handdator

Visa fullständig version : Positiv eller negativ effekt?


Murrey
2012-02-09, 22:07
Är dålig på att formulera mig men undrar helt enkelt om det har positiv eller negativ påverkan om man kör på LCHF-diet "varannan dag" typ? Och äter normalt the day of.

Tacksam för snabba, seriösa,korta och koncisa svar!

Skepp o hoj

Kischen
2012-02-09, 22:14
Vad är det du förväntar dig? Du går ner i vikt av att äta mindre kalorier än vad du gör av med. Namnet på dieten är ovesäntligt om du inte uppfyller det kriteriet men visst kan du göra som du skrev.

RobinSilver
2012-02-10, 08:55
vad är det du förväntar dig? Du går ner i vikt av att äta mindre kalorier än vad du gör av med. Namnet på dieten är ovesäntligt om du inte uppfyller det kriteriet men visst kan du göra som du skrev.

+1

maqan
2012-02-10, 09:22
Personligen tycker jag att allt för kraftig kolhydratcykling blir mentalt påfrestande i längden. Föredrar att antingen gå relativt lågt i allmänhet eller hålla mig på ett moderat intag som täcker min dagliga åtgång.

StarkaUlf
2012-02-10, 09:28
Är dålig på att formulera mig men undrar helt enkelt om det har positiv eller negativ påverkan om man kör på LCHF-diet "varannan dag" typ? Och äter normalt the day of.

Tacksam för snabba, seriösa,korta och koncisa svar!

Skepp o hoj

Vad är det du förväntar dig? Du går ner i vikt av att äta mindre kalorier än vad du gör av med. Namnet på dieten är ovesäntligt om du inte uppfyller det kriteriet men visst kan du göra som du skrev.

+1 På kischen.

Och om det är någon dag du borde äta mer kolhydrater, så är det dagarna du tränar och inte tvärtom.

Mental
2012-02-10, 09:58
Om inte annat kommer det se kul ut på vågen när man hoppar av och på kolisar.

-3 +2 -1 +4 -2 -1 +3 osv :D

z_bumbi
2012-02-10, 10:24
Om inte annat kommer det se kul ut på vågen när man hoppar av och på kolisar.

-3 +2 -1 +4 -2 -1 +3 osv :D

Inte om du kör varannan dag.

Mental
2012-02-10, 10:30
Inte om du kör varannan dag.

Jag ser sådana svängingar hos mig i alla fal, inte så överdrivet, men runt kilot upp eller ned beroende på jag har mycke eller lite kolhydrater en deffdag.

Reaper123
2012-02-10, 11:35
Leangains går ju bland annat (!) ut på att äta lite fett & mycke kolhydrater på träningsdagar och lite kolhydrater och mycket/mer fett på vilodagarna, sen högt protein på samtliga. Vilket skulle kunna vara något i stil med vad du tänker dig? Verkar ju funka utmärkt för vissa (http://www.leangains.com/) åtminstone ;)

Men som sagt, kcal in vs ut är det som gäller i slutändan!

Sniggel
2012-02-10, 11:40
Hur mycket det varierar från individ till individ, varierar :D

Jag svänger inte speciellt mycket av stora kolhydrat- eller saltförändringar.
+- 1 kg från normalvikten vid ex kolhydratstömning eller laddning. Om jag inte då även ligger på ett kraftig överskott eller underskott, då skiftar vikten pga många fler saker. Den första är förstås glykogenförändringar pga ändrat kolhydratsintag samt det vatten som binds (törsten ser till att man inte blir dehydrerad i resten av kroppen). Det andra är att man dricker (ännu) mer eller mindre pga mer eller mindre mat än vanligt. Det tredje är att en större eller mindre mängd mat kommer att befinna sig i systemet.

Men vid enbart kolhydratsladdning eller tömning eller kraftiga saltförändringar på ungefär samma kalorinivå (+-1000) så är det inte mycket som händer.