handdator

Visa fullständig version : värkande ländrygg


Tvåan
2012-02-14, 00:21
Jag har sedan någon månad haft lite problem med min ländry gg.
Det är inte under belastning det smärtar utan det är när jag blir lite stel som exempelvis när jag har sovit en hel natt så vaknar jag ofta med en värk som tvingar mig upp ur sängen. Samma sorts värk kan även komma om jag suttit i en bil någon timme eller om jag står upp länge. Vissa dagar verkar ryggen känsligare.
Vad kan detta möjligen bero på?

raQblad
2012-02-14, 08:22
Jag har sedan någon månad haft lite problem med min ländry gg.
Det är inte under belastning det smärtar utan det är när jag blir lite stel som exempelvis när jag har sovit en hel natt så vaknar jag ofta med en värk som tvingar mig upp ur sängen. Samma sorts värk kan även komma om jag suttit i en bil någon timme eller om jag står upp länge. Vissa dagar verkar ryggen känsligare.
Vad kan detta möjligen bero på?Kan bero på mycket. Sitter du mycket ned? Jobbar sittande? Jobbar med mycket lyft?

Korsryggssmærta kan bero på mycket, men ofta kan en korthet i Iliopsoas vara problemet. Prova stretcha denna ofta, och lægg in øvningar før att styrka upp och stretcha under træning - typ bulgariska utfall med båda føtterna eleverade. Se på youtube.
Kan æven vara Piriformis, som sitter djupt. Den kan du førsøka massera med en golfboll/baseball eller liknande. Søk på youtube.

Men som sagt, kan vara mycket annat också. I værsta fall ær det en prolaps. Jag hade kanske fått en diagnos på plats, eller undersøkt rørlighet i de muskler jag næmnde ovan.

Popliteus
2012-02-14, 09:24
Ingen större utbredning av smärtan, dvs ner i benen?
Är du frisk för övrigt, ingen feber eller nattliga svettningar?

Tvåan
2012-02-14, 11:09
Ska kolla upp det du prata om :)
Nej jag har inga problem i övrigt just nu, jag var lite förkyld ett tag för en vecka sen bara. Svårt att säga om smärtan kommer från en punkt men jag tror det.