handdator

Visa fullständig version : I hopp om hård o ärlig kritik!


perfection
2012-02-13, 01:43
Tjenare och tack för att du tog dig tid o kolla in!
Gjorde ett schema för 3 veckor sedan drygt och är otroligt sugen på att få höra eran kritik på schemat, + samt - med detta då många av er både är mer erfarna och kunnigare en vad jag är!



Nya schemat för våren 2012?

Söndag - Bröst & Mage
Bänk, Hantelpress, Cable/peckdeck, Lutande hantelpress
3 magövningar

Måndag - Vila

Tisdag - Biceps & Triceps
sittande Z-stång, Koncentrationscurls, Z-sits med hantlar
Dips, Repet i cable cross, Triceps Extention

Onsdag - Vila

Torsdag - Axlar & Mage
Axelpress, Framåtlyft med hantlar, Militärpress
Magövningar

Fredag - Ben
Bencurl, Benspark, Benpress,
Sittande vadpress, knäböj

Lördag - Rygg & Underarmar
Lowrow, Hantelshrugs, Hyperextentions, Vingmaskin, Cablecrossen, Marklyft, chins.
Omvänd curl i cable, Underarmscurl med stång


3 set med 8 reps i varje.



Preliminärt kommer jag köra dessa övningar, dock kan jag variera efter vad jag känner för!

Till frågorna;

1. Vad anser ni om schemat samt övningarna?
2. Något jag missat?
3. Lite allmänna tankar jag har nu är också, låter jag det gå för långt mellan bröstpassen t.ex.? är endå 7 dagar, läste någonstans att vi som inte är BB generellt sätt inte "tar ut oss på samma sätt" och bör försöka få in samma muskel gärna 2 ggr. per vecka om man kör 5 dagars schema?
4. Är det en allmän smaksak eller finns det några riktiga bevis för detta? :) (försökt men inte hittat något om det)
5. Då jag tänkt att påbörja min deff nu 1 mars, något jag bör ta bort alt. lägga till? Ja detta blir min första deff någonsin, tänkt att förlora sisådär 8% BF.
6. Har tankar på att sänka repantalet till 6x3 då jag påbörjat deffen, anledningen till detta är att vad jag förstått ska man träna tyngre och med mindre antal reps under deffen för att bibehålla maximal volym?



Vet att det finns 35 632 trådar angående "hjälp mig med detta", hoppas dock det finns någon vänlig själ där ute *cupid*

Ha en bra dag/kväll och tack på förhand!

SvingarN
2012-02-13, 06:37
Börja med att sätta de tyngsta flerledsövningarna först i passet...

mysglenn
2012-02-13, 08:13
för många övningar, har du en plan med dom eller har du som många många andra bara massa övningar för övningarnas skull?

Z-stång är inte det bästa för biceps

sen endel övningar beskriver du ganska trivialt, vad är tex "triceps extensions" :S

du har rätt, högre frekvens är att föredra, är det även för BB men de har inte insett detta... DE om några borde köra oftare, det är främst nervsystemet som behöver lång vila.

sen 6x3, vad betyder det? Det finns två sätt att skriva set och reps, och ingen självklar konvention. Jag skiver tex repsxset och andra setxreps, så vad menar du?

men ja, generellt ska man försöka att köra kvar på högre vikter och få reps även när man deffar.

speedy83
2012-02-13, 08:19
En väldigt ödmjuk kommentar från min sida men reflekterade lite över hantellyft framåt, är det verkligen en övning som behövs? Om du med det menar för framsida axlar dvs. de torde väl få det mesta de behöver vid bröstträningen inbillar jag mig samtidgt som att man vill väl inte påöka risken med framåtroterande axlar.

Menar du dock övning för baksida axlar ska den absolut vara kvar!!

perfection
2012-02-13, 10:56
Börja med att sätta de tyngsta flerledsövningarna först i passet...

de inte i någon speciell ordning där i schemat :)


för många övningar, har du en plan med dom eller har du som många många andra bara massa övningar för övningarnas skull?

Z-stång är inte det bästa för biceps

sen endel övningar beskriver du ganska trivialt, vad är tex "triceps extensions" :S

du har rätt, högre frekvens är att föredra, är det även för BB men de har inte insett detta... DE om några borde köra oftare, det är främst nervsystemet som behöver lång vila.

sen 6x3, vad betyder det? Det finns två sätt att skriva set och reps, och ingen självklar konvention. Jag skiver tex repsxset och andra setxreps, så vad menar du?

men ja, generellt ska man försöka att köra kvar på högre vikter och få reps även när man deffar.


1. Har väll ingen "direkt" plan angående dem? Mer att detta antalet övningar samt dessa övningar är de jag känner att jag får max kontakt med och får ut mest utav i helhet. (av de jag testat)

2. Z-stången känns väldigt "optimal"? Vad skulle du rekommendera istället för den i sådana fall?

3. 6x3 = 6 rep samt 3 set, sedan då jag tränar och listar träningen kör jag vikt x rep. Men korrekt av dig, borde tänkt på det :) fixat nu iaf!


Tack för ditt långa och genomtänkta svar!



En väldigt ödmjuk kommentar från min sida men reflekterade lite över hantellyft framåt, är det verkligen en övning som behövs? Om du med det menar för framsida axlar dvs. de torde väl få det mesta de behöver vid bröstträningen inbillar jag mig samtidgt som att man vill väl inte påöka risken med framåtroterande axlar.

Menar du dock övning för baksida axlar ska den absolut vara kvar!!


hm någon som kan styrka detta?
För om det stämmer, då kan man ju alltid ersätta med något annat :)

Th0rn
2012-02-13, 11:53
Alla dina axelövningar belastar primärt främre deltoideus. Kanske splitta det så att du får med mellersta och bakre också?

perfection
2012-02-13, 12:06
Alla dina axelövningar belastar primärt främre deltoideus. Kanske splitta det så att du får med mellersta och bakre också?

Förslag? Detta jag behöver hjälp med!

mysglenn
2012-02-13, 12:13
de inte i någon speciell ordning där i schemat :)





1. Har väll ingen "direkt" plan angående dem? Mer att detta antalet övningar samt dessa övningar är de jag känner att jag får max kontakt med och får ut mest utav i helhet. (av de jag testat)

2. Z-stången känns väldigt "optimal"? Vad skulle du rekommendera istället för den i sådana fall?

3. 6x3 = 6 rep samt 3 set, sedan då jag tränar och listar träningen kör jag vikt x rep. Men korrekt av dig, borde tänkt på det :) fixat nu iaf!


Tack för ditt långa och genomtänkta svar!




hm någon som kan styrka detta?
För om det stämmer, då kan man ju alltid ersätta med något annat :)


som sagt, lär dig behärska ett fåtal övningar först, grunderna först vettu. Du verkar mest bara köra många övningar för övningarnas skull. Man bruakr ha oliak övningar för olika muskelgrupper för att betona och finlira vissa moment och delar.

Z-stången är inte optimal för biceps, står massor om detta, googla tex. Rak stång är att föredra, Z stång är väl mest för de som har handledsproblem.

Angående de olika delarna på axelnmuskeln, bry dig inte om detta i detta stadie så länge du kör ~lika många dragövningar (latsdrag, rodd) som pressövningar.

mysglenn
2012-02-13, 12:13
Förslag? Detta jag behöver hjälp med!

läs mitt senaste inlägg, detta är överkurs så länge man har lika stor arbetsvolym i pressar som drag.

perfection
2012-02-13, 16:41
som sagt, lär dig behärska ett fåtal övningar först, grunderna först vettu. Du verkar mest bara köra många övningar för övningarnas skull. Man bruakr ha oliak övningar för olika muskelgrupper för att betona och finlira vissa moment och delar.

Z-stången är inte optimal för biceps, står massor om detta, googla tex. Rak stång är att föredra, Z stång är väl mest för de som har handledsproblem.

Angående de olika delarna på axelnmuskeln, bry dig inte om detta i detta stadie så länge du kör ~lika många dragövningar (latsdrag, rodd) som pressövningar.

Känns som jag lärt mig behärska de övningar jag listat måste jag säga, känner 9/10 gånger av passet något enorm och får närpå alltid en enorm kontakt.

Får ta o läsa på lite mer om Z-stång biten då antar jag, mooore to reaaad leeets go!




läs mitt senaste inlägg, detta är överkurs så länge man har lika stor arbetsvolym i pressar som drag.


Då litar jag på dig angående detta! kör mitt axelpass o hoppas på de bästa ;)