handdator

Visa fullständig version : Varför är jag starkare under deff?


streetsmart
2012-02-13, 10:07
Jag har länge funderat nu varför det är så att jag alltid blir starkare under deff än strax innan jag påbörjar den då jag ligger på ett kalori underskott? Finns det någon bra förklaring till detta?

Tokruska
2012-02-13, 10:45
Psykologiskt. ;)

vicarious
2012-02-13, 10:46
Mer motiverad kanske. Annorlunda träningsupplägg? Mer uppstyrd träning? Mer protein i kosten? Färre träningstillfällen/lägre träningsvolym = mer vila/återhämtning = bättre prestation? Längre setvila?

Silencer
2012-02-13, 11:07
Tippar att du inte tränat länge.

streetsmart
2012-02-13, 11:24
Tippar att du inte tränat länge.

Nej inte så länge, 6 år ungefär.

streetsmart
2012-02-13, 11:28
Mer motiverad kanske. Annorlunda träningsupplägg? Mer uppstyrd träning? Mer protein i kosten? Färre träningstillfällen/lägre träningsvolym = mer vila/återhämtning = bättre prestation? Längre setvila?

Jo motivationen är alltid i topp under deff så kan ju bero på det dock så är mitt träningsupplägg mycket mer intensivt och tungt under en deff då jag personligen känner att jag orkar mycket mer än vanligt av någon konstig anledning. Jag tränar lika mycket, protein intaget är ungefär densamma skär ner i princip endast ner på kolhydraterna till normala nivåer vid deff så att jag ligger på kcal minus, setvilan är mindre och träningsvolymen densamma vilket är varför jag anser att detta är väldigt skumt.

reeborn
2012-02-13, 11:42
Jag har länge funderat nu varför det är så att jag alltid blir starkare under deff än strax innan jag påbörjar den då jag ligger på ett kalori underskott? Finns det någon bra förklaring till detta?

Känner igen det där, speciellt i början på en deff.

Har faktiskt igen riktig teori men kan ju ha att göra med att man är mer motiverad, hormonella gensvar? Ingen aning faktist.

Sen är en till rolig grej att mina mått kan öka speciellt lämmarna, vet inte om det har att göra med vättskefördelningen i kroppen.

Silencer
2012-02-13, 12:16
Nej inte så länge, 6 år ungefär.

Konstigt.

streetsmart
2012-02-13, 12:57
Konstigt.

Varför?

EeJay
2012-02-13, 13:28
Varför?

För att du är ensam i världen om att ha tränat i sex år. Man brukar normalt sett göra ett hopp mellan fyra till sju.

Fordon
2012-02-13, 14:01
Konstigt.

Efter två veckor på min nuvarande deff slog jag till med nytt PB på en vikt som jag failade på flera gånger nån vecka innan deffen. Så han är inte ensam.

Raev
2012-02-13, 14:01
För att du är ensam i världen om att ha tränat i sex år. Man brukar normalt sett göra ett hopp mellan fyra till sju.

Va?

Men TS, jag håller med dig. Dock för mig så tror jag att det beror på att jag håller koll på kalori-nivån mer och därmed äter mer "sund" mat, mer protein och inget skräp. Vet inte om det har någon betydelse, min teori bara.
Sedan blir jag ju även mer motiverad att köra tungt under deff för att inte tappa muskelmassa.

spoon
2012-02-13, 14:22
Gäller det här hela deffen eller bara i starten? Annars är det ju bara att deffa ned sig till 50kg acquire mongo-strength and break ALL teh records *flex*

Silencer
2012-02-13, 15:14
Varför?

Ju längre man tränat desto svårare brukar det vara att öka under deff, förutsatt att man kommit närmare sitt genetiska max.

Så antingen gör du någonting väldigt rätt under deff, eller så har du långt kvar till ditt max.

Donkey Kong
2012-02-13, 15:44
Kan det vara nåt psykologiskt? De gamla Hawthorneexperimenten med löpandebandfabriken gav ju resultatet att alla förändringar (både förbättringar och försämringar) gav kortvarigt ökat resultat?

Grande
2012-02-13, 16:56
asd

Doctor Snuggles
2012-02-13, 17:16
Förhöjda nivåer av noradrenalin? Jag blir alltid piggare när jag äter mindre, särskilt om fördelningen protein i kosten är högre. Vet inte om jag blir starkare i gymmet, men det känns som jag behöver mindre uppvärmning/taggning iaf.

dream_theater_
2012-02-13, 17:24
För att du är ensam i världen om att ha tränat i sex år. Man brukar normalt sett göra ett hopp mellan fyra till sju.

:laugh: