handdator

Visa fullständig version : Jag begriper i teorin men får det inte att funka i praktiken!!


kiim
2012-02-12, 23:09
Jag vet inte om jag skriver i rätt tråd men i så fall får ni rätta mig. Jag behöver lite hjälp. Jag förstår hela den här grejen med att man ska stoppa mindre i sig än vad man gör av med. Men jag har väldigt svårt för att få det att fungera. Jag är hopplös på att veta vad jag sak äta varje dag och hur jag sak träna. Jag skulle behöva hjälp med ett ordentligt matschema och ett ordentligt träningsschema. Var får man tag på det? Eller hur ska jag tänka när jag lägger upp träningen och maten för mig själv?
Jag ska gifta mig till sommaren och skulle vilja vara fin. Jag behöver egentligen inte gå ner så mycket i vikt, men jag vill slimma till mig. Det är nu fyra månader kvar, hur gör jag det bästa av den här tiden?
Oerhört tacksam för hjälp.

Ylor Vali
2012-02-12, 23:14
Bump

Sniggel
2012-02-12, 23:28
Har du testat använda excel-mallen? Underlättar väldigt mycket när det gäller måltidsplanering.

Clabben
2012-02-12, 23:46
Eller så gör du bara så att du äter extremt nyttiga saker och skippar de onyttiga..

Bara för att ge en liten överblick, om vi låtsas att du äter enbart havregryn varje dag så innebär det omkring 17dl (17 normalstora portioner!!) havregryn för att komma upp i 2000kcal. Jämför det med att äta exempelvis chips så är 200g (1 påse) svenska naturchips 2000kcal. Det jag menar är att det är rent sagt svårt med extremt nyttig mat att komma upp i ett högt kalori-intag.

Sniggel
2012-02-12, 23:52
Fast tycker det är dumt att kalla havregryn för extremt nyttig mat. Det finns ingen extremt nyttig mat men det finns säkert extremt nyttig kost (gillar egentligen inte heller att använda ordet extremt). Helheten är viktig men jag förstår vad för poäng du vill framföra :thumbup:

willtjam
2012-02-13, 00:04
Välj ett välbeprövat träningsschema och träna, säg, 3 gånger i veckan. Ät vanlig husmanskost med "inriktning" på protein, och lägg den största måltiden efter träningspasset. Vill du få bort fett från kroppen så äter du lite mindre, men fortfarande mycket protein. Väldigt förenklat, men i stort sett så är det inte svårare än så.

rajjan_dammit
2012-02-13, 08:30
Tycker du börjar i lite fel ände, det blir svårt att bli superduktig på allt på en gång. Man blir lätt överväldigad av allt man "ska" göra.

Ett gymschema hittar du här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Börja med att lära dig övningarna och fokusera inte så mycket på att du måste göra rätt för att du inte har så lång tid på dig fram till sommaren. Förhoppningsvis fortsätter du väl träna efter att du gift dig?

Ät samma mat som du äter nu, men ta mindre portioner. Om du äter köttbullar och potatismos, ta mindre mängd potatismos och sås, mindre lingonsylt och samma mängd köttbullar. Fasa in en dag i veckan där du planerat in en "nyttig" måltid, och fortsätt med två dagar osv. Du måste ju inte äta tonfisk och ris eller kycklingsallad varje dag.

Prankie
2012-02-13, 09:47
Eller så gör du bara så att du äter extremt nyttiga saker och skippar de onyttiga..

Bara för att ge en liten överblick, om vi låtsas att du äter enbart havregryn varje dag så innebär det omkring 17dl (17 normalstora portioner!!) havregryn för att komma upp i 2000kcal. Jämför det med att äta exempelvis chips så är 200g (1 påse) svenska naturchips 2000kcal. Det jag menar är att det är rent sagt svårt med extremt nyttig mat att komma upp i ett högt kalori-intag.

För mycket havregryn kan medföra räknefel eller grova överestimeringar.

Morty
2012-02-13, 10:21
Jämför det med att äta exempelvis chips så är 200g (1 påse) svenska naturchips 2000kcal. Det jag menar är att det är rent sagt svårt med extremt nyttig mat att komma upp i ett högt kalori-intag.

Nej, 200g chips är 1000 kcal inte 2000. Inget kan innehålla >900kcal per 100 gram.

vicarious
2012-02-13, 10:44
Fast tycker det är dumt att kalla havregryn för extremt nyttig mat. Det finns ingen extremt nyttig mat men det finns säkert extremt nyttig kost (gillar egentligen inte heller att använda ordet extremt). Helheten är viktig men jag förstår vad för poäng du vill framföra :thumbup:

+1. Inte särskilt svårt att bli fet eller ligga kvar på samma vikt trots att man äter det som av vissa klassas som "nyttig mat".

Morrris
2012-02-13, 10:55
Mitt tips blir att välja en makronutrient utöver protein som du äter jävligt snålt av. Är du en väldigt aktiv person rekommenderar jag att hålla hårt i fettet. Är du stillasittande så försök skära ner ordentligt på kolhydraterna.

Rent empiriskt grundade ideér från min sida, men båda varianterna har fungerat smärtfritt för mig.

powderdog
2012-02-13, 15:47
Mitt tips blir att välja en makronutrient utöver protein som du äter jävligt snålt av. Är du en väldigt aktiv person rekommenderar jag att hålla hårt i fettet. Är du stillasittande så försök skära ner ordentligt på kolhydraterna.

Rent empiriskt grundade ideér från min sida, men båda varianterna har fungerat smärtfritt för mig.

+ Jag gör likadant, fungerar mycket bra! Lite nojig bara över att fettintaget blir så lågt under en längre tid.

aijou
2012-02-13, 17:52
Det som har funkat bäst för mig är att äta vanlig, mättande mat med mycket protein t.ex kyckling, potatis och broccoli m.m. (inte för mycket feta såser osv.). Skippa godis, läsk m.m. Träna regelbundet. Håll koll på vikten och väg dig varje dag vid samma tidpunkt (helst på morgonen innan frukost men efter toalettbesök.) Räkna ut medelvärdet av din vikt på en vecka och jämför med medelvärdet veckan innan.

Går du ändå inte ner i vikt så ät lite mindre helt enkelt. Det är inte nödvändigt att gå hungrig men man behöver inte heller äta sig proppmätt vid varje måltid. Fyll ut med grönsaker eller något annat kalorisnålt om du vill i så fall.

Det här är som sagt det som fungerar bäst för mig. Det är bara ett av många sätt att gå ner i vikt.

Springer
2012-02-14, 17:20
+ Jag gör likadant, fungerar mycket bra! Lite nojig bara över att fettintaget blir så lågt under en längre tid.

Intressant teori. Hur hårt håller ni i fette? Inget smör på mackan, inge äta ute? Bara kyckling och kalkon som kött? Lightprodukter (tex mejeri)? Ingen fet fisk?

cakehole
2012-02-14, 17:38
Intressant teori. Hur hårt håller ni i fette? Inget smör på mackan, inge äta ute? Bara kyckling och kalkon som kött? Lightprodukter (tex mejeri)? Ingen fet fisk?

Well. Det går att komponera din matsedel på en hel drös olika sätt, även om du håller hårt eller till och med VÄLDIGT hårt på fettet under visa perioder.

Man får helt enkelt välja råvaror med omsorg så att de passar din tänkta makrofördelning.

Låt säga att du vill begränsa ditt fettintag till max 40g om dagen, så får du helt enkelt anpassa din matsedel därefter.

Äter du då låt säga 200g lax en dag, så får du verkligen tänka till vad du ska äta resterande mängd energi från den dagen utan att för den delen spränga ditt tänkta fettintag.

Och låter du majoriteten av ditt tänkta fettintag komma från lax ena dagen, så kan du låta något annat livsmedel utgöra majoriteten den andra dagen osv.osv.. Det pågår sådäringa i en enda lång cirkel