handdator

Visa fullständig version : Stoppar jag i mig för lite?


Guggaaa
2012-02-11, 17:51
Tjena, så här ligger de till. Jag tränar 5 pass styrke träning i veckan och har gjort det ett längre tag nu, men.. Jag tycker inte att ja få tillräckligt med resultat och skulle vilja ha lite tips och råd till min kost!

Går i plugget 5dagar i veckan så skolmaten är ett måste.
Vi börjar väl med fukosten: började med kvarg förra veckan så nu bli det ca 250g kvarg+lite flingor eller något liknande.

Lunch: Jag lastar på fulla tallriken med 3/10 sallad 3/10 av "proteinet" 4/10 kolhydrater, pasta ris eller vad de nu är.. Till de dra jag i mig minst 2 glas mjölk+ en sport macka.

Mellanmål: 2 skopor Protein direkt efter tränings passet, ca 50g protein länk: http://www.self.nu/produkter/micro-whey-active

Middag: De blir vad huset bjuder på, kan vara precis vad som helst men tallriken liknar väl lunch tallriken, något mindre kanske..men med 2 glas mjölk och nån macka.

Kvällsnågonting: Inget. Vilket nog är dumt men ja ska börja med andra halva kvarg burken där, dvs 250g Lidl's kvarg.

Förstå att de kan bli svårt för er att veta exakt vad jag ska ändra på men jag vet att många av er vet mycket bättre än mig. Så lite tips borde ni väl kunna komma med!:D

17år gammal, fyller 18 i år.
78kg
183cm
Mvh

Eira
2012-02-11, 17:59
Minska till 4 pass skulle jag säga

Bjern
2012-02-11, 18:02
Lägg till mycket flingor istället för lite flingor på frukosten. Käka ungefär samma sak till kvällsmål som du gör nu till frukost. Rent spontant kan man väl tycka att man bör äta mer efter än innan, men är du inte speciellt hungrig kan det ju vara svårt. Lägg till ett mellanmål mellan frukosten och lunchen, till ex. en proteinshake och frukt.

HVR
2012-02-11, 18:14
För din längd och din ålder ser det ut att vara på tok för lite kalorier (i synnerhet om du har ambitionen att gå upp i vikt). Ät mer.

Guggaaa
2012-02-11, 18:29
Eira: Men ja tänke börja med Max ot schema nästa vecka, du hittar de på ett av mina tidigare inlägg i en annan tråd. Eller bör jag inte de? Vill ha allas åsikter ja kan få!

Bjern: Mera flingor ska fixas, tack!

Hvr: men på vilket sätt ska ja äta mer? Större portioner? Eller flera?:)

Kanske kolhydrater till proteinet efter passen? En banan?

HVR
2012-02-11, 19:18
Tja, ta något extra ägg på morgonen till frukost, släng ner en näve nötter i kvargen, ät fler och större mellanmål, ta dubbla portioner på lunch och kvällsmat ect. I din ålder tror jag inte det spelar vansinnigt stor roll när och vad (sålänge det inte är massa "skit" såklart) det är du stoppar i dig. Om du äter mer av kvalitativa livsmedel med högt proteininnehåll (som ägg, kvarg, kyckling, fisk osv) blir det säkert bra.

SvingarN
2012-02-11, 19:24
Om det är 1% fetthaltig kvarg ger det väldigt lite kalorier och du blir mätt på det. Därför är lättkvarg inte att rekommendera ifall du behöver större kaloriintag.

Guggaaa
2012-02-11, 20:04
HVR, amen dubbla luncher är helt omöjligt jag äter tills de tar helt stopp..nötter ska ja fixa! Det blir ju bara godare också:)

SvingarN, jo de har du rätt i.. men ja kan väl slänga i något för att få upp kalorierna? Då ja tycker att lidls är billig å bra:)

HVR
2012-02-13, 09:38
Om det tar stopp på grund av att du blir mätt och inte "orkar" äta mer så se till att äta energitäta livsmedel. Drös på med lite extra smör, olja, grädde, ost osv. Pasta innehåller förhållandesvis mycket kcal i förhållande till volym och mättnadsgrad.

Guggaaa
2012-02-13, 21:50
Aa, ska tänka på de! Härligt med tips man fick då!! Men fler skulle aldrig vara fel:)