handdator

Visa fullständig version : Dålig gluteus aktivering?


Bengtan
2012-02-12, 18:44
Det är så att jag kör musslan för att aktivera mina rumpmuskler, men jag har märkt att på vänster sida har jag svårigheter med att aktivera musklerna. På höger sida aktiveras det utan att jag försöker nästan medan på vänster så går det knappt hur mycket jag än försöker, varför? Är det någon muskel som kan vara överaktiv? Tensor fascia latae kanske?

Varje gång jag gör övningen så smäller, dunkar och smattrar det till i höftkulan på insidan av låret, vad kan det vara?

Andra bra övningar för att aktivera alla rumpmuskler?
Tackar.

Crocker
2012-02-12, 19:03
Kanske du ska berätta vad musslan är?

RassK
2012-02-12, 19:10
vc-8G9SZvuc

Bengtan
2012-02-12, 19:14
Kanske du ska berätta vad musslan är?

vc-8G9SZvuc

Du kunde ha googlat men sant jag skulle ha sagt det men tänkte inte så långt. Nu har då RassK varit snäll nog att söka upp :)

limenka
2012-02-12, 20:23
klipp

Det är väl ingen rumpövning? (riktat till ts)

svenbanan
2012-02-12, 21:41
Jodå den tar på rumpan. Var annars? Men det är ju någon slags rehabövning, inget som är tänkt att ersätta marklyft kanske... ;-)

limenka
2012-02-12, 21:46
Jodå den tar på rumpan. Var annars? Men det är ju någon slags rehabövning, inget som är tänkt att ersätta marklyft kanske... ;-)

Rumpa = hela rava enligt mig, inte enbart G.Medius. Så tänkte jag :)

JakeShaft
2012-02-12, 21:47
Lade mig ner och provade och tyckte nog att jag kände något i rumpområdet.

Ligg ned på rygg med böjda ben och fotsulorna i backen. Lyft bäckenet så det blir en rak linje från knä till axel. Någon som vet vad den kallas? Borde aktivera rumpan bättre än musslan. "Hitlers hund" aktiverar även den sätesmuskulaturen en del?

svenbanan
2012-02-12, 21:48
Ja, det är ju aningens begränsad övning.

svenbanan
2012-02-12, 21:51
Lade mig ner och provade och tyckte nog att jag kände något i rumpområdet.

Ligg ned på rygg med böjda ben och fotsulorna i backen. Lyft bäckenet så det blir en rak linje från knä till axel. Någon som vet vad den kallas? Borde aktivera rumpan bättre än musslan. "Hitlers hund" aktiverar även den sätesmuskulaturen en del?

Fast om han nu av någon anledning behöver aktivera just adduktionsfunktionen så kan han ju inte gärna byta mot en extensionsövning.

Det här handlar nog mer om rörelseträning än att biffa till sig.

JakeShaft
2012-02-12, 21:58
Fast om han nu av någon anledning behöver aktivera just adduktionsfunktionen så kan han ju inte gärna byta mot en extensionsövning.

Det här handlar nog mer om rörelseträning än att biffa till sig.

Vad du egentligen menar är att jag borde lära mig att läsa alla ord och inte bara anta saker? Fel hade jag oavsett.

Bengtan
2012-02-12, 22:03
Finns det några specifika rehabövningar för att få igång maximus och minimus också?

Varför är jag dåligare på att aktivera medius på ena sidan? Överaktiva tfl? Hur kan jag jobba bort det? Genom att medvetet försöka spänna eller finns det mer övningar jag kan köra?

Vad är smällandet och smattrandet som hörs och känns vid insida lårkula?

Edit: Jag kör detta tillsammans med rumplyft och en variant av hitlers hund där jag ligger på ett föremål med vikter på anklarna och bara lyfter fötterna för att få bort mina diffusa knäproblem

svenbanan
2012-02-12, 22:04
Vem har sagt åt dig att köra denna övning då?

svenbanan
2012-02-12, 22:09
Vad du egentligen menar är att jag borde lära mig att läsa alla ord och inte bara anta saker? Fel hade jag oavsett.

Det var du som sade det... ;)

svenbanan
2012-02-12, 22:17
Finns det några specifika rehabövningar för att få igång maximus och minimus också?

Varför är jag dåligare på att aktivera medius på ena sidan? Överaktiva tfl? Hur kan jag jobba bort det? Genom att medvetet försöka spänna eller finns det mer övningar jag kan köra?

Vad är smällandet och smattrandet som hörs och känns vid insida lårkula?

Edit: Jag kör detta tillsammans med rumplyft och en variant av hitlers hund där jag ligger på ett föremål med vikter på anklarna och bara lyfter fötterna för att få bort mina diffusa knäproblem

Antar att du varit till sjukgymnast eller nåt redan? Annars är det väl ett bra läge att göra det.

Får du ont av att knäböja också? Klarar du av att trycka ut knäna så du inte kobenar när du kommer upp från djupaste läget?

Jag har tyvärr inte en susning om vad dina problem kan komma sig av.

Här finns ju en del att välja på (kolla på Hip Abductors)
http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html#anchor1938163

svenbanan
2012-02-12, 22:18
Denna tyckte jag verkade lovande:

http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/BWBentKneeSideBridgeHipAbduction.html

RassK
2012-02-13, 17:42
9Iy-QrcuGno