handdator

Visa fullständig version : Muu mjölk


Kleven
2004-01-14, 22:27
Jag har hört att muu mjölk är riktigt bra efter träning, iaf inom hockeyvärlden. Många juniorlandslagsspelare dricker en liter efter träning.
Någon som vet hur det är med dessa produkter?

En liter muumjölk innehåller 35 g protein, 15 g fett, å så yttepytte lite kolhydrater.

Berry
2004-01-14, 22:49
Yttepytte lite kolhydrater? En liter vanlig mjölk innehåller i alla fall 50 g kolhydrater..

En liter mjölk är nog helt ok efter träning, men inte "optimalt". Proteinet är till största delen långsamt och kolhydraterna är långsamma. Dock högt II och utmärkt proteinkvalitet.

Pecca
2004-01-14, 22:57
så här under bulk så ligger jag på 1liter mjölk till varje måltid... Så drick du bara...:thumbup:

ivandrago
2004-01-14, 23:12
Som sagt vanlig mjölk har 50g kolisar per liter, och antar att muu har en del socker i sig också. Så visst passar det bra efter träning, även om kolhydraterna är lite långsamma. Garanterat bättre än ingenting iaf!

Droog
2004-01-14, 23:17
Kolhydraterna i chokladmjölk är inte långsamma.

King Grub
2004-01-15, 11:07
Originally posted by Droog
Kolhydraterna i chokladmjölk är inte långsamma.

Jo. Det är t ex själva O'boypulvret som är snabbt. Färdigblandad chokladmjölk har långsamma kolhydrater. GI under 50 till och med.

pneumatic
2004-01-15, 13:45
Originally posted by King Grub


Jo. Det är t ex själva O'boypulvret som är snabbt. Färdigblandad chokladmjölk har långsamma kolhydrater. GI under 50 till och med.

Efter ett träningspass så blandar jag mitt vassle med vatten och ca 2 msk O'boy, smakar mums, men blir det snabba kolhydrater med vatten och vassle?

/Henrik

King Grub
2004-01-15, 13:47
Originally posted by pneumatic


Efter ett träningspass så blandar jag mitt vassle med vatten och ca 2 msk O'boy, smakar mums, men blir det snabba kolhydrater med vatten och vassle?

/Henrik

Jajemensan. Det är rena sockerarter det är frågan om. Däremot får du nog inte tillräckligt med kolhydrater från 2 matskedar, om du inte väger 30 kilo.

pneumatic
2004-01-15, 13:51
tackar för det snabba svaret, skall se över kolhydratsmängden.

/Henrik

Droog
2004-01-15, 14:17
Originally posted by King Grub


Jo. Det är t ex själva O'boypulvret som är snabbt. Färdigblandad chokladmjölk har långsamma kolhydrater. GI under 50 till och med.
På vilket sätt förvandlas pulvret bestående till största delen av socker till långsamma kolhydrater när du blandat det?

King Grub
2004-01-15, 15:31
Originally posted by Droog

På vilket sätt förvandlas pulvret bestående till största delen av socker till långsamma kolhydrater när du blandat det?

Det är inte pulvret som blir till långsamma kolhydrater. Det är mjölkens galaktos som bidrar till ett lågt GI. Chokladmjölk=GI 49. Det handlar ju om färdigblandad chokladmjölk, inte om att äta O'boypulver med sked.

Det är klart att om du tar en deciliter pulver och en fingerborg mjölk och gör pudding av det så blir GI:t högt. Men GI:t är satt vid "normal" styrka på chokladmjölken.

Det är alltså inte pulvret som är den GI-sänkande faktorn. Men du får ett GI på helheten.

Droog
2004-01-15, 17:30
Om GI är så lågt trots att 2/3 av ingående kolhydrater består av socker så har dem gjort fel vid mätningarna. Dessutom är antagligen II högt och det är ju det viktigaste.

King Grub
2004-01-15, 17:55
Originally posted by Droog
Om GI är så lågt trots att 2/3 av ingående kolhydrater består av socker så har dem gjort fel vid mätningarna. Dessutom är antagligen II högt och det är ju det viktigaste.

Fel vid mätningarna... :rolleyes: I de tabeller jag har från University of Sydney är beräkningarna på just chokladmjölk satta efter ett medelvärde från 5 studier, och jag tvivlar starkt på att de är felaktiga. Hur stark O'boy blandar du egentligen? ;)

II är dock mycket riktigt högt - 120.

Droog
2004-01-15, 18:45
Alright, galaktos tillsammans med glukos bildar laktos som ugör den största delen kolhydrater i mjölk. Laktos hittar jag värden på GI 65, sedan består Norrmejeriers chokladmjölk av lika mycket socker (5g) som laktos (5g). -> Inte långsamma iaf, men som sagt, varför bry sig om GI egentligen?

Berry
2004-01-15, 22:34
Originally posted by Droog
men som sagt, varför bry sig om GI egentligen?

För att vi bryr oss om hur snabbt vi kan få ut kolhydrater till musklerna kanske..? ;)

Droog
2004-01-15, 23:29
II är ett bättre mått. ;) ;)