handdator

Visa fullständig version : Ska kicka igång en deff, dock lite frågetecken..


Bjornmoberg
2012-02-12, 14:43
Hallå!

Ska kicka igång en deff är det tänkt. Håller på att sätta samman ett kostschema för tillfället. Väger 90 pannor och är 189 lång.

Har läst deffguiden och gått igenom ett tiotal trådar som handlar om deffmat och jag blir lite konfunderad. I deffguiden står det 2-3 g protte per kg kroppsvikt och 1 gr fett, och resterande kalorier kan man fylla upp med kolhydrater.

Men när jag läser i andra trådar är fettmängden oftast starkt reducerad? Då har man fyllt på med mera kolhydrater istället.

Jag förstår poängen med att man fyller upp med lite mer kollisar, så man ska orka träna och så, men är det hälsosamt att sänka fettmängden under 1 gr/ kg kroppsvikt?. Deffen kommer pågå i cirkus 2 månader, kanske 2, 5.

Tacksam för hjälp.

vicarious
2012-02-12, 17:08
Man kan inte säga att det är ohälsosamt att gå under 1g/kg iaf. Det kanske kan vara skadligt att gå extremt lågt i fett under längre perioder men 1g/kg är absolut inget du måste ligga på.

willtjam
2012-02-12, 17:18
Mellan 0.5-1 g/kg kroppsvikt är en bra nivå att ligga på.

LuThe
2012-02-12, 17:31
ska man välja bort något så ryker ju kolhydraterna först för min del! Äter man mkt grönsaker och håller bra koll på fettet (som du verkar göra) så blir man inte trött och dåsig, förutsatt att man äter var tredje timme ca..

Kring gympassen kan de ju va lurt å få i sig kolisar men du kan ju uppnå samma energikänsla i kroppen med hjälp av vissa återförsäljares aminosyrer.

Bjornmoberg
2012-02-12, 19:35
Mellan 0.5-1 g/kg kroppsvikt är en bra nivå att ligga på.
Alright, så jag kan med andra ord ramla ända ner på runt 45 gr/fett per dag och då är det ändå lugnt?

ska man välja bort något så ryker ju kolhydraterna först för min del! Äter man mkt grönsaker och håller bra koll på fettet (som du verkar göra) så blir man inte trött och dåsig, förutsatt att man äter var tredje timme ca..

Kring gympassen kan de ju va lurt å få i sig kolisar men du kan ju uppnå samma energikänsla i kroppen med hjälp av vissa återförsäljares aminosyrer.

Hmm.. okej, ja alltså det va ju så jag hade tänkt mig, men om man kan skära ner på fettet och trycka in lite kolhydrater innan/efter passet så gör jag ju gärna det.. :)

Sniggel
2012-02-12, 23:30
ska man välja bort något så ryker ju kolhydraterna först för min del! Äter jag mkt grönsaker och håller bra koll på fettet (som du verkar göra) så blir jag inte trött och dåsig, förutsatt att jag äter var tredje timme ca..


Fixed! ;)