handdator

Visa fullständig version : 1000 kcal per dag, hälsorisk?


BruceL33
2012-02-12, 10:18
Har försökt att gå ner i vikt ett bra tag men har haft svårt med det. Har deffat ett tag men den har inte varit så lyckad så nu ska jag verkligen ta tag i det. Jag har tänkt att ligg på ett kcal intag på ca 1000 kalorier per dag. Jag kommer att få i mig 2g/kg protein under deffen och fortsätta med gymmet. Jag har kroppsfett på ca 13%.

Nu till det viktiga, kommer min kropp att ta skada av ett kcal intag på 1000 kalorier per dag?? Jag vill förlora så lite muskelmassa som möjligt.

Tack på förhand!

Lychgate
2012-02-12, 10:21
Antagligen. Har man relativt lågt kroppsfett kan inte tillräckligt med energi friges från fettdepåerna för att täcka behovet vilket leder till att energin utvinns från andra platser i kroppen som musklerna.

Fishtank
2012-02-12, 10:22
Läs RFL av lyle mcdonald.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

BruceL33
2012-02-12, 10:28
Antagligen. Har man relativt lågt kroppsfett kan inte tillräckligt med energi friges från fettdepåerna för att täcka behovet vilket leder till att energin utvinns från andra platser i kroppen som musklerna.

men jag som ligger mellan 13 och 15 % vad skulle du rekommendera? Räcker det med ett underskott på 500 kcal per dag istället? Jag har inte tänkt att deffa länge om jag kör med dessa siffror kanske max 2 veckor

Lychgate
2012-02-12, 10:37
men jag som ligger mellan 13 och 15 % vad skulle du rekommendera? Räcker det med ett underskott på 500 kcal per dag istället? Jag har inte tänkt att deffa länge om jag kör med dessa siffror kanske max 2 veckor

-500 är den generellt rekommenderade siffran vid viktnedgång för att bevara maximalt med muskelmassa. Att deffa ordentligt tar tid.

Fru_Flisa
2012-02-12, 11:02
-500 är den generellt rekommenderade siffran vid viktnedgång för att bevara maximalt med muskelmassa. Att deffa ordentligt tar tid.
Det är väl allmän rekommendation, till exempel Slv skriver att 500 som underskott är lagom för viktminskning men är det deff från 13% så är nog lägre lämpligt just med tanke på det du precis skrev innan, att kroppen kan göra sig av med enbart en viss mängd kroppsfett per dag max vilket blir mer kritiskt vid lägre bf%.

edit: Jaha det var hälsorisken det handlade om, det missade jag..då år 500 som underskott med mycket stor sannolikhet bra.

Spartansk
2012-02-12, 11:31
Har försökt att gå ner i vikt ett bra tag men har haft svårt med det. Har deffat ett tag men den har inte varit så lyckad så nu ska jag verkligen ta tag i det. Jag har tänkt att ligg på ett kcal intag på ca 1000 kalorier per dag. Jag kommer att få i mig 2g/kg protein under deffen och fortsätta med gymmet. Jag har kroppsfett på ca 13%.

Nu till det viktiga, kommer min kropp att ta skada av ett kcal intag på 1000 kalorier per dag?? Jag vill förlora så lite muskelmassa som möjligt.

Tack på förhand!

Lyle McDonald pratar mycket om det här i sin bok Rapid Fat Loss (RFL som nämndes för några inlägg sedan). Om jag förstått det rätt så bör man, om man äter som du gör nu, ta en paus i deffen efter två veckor, och äta normalt ett tag (minst två veckor). Detta för att hormoner och annat inte ska bli helt uppf*ckade.

Sniggel
2012-02-12, 12:02
Inte säkert att 1000 kcal (intag) ger någon större hälsorisk under en begränsad tid. Fast man kan ju inte garantera det. Det kan man aldrig.

BruceL33
2012-02-12, 12:15
grejen är att jag har svårt att hålla mig borta från mat :P att deffa under en längre period kommer inte att hålla, jag vill kunna tappa så mycket som möjligt under en kort period, men självklart så vill jag inte skada min kropp och förlora muskelmassa. Hur skulle det vara om jag skiftade mellan ett intag på 1000 - 1500/1700 kcal per dag. Skulle det inte göra att kroppen på nåt sätt tar mindre skada.

Jag är 171 cm och väger 73 kg, har fett runt magen och brösten som måste bort innan sommarn. Har svårt att kontrollera kcal intag med skolmaten förövrigt.

King Grub
2012-02-12, 12:18
Det är inte troligt att en ung frisk människa tar skada av en kost på 1000 kcal per dygn under en begränsad period. Risken för muskelförlust är naturligtvis större, kanske ofrånkomlig, men det är inte heller en hälsorisk för en ung frisk person.

Ronn
2012-02-12, 13:09
Varför har du haft det svårt att gå ner och varför tror du att du skulle lyckas bättre med 1000kcal om dagen?

BruceL33
2012-02-12, 13:11
Varför har du haft det svårt att gå ner och varför tror du att du skulle lyckas bättre med 1000kcal om dagen?

Det är bara det att jag inte har haft full kontroll över kcal intag med skolmaten och jag äter automatisk mkt när jag pluggar, jag sitter några timmar hemma och pluggar men under dessa timmar går jag fram och tillbaka till kylskåpet. men nu när det är lov så blir det lättare, och därför vill jag satsa på så lågt intag under lovet eftersom att det är en kort period och jag kan ha full kontroll på allt jag får ner

Ros3n
2012-02-12, 16:16
Varför äter du automatiskt mycket när du pluggar?

Nu vet jag inte vad du äter när du springer fram och tillbaka till kylskåpet. Men du kan ju se till att du äter något som mättar bra samt inte är så onyttigt.
Brocolli, kvarg, kyckling m.m

Om du nu deffar i 2 veckor och lyckas gå ner lite i vikt, sen börjar du skolan igen hur har du tänkt att hålla vikten om du inte kan sluta att äta när du pluggar?

willtjam
2012-02-12, 17:31
Även jag slår ett slag för Rapid fat loss handbook av Lyle McDonald.

vicarious
2012-02-12, 19:10
Den här kanske kan vara av intresse http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

cakehole
2012-02-12, 19:31
"grejen är att jag har svårt att hålla mig borta från mat :P att deffa under en längre period kommer inte att hålla, jag vill kunna tappa så mycket som möjligt under en kort period."

"jag äter automatisk mkt när jag pluggar, jag sitter några timmar hemma och pluggar men under dessa timmar går jag fram och tillbaka till kylskåpet."

1. Du vill få ner din kroppsfettsprocent till en för dig trivsam nivå. Vill du inte kunna hålla den formen ett tag? Eller vill du bara nå dit och sedan tillbaks till dina gamla vanor samt fettprocent? Du skriver att det inte kommer att hålla för dig att deffa under en längre period. Det är därför jag är frågvis. För det handlar nämligen om en tämligen stor livsstils förändring att ta sig i form och sedan hålla formen.

BruceL33
2012-02-12, 23:53
1. Du vill få ner din kroppsfettsprocent till en för dig trivsam nivå. Vill du inte kunna hålla den formen ett tag? Eller vill du bara nå dit och sedan tillbaks till dina gamla vanor samt fettprocent? Du skriver att det inte kommer att hålla för dig att deffa under en längre period. Det är därför jag är frågvis. För det handlar nämligen om en tämligen stor livsstils förändring att ta sig i form och sedan hålla formen.

Om jag lyckas komma ner till den nivån jag vill ligga på, så kommer jag att hålla den. Om jag kommer igång under lovet så kommer jag att vänja mig och sedan hålla det. Grejen med att jag äter mycket då jag pluggar är att det är sjukt tråkigt att plugga men jag måste ju, så när jag blir trött går jag och käkar nåt. Men det är inte så att jag hamnar på ett överskot direkt, det är bara att jag inte får den underskottet jag egentligen vill ligga på.

Off topic: Tips på livsmedel med låg kcal men som mättar. Har kört mkt med tonfisk och kvarg men tycker inte att det ger en bra mättnads känsla.

Fru_Flisa
2012-02-13, 00:02
Gör en stor portion havregryns gröt, alltså många dl, och några äggvitor i. Mycket vatten och sen har du i psylliumfrön. Det mättar och äter du bara tillräckligt stor portion så kommer du inte vilja tänka på mat på flera timmar framöver.
Sen kan du bryta pluggandet med att ta några promenader, det påverkar också så att det dämpar suget efter okynneskäkande.

trueblood
2012-02-22, 07:47
Jag åt exakt under 800 kalorier under 8 månader och gick ner runt 70kg (vägde 139)

Klara mig fint. Men en normalviktig person skulle dö av det tillslut. Se till att få i dig alla vitaminer om du går på sån extremdiet och aldrig fortsätta om du går under normalvikt i BMI.

Musklerna ryker helt :naughty: