handdator

Visa fullständig version : Good morning


Tricklev
2004-01-15, 12:40
Jag kör good morning som min "huvud" rygg övning och har märkt att jag växt betydligt mera på höger sida än på vänster sida rygg, hur fan i helvete går detta till lägger alltid stången i mitten o det är ju knappast som jag åmar mig upp med höger sida först så hur kan det bli så? bara bygger muskler lättare på höger sida? =P

Karl_alfred
2004-01-15, 13:15
Har aldrig förståt mig på varför man ska köra denna övning. skaderisken verkar oerhört stor om man kör med full rörelse.

Droog
2004-01-15, 14:12
Originally posted by Tricklev
Jag kör good morning som min "huvud" rygg övning och har märkt att jag växt betydligt mera på höger sida än på vänster sida rygg, hur fan i helvete går detta till lägger alltid stången i mitten o det är ju knappast som jag åmar mig upp med höger sida först så hur kan det bli så? bara bygger muskler lättare på höger sida? =P

Tänker inte svara på din fråga utan kommentera att du kör goodmornings som huvudövning. Ska du träna ryggen så är huvudövningarna mark, någon slags rodd och någon slags latsövning (chins, latsdrag etc).

mangs
2004-01-15, 15:24
Kan det inte vara så att du tar i mer med höger sida jämfört med vänster sida? Även om du lägger stången på mitten så kan det ju vara så. Försök åtgärda detta i så fall.

Ett bra förslag är att köra många olika övningar som kompletterar varandra för ryggen. Det är ju en stor muskelgrupp och kan jobba på många sätt om man jämför med Tex biceps som bara har i syfte att böja armen.

Ett upplägg som jag tycker funkar bra är:
Chins
Stående Rodd
Good Mornings
Marklyft.

Då är du dessutom rejält uppvärmd i ryggen innan du börjar med Mark.

Tricklev
2004-01-15, 15:47
vet men jag kör inte ett väldans mycke rygg och det finns ingen i mitt gym som kan köra mark ordentligt (ser det ut som iaf)

och kör igentligen bara 1 rygg övning och det är good morning tycker den känns väldigt bra (utom att högern leder.)

Så om jag nu kan få råd istället för klagomål tror jag det skulle hjälpa mer.

Mangs ska testa även om jag inte riktigt vet hur det skulle gå till =)

mangs
2004-01-15, 16:16
OK, vad är anleningen till att du bara köra en övning för rygg, är du skadad eller har det bara blivit så? ;)
Om du inte vet hur man skall genomföra Mark så kan du säkert hitta instruktioner på nätet elle i någon bok men allra bäst vore ju om någon på ditt gym skulle kunna hjälpa dig. Tänk bara på att ta det lugnt med vikterna när du börjar med en ny övning, i synnerhet Marklyft där det är lätt att göra illa sig óm man inte vet vad man gör.

Annars förstår jag din kärlek till Good Mornings. Den övningen tar mycket bra men som sagt den belastar mest korsryggen så att köra stående rodd och/eller chins skulle vara ett bra komplement. Du kan ju även köra sittande rodd eller hantelrodd beroende på vilken utrustning du har tillgång till.

/Mangs

kellarsp0ket
2004-01-15, 16:39
I min släkt så är bröstkorgen inte helt rak.. därför fick jag samma typ av snedbelastning när jag körde bänkpress förut. (bytte till hantelpress sen)
Så ditt problem kanske är att du är lite sne i ryggen? (behöver inte vara synbart) Då spelar det ingen roll om du har skivstången rätt lr inte..
har samma problem med magmusklerna.. trycker jag ut magen så är den bredare sett från vänster, syns knappt nåt från höger.. men det syns inte att kroppen e sned när jag står som vanligt,(tack o lov) så d är rätt lömskt såntdär.

Antonius
2004-01-15, 17:19
Fokusera dig på att få upp stången i en sån rak linje som möjligt så fixar kroppen till felaktigheterna allt eftersom du blir starkare och större. I ett överdrivet scenario så är det en självklarhet att man som nybörjare på 185 lång och 60 kg inte kommer att växa helt jämnt till en början. Det är väl därför de flesta föreslår att man till en början inte finslipar utan kör basövningar och högst 3 dagar i veckan, dock är antalet dagar i veckan även det personligt och skall testas fram själv.

Kör på och lycka till...

EDIT: Nu tog jag en riskabel gissning på att du är nybörjare... detta baserade jag på att du kör goodmornings som primär övning för rygg. Du får ursäkta om jag hade fel i mitt antagande.

Tricklev
2004-01-15, 17:35
Hmm mitt schema är mest baserat på vila och bas övningar och det blev good morning eftersom jag behöver en övning för korsryggen och jag kan inte marklyft, plus min enorma kärlek för good morning. mjo har alltid trott att det gämnat ut sig men täntke det kan inte skada att fråga =)

mitt schema är igentligen såhär och därför har jag bara 1 rygg övning

Clean and press:2x8
Knäböj: 2x12
barbell pullover: 2x8
Bänkpress: 2x6
Good morning 2x8
SKivstångs curl: 2x8
tycker att ryggen får ändå lite på clean and press och på knäböj så tänkte att good morning får duga plus att jag är väldigt kär i denna så den blev det.
Därför kör jag endast en övning för ryggen till den so fråga förut =)

Hnke
2004-01-15, 23:08
Originally posted by kellarsp0ket
I min släkt så är bröstkorgen inte helt rak.. därför fick jag samma typ av snedbelastning när jag körde bänkpress förut. (bytte till hantelpress sen)
Så ditt problem kanske är att du är lite sne i ryggen? (behöver inte vara synbart) Då spelar det ingen roll om du har skivstången rätt lr inte..
har samma problem med magmusklerna.. trycker jag ut magen så är den bredare sett från vänster, syns knappt nåt från höger.. men det syns inte att kroppen e sned när jag står som vanligt,(tack o lov) så d är rätt lömskt såntdär.


har oxå "sned" bröstkorg, samma problem i bänk, hantlar fixar det...

Fartman
2004-01-16, 13:22
Originally posted by Tricklev
Hmm mitt schema är mest baserat på vila och bas övningar och det blev good morning eftersom jag behöver en övning för korsryggen och jag kan inte marklyft, plus min enorma kärlek för good morning. mjo har alltid trott att det gämnat ut sig men täntke det kan inte skada att fråga =)

mitt schema är igentligen såhär och därför har jag bara 1 rygg övning

Clean and press:2x8
Knäböj: 2x12
barbell pullover: 2x8
Bänkpress: 2x6
Good morning 2x8
SKivstångs curl: 2x8
tycker att ryggen får ändå lite på clean and press och på knäböj så tänkte att good morning får duga plus att jag är väldigt kär i denna så den blev det.
Därför kör jag endast en övning för ryggen till den so fråga förut =)

släng in chins tycker jag så du får lite träning för latsen också, sen vore väl en vadövning och en tricepsövning på sin plats?

Tricklev
2004-01-16, 13:47
hmm stora vader är inget jag vill ha ochdom växer väldigt snabbt så det kör jag bara varanan eller var tredje gång.

Tycker tricepen får under barbell pullover men brukar då o då lägga in smal bänkpress också.

Detta är bara grunden på schemat lägger till o tar bort saker som jag tycker behöver extra mycke arbete för tillfälet.

Hnke
2004-01-16, 17:06
kan oxå vara att du har bättre kontakt med högra sidan..