryck är numera perfekt 120/80.(även mätt hos läkar, hade strax under 140/90 innan sedan i somras då jag blev utbränd)
Så....även om det kanske itne funkar antiinflammatoriskt så pass att jag kan lägga ner min pulicort så har det gett mit stora fördelar.
Kom dock på att det är rätt "dyrt" egentligen att dricka 2 kaffemått varje dag. Blir nog minst 50kr i veckan på te.
Men jag tänker fortsätta dricka hela livet, för det verkar ha så sinnesjukt många hälsofördelar.

Sniggel
2012-02-27, 20:22
Vad är det för pris på den där?

Jag köper detta:

http://shop.lofbergslila.se/kobbs/kobbs-rod-skymning-te-krav-125g

Holabandola
2012-02-27, 20:27
40kr hg. Är från fin te-handel iofs.
Men den skiten funkar, de andra jag köpt, på typ Lidl, Willys etc funkar inte. Det påverkar inte mitt blodtryck och sinnesstämning alls.

Robert L
2012-02-29, 22:27
Jo jag vet, men jag har min läkares godkännande att sluta med min medicinering.
Jag har nämligen aldrig fått en ordentlig utredning av min astma, men nu är det dags, vilket innebär att jag måste vara HELT utan medicin i minst 3 veckor innan testet.

Men jag kan min astma, så fort jag ligger för lågt i medicin får jag till och från krampande ont i bröstkorgen, detta sker dagarna innan jag blir astmatisk.

Men det är också som du säger, vi vet ju inte om det bara är luftrörsvidgande eller om det dämpar inflammationen också.
Men på mig verkar det dämpa inflammationen också, eftersom jag innan började med tet låg väldigt lågt i Pulmicort och hade lite ont i lungorna till och från. Det har jag inte nu. Har inte haft en enda krampkänning sen jag började.

Jag har för övrigt bara haft astma i 2 års tid. fick Astma och Meniers sjukdom 3 veckor efter svininfluensasprutan. Kul kul...


Hade du absolut inga problem med astma innan svininfluensavaccinet?
Jag har själv misstänk den där j*la sprutan som boven till min astma jag har nu. Fick diagnosen astma och allergi som liten , men aldrig haft några direkta problem med just min astma. men min allergi har ju alltid funnits där. Efter att jag blev "övertalad" och tog sprutan (vilket jag ångrar) *gah!* så har jag vid dom tillfällen jag blivit förkyld eller sjuk fått problem med astma, och även när jag anstränger mig vilket jag aldrig haft problem med innan. *suck* sprutan måste ju ha påverkat luftrören. Det som skulle "hjälpa" folk med luftrörsproblem!!!

Holabandola
2012-03-01, 09:09
Jag har ända sedan jag var 15 år harklat slem. Så där som "moppekillar" gör, harklar och spottar. Jag har dock ALDRIG varit astmatisk, ens vid anstränging eller förkylning. Jag har heller aldrig reagerat på kvalster.
Efter sprutan så kunde jag helt plötsligt inte ligga i min säng längre utan att få astma från kvalstren.
MEN, i samband med sprutan fick jag en "infektion" som gav mig feber i 4 veckor. Hade sänka på 20 mest hela tiden. Det KAN har varit en reaktion på sprutan, men det kan också ha varit en Cytolomegalovirus infektion som utlöste min astma och Meniers sjukdom samt kvalsterallergi hos mig.
I vilket fall så kommer jag aldrig få veta och det spelr nu ingen roll heller egentligen. Bara gilla läget.

Iallafall, tog en kopp idag igen (tar två koppr varje dag) och blev helt förvånad när jag peffade imorse en timme efter kopp. Peffade högre än vad jag någonsin har gjort ända sedan jag började peffa. Så det har absolut en effekt på lungfunktionen.
Min muskelryckningar har försvunnit också och jag känenr mgi allmänt lugnare. Good shit :-)

clavain
2012-03-01, 09:47
Hade du absolut inga problem med astma innan svininfluensavaccinet?
Jag har själv misstänk den där j*la sprutan som boven till min astma jag har nu. Fick diagnosen astma och allergi som liten , men aldrig haft några direkta problem med just min astma. men min allergi har ju alltid funnits där. Efter att jag blev "övertalad" och tog sprutan (vilket jag ångrar) *gah!* så har jag vid dom tillfällen jag blivit förkyld eller sjuk fått problem med astma, och även när jag anstränger mig vilket jag aldrig haft problem med innan. *suck* sprutan måste ju ha påverkat luftrören. Det som skulle "hjälpa" folk med luftrörsproblem!!!

Om du har diagnosticerad astma och inte behandlar den kommer den med största sannolikhet att förvärras över tiden. Försämringen kan komma hastigt, eller åtminstone upplevas som så om du utsätts för allergener eller drabbas av in infektion i luftrören.

Sniggel
2012-03-01, 12:11
Min muskelryckningar har försvunnit också och jag känenr mgi allmänt lugnare. Good shit :-)

Tror du att muskelryckningarna beror på medicinen? Jag är nämligen rätt övertygad om att mina muskelproblem beror på symbicort. Tidigare när jag hade högre dos (8x160 mg dagligen) vaknade jag 1-2ggr om natten av brutala kramper i baksida lår eller vad. Samt massa olika kramper under dagen. Dessa minskade när jag minskade medicineringen. Nu ligger jag som sagt på 1 dos om dagen och har tidigare testat att höja till 2 men känner av större effekt på biverkningarna än vad jag känner av effekt från medicinen. Men jag har fortfarande sen cirka 1½ år tillbaka allvarliga spänningar i "alla" ryggmuskler (utom erector spinae) som ej kan härledas till vad jag gör om dagarna samt diverse kramper (ej lika uttalade) i många olika delar av kroppen.

Sk1llz
2012-03-01, 12:33
Till er som skriver om muskelryckningar/kramper: Astmamedicin är känt för att "förbruka" kroppens magnesium och magnesiumbrist brukar orsaka precis det ni beskriver.

Sniggel
2012-03-01, 12:50
Till er som skriver om muskelryckningar/kramper: Astmamedicin är känt för att "förbruka" kroppens magnesium och magnesiumbrist brukar orsaka precis det ni beskriver.

Testat magnesiumtillskott vid flera tilflällen och verkar antingen vara placebo eller enbart fungera* ibland. Kanske ska testa någon omgång till.
Har även gjort ett blodtest på vårdcentral för att se om några nivåer var låga. Det var de inte :/

* När det fungerar är det ingen direkt påtaglig effekt.

Holabandola
2012-03-01, 13:11
Jag har käkat magnesiumtillskott och även testat vårdecentral. Normala värden.
Jag hade dock "lågt" kalium 3,4. Kortison bränner kalium.
Men kaliumtillskott tänker jag inte äta, det räcker att koncentrationen blir för hög bara tillfälligt så kan hjärtat stanna. Käkar mycket bananer istället.

Jag använder inga beta-2. Behövs inte, min astma är så mild.

Stel rygg hade jag hela sommaren, hängde ihop med stela ben och rumpa. Varför de blev stela vet jag dock fortfarande inte. sen jag drog ner min kortisondos radikalt så har stelheten/kramperna inte kommit tillbaka. Jag var förut tvungen att dagligen stretcha för att bibehålla normal rörlighet, nu på låg dos behöver jag det itne längre. Så jag tror kortisonet gjorde/gör mig stel.

Nä mina muskelryckningar är nog enkom stress.
Men nu är de helt borta....helt i och med tedrickandet. Märkligt egentligen, för musklerna har spelat heeeela tiden sen ett halvår tillbaka. Alltid på något ställe som det har ryckt, även stora muskelgrupper, dock aldrig två ställen samtidigt!?

Sniggel
2012-03-01, 13:44
Stel rygg hade jag hela sommaren, hängde ihop med stela ben och rumpa. Varför de blev stela vet jag dock fortfarande inte. sen jag drog ner min kortisondos radikalt så har stelheten/kramperna inte kommit tillbaka. Jag var förut tvungen att dagligen stretcha för att bibehålla normal rörlighet, nu på låg dos behöver jag det itne längre. Så jag tror kortisonet gjorde/gör mig stel.


Hmm, möjligt att jag har dessa problem också delvis pga kortison. Jag stretchar nästan hela tiden på ett eller anant sätt (mest dynamiskt ifall någon undrar) mellan seten för att där saknas rörlighet i olika delar av kroppen. Jag kan ta itu med detta innan jag börjar men då tar det kanske 45 minuter innan jag är helt redo för att träna (inkluderar uppvärmning för första övningen).

Holabandola
2012-03-06, 10:52
Tänkte bara följa upp mitt tedrickande.
Nu tar jag 100mkrg pulmicort 2ggr om dagen, dvs dos för astmatiska-bebisar.
Därtill dricker jag 1msk te 2ggr om dagen.
Min astma är HELT under kontroll och jag peffar bättre än någonsin tidigare. Det är också mycket mindre slembildning har jag noterat. Även om jag legat högt i pulmicort per dag har jag haft slembildning. Men den är i stort sett borta nu.

Så efter nära en månad nu så kan jag konstatera att jag kunnat minska min medicinering med 1/3 och slembildningen har avsevärt minskat och jag peffar bättre än någonsin.
inget av detta hade jag kunnat hänt utan tet.
hEJS

Sniggel
2012-03-06, 11:12
Jag får gratulera. Det känns ju rätt övertygande att det har bra effekt på dig. :)

Sparven från Minsk
2012-03-06, 12:35
Tänkte bara följa upp mitt tedrickande.
Nu tar jag 100mkrg pulmicort 2ggr om dagen, dvs dos för astmatiska-bebisar.
Därtill dricker jag 1msk te 2ggr om dagen.
Min astma är HELT under kontroll och jag peffar bättre än någonsin tidigare. Det är också mycket mindre slembildning har jag noterat. Även om jag legat högt i pulmicort per dag har jag haft slembildning. Men den är i stort sett borta nu.

Så efter nära en månad nu så kan jag konstatera att jag kunnat minska min medicinering med 1/3 och slembildningen har avsevärt minskat och jag peffar bättre än någonsin.
inget av detta hade jag kunnat hänt utan tet.
hEJS

Som en saga tycker jag, bara att gratulera dig till det! Ska köpa till min tös o se om det fungerar :D

smürfpücko
2012-03-10, 22:30
Efter att ha läst denna tråd gick jag och skaffade eko-rooibos. Nog fan verkar det ha effekt. Det är i alla fall nåt som gör att jag inte är lika hostig och slemmig i halsen ens efter ett högre intag av mejeriprodukter vilket jag brukade vara.

Om effekten hade tett sig likadan om tråden istället hade handlat om starköl låter jag vara osagt.

Holabandola
2012-03-11, 11:09
Jag är HELT övertygad om att det har effekt. Det öppnar upp min andning märkbart, precis som Bricanyl gör. Sen om det är antiinflammatoriskt också vet jag inte. Det tror jag inte, inte så pass att jag kan sluta med min antiinflammatoriska medicin iallafall.

Inatt blev jag tokförkyld, men det lustiga med det är att jag ALLTID får värk i bröstkorgen 1-2 dagar innan jag blir förkyld, jag blir tidigt förvarnad att nu kommer jag bli förkyld. Detta hände inte denna gång, vilket för mig är ett litet positivt frågetecken.

Jag är inte astmatisk trots att jag är förkyld och jag ligger fortfarande på 200mkrg pulmicort bara och det funkar.

Får jag inte värk i bröstkorgen även vid nästa förkylning så har tet haft en signifikant effekt på min astma kan jag upplysa. För det har varit mitt största problem med min astma, att jag får kramp och värk i bröstet när jag är förkyld.
Nu kan det dock vara en slump eller en ovanligt mild förkylning, så vi får se :-)
Får jag samma effekt med frånvarande värk även vid nästa förkylning så VET jag dock att det har effekt mot min astma.

smürfpücko
2012-03-11, 13:31
Jag är HELT övertygad om att det har effekt. Det öppnar upp min andning märkbart, precis som Bricanyl gör.

Detta kunde jag faktiskt också känna, inbillning eller ej. Min astma har aldrig varit av den svårare sorten men ändock emellanåt riktigt störande. Det kan gå veckor utan symtom för att helt oprovocerat börja pipa i strupen och då har alltid pulmicort och /eller bricanyl hjälpt. Nu när jag istället druckit teet så upplever jag också en liknande medicinsk effekt och behöver inte suga i mig nåt (än i alla fall);)

Holabandola
2012-03-11, 13:45
Rooibos är muskelavslappnande bla, det är nog därför det funkar.

neftune
2012-03-11, 15:26
SOD är det inte. Om nu rooibos innehåller det enzymet så kommer det troligtvis denatureras direkt i magsäcken av saltsyran och sedan brytas ned i duodenum och användas som energi. Kan dock tänkas kunna fungera lokalt på huden mot acne.

Talus
2012-03-11, 19:18
Jag hade tänkt brygga en stor tillbringare rooibos och låta den stå i kylen så har jag rooibos-isté som jag kan ta varje morgon. Någon som vet hur pass stabila antoxidanterna i rooibos-te är när de väl är lösta i vatten?

Holabandola
2012-03-12, 07:49
Rooibos is-te är väldigt gott.
Jag gjorde det själv förut, men har ingen aning hur pass stabilt det är.

Holabandola
2012-03-23, 08:30
Tänkte bara följa upp mitt te-drickande.

Effekten sitter kvar, och min astma känns nästan som om den håller på och fasas ur...konstigt nog.
Har gått ner på 100mkrg Pulmicort per dag..och det funkar.
Jag har nog druckit i lite mer än en månads tid nu, och att läka ut astma kan ta upp emot ett år. Men fortsätter det så här så vettefan om jag har kvar min astma om ett år. Det ska bli väldigt spännande att följa :-)

Förra förkylningen jag hade har jag fått veta i efterhand troligen var RS-virus (blev smittad av bekant som hamna på sjukhuset). RS-virus är riktigt illa att få för en astmatiker. Men den infektionen passerade mig nästan obemärkt förbi hehe, trots låg dos pulmicort.
Min son fick infektionen också, men blev bara febrig och vääääääldigt slemmig i bröstet.

Jag tror dock ha kommit på varför jag fick astma för två år sedan, och varför tet hjälper.
Min astma är till stor del stressrelaterade.
Om min kropp skruvas upp så får jag astma också.
Tet har lugnat ner min kropp ett flertal snäpp (inneboende livsstress). Mitt blodtryck som låg 140/90 ligger 120/80 nu, jag har färre dubbelslag och mycket lägre puls. Förut låg min puls runt 80 om dagarna, nu ligger den runt 60.
Så det är därför jag tror det har effekt på min astma. Hela kroppen lugnar ner sig och blir mindre speedad, och eftersom astman är en reaktion på ett speedat immunförsvar så lugnar även det ner sig när kroppen varvar ner på tet.

Jag tycker det är farscinerande vilken effekt detta te har haft på min stressade sargade kropp hehe.
Jag brygger det dock starkt. 1 msk
Skål!

Holabandola
2012-04-25, 07:47
Ännu en uppföljning.

Min astma är borta.
Kör 1msk rött te 2ggr dagen.
Samt 100mkrg Pulmicort 1 gång varje dag.
Jag har provat sluta med Pulmicorten ett par gånger nu, men varje gång jag blir förkyld så kommer astman. Men tar jag 100mkrg så blir förkylningarna astmatfria.

Så pulmicorten får vara kvar, för förkylningar kan slå till när som helst, och utan pulmi har jag då ingen buffert, att börja medicinera mitt i förkylningarna blir för sent. Men om jag inte blev förkyld så skulle det röda tet räcka för mig.

Har gått från 3-400mkrg Pulmicort till 100.
Peffar som ALDRIG förr, sjukt bra peffvärde, det bara stiger för var månad också.

Kan köra hård cardioträning utan minsta lilla astma, har jag aldrig kunnat förut.
Slemm, harklande och spottande är borta. Det har jag haft sedan jg var 15 år. Behövt harkla upp klumpar dagligen.

Så det har haft STOR inverkan på min astma. Och effekten blir större med tiden verkar det som, lugnorna läker sakta sakta och blir bättre och bättre.
Att läka en astma med medicinering kan ta uppemot ett år. Skulle inte förvåna mig om jag är astmafri om ett par år alltså.
Det vore stort :-)

Ha de gott!

Holabandola
2012-05-03, 18:03
Crap...3 månader tog det, magen har nog åkt på en liten magkattar. Har överkonsumerat rött te tror jag hehe.
Blir bubblig, svullen, hunger-sug etc efter en kopp numera.

Vill inte sluta med denna dunderkur. Har dragit ner till en kopp om dagen, får köpa lite Omeprazol och äta så får vi se om det går till sig.

onebanan
2013-12-10, 12:04
hur har det blivit med astman?

tjing
2013-12-11, 09:04
Finns ju faktiskt rön om Rooibos och positiva effekter på astma, särskilt från djurstudier.

Holabandola
2013-12-13, 16:48
Ser att gamla tråden blivit bumpad.
Astman är...inte borta, men den är under mycket bra kontroll. Medicinerar inget alls. Noll
Känner av astman vid förkylning och vid mycket avgaser, annars är den icke existerande.

Dricker inte rooibos varje dag längre, men det blir nog varannan. Det känns som om roibosen fick det att läka och att när inflammationen väl läkt så har jag kommit över besvären.