handdator

Visa fullständig version : Volym schema.


Sebbe1
2012-02-12, 18:52
Jag letar efter ett optimalt tränings schema för volym, har sökt men hittar inga vettiga svar, har kört stronglifts 5x5 ett tag nu och det har funkat bra så nu vill jag börja bygga lite.
Har kollat på "German volume training" där man kör 10x10 men vore det inte bättre att köra flera övningar per muskelgrupp 3x10 istället?
Typ såhär:

Måndag: Bröst/Rygg

Bänkpress
Cablecross
Lutande hantelpress

Framåtlutande skivstångsrodd
Hantel rodd
Chins

Tisdag: Vila

Onsdag: Ben/mage

Knäböj
Benspark
Bencurl
Crunches
Benlyft
Torsdag: Vila

Fredag: Armar/axlar

Skivstångs curl
Hammarcurl
Koncentrations curl

Pushdowns med stång
Pushdowns med rep
Smal bänkpress

Hantelpress
Hantellyft åt sidan

Lördag: Vila

Söndag: Börja om

mysglenn
2012-02-12, 18:55
du har missat vad GVT går ut på, det är mer än bara 10x10 ...

Sebbe1
2012-02-12, 19:03
Okej

Sebbe1
2012-02-12, 19:22
Jo jag har läst igenom det och förstått vad det går ut på... skitsamma jag testar det.

Röda Björnen
2012-02-12, 21:12
Du bygger inte mer muskler ju fler övningar du kör. Du bygger muskler i ansträngningen du ger i varje Rep oavsett om det är 1 eller 3 övningar.

GVT är uppbygt av en anledning på ett visst sätt, du ska göra 10x10 på en övning med maximal vikt för att kunna klara 10 rep, i en viss fart, med liten vila mellan varje set och på det i 10 set.

mysglenn
2012-02-12, 21:30
du bygger inte mer muskler ju fler övningar du kör. Du bygger muskler i ansträngningen du ger i varje rep oavsett om det är 1 eller 3 övningar.

Gvt är uppbygt av en anledning på ett visst sätt, du ska göra 10x10 på en övning med maximal vikt för att kunna klara 10 rep, i en viss fart, med liten vila mellan varje set och på det i 10 set.

+1

Tjulu
2012-02-13, 10:42
Jag kör för tillfället på GVT. Jag har nog aldrig varit så utpumpad som efter något utav dessa passen. Jag gillar det verkligen skarpt! Läs på ordentligt om schemat och sen kör hårt ! :hbang:

Sebbe1
2012-02-14, 08:05
Finns ju många varianter av schemat men just nu kör jag den här : http://www.bodybuilding.com/fun/german-volume-training.htm

Tjulu
2012-02-14, 08:20
Okej :) jag kör för tillfället med detta http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm men ska nog testa ditt efter denna cyklen :)

Tänkte bara höra hur du kör, kör du om "schemat" efter 5dagars cyklen (så efter dag 5 börjar du om med dag 1) eller kör du dom 5 dagarna och sedan 2 dagars vilo till för att sen börja om på måndagen igen?

Låter kanske lite luddigt men vet inte hur jag ska förklara det på annat sätt :p

Sebbe1
2012-02-14, 09:52
Jag kör på 5 dagar, vilar 1 dag sen börjar om. alltså vila dag 5- träna dag 6.

shoulder87
2012-02-14, 10:09
Hantel rodd


Du stavade marklyft fel. :)

Sebbe1
2012-02-14, 10:36
Du stavade marklyft fel. :)

Ojoj OJ två fel i en hel mening, har inte skrivit med marklyft och du citerade hantelrodd. http://www.youtube.com/watch?v=Eshz37Iq4xk

:)

stromming
2012-02-14, 10:43
Ojoj OJ två fel i en hel mening, har inte skrivit med marklyft och du citerade hantelrodd. http://www.youtube.com/watch?v=Eshz37Iq4xk

:)

Det var nog hans sätt att påpeka att du borde ha med marklyft. Jag tyckte det var ganska klart, och roligt.

Supermicke
2012-02-14, 11:06
på ryggdagen. Kör ni marklyft som huvudryggövning? Eller rodd 10x10 sen 3x10 marklyft tex eller vica versa? :)

Sebbe1
2012-02-14, 11:33
Det var nog hans sätt att påpeka att du borde ha med marklyft. Jag tyckte det var ganska klart, och roligt.

Oj, haha jo okej nu hänger jag med, har funderat på att lägga till marklyft men man vill ju inte träna för mycket och slita ut musklerna men det kanske går bra?

Sebbe1
2012-02-14, 11:35
på ryggdagen. Kör ni marklyft som huvudryggövning? Eller rodd 10x10 sen 3x10 marklyft tex eller vica versa? :)

kör precis som schemat visar förutom att jag kör några extra magövningar men det kanske är en bra ide att lägga till marklyft på bröst/rygg passet.

shoulder87
2012-02-14, 11:49
Det var inget illa menat, ville bara som någon sa uppmana om marklyft som en helt sjukt bra ryggövning, på ett lite roligt vis.

Nu kör jag som du, med fler övningar för rygg och då brukar jag alltid börja med mark för att det är så förbannat jobbigt och sedan köra typ chins/latsdrag och någon form av rodd. Får alltid en fantastisk trötthetskänsla i hela ryggen av detta upplägg.

Om du aldrig kört mark förut så ska man självklart ha respekt för övningen och gärna ha någon som visar rätt form. Däremot tycker jag inte att man ska vara rädd för att testa, då ryktet om att marklyft är livsfarligt är starkt överdrivet. Tror det grundar sig i ursäkter från folk som tycker att det är för jobbigt att köra den.

Sebbe1
2012-02-14, 14:22
Jo, jag ska lägga in marklyft och jag har rätt bra teknik i det, frågan är bara om man ska lägga in den på rygg/bröst passet eller på ben/mage.

shoulder87
2012-02-14, 15:31
tillsammans med övrig rygg, eller det beror på hur du kör med vilodagar, men skule aldrig köra rygg en eller två dagar efter jag kört tungt mark, utan istället köra ett bröst/armpass innan jag belastar ryggen igen.

Tjulu
2012-02-14, 16:21
Jag tycker att det känns väldigt mycket med 10 sets på marklyft... Hade väldigt gärna haft med marklyft då det är en utav mina favoritövningar :(

Röda Björnen
2012-02-14, 22:25
Oj, haha jo okej nu hänger jag med, har funderat på att lägga till marklyft men man vill ju inte träna för mycket och slita ut musklerna men det kanske går bra?

Jag älskar hantelrodd så hatar att jag säger att du antagligen skulle tjäna mer på marklyft än hantelrodd, hantelrodd är bättre som kompliment när du lärt dig din kropp bättre och klarar mer träning samt inte skriver på kolo för att hitta på nya träningsschemat.

MVH