handdator

Visa fullständig version : Babbla-tråden: Snobbversionen


Spartansk
2012-02-11, 15:14
Det här är tråden för gentlemän och damer som vill diskutera de djupa frågorna, utan att behöva bläddra igenom sidor av ointressanta nonsensinlägg. Vad som helst får meddelas och diskuterat, så länge det är intressant och välformulerat.

Följande undanbedes vänligt men bestämt:
- Inkorrekt svenska.
- Smileys.
- Saker skrivna inom stjärnor *bestämmer*.
- Ointressant information.
- Brott mot forumreglerna.

Egentligen tror jag inte att jag behöver formulera några exakta regler; är den här tråden för dig så tror jag du har en känsla för vad jag menar.

Trådskaparen går emot traditionen att börja, och lämnar ordet fritt (dock inte för fritt!).

tntballe
2012-02-11, 15:22
♥♥♥

Yes
2012-02-11, 15:22
Jag börjar med en fråga riktad till Spartansk.

Vad har du för syn på rytm och linjekvalité när du tecknar? Är det något du brukar fundera på, eller låter du det bara bli som det blir?

Vunnis
2012-02-11, 15:26
Idag drack jag kaffe till frukost och sen duschade jag.
Puss på dig, spartansk! <3 vem trodde att du skulle bli bittrare än en morbid misantrop?

egge
2012-02-11, 15:35
Puss på dig, spartansk! <3 vem trodde att du skulle bli bittrare än en morbid misantrop?
Jag gillar Spartansks bittra sida. Hade jag varit kvinna så hade jag legat med honom direkt.
Nu kanske detta inlägg var lite för oseriöst för denna tråden men jag tänkte väga upp det med att dricka congac ikväll med några bros istället för att dra ut på krogen. Finns det någon prisvärd nybörjar-congac på sys?

hahavaffan
2012-02-11, 15:36
Är det någon som har input angående maten på Yaki-da här i Göteborg? Tanken var att gå dit ikväll!

Spartansk
2012-02-11, 15:39
♥♥♥

Välkommen, tntballe! En smiley eller tre för att krydda upp ett och annat inlägg, har jag ingenting emot. Det är missbruk jag beivrar.

Jag börjar med en fråga riktad till Spartansk.

Vad har du för syn på rytm och linjekvalité när du tecknar? Är det något du brukar fundera på, eller låter du det bara bli som det blir?

Vare sig "linjekvalité" eller "rytm" är något som jag har tänkt på formulerat i de ordalagen, men troligen något jag har tänkt på ganska mycket som fenomen.

Det har sagts om Michelangelo att när han ritade människokroppar så följde han inte anatomiska lagar, utan musikaliska. Så vill jag gärna att mina teckningar ska uppfattas; symmetrin och harmonin går före allt, även realismen.

Angående mina linjer så brukar jag (såvitt jag orkar) hålla mig till det som Lasse Åberg kallar "den rena linjen", dvs att rita "rent och snyggt", kontra hafsigt och snabbt. Konkret innebär det att jag försöker vara väldigt noga med var jag lägger linjerna. Linjernas tjocklek är något som jag tänker på ibland, men oftast håller jag mig bara till en enda tuschpenna och låter alla linjer bli lika tjocka.

Idag drack jag kaffe till frukost och sen duschade jag.
Puss på dig, spartansk! <3 vem trodde att du skulle bli bittrare än en morbid misantrop?

Jag hoppas att du, i egenskap av representant för originalbabblatråden, inte tar illa upp av den här tråden, att trådarna fredligt kan samexistera, och att jag fortfarande är välkommen i "din" tråd, precis som att du är välkommen i den här!

Så farligt bitter verkar jag väl ändå inte?

Spartansk
2012-02-11, 15:43
Tråden börjar komma igång, bra!


Nu kanske detta inlägg var lite för oseriöst för denna tråden

Inte då; man får vara oseriös här; gränsen är lite suddig för vad som får och inte får skrivas, men en tumregel är att om man blir sömnig av att läsa det så bör det postas någon annanstans.

Mart|n
2012-02-11, 16:11
Att böja eller inte böja, det är frågan.

Mantus
2012-02-11, 16:38
Om en sten faller i skogen, vem fan vare då som kasta?



Eller mer seriöst, för att fånga andemeningen med tråden. Varför känns tolkning så lätt att praktisera och samtidigt så förbannat svårt att mentalt greppa?

L-Sami
2012-02-11, 16:44
Eller mer seriöst, för att fånga andemeningen med tråden. Varför känns tolkning så lätt att praktisera och samtidigt så förbannat svårt att mentalt greppa?

Ge ett exempel.

Jockefoten
2012-02-11, 16:46
Någon som lyssnade på Institutet i förmiddags på P3? Ett riktigt intressant inslag om tid förklarat av en professor i teoretisk fysik. Cirka 10min in blir det mindfuck på riktigt. :D

Spelbar länk:
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3758221&codingformat=.m4a&metafile=asx

Mitosis
2012-02-11, 16:52
Att böja eller inte böja, det är frågan.

Frågan är inte om ifall man ska böja, utan hur djupt man ska böja.

Mantus
2012-02-11, 16:53
Ge ett exempel.

Jag kan ta ett från min närhet.

När man tolkar ett avtal finns det vissa regler och principer man kan rätta sig efter. Reglerna skiljer sig dock åt beroende på situationen då inget avtal och det med avtalet sammanhängande övriga tolkningsdatan liknar är exakt lika med en annan situation. Själva tolkningen kan man oftast greppa genom att vara insatt inom juridiken och genom att ägna sig åt att tolka avtal. Att däremot försöka analysera vad man gör när man tolkar är mycket svårare och att ställa upp generella regler är så gott som omöjligt.

Det är lite som att spela instrument-antar jag- man kan lära någon att spela grunderna med hjälp av teoretiska modeller men när det kommer till de mer intrikata delarna så är det enbart övning och egen förmåga som för en framåt.

Avtals- och lagtolkning skiljer sig åt från juridiken i övrigt till mångt och mycket då det är en väsentlig del av juridiken men inte per definition kan ses som en juridisk verksamhet i sig. Juridisk tolkningen och dess procedurella regler skiljer sig inte från tolkning inom andra områden t.ex diktanalys, filosofisk analys m.m.

tntballe
2012-02-11, 18:34
Att böja eller inte böja, det är frågan.

Frågan är inte om ifall man ska böja, utan hur djupt man ska böja.

Lyssna på Mitosis, en dag utan böj är en skammens dag.

Sparven från Minsk
2012-02-11, 18:48
Jag vill ta upp en viktig sak som vi alla berörs av.

Varför måste alla vara så jekla "svenska"?
Ja har ni sett solsidan så vet ni vad jag menar. Men att hålla inne med saker, inte visa känslor offentligt, glädjas åt andras framgång och öppet kunna ge beröm ja allt som är så korkat men typiskt svensk.

Jag har en kompis på gymmet som är från spanien. Han är väldigt pratglad, fysisk när han hälsar, klappar en på axeln, öppen och trevlig. Tänk om alla kunde vara sådana.
Jag försöker aktivt att bli mindre "svensk" på den fronten, att vara pratglad med främlingar, skämtsam och öppen.

Spartansk
2012-02-11, 18:51
Jag vill ta upp en viktig sak som vi alla berörs av.

Varför måste alla vara så jekla "svenska"?
Ja har ni sett solsidan så vet ni vad jag menar. Men att hålla inne med saker, inte visa känslor offentligt, glädjas åt andras framgång och öppet kunna ge beröm ja allt som är så korkat men typiskt svensk.

Jag har en kompis på gymmet som är från spanien. Han är väldigt pratglad, fysisk när han hälsar, klappar en på axeln, öppen och trevlig. Tänk om alla kunde vara sådana.
Jag försöker aktivt att bli mindre "svensk" på den fronten, att vara pratglad med främlingar, skämtsam och öppen.

Själv är det mycket pga att jag är rädd att göra bort mig.

En befogad rädsla, då jag ofta gör bort mig.

Yes
2012-02-11, 19:00
Vare sig "linjekvalité" eller "rytm" är något som jag har tänkt på formulerat i de ordalagen, men troligen något jag har tänkt på ganska mycket som fenomen.

Det har sagts om Michelangelo att när han ritade människokroppar så följde han inte anatomiska lagar, utan musikaliska. Så vill jag gärna att mina teckningar ska uppfattas; symmetrin och harmonin går före allt, även realismen.

Angående mina linjer så brukar jag (såvitt jag orkar) hålla mig till det som Lasse Åberg kallar "den rena linjen", dvs att rita "rent och snyggt", kontra hafsigt och snabbt. Konkret innebär det att jag försöker vara väldigt noga med var jag lägger linjerna. Linjernas tjocklek är något som jag tänker på ibland, men oftast håller jag mig bara till en enda tuschpenna och låter alla linjer bli lika tjocka.

Michelangelo var onekligen en mästare på rytm och linjer. Framförallt hans skulpturer visar det(jag har aldrig fastnat för hans målningar). Det är lite lustigt att han blivit så känd för anatomin, vilket egentligen inte var det han fokuserade mest på. Snarare kan man se på hans verk att utgick ifrån enkla geometriska former, som han sedan gav rytm, dynamik och form utefter anatomin.

Duktiga konstnärer gör så. Man utgår ifrån det generella(enkla geometriska former) och jobbar sig till det mer specifika(anatomiska detaljer).

När man talar om linjer bör man även nämna Ingress. Hans linjer var ju ren och skär poesi.

Jag gillar annars också "rena linjer". Gärna i kombination med rytm och dynamik. Inget haffsigt, ogenomtänkt och otydligt.

Baluu
2012-02-11, 19:04
- Saker skrivna inom stjärnor *bestämmer*.
Asterisk, menar du?

Spartansk
2012-02-11, 20:08
Asterisk, menar du?

Asterisker, ja. Förlåt.

Baluu
2012-02-11, 20:10
Hur skulle ett snobbigt svar till din ursäkt kunna se ut?

Spartansk
2012-02-11, 21:08
Hur skulle ett snobbigt svar till din ursäkt kunna se ut?

Såhär:

1PTF8syW9Kc

Baluu
2012-02-12, 00:02
Såhär
Watever Spartansk, det känns inte som att du har pondus nog att jag ska bry mig.
Brukar ni ibland när ni står och väntar på bussen titta er omkring och tänka "jag är starkare än dessa killar, jag är dessutom smartare. Vad får dessa människor att orka ta sig upp ur sängen på morgonen?"

Spartansk
2012-02-12, 00:08
Watever Spartansk, det känns inte som att du har pondus nog att jag ska bry mig.

Varför frågar du då?

Baluu
2012-02-12, 00:10
Varför frågar du då?
Ibland lider jag med under-människor, liksom du lider med orangutangerna.

Spartansk
2012-02-12, 00:16
Ibland lider jag med under-människor, liksom du lider med orangutangerna.

Skicka mig en hundring i månaden så accepterar jag ditt resonemang.

Madame
2012-02-12, 00:58
hah, vad är det här för snobberitråd? I'm outta here! *går över till den riktiga babblatråden*


:D

SaysInez
2012-02-12, 01:25
Det här är tråden för gentlemän och damer som vill diskutera de djupa frågorna, utan att behöva bläddra igenom sidor av ointressanta nonsensinlägg. Vad som helst får meddelas och diskuterat, så länge det är intressant och välformulerat.

Följande undanbedes vänligt men bestämt:
- Inkorrekt svenska.
- Smileys.
- Saker skrivna inom stjärnor *bestämmer*.
- Ointressant information.
- Brott mot forumreglerna.

Egentligen tror jag inte att jag behöver formulera några exakta regler; är den här tråden för dig så tror jag du har en känsla för vad jag menar.

Trådskaparen går emot traditionen att börja, och lämnar ordet fritt (dock inte för fritt!).

Så inbjudande:laugh:

Baluu
2012-02-12, 01:38
Skicka mig en hundring i månaden så accepterar jag ditt resonemang.
Om man kan klaga lika mycket som du gör så kan man säkert ta emot folks beställningar på McDonald's eller jobba som civ.ekonom. Du får dessutom 100 kr/h istället för 'per månad'.

Pand
2012-02-12, 09:01
Jag vill ta upp en viktig sak som vi alla berörs av.

Varför måste alla vara så jekla "svenska"?
Ja har ni sett solsidan så vet ni vad jag menar. Men att hålla inne med saker, inte visa känslor offentligt, glädjas åt andras framgång och öppet kunna ge beröm ja allt som är så korkat men typiskt svensk.

Jag har en kompis på gymmet som är från spanien. Han är väldigt pratglad, fysisk när han hälsar, klappar en på axeln, öppen och trevlig. Tänk om alla kunde vara sådana.
Jag försöker aktivt att bli mindre "svensk" på den fronten, att vara pratglad med främlingar, skämtsam och öppen.

Varför används uttrycket "att vara svensk" i negativa sammanhang?

I ditt andra stycke så antyder du att svenskar är osociala, det finns garanterat osocialt folk från andra länder. Problemet är väll kanske att du inte ser dem just för att de är osociala.

Spartansk
2012-02-12, 09:08
Om man kan klaga lika mycket som du gör så kan man säkert ta emot folks beställningar på McDonald's eller jobba som civ.ekonom. Du får dessutom 100 kr/h istället för 'per månad'.

Jag trodde de där jobben gick ut på att vara dålig på att klaga...

Tricklew
2012-02-12, 09:48
Bra tråd, låt oss diskutera den kommande kandidat turneringen i London, än så länge verkar det som att alla top namn kommer dyka upp. Vilka spås som vinnare? Kramnik är gammal nu, men presterar ändå solit, 1. Carlsen/Aronian 2. Aronian/Carlsen 3. Kramnik.

Lutar lite på Carlsen som 1a, och Aronian dom 2a, men det kan lika härna gå andra hållet.

Japp, jag är ute med min gissning i god tid, kommande WC-matchen är tyvärr inte så intressant.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.