handdator

Visa fullständig version : Hur kan ni med att...?-tråden


Fagen
2012-02-09, 23:21
I denna tråd kan vi uppröras över våra medmänniskors brist på hyffs. Men även bygga broar av förståelse. Här kan vi skriva om beteenden i offentliga miljöer som väcker ilska hos oss, men samtidigt ge de skyldiga en möjlighet att förklara sig och sina beteenden. En liten rättegångstråd, m.a.o.

Trådstartaren börjar.

Två saker har jag lagt märke till när jag åkt med kollektivtrafiken. Den ena är att många använder lediga säten som fotpall för sina skitiga sko-/kängbeklädda fötter. Det andra, och värre, är att nästan ingen reser sig upp och erbjuder sin plats för personer som behöver den bättre (gamla, höggravida) när alla sittplatser är upptagna.

Det finns säkert medlemmar här på kolo som gör sig skyldiga till dessa grova etikettsbrott; hur tänker ni? Vet ni att ni gör fel men struntar i det, eller tycker ni inte att ni gör fel? Vad är det som gör att ni 90-talister (som det ofta är) tycker att det är okej att låta en 80-åring stå för att ni skall få sitta ner, med roidar när någon skriver med versaler på nätet?

Kwon
2012-02-09, 23:23
Jag lägger aldrig fötterna på lediga säten och erbjuder alltid äldre/handikappade plats.

Jag har inga problem heller med att stå hela resan.

Fagen
2012-02-09, 23:37
Jag lägger aldrig fötterna på lediga säten och erbjuder alltid äldre/handikappade plats.

Jag har inga problem heller med att stå hela resan.

Det visste jag, Kwon. Du är en god man.

willtjam
2012-02-09, 23:38
Jag lägger aldrig fötterna på lediga säten och erbjuder alltid äldre/handikappade plats.

Jag har inga problem heller med att stå hela resan.

+1! Jag har aldrig förstått mig på sånt folk heller.

Snobbe
2012-02-09, 23:42
Har aldrig använt säten som fotstöd, Dock har jag inte alltid frågat gamla eller gravida om dom vill ha min plats. Jag gjorde det alltid förut men det har hänt kanske 2-3 ggr personen jag frågar lackar o typ skäller ut mig för att jag tyckte do msåg gamla ut eller något.... Så nu gör jag det bara om jag verkligen ser att det är någon som behöver sitta eller ja försöker kolla efter det iaf.

Mer inom kollektivtrafik så lackar jag på folk som blir så uppstressade när deras station kommer fram. Det är helt fullt i tunnelbanan och säkert en 30pers ska ut. Men då ska personen som står längst in tränga sig igenom så dom kan stå vid dörren. Eller någon som nästan puttar ner folk för att lyckas hinna ut genom dörren när det är 30 sekunder kvar tills dörrarna ens öppnas....

drakfelt
2012-02-10, 06:17
Ni som lägger er i vänsterfilen vid ett rödljus, utan att använda körriktningsvisare, så att jag snällt lägger mig bakom och tänker "Nice, bara att bränna rakt fram här, juuuh". Sedan kryper ni fram 4m och slår på blinkers och jag får stå som ett fån och vänta tills folk i högerfilen kört förbi...

HUR KAN NI??!?!

Grapeman
2012-02-10, 07:08
Hur kan ni med att...?
:(

Sent from my potato.

TREX
2012-02-10, 07:16
Det andra, och värre, är att nästan ingen reser sig upp och erbjuder sin plats för personer som behöver den bättre (gamla, höggravida) när alla sittplatser är upptagna.

Jag har precis tränat ben, du är gravid/lite skröplig.

Var det nått eller?

Nae jag tänkte väl det.

bluelight
2012-02-10, 07:34
Folk som kör sakta i vänsterfilen, hallå? Nu menar jag inte om det är någon slags vänstersväng längre fram utan allmänt.

MathiasF
2012-02-10, 08:15
Den här tråden skulle kunna ägnas mycket åt att klaga på folk i trafiken.

C.E.J.
2012-02-10, 08:49
Hur kan ni med att...?
:(

Sent from my potato.

Hihihi silly Grapeman, you can't use potatoes for browsing.

Nitrometan
2012-02-10, 08:55
Den här tråden skulle kunna ägnas mycket åt att klaga på folk i trafiken.
Ja fifan. Tänk så mycket bättre trafiken skulle vara utan folk. *gah!*
Den här tråden skulle kunna ägnas mycket åt att klaga på folk.
Ja fifan. Tänk så mycket bättre världen skulle vara utan folk. *gah!*

RobinSilver
2012-02-10, 08:59
Ni som lägger er i vänsterfilen vid ett rödljus, utan att använda körriktningsvisare, så att jag snällt lägger mig bakom och tänker "Nice, bara att bränna rakt fram här, juuuh". Sedan kryper ni fram 4m och slår på blinkers och jag får stå som ett fån och vänta tills folk i högerfilen kört förbi...

HUR KAN NI??!?!

Jag håller med! Använd blinkers för hlvte så man har en chans att planera sin körning!

garluch
2012-02-10, 14:20
Folk som försöker gå på spårvagnen innan folk ens har klivit av, hur fan tänker dem? spårvagnschaffisen har ju fan ögon och kör knappast om han ser folk som fortfarande går på. Ändå verkar vissa ha så jävla bråttom in i vagnen, det slutar mest att de blir ståendes precis innanför dörren och blockerar vägen för de som skall ut. Skärpning!

vicarious
2012-02-10, 14:22
Är det bara jag som inte förstår rubriken?

Asdf
2012-02-10, 14:27
Folk som försöker gå på spårvagnen innan folk ens har klivit av, hur fan tänker dem? spårvagnschaffisen har ju fan ögon och kör knappast om han ser folk som fortfarande går på. Ändå verkar vissa ha så jävla bråttom in i vagnen, det slutar mest att de blir ståendes precis innanför dörren och blockerar vägen för de som skall ut. Skärpning!

Haha!
Detta är lika kul varje gång det händer och man ser det från avstånd, det är som en sorts kollektiv masspsykos och ingen fattar förrän ett par sekunder efter att -"Oj! Vi borde nog släppa av de andra först!"

Fröken
2012-02-10, 14:27
Vem/vilka nu det är som mitt i natten regelbundet ställer sig vid porttelfonen vid mitt hus och plingar på alla lägenheter. Med följd att bl.a. jag vaknar.

Grazzafukkinrazzi
2012-02-10, 14:29
Är det bara jag som inte förstår rubriken?

Påminner om:

http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/000/475/has_anynoe.jpg

Ademius
2012-02-10, 17:17
Folk som står mitt i vägen eller sölar i matbutiker! Vad är grejen? Kan inte alla bara vara lite effektiva? Jag har iofs minimerat handlandet till ca en gång per vecka numera bland annat eftersom jag stör mig för mycket på folk!

Grapeman
2012-02-10, 18:00
Hihihi silly Grapeman, you can't use potatoes for browsing.

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lekwdfrLKb1qbm8ruo1_500.jpg

Menigar
2012-02-10, 19:06
är jag ensam om att tycka att allmänhyfsen i kollektivtrafiken blivit rejält sämre senaste åren? väldigt fascinerande med folk som ställer sig i vägen för de som ska gå av från tåg och tunnelbana, hur tänker man när man inte släpper av folk först? min absoluta favorit är när det väller ut folk och stressadkille32 ska pressa sig igenom folkmassan för att vara först på tåget istället för att låta folk gå av.

agazza
2012-02-10, 19:09
Jag sitter aldrig på något säte i lokaltrafiken så länge inte vagnen är nära på tom eller jag är aspackad. Det är bara typ 30 minuter från ena sidan stan till den andra i värsta fall, då kan jag lika gärna stå medan jag fortfarande kan.

Annars är det mongolider som tränger sig längst fram i köer istället för att vika in i ledet i tid, sedan pressar sig in i kön och skapar en egen kö bakom sig under tiden. Akta er jävligt noga för det för gör någon det framför mig kommer jag lägga plattan i mattan.

Fredriiik
2012-02-10, 19:18
Folk i trafiken i allmänhet.
1. Lär er blinka i rondellhelvettet! Underlättar så in i benet för oss alla andra som ser vart du ska ta vägen.
2. Lägg dig för helvette inte i mitten av två filer om du ska svänga höger vid ett rödlyse, gör plats för de som ska svänga vänster.
3. Håll vänstefilen fri om du inte kan hålla MINST hastigheten.
4. Lär er parkera förfan, att ställa hjulen över andra rutan förstör bara mer än det ger för dig.
5. sammanfattning: Kan ni inte köra bil ordentlig så åk tåg!

Fredriiik
2012-02-10, 19:19
Ni som lägger er i vänsterfilen vid ett rödljus, utan att använda körriktningsvisare, så att jag snällt lägger mig bakom och tänker "Nice, bara att bränna rakt fram här, juuuh". Sedan kryper ni fram 4m och slår på blinkers och jag får stå som ett fån och vänta tills folk i högerfilen kört förbi...

HUR KAN NI??!?!

OTROLIGT irriterande, horungar helt enkelt!

mangemani
2012-02-10, 19:36
det enda jag kan komma på så här på rak arm(och som jag även stör mig på), är mupparna som ska trängas och puttas i kön för att komma på bussen så fort som möjligt.
spelar ingen roll om det är en dubbel buss, dessa juveler ska först fram i kön och in i bussen precis som att de står på ett sjunkande skepp och står i kön till den sista livbåten.

i början så stod jag där jag stod i kön och den som rubbade på mig, förutom då jag själv rörde mig, gjorde det bra.
men på senare tid så har man ledsnat, så nu har man backat, låtit idioterna ha sin death match vid buss dörren och klivit på sist, orka.

rajjan_dammit
2012-02-10, 23:37
Trafiken först då:
... köra om och sedan lägga er precis framför i samma hastighet som jag håller?
... köra i angiven hastighet när det är tvåfiligt, sen när det bara är en fil sänka hastigheten med 20-30 km/h?
... blinka 1 meter innan ni ska svänga så man får stå i korsningen som ett fån när man kunde kört ut mycket tidigare?

Allt annat:
... gå in en affär eller genom någon passage eller rulltrappa, och sedan ställa er och fundera mitt i vägen för andra som också vill komma fram?
... vid bankomaten stå kvar och glo på kontoutdraget istället för att gå därifrån när det är kö?
... gör handskrivna reklamskyltar, stavar fel men använder skylten ändå, eller helt sonika stryker över felet och skriver rätt, istället för att göra en ny?
... går med era jävla barnvagnar över hela gångbanan i bredd, eller stannar för någon sorts mamma-konferens mitt i en korsning?
... hålla ett föredrag eller föreläsning och inte ha förberett tekniken innan? "Jaha, hur får man upp den här powerpointen i fullskärmsläge nu då?"

Kort sagt, flytta på er för heelvete!

yooii
2012-02-11, 00:00
Då ska vi se..(detta är skrivet i affekt och bör ej tas på allvar)


"Människor" som tränger sig i busskön. Herregud, bara för att klockan är 06.30 så kan man väl i alla fall försöka bete sig som människor.

"Människor" som sätter sig på det yttersta sätet på bussen och simulerar en DJUUUUP sömn så en själv alternativt får vänta på extrabuss eller stå. Alltså..Nej, jag är mållös. Ofta samma rundlagda tjänstemannamässiga qvinna som sitter med någon jävla excel-fil hela bussresan. Ha de så kul på jobbet men plats på bussen fick du i alla fall din jävel!

"Människor" som vässar sina armbågar för att komma av bussen så snabbt som möjligt. De skyr verkligen inga medel. Det är inte Noaks jävla ark du ska med, du ska på någon tråkig genusföreläsning!

"Människor" som ställer sin superdupermegastora vagn MITT i gången på Ica när de står och väljer vad för tacos de ska ha till helgens myspys. Helt omöjligt att kommer förbi utan att verka som en total idiot.


"Människor" som inte använder blinkers i rondeller är fruktansvärt störande. Alltså, jag vill verkligen stå och vänta i onödan om något fån när du ändå ska åka ut åt mitt håll.

vicarious
2012-02-11, 01:13
Folk som står mitt i vägen eller sölar i matbutiker! Vad är grejen? Kan inte alla bara vara lite effektiva? Jag har iofs minimerat handlandet till ca en gång per vecka numera bland annat eftersom jag stör mig för mycket på folk!

Så jävla mycket +1 på det. Var och helg-handlade idag och fanns ju en hel del människor man bara ville köra över.

Xtronal
2012-02-11, 02:24
Jag tycker det är så dumt av folk att lägga sin handväska vid platsen bredvid sig..

Folk som gapskrattar och härjar på morgonen kl halv åtta när man sitter på tåget och försöker sova

rajjan_dammit
2012-02-11, 12:30
Jag tycker det är så dumt av folk att lägga sin handväska vid platsen bredvid sig..

Folk som gapskrattar och härjar på morgonen kl halv åtta när man sitter på tåget och försöker sova

+1, de gånger jag åker buss brukar det inte vara så mycket folk på bussen, då har jag min väska på sätet bredvid för det finns liksom plats för alla.

Men ibland smäller det till och blir proppfullt, då är man ju inte så pantad så man låter väskan vara kvar på sätet och låtsas som ingenting. Men de finns de som gör så, hur fan tänker ni?

Fagen
2012-02-11, 12:56
Många anklagelser har kommit in, nu väntar vi på att några skyldiga skall försvara sitt beteende.

egge
2012-02-11, 13:22
Folk som går fram som ångvältar och armbågar folk runt omkring sig och sedan ger en arg blick som om det skulle vara alla andras fel. Seriöst, man kommer otroligt långt på ett 'ursäkta mig' och ett leende.

Skön
2012-02-11, 14:35
Folk som inte kan flytta på sig en millimeter om man behöver komma förbi. Folk som lägger frysta varor i rumstemperatur i affärer och vice versa. Folk som plockar på sig 1,5 kg naturgodis och sen inser att priset blev lite mer än den 50-lappen de hade i sin plånbok.

Sen undrar jag på vilket sätt folk är dumma. Om de t.ex. ska handla en vagn proppfull med varor och så står det en person bakom med endast en vara i handen och så låter man inte den personen gå före i kön. Är det tufft att vara elak och "arrogant" eller besitter folk inte den förmågan att tänka "du får gå före om du vill". Eller är det jag som är "för snäll" (om man du kan vara det).
Folk som frågar hur läget är och skiter i att lyssna på svaret. Vill man bara hälsa så kan man säga hej.

Fast jag får inge energiläckage av detta men man har ju undrat en gång eller 3 hur eller om folk ens tänker.

Angel
2012-02-11, 15:48
Jag avskyr när jag har så fruktansvärd ryggont att jag knappt kan stå och sitter på vagnen och någon 70-årig står och glor ut mig hela jäkla resan för jag inte erbjuder han min plats.

Upptaget
2012-02-11, 16:32
Finns få saker som irriterar mig så mycket som när folk kör ex i 25-30 km/h på 50 väg eller grannen ovanför som går med hälarna i golvet så fort den jäveln ska någonstans, går som en jävla apa eller nått blir tokig på det..

SaysInez
2012-02-12, 01:13
Hade också en ap-granne ovanför mig. Han gick jättemycket, förstår inte. Sen spelade han trummor mot sitt vardagsrumsbord, ibland när jag lagt mig. Helt orytmiskt knackande. Tacka vet jag pensionärslyor.

grisbil3n
2012-02-12, 01:17
Saken är den att folk i allmänhet skiter i varandra. Och skiter än mer i etablissemang som butiker och dylikt.

SaysInez
2012-02-12, 01:18
Folk som inte kan flytta på sig en millimeter om man behöver komma förbi. Folk som lägger frysta varor i rumstemperatur i affärer och vice versa. Folk som plockar på sig 1,5 kg naturgodis och sen inser att priset blev lite mer än den 50-lappen de hade i sin plånbok.

Sen undrar jag på vilket sätt folk är dumma. Om de t.ex. ska handla en vagn proppfull med varor och så står det en person bakom med endast en vara i handen och så låter man inte den personen gå före i kön. Är det tufft att vara elak och "arrogant" eller besitter folk inte den förmågan att tänka "du får gå före om du vill". Eller är det jag som är "för snäll" (om man du kan vara det).
Folk som frågar hur läget är och skiter i att lyssna på svaret. Vill man bara hälsa så kan man säga hej.

Fast jag får inge energiläckage av detta men man har ju undrat en gång eller 3 hur eller om folk ens tänker.

Låter som att någon som jobbar i affär lättat sitt hjärta.

Upptaget
2012-02-12, 02:08
Hade också en ap-granne ovanför mig. Han gick jättemycket, förstår inte. Sen spelade han trummor mot sitt vardagsrumsbord, ibland när jag lagt mig. Helt orytmiskt knackande. Tacka vet jag pensionärslyor.

Någon som känner sig träffad..

The_RobRoy
2012-02-12, 03:20
Vissa saker som beskrivs är ju hur det fungerar i andra länder.

Det med vänta tills alla klivit av tåget innan man kliver på, det finns typ inte i Kina, där blir det istället något enorm Gladiatorknuff-kamp där alla ska in och ut samtidigt - smidigt *rolleyes*

Och den som någon sa att om du frågar hur läget är och inte vill höra, varför säger du inte bara "hej". Det är ju typiskt amerikaner, de älskar ju att vara falsk intresserade, om du faktiskt tar dom på orden fattar de ingenting, de ville ju bara vara trevliga. Men där tycker jag ganska många svenskar är lika. Tycker det är mycket "Hur är läget?" "Jo det bra, hur är det själv?" "Jo det är fint" på mitt jobb i alla fall.

MrBoris
2012-02-12, 03:27
Jag stör mig på dagens ungdomar runt 17-24 som är så självupptagna så att de inte förstår normalt hyffs

Baluu
2012-02-12, 04:15
Småbarnsmödrar. Hör man en sådan närma sig är det viktigt att polis, ambulans och vanliga medborgare stannar upp så att hon kan passera med sin barnvagn. Det skulle inte förvåna mig om de snart börjar sätta knivar kring hjulen så att folk som inte visar dem respekt får benen trasade sönder.

Ser man en gravid mamma stå är det viktigt att inte ge henne plats på buss/tåg. Det är som att döda baby-Hitler. Det tar emot, men det är för det bästa.

SaysInez
2012-02-12, 08:26
Någon som känner sig träffad..

Va menas? Känner du dig träffad av trummandet?