handdator

Visa fullständig version : Magnesium, kalcium


Calleman
2012-02-14, 07:13
Hej,

Jag började för ett par veckor sedan att ta magnesium (500mg) då jag troligen har brist på detta. Har ett par frågor om detta:

- Jag upplever att jag har blivit väldigt mycket piggare om dagen. Placebo?
- Bör jag även inta kalcium, då dessa intag verkar störa ut varandra? Vilken mängd?

Får idag i mig en liter mjölk i veckan och några skivor ost (varor jag vet innehåller kalcium).

Vad tror ni?

snarlik
2012-02-14, 08:36
Bara av nyfikenhet. Varför tror du att du har brist på magnesium och hur ser din kost ut som gör att du får brist?

Morty
2012-02-14, 08:39
Mycket osannolikt att du behöver komplettera med kalcium.
Några skivor ost, är det i veckan eller om dagen? Ost är mycket rikare på kalcium än mjölk.

Calleman
2012-02-14, 08:54
Mycket osannolikt att du behöver komplettera med kalcium.
Några skivor ost, är det i veckan eller om dagen? Ost är mycket rikare på kalcium än mjölk.

Det handlar om veckodos. Går såklart i perioder, men i snitt blir det kanske 100 gram i veckan.

Calleman
2012-02-14, 08:55
Bara av nyfikenhet. Varför tror du att du har brist på magnesium och hur ser din kost ut som gör att du får brist?

Jag läste på om magnesium och att det försvinner rätt mycket från kroppen då man t ex dricker läsk. Insåg att jag omöjligt kan ligga på rätt dos och tänkte ge det ett försök.

Upplever mig själv som piggare efter att jag börjat ta det, men undrar om jag tar för mycket och ifall kalciumintaget blir för lågt.

vicarious
2012-02-14, 10:39
Bara av nyfikenhet. Varför tror du att du har brist på magnesium och hur ser din kost ut som gör att du får brist?

+1. Gör en näringsberäkning över vad du brukar äta en vanlig dag eller vecka och se hur mycket magnesium du får i dig.

Mycket osannolikt att du behöver komplettera med kalcium.
Några skivor ost, är det i veckan eller om dagen? Ost är mycket rikare på kalcium än mjölk.

+1. Kalcium är det nog vanligare att man får i sig för mycket av än för lite, iaf de som regelbundet konsumerar mejeriprodukter. Även här tycker jag du ska räkna och se var du faktiskt ligger.

mysglenn
2012-02-14, 10:58
+1. Gör en näringsberäkning över vad du brukar äta en vanlig dag eller vecka och se hur mycket magnesium du får i dig.



+1. Kalcium är det nog vanligare att man får i sig för mycket av än för lite, iaf de som regelbundet konsumerar mejeriprodukter. Även här tycker jag du ska räkna och se var du faktiskt ligger.

kalium då?

det är ju sjukt lätt att överdosera har jag hört...

vicarious
2012-02-14, 11:29
kalium då?

det är ju sjukt lätt att överdosera har jag hört...

Vad är ditt problem? Väx upp.

Holabandola
2012-02-14, 15:32
MIn läkare avrådde mig från att äta magnesiumtillskott. Han hade sett dödsfall pga detta.
Vi mätte magnesiumet på mig efter en månads kurande och jag hade "normala värden".

Musklerna blev slappa och fina, stor skillnad mellan flex och icke. Musklerna blev "hoppiga". Kunde hoppa med dem när jag spände de.

Men jag tog min läkares inrådan på orden och slutade käka.

exevision
2012-02-14, 22:18
MIn läkare avrådde mig från att äta magnesiumtillskott. Han hade sett dödsfall pga detta.
Vi mätte magnesiumet på mig efter en månads kurande och jag hade "normala värden".

Musklerna blev slappa och fina, stor skillnad mellan flex och icke. Musklerna blev "hoppiga". Kunde hoppa med dem när jag spände de.

Men jag tog min läkares inrådan på orden och slutade käka.

Du lär springa på toa långt före du får större problem av magnesium.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1713510&postcount=4