handdator

Visa fullständig version : Kostråd till en nybörjare


prips
2012-02-11, 13:24
Jag har äntligen kommit igång med träningen och älskar det. Efter ett träningspass så längtar jag redan efter nästa. Jag tränar fyra gånger i veckan och funderar på att kanske lägga in ett konditionspass med.

Nu till anledning jag skapade den här tråden. Jag har alltid varit ganska smal. Innan jag började träna åt jag ca två skinkmackor eller två portioner havregrynsgröt till frukost, lunch, kanske en macka till mellanmål, middag och möjligtvis ibland en kvällsmacka. På en ledig dag hände det ibland att jag bara åt två mål mat, frukost och middag, vilket jag förstår är ett stort no no om man vill bygga muskler. Av muskelbyggandets tre komponenter (träning, sömn och kost) så är kosten det enda jag är orolig över att jag inte kommer kunna sköta. Jag äter absolut inte onyttigt och har aldrig gjort det regelbundet heller. Men jag är orolig att jag inte ska få i mig tillräckligt.

Nu till frågorna. Eftersom jag är lite orolig över att inte få i mig tillräckligt med protein via maten jag äter så tänkte jag köpa hem proteinpulver. Men vad jag fattar det som så finns det två olika sorters proteinpulver, Kaseinprotein och Vassleprotein. Vilket lämpar sig bäst för mig och var köper man det godaste (enligt dig) och mest prisvärda?

Så här hade jag tänkt lägga upp mina mål mat:
Frukost: Tänkte fortsätta äta gröt, kanske toppat med någon torkad frukt, men blanda ner lite proteinpulver för att få någon proteinkälla till frukosten. Jag är inget stort fan av egg som de flesta verkar använda som proteinkälla vid frukost.

Lunch: Äta det som serveras precis som förut men kanske ta en lite extra stor portion och ändra lite på proportionerna mellan kolhydrater och protein.

Middag: Middag lagar jag oftast själv så där blir det nog rätt mycket kyckling med tillbehör i brist på inspiration. men annars inga konstigheter här.

Kvällsmål: Jag gillar att träna hyfsat sent, vid 9-10 tiden. Det är lugnare på gymmet då. Vad jag fattar det som så ska man äta ett proteinrikt mål efter träningen. Men jag kommer inte orka trycka i mig något sådant vid 10-11 tiden så här hade jag tänkt att där lägga in en proteinshake.

Jag pluggar och har därför inte tid att sätta mig ner och äta mellanmål så jag hade kanske tänkt att göra i ordning en shake på morgonen som jag tar halva av på förmiddagen respektive eftermiddagen. Eller räcker det att slänga in en frukt mellan måltiderna kanske?

Ser det här bra ut? jag känner mig väldigt osäker men samtidigt väldigt taggad. Jag tror absolut inte jag kommer ha några problem att sköta kosten bara jag har någon slags plan att följa.

Att räkna kalorier verkar väldig jobbigt och det hoppas jag kunna, om möjligt, hålla mig borta från. Det borde väll fungera att bara äta mindre om jag känner att jag går upp i vikt för snabbt och vice versa?

Hur ska kosten skilja sig på träningsdag och vilodag?

Jag vet inte om det har någon betydelse men jag är i alla fall ca 180 lång och väger ca 67 kg.

Nu blev det en väldigt massa text och kanske lite ostrukturerat men jag hoppas att någon hjälpsam tar sig tiden att läsa igenom och hjälpa mig.
Tack så hemskt mycket om du kan hjälpa mig med den här sista pusselbiten!

new
2012-02-12, 15:19
Kör på någon app som räknar kalorierna åt dig om du känner dig lat, är också nybörjare och jag brukar äta lika mycket på vilo- och träningsdag.

prips
2012-02-12, 15:20
85 visningar och 0 svar. Kom igen, jag kräver inget uttömmande svar som svara på alla mina funderingar och rätar ut alla frågetecken. Jag tar tacksamt emot all input jag kan få.

edit. Tack för svaret. Någon speciell du kan rekommendera?

mysglenn
2012-02-12, 15:31
Du frågar precis samma saker som alla andra gör, om och om igen. Folk kanske är lite "trötta" på att svara på basic frågor om och om igen när du lätt kan hitta svaren genom 2min googling.

Sedan är ditt inlägg sjukt långt.

Stacco
2012-02-12, 15:34
Nu till frågorna. Eftersom jag är lite orolig över att inte få i mig tillräckligt med protein via maten jag äter så tänkte jag köpa hem proteinpulver. Men vad jag fattar det som så finns det två olika sorters proteinpulver, Kaseinprotein och Vassleprotein. Vilket lämpar sig bäst för mig och var köper man det godaste (enligt dig) och mest prisvärda?




Du kan äta båda. Fast protein från mat är att föredra, pulvren kan du ta som komplement.

new
2012-02-12, 17:40
85 visningar och 0 svar. Kom igen, jag kräver inget uttömmande svar som svara på alla mina funderingar och rätar ut alla frågetecken. Jag tar tacksamt emot all input jag kan få.

edit. Tack för svaret. Någon speciell du kan rekommendera?

Har kört med "Kaloriräknare" och den är grym, vissa föredrar ShapeUp-club eller Matdagboken men det är väl en smaksak=)