handdator

Visa fullständig version : Sjukdomsidentifiering


johan1234
2012-02-12, 22:19
Jag har haft många symtom i ca 3v tid nu.

-Det började med ett tryck över vänster bröst, detta kommer och går lite men är tydligast på kvällen och minst på morgonen.

-Några dagar senare fick jag migrerande muskelvärk (det kan sitta i några sekunder/minuter i tex vänster underarm, för att sedan sticka till i nacken eller någon annan stans), Gör inte direkt ont men knappast skönt.

-under vecka 1-2 hade jag mycket ont i magen (gaser)

- Efter ca 1.5v vaknade jag varje morgon med brutal migrän som släppte efter 2-3l vatten. Detta har nu upphört och jag får ingen huvudvärk om jag inte bälgar vatten på morgonen.

-Nu 3v senare mår jag något bättre, har fortfarande lite migrerande muskelvärk, är väldigt trött och jag känner att hjärtat slår mycket hårdare (vilopuls förhöjd ca 20 slag).

-Jag har hela tiden haft lite småömma lymfkörtlar.

-Sista tiden (1-2v) har jag även haft lite munsår


Jag har gjort
-EKG (normalt) 2ggr.
-Borelia prov
- körtelfeber
- vita blodproppar
-sänka,
-Jag har ingen feber (då jag tagit tempen) även om jag mår småkass hela tiden.
Allt verkar vara normalt.


Läkarna tycker jag har lite svullen hals och lite svullna lymfkörtlar.
De säger: "antagligen är det ett virus, och antagligen får vi aldrig reda på vad det är".
Men nu har det gått 3 veckor.
Att tillägga är att jag varit i Thailand (inga dumheter) och dykt och blivit äten av bed buggs.

Jag är inte allergisk mot något vad jag vet, jag har inte varit direkt stressad det sista och jag har varit aktivt tränande hela mitt liv.

Kan det vara körtel feber (trots negativt prov?) Primär munherpes? Någon Cancer?
Neuroborelia? (vet inte med mig att jag haft någon fästing).

Jag har varit hos två läkare och även på infektionskliniken (väntar på svar av dem).
Jag känner mig friskare nu än för 1v sedan och det känns som det konvergerar långsamt mot normalt tillstånd, men vad för sjukdom/virus kan sitta i såhär länge?

Jag skulle gärna betala pengar för att få reda på vad jag åkt på, men är skeptisk till att det skulle löna sig? Jag känner mig väl bemött av både läkare på min vårdcentral, akuten och infektionskliniken.

tacksam för alla råd jag kan få!

Sniggel
2012-02-12, 22:40
"antagligen är det ett virus, och antagligen får vi aldrig reda på vad det är".

...

Jag känner mig friskare nu än för 1v sedan och det känns som det konvergerar långsamt mot normalt tillstånd, men vad för sjukdom/virus kan sitta i såhär länge?


Det här tycker jag var det viktigaste. Du verkar bli bättre (right?) och läkarna misstänker att du har ett okänt virus och att din kropp kommer att bekämpa det så småningom.

Men om du är orolig över att du inte kommer att bli frisk tycker jag du ska fortsätta stå på dig. Du avvaktade väl något mer provsvar?

Tolkia
2012-02-12, 22:41
Vänta ett tag till innan du googlar ihjäl dig på ångestgrejor som neuroborrelios och cancer (att läsa för mycket om lymfom brukar kunna störa nattsömnen), särskilt eftersom du redan varit till läkare och börjar känna dig friskare. Det är mycket möjligt att det, som din läkare sagt, kan vara ett virus. Vissa är jävligt sega. Allt måste ju inte hänga ihop heller, t.ex. kan du ju ha gasbesvär "ovanpå" en luftvägsinfektion.

mattilainen
2012-02-12, 22:56
som sagt, lyssna på Tolkia och googla inte efter det värsta (vilket är väldigt lätt att göra). Förhoppningsvis är det "bara" ett virus som du fått stå ut med och vissa delar av dina symtom, t.ex. herpes uppkommer ju lättare när man är nedsatt i immunförsvaret och kan ju därför uppkommit av det och är inte själv en primärsymtom på sjukdomen i sig.

Vad var det du skulle avvakta på? Känns det inte bättre så är det bara att stå på sig och inte godta att "gå hem och vila några dagar till", vilket man ofta får höra den första och andra gången, tyvärr.

Angel
2012-02-13, 11:05
Stress i samband med sjukdomstillstånd.

filmjölk
2012-02-13, 12:01
Worst case scenario:

Transitorisk Ischemisk Attack (tia), en enstaka eller en serie av småblödningar i hjärnan. Kallas även för "falsk stroke", och är oftast en slags föraning om en kommande stroke. EKG visar oftast inte normalt, men det kan göra det.

Alkro
2012-02-13, 12:49
Låter som någon slags influensa eller annan viros. Huvudsaken är ju att det börjar bli bättre och går åt rätt håll.

Scratch89
2012-02-13, 13:17
Hepatit?