handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?


flowster
2012-02-13, 23:35
Jag har visserligen ökat i vikt det senaste året men det har berott på att jag käkat ute väldigt ofta, mycket pizza osv. Nu är man student och då funkar det inte. Tänkte redogöra för ungefär vad jag äter en vanlig dag och om ni kan bedöma om det är tillräckligt?

Frukost: Antingen en stor portion flingor eller (vilket är vanligast) 3st knäckebröd med ost eller skinka+gurka eller falukorv samt 2 ägg.

Lunch: 1/3 tallrick med makaroner + 7-8 köttbullar och lite potatissallad/keso till. Brukar även fixa sallad med isbergssallad, majs, olja osv i. 1 glas mjölk till.

Eller kanske: 1dl okokt ris, en köttbit (någon kotlett)
Eller: 1st 90g hamburgare med pommes till.

Mellanmål: Oftast en banan och så brukar jag småäta. Några goda kakor, nötter, godis och annat.

Träning: Vassleprotein efter träningen

Kvällsmat: Typ samma som lunchen.

Brukar även småäta här. Kanske fixar 2-3 knäckebröd igen.


-----------------------------------------------------

Eftersom jag känner att jag borde äta mer är frågan: Vad och när?

Kan tillägga att jag är 23år gammal, 78kg och 187cm lång.

Känner väl rent sådär att jag antingen borde dricka mer vassle elller skaffa något annat kosttillskott som hjälper mig få i mig mer kcal och protein?

Kischen
2012-02-13, 23:38
Går du upp i en takt som passar dig så äter du tillräckligt, motsatsen vid deff och mellantinget vid balans.

Trist svar :)

flowster
2012-02-14, 00:25
Använde en app för att försöka räkna ut ungefär hur mycket jag äter varje dag. Angav följande:

Frukost:
- 2 knäckebröd
- 2 ägg
- 2st skivor skinka
- 1 glas 3% mjölk

Lunch:
- 1 kopp makaroner
- 7st köttbullar

Middag:
- 1 hamburgare i bröd
- 20st pommes strips

Övrigt:
- 1/4 Marabou Apelsin krokant kaka
- 1 banan
- 1 glas Coca cola
- 1 port Vassleprotein
- 1 burk tonfisk i vatten

Totalt: 2600kcal - 153g protein - 266g kolhydrater - 101g fett

1. Hur många kcal bör jag få i mig varje dag om jag vill bulka? (23år, 186cm, 79kg) rör mig inte speciellt mkt förutom att jag tränar ca 5ggr i veckan på gymmet

2. Hur mycket protein bör jag få i mig?

nisse1976
2012-02-14, 08:12
Totalt: 2600kcal - 153g protein - 266g kolhydrater - 101g fett

1. Hur många kcal bör jag få i mig varje dag om jag vill bulka? (23år, 186cm, 79kg) rör mig inte speciellt mkt förutom att jag tränar ca 5ggr i veckan på gymmet

2. Hur mycket protein bör jag få i mig?

1: På 2600 ligger du ungefär på balans*
2: Ett riktvärde som brukar anges är 2 g per kilo kroppsvikt. alltså 160 gram i ditt fall.

* Enligt den teoretiska beräkningsmodellen skall tilläggas, den är bara ett OK riktvärde då det skiljer väldigt mycket på hur mycket folk spontanrör sig mm så sikta på att ligga på ett överskott på några hundra kcal och se vad som händer.
Mitt tips är att öka intaget lite. Väg dig kontinuerligt och utvärdera efter en månad. Ökar du i styrka och lite i vikt så ligger du bra för bulk, annars justera.

AdrianP
2012-02-14, 08:40
Jag ser inte varifrån dina 153g protein kommer ifrån. Den där appen verkar väldigt optimistisk...

Grönsaker mannen, grönsaker?!?! Du vill väl inte bli sjuk o grejer :D

Rakanichy
2012-02-14, 18:50
Ser ut som en rätt dålig kost i mitt tycke. Byt ut det processerade köttet till riktigt kött (kyckling, fisk eller dylikt). Kanske något som detta:

Frukost:
Havregrynsgröt med lingonsylt kokt på 3% mjölk samt 3% mjölk och en protinshake med ännu mer 3% mjölk (kanske en 6 dl summa sumarum).

Lunch:
200gram kött/fisk/fågel med 100gram pasta/ ris eller 400 gram potatis, samt en sallad på Isbergssallad, gurka,tomat, rödlok, majs och olivolja.

Mellanmål:
Lite olika förslag här:
Vassle med Jordnötssmör
Vassle med En banan
Vassle och några skinkmackor
Kvarg med t.ex. honung eller funlight och bär.

Middag:
200gram kött/fisk/fågel (inget processerat kött helst)
100gram pasta/ris eller 400gram potatis
Sallad på Isberg, gurka, tomat, rödlök, osv

Kvällsmat:
50gram Kasein (om du har tillgång till det).
Annars kanske bara lite keso/kvarg eller lite mackor eller något liknande.

Skippa sötsakerna, bara tomma kalorier, även fast du bulkar så ska du inte trycka i dig massa skräp. Försök åtminstone att äta cleant på vardagarna!

Släng in lite såser och tillbehör nötter osv lite fritt som du vill så får du nog upp kalorierna till det du vill ha. Du kan absolut ta en chokladbit till kaffet osv men ät inte en massa chokladkakor och snickers osv utan var återhållsam.

Kim1003
2012-02-14, 19:06
Låt vågen och spegeln avgöra.