handdator

Visa fullständig version : Frågor kring puls och svankning.


Beengalas
2012-02-11, 11:26
Häromdagen körde jag konditionspass och eftersom löpmaskinerna var upptagna fick de bli lite spinning. Märkte att maskinen kunde kolla pulsen så jag kollade min puls i slutet av passet. 180. Sen fanns det en liten guide som sade att man vid 85% belastning skulle det vara 160 i puls ungefär. Jag oroade mig inte direkt, sådant brukar ju ha en felmarginal. Men jag undrar lite hur det egentligen funkar, ska man ha pulsen i åtanke?

Jag har nog en generellt ok kondis. Tränar det ibland, spelar fotboll (målvakt) men är relativt stillasittande (student...).

Min andra fråga gäller bänkpress. Jag och min träningspolare hamnade i diskussion gällande den övningen och bänkpressen. Vi kör Stronglift och vid fjärde setet började jag svanka lite lätt (missade det själv, försöker annars undvika det). Min vän sade att det förändrade belastningen mycket anmärkningsvärt och att hävarmen ändrades och att det blev annorlunda muskler som arbetade. Medan jag argumenterade för att förändringen är försumbart. Jag kan köpa att när man svankar 2 dm är det inte försumbart, men jag svankade inte speciellt mycket.

King Grub
2012-02-11, 11:29
"Vid 85% belastning"... 85% av vad? Belastning - vad är det i sammanhanget? Maxpuls? Hur vet du eller maskinen att du låg på det då?

Beengalas
2012-02-11, 11:45
Det fanns en tabell vid maskinen. Vid min ålder stod det att cardio låg på max 85%. 160 något i puls. Och implicit att man inte skulle ligga över det. Det är det jag undrar över, hur ska jag hantera puls vid träning, ska jag ens bry mig om det? Och om ja, hur?

JakeShaft
2012-02-11, 13:05
Det är ingen idé att lägga någon nämnvärd vikt vid de tabellerna. Procenten utgår från utövarens maxpuls, maskinen vet inte vilken maxpuls du har. Den kan vara allt mellan 160-240 typ?