handdator

Visa fullständig version : Hur går en icke kyrklig begravning till?


Barbastark
2012-02-09, 22:33
Hejhej

Undrar hur en begravning går till om man inte vill involverar kyrka och präst osv. Är inte kristen så känns som hyckleri att vända sig till kyrkan. (undrar bara av nyfikenhet).

MVH

panzerpig
2012-02-09, 22:46
Sök på borgerlig begravning så hittar du en del info, tex: http://www.fonus.se/ordna/begravning/begravningsceremonin/borgerlig-begravning/

Det beror helt på personen. Vilken musik man vill ha, var man ska vara osv.

Min far begravde vi så, han tyckte om Andrea Bocelli (minns inte låtnamn) och fields of gold med eva cassidy så det var musik vi spelade. Lite tal, mycket folk. Vi var i ett kapell vid kyrkogården, det var en man från fonus som höll i begravningen, ingen präst och inget jesussnack.

Jockefoten
2012-02-09, 22:47
Man släpps ut på havet i ett brinnande skepp med vapnen från fienden man dödat. Det finns faktiskt en sökfunktion på forumet!

limenka
2012-02-09, 22:48
Måste du verkligen starta en tråd om allt du undrar?

Spartansk
2012-02-09, 22:48
Jag tänker bli matad till höns, som tack för att jag ätit upp massor av dem.

dream_theater_
2012-02-09, 22:52
Måste du verkligen starta en tråd om allt du undrar?

Gosti123 har den funktionen på träningsdelen, så det är väl bara naturligt att någon måste ha den i allmänt med?

Zev
2012-02-09, 23:03
Så här vill jag bli begravd.

http://www.youtube.com/watch?v=vtQUePN5y40

Erskan
2012-02-09, 23:04
Man släpps ut på havet i ett brinnande skepp med vapnen från fienden man dödat. Det finns faktiskt en sökfunktion på forumet!

Så vill jag begravas.

Herr Oberst
2012-02-09, 23:24
Jag tänker bli matad till höns, som tack för att jag ätit upp massor av dem.

Ett fint förslag tycker jag
Ett annat förslag jag gillar kommer från Louis CK. Han vill låta lägga sin döda kropp i ett rum dit perversa galningar kan få inträde för att leva ut alla sina riktigt sjuka lustar på precis det sätt dom önskar.

Olegh
2012-02-09, 23:31
Måste du verkligen starta en tråd om allt du undrar?

Hur skulle det se ut om folk sökte information på egen hand innan man frågar på kolozzeum? Tänk på hur många som skulle bli felinformerade av all smörja man kan hitta på internet.

Spartansk
2012-02-09, 23:34
Ett annat förslag jag gillar kommer från Louis CK. Han vill låta lägga sin döda kropp i ett rum dit perversa galningar kan få inträde för att leva ut alla sina riktigt sjuka lustar på precis det sätt dom önskar.

Bra idé, det kan de ju få göra innan hönsen äter upp mig. Jag tror säkert inte hönorna har något emot lite könssafter i maten.

hugok
2012-02-09, 23:58
Det beror helt på personen. Vilken musik man vill ha, var man ska vara osv.


bNlNZ2T9EeY&ob=av2n

Så kommer min begravning att låta.

Herr Oberst
2012-02-10, 00:02
Bra idé, det kan de ju få göra innan hönsen äter upp mig. Jag tror säkert inte hönorna har något emot lite könssafter i maten.

Nä lite rester från könet och eventuell avföring går nog ner det med. Har hönsen sen tur är ens kropp lagom uppsprättad och slaktad också, då blir man lättare att käka på.

Absolut en vacker tanke att dels bidra med sitt till näringskedjan. Kan sen dom med "lite" avvikande beteende och störningar få en chans att lätta på trycket lite är det ju bra också. Så slipper oskyldiga levande varelser kanske råka illa ut

PixelMiner
2012-02-10, 00:06
Hunter S Thompson lät ju skjuta sin egen aska med en stor kanon som avslutning på ett stort fyrverkeri:
v9ReDDDC0Rg

Spartansk
2012-02-10, 00:09
Kan sen dom med "lite" avvikande beteende och störningar få en chans att lätta på trycket lite är det ju bra också. Så slipper oskyldiga levande varelser kanske råka illa ut

Egentligen är ju frågan om man ska låta sig bli uppäten av djuren eller av kannibalerna...

Jockefoten
2012-02-10, 00:09
En annan variant!
V7HTsccyWqw

Olegh
2012-02-10, 00:10
Försöker ni (Spartansk, Oberst) provocera eller vara roliga? En blandning?

Nordenator
2012-02-10, 00:12
Måste du verkligen starta en tråd om allt du undrar?

Jag tänkte detsamma. Om något tar mindre än fem minuter att googla fram borde man inte starta en tråd om det och vänta en halvtimme på vettig (?) respons.

Herr Oberst
2012-02-10, 00:13
Försöker ni (Spartansk, Oberst) provocera eller vara roliga? En blandning?

Att donera sin kropp till perversa är ju inte mitt förslag utan Louis CK och eftersom han är komiker så är det väl från början ett skämt. Jag kan dock se en del bra poänger med det.
Spartanens kyckling-återvinning är inte så dumt heller, det är ju ren och skär rättvisa och logik bakom

Spartansk
2012-02-10, 00:17
Försöker ni (Spartansk, Oberst) provocera eller vara roliga? En blandning?

Jag är halvt seriös i alla fall; troligen kommer jag kräva en normal begravning för mina anhörigas skull, men eftersom jag inte tror på ett liv efter döden känns det egentligen som jag lika gärna kan använda kroppen till nytta.

Olegh
2012-02-10, 00:22
Så långt var jag med. Det var snarare syftet med de målande beskrivningarna som gav flashback-vibbar, som gjorde mig undrande. Eller nja. Jag tänker nog tro att det var en blandning, oavsett vad ni svarar. Jag fnissade lite förresten. :)

Tolkia
2012-02-10, 07:36
För att göra en seriös randanmärkning till de mer innovativa förslagen, så tror jag att det finns regler för hanteringen av döda kroppar som inte är religionsbundna. Det brukar nog inte vara tillåtet för random dude att gräva ned sin farmor på radhustomten, t.ex.

On topic: Kolla med din kommun eller någon begravningsbyrå. Fonus hemsida kan nog t.ex. ha något.

Nitrometan
2012-02-10, 08:09
Man släpps ut på havet i ett brinnande skepp med vapnen från fienden man dödat.

Hunter S Thompson lät ju skjuta sin egen aska med en stor kanon som avslutning på ett stort fyrverkeri.

Två mycket bra förslag. Tänkvärt.

Grisar är bra också. Inte nog med att de smakar gott och är baconets ursprung, de är även ett av de djur som kan äta och smälta ben. :thumbup:

Herr Oberst
2012-02-10, 11:32
Grisar är bra också. Inte nog med att de smakar gott och är baconets ursprung, de är även ett av de djur som kan äta och smälta ben. :thumbup:

They will go through bone like butter
http://www.mmcafe.com/cgi-bin/imageboard/file/1189987456.jpg

EkarN
2012-02-10, 12:29
Man släpps ut på havet i ett brinnande skepp med vapnen från fienden man dödat. Det finns faktiskt en sökfunktion på forumet!

Det är såhär jag vill begravas!:D

Alfers
2012-02-10, 12:56
När jag var med på min morfars hedniska begravning för många år sedan så hade dom ett par rader längst bort på kyrkogården för icke medlemmar (man får ju, som någon nämnde, inte gräva ner kroppen hur som helst)

Det var ingen ceremoni i kyrkan utan vi stod ute runt graven, prästen pratade lite.
Vi spelade en låt han tyckte om på min gamla stereo.
Hissade ner honom, kastade ner en blomma och var lite tysta, sen var det klart.
Ungefär som en väldigt enkel vanlig begravning fast vi var inte inne i kyrkan.

Inget spektakulärt med andra ord.
Är själv inte heller medlem och tänker mig att min begravning ska vara ungefär sådan också.

Nitrometan
2012-02-10, 13:10
Alfers, den där begravningen låter mer borgerlig/icke-kyrklig än hedninsk?

hahavaffan
2012-02-10, 13:47
En annan variant!
V7HTsccyWqw:laugh: älskar den videon. Den är med i 90% av alla fail-videos på YT typ :D

Jockefoten
2012-02-10, 13:49
Egentligen är det lite hemskt att skratta åt den. Men allt blir så bra (kvinnan som börjar skrika, sången som slutar abrupt, kvinnan som svimmar, mannen som hamnar under kistan) att man inte kan låta bli.

Silencer
2012-02-10, 13:49
Måste du verkligen starta en tråd om allt du undrar?

Vad har du med det att göra? Han får starta 1000 trådar om han så vill.

tjabon
2012-02-10, 15:21
Kommer låta frysa ner min kropp för att sedan användas som rekvisita i
Hostel 23 eller 24 ...:D

stridis
2012-02-10, 15:41
Ifall man är rik som ett troll så kan man ju göra en Lenin.:naughty: