handdator

Visa fullständig version : Lady gör om, och gör rätt!


LadyLuck
2012-02-13, 20:08
Bakgrund: Gjorde samma misstag som så många andra. Började träna - so far, so good - och såg över kosten. Började räkna kalorier, tappade omdömet helt. Rasade i vikt, sluten vård, tvångsmatning - ja, ni vet.

Målsättning för framtiden: Bygga muskler och då alltså lägga på mig något mer hälsosamma kilon, för att fortsätta utveckla en sund livsstil och hälsosam attityd till min egna fysik och form. Ätstörningen får jag hjälp med, och den är kanske inte under kontoll ännu, med hetsätning och allt vad det innebär, men varje dag kommer man närmare sitt mål!

Stats vid start:
Ålder: 24
Längd: ~165 cm
Vikt: 43,5 kg

I och med kroppens relativt omfattande nedbrytning, så kommer träningen få påbörjas mycket försiktigt, och vid sundare nivåer kommer jag kunna öka för att sedan bygga efter bästa förmåga.
Alla tips och synpunkter är välkomna - jag är fortfarande en rookie, och har enormt mycket att lära. Men jag besitter i alla fall en sjuhelvetes motivation!

(inte optimalt att ta en startbild efter 2 dagars hetätning á ~6000 kCal, men utgångsläget är trots allt inte optimalt någonstans ;))

Pttr
2012-02-13, 20:25
Spännande!

Vad för träning ska du syssla med?

LadyLuck
2012-02-13, 20:38
I början - endast hemmaträning med egen kroppsvikt (för så låg belastning som möjligt), sedan vid klartecken från läkarna blir det gym samt återuppta muay thaien. Drömmen ligger i att få köra fullkontaktsmatcher, delmålen består av mer definierade muskelgrupper (ehhm. ja alltså, att anskaffa sig muskler att definiera kan ju vara en bra start...)

Pttr
2012-02-13, 21:00
Har du något specifikt krav(typ komma över 50kg) innan du kan börja med gymet eller handlar det mer om inställning till träning och så, som du pratar med läkare om?

Ska bli kul att följa! Men strunta i att räkna kalorier denna gång ;)

LadyLuck
2012-02-13, 21:09
Det räknas väldigt mycket på BMI på kliniken, och någon siffra jag tyckte mig snappa upp var 17,5 som allra lägst för att få anstränga mig fysiskt igen... Vilket borde vara en vikt på sisådär 47-48 kilo, nästan framme alltså! Sedan har det garanterat att göra med min inställning till mat, men är själv rätt övertygad om att kostbiten blir lättare att hantera och mindre ångestfylld om jag får börja röra på mig igen.

Men ska, som du föreslår, försöka hålla mig från kaloriräknarträsket denna gången ;) Tydligen inte något som alla kan hantera, och jag verkar vara en av dem.

LadyLuck
2012-02-14, 13:40
Då startade man med att kontrollera vilken form man har att utgå ifrån. Inte mycket att skryta om, men nu är det i alla fall påbörjat.

(Testade genom att utföra varje övning under 1 minut, med fokus på kvalitét, inte kvantitet)
*Djupa benböj: 25
*Pushups: 25
*Burpees: 17
*High knees: 136
*Straight abs (hängande mellan 2 stolar): 23
*Dips (från soffkant): 27
*Lounges: 26

Litet sämre form än väntat, men nu har man lite att jobba på!

Pernam
2012-02-14, 14:03
Först och främst så tråkigt att du varit sjuk och grattis till att du tagit dig upp ur det värsta!
Sedan så skulle jag, även om det inte är min sak, bara vilja undra om det är så bra att lägga upp en journal här om man har din "historia"? Tänkte bara att det kanske är lätt att dras med i den allmänna "hetsen" och gå till överdrifter igen?
Nå, jag menar inte att vara nån typ av besserwisser, och hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig hur som helst!

LadyLuck
2012-02-14, 16:25
Tack för lyckönskningar och omtanke!
Jag har övervägt riskerna med en sådan här journal, och tror faktiskt att jag numer har förmågan att avgöra vilken nivå jag ska hålla mig på. Vilket kommer vara bra mycket lägre än de flesta andra här, men ändå ;) Jag går som nämnt även i behandling, så får lite hjälp med att hålla koll så jag inte "spårar ur".

Att det däremot inte finns en tvekan om att det finns väldigt många människor på detta forum som besitter massor med kunskap inom träningsområdet (där min egna kunskap är bristfällig), samt att det här ger mig motivation till att hålla mig på banan, ser jag som anledning nog att ta risken!

LadyLuck
2012-02-15, 10:54
Och dagens test:

AMRAP, 12 minuter av:
* 10 pushups
* 10 mountainclimbers/sida
* 10 burpees
* 10 situps med knän åt sidan, upp tills armbågar kunde möta knäna.
* 10 airsquats. Ass to the grass.
Antal varv: 4.

Vilade när kroppen ville, lite längre än jag själv vill emellanåt, men det gäller att vara försiktig.

Silveta
2012-02-15, 11:02
Först och främst så tråkigt att du varit sjuk och grattis till att du tagit dig upp ur det värsta!
Sedan så skulle jag, även om det inte är min sak, bara vilja undra om det är så bra att lägga upp en journal här om man har din "historia"? Tänkte bara att det kanske är lätt att dras med i den allmänna "hetsen" och gå till överdrifter igen?
Nå, jag menar inte att vara nån typ av besserwisser, och hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig hur som helst!

Kan hålla med en smula här men samtidigt så är de flesta på kolo fokuserade på mål som även är hälsosamt. Kolla bara in elefantlårstråden som exempel. Om ts börjar rasa i vikt igen och börjar träna 15 ggr i veckan så är vi nog många som lär reagera

Sent by dat dere mikrovågen

Silveta
2012-02-15, 11:03
Ska för övrigt bli spännande att få följa din utveckling lady

Sent by dat dere mikrovågen

G_lund
2012-02-15, 11:51
Hej!

Välkommen till Kolo! :)

Härligt att läsa att du är på bättringsvägen!

LadyLuck
2012-02-16, 21:42
Tack allesammans! Verkligen! Har trots allt hängt ett bra tag här på Kolo (men hållit mig utanför diskussionerna) och jag måste säga att även om det självklart finns vissa tendenser till hets bland medlemmar, så verkar de flesta sitta inne på en stor dos sunt förnuft. Jag tycker ändå att det är övervägande stöttande, peppande och inspirerande människor som samlats här! :)

Försökte mig på ett hemmasnickrat pass idag, men gav snart upp efter några tafatta övningar, då krafterna inte var med mig. Vad fasen, jag har ett helt liv på mig att bli fit, men bara ett liv ;)

LadyLuck
2012-02-17, 15:17
Tackar! :em: Och du har en hängiven följare här med!

Sprang på en WO som inte såg sådär hemskt mycket ut för världen, men som man kan missta sig! Hela programmet är på 600 reps, men fick snällt lyda trötta muskler och skära ner till 300.

Lämnade mig flåsandes i en svettpöl mitt på golvet, med nuvunnen motivation. Det här förbannade passet ska bemästras! Okej, kanske är för svag just nu, och imorgon med, men nog fick jag något att kämpa för ;)

http://www.bodyrock.tv/2011/05/28/600-rep-fat-burner-workout/

LadyLuck
2012-02-17, 18:21
Åh, ja! Inte en millimeter på den där som inte är fit till tusen *drool* om man kör hennes pass ett par gånger till så får man väl automatiskt hennes kropp, är det inte så? Precis som de lovar i alla de där TV-shopreklamerna? ;)

LadyLuck
2012-02-21, 10:01
De sista dagarnas träning har bestått av vilt blandade, hemmaknåpade pass, där jag testat lite olika upplägg för att hitta mina preferenser.
Eftersom passen inte får vara särskilt ansträngande, så ligger fokus för tillfället för att hitta så många olika övningar med egen kroppsvikt som möjligt och skapa korta men intensvia helkroppspass av dessa. BodyRock.tv och styrkeprogrammet ger bra med inspiration, och uppläggen har hittills varit antingen:
AMRAP 12 min (sisådär 6-7 olika övningar)
Intervaller av 60/10 (10-12 övningar)
30 rep/övning (ca. 10 övningar)

Någon som sitter inne på idéer eller fler inspirerande tips? Dela gärna med er! :)

Funderar starkt på att inhandla lite fler redskap för att skapa mitt egna lilla "hemmagym". En demonterbar skivstång går ju alltid att stuva undan, ett perfekt utrymme för att sätta upp en stång i dörrposten finns... hmm. Sedan skäms jag givetvis över att jag inte ännu har det enklaste av alla redskap - hopprepet. Lön får gärna komma nu, tack!

LadyLuck
2012-02-21, 17:14
Ja, visst hade det varit smidigt? För att jobba upp en liten grund och hålla musklerna från förtvining i väntan på att få slå sig fram bland biffarna på gymmet ;)

LadyLuck
2012-02-21, 21:50
Dagens pass:
http://www.bodyrock.tv/2012/01/18/day-2-week-3-of-the-30-day-challenge-hot-right-now-workout/

letar man efter träningsinspiration, så är det bara att kolla in tjejerna på BodyRock alltså... jesus! Vackert, vackert!

LadyLuck
2012-02-24, 19:38
Och bodyrockpassen har försett mig med de senaste dagarnas träning med. Undrar om man skulle vara såpass strukturerad att man ger sig på deras 30-day challenge kanske? hmm.. Imorgon ska 600 reps WO:n provas igen i alla fall, grämer mig något djävulskt att jag inte kunde ta mig igenom hela första gången. Gör om, gör rätt!

fluugan
2012-02-24, 22:36
Ska bli kul och följa din resa mot ditt mål, Lycka till :)

LadyLuck
2012-02-29, 08:03
Tack fluugan :)

Jag har inte uppdaterat här på ett par dagar, inga intressanta utvecklingar att rapportera. Fortsätter med Bodyrockpassen i förhoppning om att vakna och helt plötsligt fått Zuzannas kropp! Nej, men skämt åsido, de har en lagom mix av kondition/styrkeövningar för vad jag klarar för tillfället, så de får hänga med tills gymmet får invigas.

Kikade dock över deras 30-dagars utmaningar, och tror faktiskt att jag ska ta och göra mig en egen, skräddarsydd variant, baserad på en blandning av deras och egna övningar. Lite mer struktur på min träning, och planeringen kommer definitivt ge mig flera timmars ro :)

Nya, mer konkreta delmål ska sättas upp med. Bara att köra igång!

LadyLuck
2012-03-09, 18:47
Inget nytt att rapportera. BodyRock Zuzanna fortsätter att köra totalt slut på mig, och vaknar med ny träningsvärk i diverse olika kroppsdelar varje dag. Underbart!

Och håller tummarna för att jag ska få inviga Mölndals gym inom kort...*flex*

LadyLuck
2012-03-22, 18:34
Biceps behöver lite mer kärlek, ja.... men dagsformen efter passet i alla fall.

LillaGubben
2012-03-22, 21:07
Hej !
Läst lite i din journal, bodyrock vete attan vare är men låter som crossfit !? Hoppas du kan hålla distans till träning å kost ich inte faller in i gammla mönster, har själv haft ätstörningar som yngre även om jag e tjock å frodig nu..
Låter bra du ska börja på gym å kom ihåg att träning är ett maraton å inte en sprint. Lycka till med dina mål

FillilutteN
2012-03-22, 21:20
Brukar inte skriva på kolozzeum, men ville bara skriva för att säga att det är skönt att läsa att du är på bättringsvägen och önskar dig stort lycka till med din träning. Jag är säker på att du kommer nå dina mål, lycka till!

LadyLuck
2012-03-23, 12:08
Hej och tack för era lyckönskningar! :)

LillaGubben: Ja, jag har tvingats till många insikter om min egen hälsa, och jag känner mig verkligen inne på rätt spår igen nu! :) Nu är träning roligt, inte ett måste, och kosthållningen är verkligen mycket vettigare. Jag har också lärt mig att hejda mig, lugna ner mig, och ha tålamod. Synliga resultat är inte längre lika viktiga, de kommer på köpet som en positiv effekt av mer energi.
Hoppas verkligen du lyckas hålla dig ur det förbannade träsket med, och lycka till med allt du föresätter dig. Och stort tack för din omtanke!

FillilutteN: Tack så jättemycket! Stödet man får här inne är otroligt peppande! Lycka till själv! :)

LadyLuck
2012-04-02, 19:53
Tillbaka på jobbet igen (halvtid), vilket jag mer än älskar. Detta avspeglar sig även i min träning, som ren lycka bakom alla svordomar och svettdroppar. Nästa vecka invigs gymmet... eller kanske redan imorgon? Hmm...

Då kommer frågan... SL5x5 kanske?

LadyLuck
2012-04-25, 19:40
Tillbaka på heltid igen - äntligen. Känner mig tillbaka på banan, och är definitivt någon att räkna med igen. Let's go!

Dagsformen imorse, post träning och frukost värdig en byggare.

Damer, tag lärdom av detta. Äter ni för lite, försvinner era kvinnliga former. Att förnya underklädesutbudet i garderoben är ett otroligt kostsamt arbete. Lose/lose situation. Dessutom aningens demotiverande att påminnas varje morgon om vad som inte längre fyller ut varken din BH eller dina jeans. Food is good for you :whipped:

fluugan
2012-10-01, 20:49
Hur har det gått för dig LadyLuck?