handdator

Visa fullständig version : Laga en dörr som blivit manhandled


Mazr
2012-02-13, 21:38
Tjenare!

Som rubriken lyder undrar jag alltså hur jag ska laga en dörr som har 3 medelstora hål i sig (en fylla resulterade i lite dampryck).
Det är en relativt tunn trädörr som verkar ha 2-3 lager, varav slagen gick igenom till ungefär mitten av dörren.

Att sätta en planka/träskiva över hålen går ej pga diverse anledningar.
Det enda jag kan tänka mig är att spackla över hålen och försöka måla till det.
Eller rättare sagt, det är vad jag måste göra enligt "ägaren" av dörren.

Vad tror ni?

Nils.R
2012-02-13, 21:39
Haft Rooz och Mr Jack på besök? :D

Grotesk
2012-02-13, 21:45
Häng en Axon-plansch över det.

Stoltz
2012-02-13, 22:00
Häng en Axon-plansch över det.

Frågan är ju om dörren är bred nog för det.

Vunnis
2012-02-13, 22:03
Köp en ny innedörr..? *jorgen*

Tricklew
2012-02-13, 22:11
Haft Rooz och Mr Jack på besök? :D

Jag måste träffa Rooz och bjuda han på Mr Jack, vill höra mer av denna historien.

B1sDTTRjncY

Mazr
2012-02-13, 22:24
Köp en ny innedörr..? *jorgen*

Hur menar du? Lite för dyrt att köpa en helt ny dörr. :)
Det enda som behöver åtgärdas är de 3 hålen.

Värt att nämna är att det är en badrumsdörr, om det hjälper, haha...

Vinter
2012-02-13, 22:30
Hur menar du? Lite för dyrt att köpa en helt ny dörr. :)
Det enda som behöver åtgärdas är de 3 hålen.

Värt att nämna är att det är en badrumsdörr, om det hjälper, haha...

Knappt en tusenlapp för en bra dörr, mindre än hälften om det är billiga skitdörrar som sitter i vanliga lägenheter.

Gjorde samma sak själv ett tag sedan, köp en ny.

Dirty South
2012-02-13, 23:21
Frågan är ju om dörren är bred nog för det.

http://static.fjcdn.com/comments/I+see+what+you+did+there+_deb23238c3c1aa3923c1b830 e4f9288e.png

Vunnis
2012-02-13, 23:25
Hur menar du? Lite för dyrt att köpa en helt ny dörr. :)
Det enda som behöver åtgärdas är de 3 hålen.

Värt att nämna är att det är en badrumsdörr, om det hjälper, haha...

Knappt en tusenlapp för en bra dörr, mindre än hälften om det är billiga skitdörrar som sitter i vanliga lägenheter.

Gjorde samma sak själv ett tag sedan, köp en ny.

Si. "dyr" är relativt. Ibland kommer man undan billigt med ordentliga fyllor - och ibland gör man det inte. en extra femhundring för att man hade sönder någons prylar är... ja, det kunde varit värre i alla fall. Kolla med honom vad det är för dörr och vart man får tag i en likadan/motsvarande?
Jag tror det är ganska ovanligt att man restaurerar innedörrar. :rolleyes:

DOCROE
2012-02-13, 23:47
Täcka dörren i något slags tyg? Det kan bli snyggt om man får tag i något vettigt som matchar det övriga i rummet. Om du får tag i något tillräckligt tjockt material så kommer hålen inte synas.

Pirko
2012-02-13, 23:56
Finns hantverkare som rekondar dörrar.

Mazr
2012-02-14, 00:06
Tack för alla svar!

Dörren är gammal som bara den och sitter i en allmän lokal för vår lilla kår.
Deras styrelse har beslutat att jag ska laga den och bland annat föreslagit spackel+färg.
Låter det realistiskt?

Jag är en fattig student och vill få det fixat så billigt som möjligt. Behöver också göra det på egen hand eftersom hantverkare lär kosta en del. :/

Olegh
2012-02-14, 00:12
Fyll hålen med något skulle jag säga, sedan spackel och färgroller. Det kan bli allt mellan ok och kalasfint beroende på hur mycket tid du lägger skulle jag tro.

Mazr
2012-02-14, 00:14
Fyll hålen med något skulle jag säga, sedan spackel och färgroller. Det kan bli allt mellan ok och kalasfint beroende på hur mycket tid du lägger skulle jag tro.

Låter som en bra idé. Vad kan jag fylla hålen med tror du? Tack för svaret :)

Baluu
2012-02-14, 00:15
Ett förslag är att enbart laga ett av de tre hålen.
1. Ropa in en polare och klä av er nakna.
2. Ställ dig på ena sidan av dörren och din kompis (på händerna) på andra sidan av dörren.
3. ???
4. Profit.

Olegh
2012-02-14, 00:24
Låter som en bra idé. Vad kan jag fylla hålen med tror du? Tack för svaret :)

Vettefasen.. Lim och sågspån, papier maché.. Kanske.

Det är ju den lurigaste delen om det ska bli bra, för annars kommer spacklet sjunka ihop och så kommer det, om inte bli jättefult, så åtminstone synas att det är lagat. Men är det inget jättehögt krav på resultatet måste man nog inte göra det svårare.

Jhe
2012-02-14, 00:39
Spackel, färg, täckmaterial samt din tid > 500kr = Köp ny dörr.

baggard
2012-02-14, 06:58
fogskum,glasfiberväv,spackel,finspackel,slippapper ,färg..

Ta ut dörrn till garaget å se vad du kan knåpa ihop, antingen kan du få till de schysst eller så blire skit

Jag hade gjort det för att det hade cart kul å se om jag kan fixa det men om du inte ser det på det sättet så rrkommenderar jag dig att du skaffar dig en ny dörr. Du kanske kan hitta nån använd dörr nånstans.. vem vet

mr ruhl
2012-02-14, 10:28
lämna in den till en målare, tror det är svårt att få ett riktigt bra resultat genom att laga själv, den måste sprutlackeras om det ska bli snyggt..har du tur gör nån det svart så kommer du kanske billigt undan..

thatice
2012-02-14, 10:58
Här är det verkligen ett fall om när snålheten bedrar visheten, så du MAZR tror att det blir billigare att köpa spackel och målarfärg och få ett skapligt resultat som åtminstonde bör hålla längre än en månad.
Innerdörrar borde gå att hitta på blocket eller i vissa "återvinningsbutiker" för ca 100:- kanske inte exakt likadana men både billigare och bättre än att försöka spackla ihop en pappdörr.

Färssen
2012-02-14, 11:00
Limma/spackla fast någon tunn plywoodskiva eller nåt bakom hålen, behöver bara vara något som stabiliserar spacklet, slipa till med en lagom lång slipkloss och rolla sen hela dörren med lämplig färg.

hahavaffan
2012-02-14, 11:07
Om du nu inte vill / kan köpa en "ny" dörr, så skär till spillbitar av frigolit och sätt in i hålen. Sen snickerispackel ovanpå det (lite beroende på hur frigoliten hanterar spacklet, så kanske det behövs nåt lager av papp eller trä i mellan), och slutligen färg. Sandpappra efter spacklet torkat såklart, så att du får en jämn yta. Det kommer inte bli som nytt, men beroende på hur skillad du är så kommer det bli dåligt till helt OK. Första gången jag gjorde det var dessvärre dörren klädd i tapet, så jag fick även tapetsera om dörrfanskapet.

xodd
2012-02-14, 11:08
Om det är en standarddörr tror jag helt klart det billigaste är att åka till närmsta bauhaus/hornbach och köpa en helt ny dörr. Skall du köpa det som behövs, dvs fogskum/spackel/finspackel etc kommer det minst gå på 2-300kr. Lägg då till sprutlackering så är du uppe i kostnaden för en ny dörr....

Fordon
2012-02-14, 11:27
http://www.bygghemma.se/inomhus/innerdorrar/enkeldorrar/innerdorr-lattdorr-vit-slat/p-131297

En sånhär? 643kr och om det är en annan likvärdig modell så kostar den nog på ett ungefär lika mycket. Imo så blir det så mycket bättre än att försöka pussla ihop en dörr själv.

z_bumbi
2012-02-14, 11:43
Det finns företag som tar tillvara dörrar från rivningar och renoveringar så jag skulle börja kolla där.

I annat fall så ta reda på vilken fyllning det är i dörren, vad den har för ytbeklädnad och hur stora hålen är. Kolla efter sprickor som går ut från hålen, är det inte hål rakt igenom så kan det t o m vara lättare att byta hela dörrsidan.

rajjan_dammit
2012-02-14, 17:47
Jag är mer intresserad av att höra vad som föregick hålens uppkomst?

Fartman
2012-02-14, 17:57
Köp en ny eller ok beggad (men se förfan till att hitta en med rätt mått). Då framstår det dessutom som att du tar ditt ansvar på ett betydligt bättre sätt än om du lagar den ryssigt.
Jag skulle bara ge mig på att försöka laga om det är något skumt mått så det är omöjligt att hitta en ny till rimligt pris.

Fartman
2012-02-14, 18:03
http://www2.sollefteåtorget.se/index.php?action=show&show_id=8577&show_torg_namn=mora

(om dom passar så köp båda så det finns en i reserv tills nästa gång ;))