handdator

Visa fullständig version : Negativt med för mycket fettbränning?


Kaggsmurfen
2012-02-13, 00:43
Har sen tre veckor tillbaka börjat med en sundare kost och ett nytt mer intensivt träningsprogram som innefattar 5 till 6 gymbesök i veckan (värmer upp med en halvtimme intervallspinning, kör sen styrka i 1-1,5 timme och avslutar sen med ytterligare en halvtimme spinning), har på dessa 3 veckor gått ner 4,5 cm runt midjemåttet så uppenbarligen gör jag rätt. Detta känns fantastiskt gött eftersom jag aldrig tidigare haft disciplin nog att äta så pass sunt och träna så pass mycket, och har nu inga planer på att sänka takten tills jag tränat bort ca 10 cm till - tvärtom funderar jag på att bara för sakens skull testa att dubbla intensiteten på fettbränningsträningen en vecka för att se om resultaten förbättras likvärdigt.

Min magkänsla säger mig dock att det troligtvis finns en hake med detta. Vet att man ska vara måttlig när det gäller styrketräning och vila musklerna mellan passen, men när det gäller fettbränning behöver man väl inte vila emellanåt på samma sätt utan ju mer man rör sig desto mer bränner man? Om man tänker sig att man ska försöka träna ännu mer (gymmar i nuläget som sagt 6 gånger i veckan och går ner i genomsnitt 1,5-2 cm i veckan), kan man då lika gärna träna fettbränning två timmar om dagen istället för en (utan att öka styrketräningen) och försöka gå ner 3+ cm på en vecka? Eller säger kroppen på något sätt ifrån om man är för ihärdig med fettförbränningen, så att jag bör hålla mig till den träning jag kör nu?

Man har ju sett exempel på folk som gått ner i vikt oerhört snabbt och fått en massa överskottshud hängandes som punkterade blåsor eftersom huden varit uttöjd och inte hunnit anpassa sig till den snabba viktminskningen när det som varit under huden försvinner. Hade ju sett mindre charmigt ut med hudslamsor som hänger lite här och var (hade dock varit lite festligt att kunna låtsas att man solat för länge och börjat smälta). Vet inte om sådana problem i regel bara drabbar bjässar såsom dem i Biggest Loser eller om alla som har lite mage kan drabbas. Går sådant i så fall bort av sig självt i sinom tid eller måste man lägga sig under operationskniven om man vill ha bort det? Jag är inte sådär enormt tjock men jag har en kulmage som ligger på dryga 12 cm över vad jag själv anser är smalt och sunt. Finns det andra negativa konsekvenser av att träna fettbränning för ofta eller är det bara att köra på? Kommer det överhuvudtaget att visa någon större skillnad om jag gör det?

Och en till fråga: Genomsnittligen har jag gått ner 1,5-2 cm i midjemått i veckan, borde jag vänta mig att det fortsätter i den takten om jag upprätthåller nuvarande träningsprogram? Kommer i så fall att ta mig runt 6 veckor till att nå mitt idealmidjemått. Det sägs ju dock att det blir allt svårare att träna bort fett ju smalare man blir, men blir det svårt först efter att man blivit relativt smal och man bara vill få bort det där lilla extra så att magrutorna syns eller kan jag vänta mig segare resultat medan jag fortfarande har lite kula kvar?

vattenbuffel
2012-02-13, 03:39
Nej.

willtjam
2012-02-13, 04:51
Här har du svaren på de flesta frågorna. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

plåtniclas
2012-02-13, 10:45
Här har du svaren på de flesta frågorna. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

:thumbup: