handdator

Visa fullständig version : Vad hände med mina muskler?!


Sooffiiee
2012-02-12, 14:48
Hoppas det finns nÅgon här som kan förklara följande händelse. Sen början av januari har jag styrketränat 3 ggr i veckan uppdelat; rygg och axlar, ben och mage, bröst och armar. Allting har gått bra hittills och jag ligger på ett högt proteinintag men oxo på kaloriubderskott. So far so good. Men förra veckan så kände jag att jag hade lite överenergi och jag hade även en hel ledig dag mitt i veckan så jag bestämde mig för att löpträna lite. Trodde min kondition skulle vara usel för jag har inte sprungit på nästan 5 månader. Men jag sprang på och fortsatte tills jag hade sprungit 1 mil på 62 minuter. Fruktansvärt imponerad av min egna prestation så tänkte jag att dom dagarna jag inte kör styrketräning kan jag jogga 5km :) har nu gjort så i en vecka och idag var det alltså ben som stog på schemat! Börjar med utfall men jag orkar inte mer än 4! I benpressen tog jag Max 40kg och benen bara vek sig på 8e repsen, annars tar jag 70kg 12rep. Mina ben orkade ingenting. I alla fall inte där framsida lår tränades. Men vadpress och lårcurlen fungerade hur fint som helst där tog jag till och med mer tyngd än vanligt även om det bara var 5 kg skillnad. Så snälla finns det någon som vet vad som hänt med mina muskler?!?! Skriver från iPhone så jag kan inte skriva bättre än så här :/

stromming
2012-02-12, 14:50
Låter väl väldigt rimligt att du blir trött i benen av att börja löpträna?

Pawen
2012-02-12, 14:51
Överansträngning förmodligen, du har belastat muskeln så ofta att den inte hunnit återhämta sig. Vila ett tag och se om du återhämtar dig. Ifall det blir bättre kan du ju dra ner på löpandet lite.

Sooffiiee
2012-02-12, 14:52
Jo det låter ju självklart logiskt men jag trodde inte att det skulle vara så illa, antar att jag får lägga ner löpträning över huvudtaget då om jag vill ha kvar min styrka i benen eller?

King Grub
2012-02-12, 14:54
Konditionsträning gör inte att man blir svagare om det inte handlar om extrema former. Det är nog mer ovana vid ansträngningen.

Pawen
2012-02-12, 14:55
Nja, du kan löpträna men gör det en bit bort från benträningen så du hinner vila också. T.ex löpträning på måndag, ben träning på ons/tors, då ger du dina ben chansen att vila också. Behöver du verkligen löpa på varje vilodag? Eller så kan du dra ner på tempot och längden.

Sooffiiee
2012-02-12, 14:59
Fast sist jag löpträna var i torsdags och nu är det ju söndag? Jag behöver alltså ännu mer mellanrum? Nej det är klart jag inte behöver göra det, men hur mkt kan jag göra det då! 1-2 ggr i veckan kanske räcker??

King Grub
2012-02-12, 15:04
Som sagt, det handlar nog mer om ovana. Du skall inte behöva ha fullständiga vilodagar mellan träningsdagarna utan att bli svagare.

Sooffiiee
2012-02-12, 15:09
Så du tkr att jag ska fortsätta som jag gör, sp kommer kroppen att vänja sig eftersom och jag kommer komma tillbaka till den styrkan jag hade och så småningom bli ännu starkare?

Whoopie
2012-02-12, 15:20
Så du tkr att jag ska fortsätta som jag gör, sp kommer kroppen att vänja sig eftersom och jag kommer komma tillbaka till den styrkan jag hade och så småningom bli ännu starkare?

Ja.

Tuban
2012-02-12, 20:32
Väldigt suspekt enligt min mening. Vila några dagar så lovar jag att styrkan kommer tillbaka.

Zorban
2012-02-12, 21:02
Kan det inte vara brist på glykogen i musklerna, om man styrketränar så tätt inpå löpningen, om man ligger på underskott och (förmodligen) snålar på kolhydraterna? Eller kanske inte ens är glykogen som används främst vid löpning, vad vet jag.

Spetälsk
2012-02-12, 21:42
Så du tkr att jag ska fortsätta som jag gör, sp kommer kroppen att vänja sig eftersom och jag kommer komma tillbaka till den styrkan jag hade och så småningom bli ännu starkare?Den första veckan efter ett längre löpuppehåll är man ofta stark. sen kommer svackan. välkänt fenomen. Det tar några pass att normalisera situationen. spring på du bara.

Spetälsk
2012-02-12, 21:45
Eller kanske inte ens är glykogen som används främst vid löpning, vad vet jag.jo. Beror ltie på hur löptränad man är och distans men glykogen och fett springer man på.