handdator

Visa fullständig version : Elräkning, lägenhet, va i helvete?


rajjan_dammit
2012-02-09, 21:40
Flyttade in i en ny lägenhet 1 dec förra året. Fick nu en elräkning för december och januari. På 1389 kr, för 601 kWh förbrukade totalt. Hur kan detta stämma?

I en ful cirkel beskriver E.ON vad fakturan består av för kostnader. Dessa är:
El: 510 kr (84,90 öre/kWh)
Årsavgift: 65 kr (384 kr/år)
Moms (25%): 90 kr (E.ON Elnät)
Moms (25%): 187 kr (E.ON Försäljning)
Energiskatt: 172 kr (29 öre/kWh)
Elöverföring: 270 kr (45 öre/kWh)
Abonnemang: 92 kr (544 kr/år)

Alltså vafan? I förra lägenheten var elen med på hyresavin, och då betalade jag typ 1.20 kr/kWh och med samma förbrukning (~300 kWh) vilket gav ungefär 350 kr i månaden i elräkning. Nu menar de att jag ska betala det dubbla?

Vad ska jag göra för att få en billigare elräkning?

hanushans
2012-02-09, 21:43
Jag vet inte hur man brukar göra i Sverige, men jag har till exempel isolerat fönstren med mattor och skumgummi. Då sparar man några kronor.

Sir Anselm
2012-02-09, 21:46
Börja med att teckna ett avtal. Rörligt pris brukar vara bra om man bor i lägenhet.

rajjan_dammit
2012-02-09, 21:50
Jag vet inte hur man brukar göra i Sverige, men jag har till exempel isolerat fönstren med mattor och skumgummi. Då sparar man några kronor.

Jag betalar inte för uppvärmning. Sen vill jag inte direkt ha mattor och skumgummi i fönstren.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:00
Börja med att teckna ett avtal. Rörligt pris brukar vara bra om man bor i lägenhet.

Var kan man läsa mer om vad detta innebär? Tips om vilket som är bäst?

grondahl
2012-02-09, 22:01
Betalade du för abbonemanget i din förra lägenhet?

+1 på att skaffa ett avtal.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:02
Betalade du för abbonemanget i din förra lägenhet?

+1 på att skaffa ett avtal.

Nej, inte vad jag vet. Det var liksom alla kostnader inbakade i en summa, så fick jag för mig att det var iaf.

Victuhh
2012-02-09, 22:04
Tips är att släcka när du går hemifrån, tänder när det är mörkt, släckt på dagen, stäng av apparater som står i standby.

Loke
2012-02-09, 22:04
Elpriset går ju upp när det är kallt om du har rörligt.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:06
Tips är att släcka när du går hemifrån, tänder när det är mörkt, släckt på dagen, stäng av apparater som står i standby.

Men alltså, jag har inga problem med att göra av med runt 300 kWh i månaden, det är ungefär vad som går åt. Det jag inte vill är att betala så jäkla mycket för de där 300 kilowattimmarna.
Jag menar, det är väl rätt normal förbrukning? Hur mycket förbrukar ni och vad betalar ni som bor i lägenhet?

Kalle Axelsson
2012-02-09, 22:12
Jag brukar ha mellan 6 och 700:- i elräkning på en förbrukning på mellan 300-350Kw.. Har oxå eon...... Det är de priserna som är... Iallafall med de stora bolagen...

olle lindblad
2012-02-09, 22:15
Har du tecknat avtal eller är det ett tillsvidarepris?

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:17
Har du tecknat avtal eller är det ett tillsvidarepris?

Ingen aning :em: Jag har inte tecknat nåt avtal själv med något elbolag, men tydligen så har jag E.ON? Har inte behövt göra sånt här innan, det har alltid kommit med hyran *screwy*

olle lindblad
2012-02-09, 22:20
Då har du ett tillsvidareavtal. Brukar vara minst 20% dyrare än vanliga fasta eller rörliga. Elbolagen skor sig extra mycket på de som inte aktivt tecknar avtal.

Mental
2012-02-09, 22:22
Ingen aning :em: Jag har inte tecknat nåt avtal själv med något elbolag, men tydligen så har jag E.ON? Har inte behövt göra sånt här innan, det har alltid kommit med hyran *screwy*

Välkommen till vuxenvärlden ;)

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:24
Välkommen till vuxenvärlden ;)

DOH! Men seriöst, jag tyckte det var dyrt med 1400 spänn för två månader, det ni säger är att ni också betalar så mycket?

Kabuto
2012-02-09, 22:25
När du flyttar så hamnar du med ett helt värdelöst tillsvidare el-avtal (hände mig iaf) det har man tills man tecknat ett annat. Jag förbrukar 250-300kWh/månad. Det finns ju massa sidor som man kan söka elpriser genom.

Jockefoten
2012-02-09, 22:25
DOH! Men seriöst, jag tyckte det var dyrt med 1400 spänn för två månader, det ni säger är att ni också betalar så mycket?

1600 för tre månader fick jag idag.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:25
Då har du ett tillsvidareavtal. Brukar vara minst 20% dyrare än vanliga fasta eller rörliga. Elbolagen skor sig extra mycket på de som inte aktivt tecknar avtal.

Mmkay, vilket elbolag är sämst för miljön eller något annat som kan göra dem billigast? I så fall ska jag ha det.

olle lindblad
2012-02-09, 22:30
Nej, jag inte betalar så mycket. Ligger runt 400/månad. Senast i våras så band jag på fem år. Sett på lite sikt kommer elen knappast att bli billigare. Jämför på elpriskollen och elskling.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:30
Fast på räkningen står det:
Avtalsform: Normalpris

Kabuto
2012-02-09, 22:31
I din gamla lägenhet kanske du bara behövde betala förbrukningen och inget annat. Svårt att veta förr oss andra ;)
Jag ligger på ungefär 750kr för två månader.

olle lindblad
2012-02-09, 22:32
Fast på räkningen står det:
Avtalsform: Normalpris

De kan kalla det vad de vill. Har du inte aktivt valt så har du ett tillsvidarepris.

rajjan_dammit
2012-02-09, 22:34
Okej, så vad betalar ni som betalar i storleksordningen 300-400 per månad för kilowattpris?

Kabuto
2012-02-09, 22:46
Jag betalar 85öre/kWh (inkl. moms & skatt)

Pdaddy
2012-02-09, 22:48
Sluta gnäll, min lär ligga på 2000 för Januari ;)

Pd

Olegh
2012-02-09, 23:27
Busenkelt: http://www.elskling.se/

Snobbe
2012-02-09, 23:36
kolla elskling eller dom andra (finns andra som inte är vinst drivande företag). Jag tecknade dock via elskling för dom hade nån kampanj. Om det skjuter mig i röven senare vet jag ej. Men nu har jaf iaf rörligt som just nu ligger på 80 öre kwh och ingen månadskostnad. Dock får jag ju betala fortum också pga elnätet eller vad man säger.

grondahl
2012-02-09, 23:58
För lägenheter med liten förbrukning skulle jag prioritera så låga fasta (dvs inga) avgifter som möjligt.

teargaz
2012-02-10, 08:58
Om du har timavläsning (vilket det tyvärr inte är lag på att man måste ha ännu) Så har Storuman Energi en produkt som prissätter din förbrukning mot den faktiska kostnaden på el per timme.

Är man lite aktiv då så kan man påverka sin elräkning med att välja lite när man ska göra av med sin el utan att nödvändigtvis göra av med mindre.

Idag kan man ju bara påverka med att göra av med mindre energi.

I Sollentuna vet jag att många har timavläsning vilket jag tycker är bra.

Nitrometan
2012-02-10, 09:53
För lägenheter med liten förbrukning skulle jag prioritera så låga fasta (dvs inga) avgifter som möjligt.

Precis. Kolla om det lönar sig att byta. Jag har en ganska dyr leverantör tyvärr, men eftersom man inte kommer undan deras nätavgift så har det inte lönat sig att byta hittills.

Jag har ganska liten förbrukning men nästan halva summan är nätavgift och det går inte att byta nät... Jag får betala nätavgiften även om nån annan levererar elektronerna.

Så kolla vilka alternativ som finns och vilka som blir de faktiska kostnaderna. I ditt fall verkade inte nätavgiften vara jättehög så då kan det nog löna sig att byta till en billig leverantör.

En nackdel med att teckna ett fast elpris i februari är att priset är högt då och man binder sig till dagspriset.

myggan
2012-02-10, 10:28
Okej, så vad betalar ni som betalar i storleksordningen 300-400 per månad för kilowattpris?

Du ligger på ett tillsvidarepris vilket är ett rörligt pris som styrs av efterfrågan så det blir alltid mycket dyrare på vintern och speciellt om det är kallt.

Det är förövrigt ingen ide att ringa och låsa ditt pris nu då det priset du får baseras på hur dyr elen är just nu så vänta med det tills elen är billigare igen om du inte vill binda ett rörligt abbonemang.

Förra vintern var ju likadant, stod ju i tidningen var och varannan dag att folk hade fått nog över skyhöga elpriser.

Hörde dessutom på ekot att runt hälften av sveriges alla kärnreaktorer står still just nu vilket känns väldigt egendomligt.

Elbolagen är nästan värre än bankerna, men bara nästan.

hahavaffan
2012-02-10, 10:41
Jag har ett tillsvidare-avtal med Göteborg Energi, och ligger på runt 250kr per månad inklusive fasta avgifter. Och då har en jävla massa elektronikprylar, diskmaskin och bara ett fåtal lågenergilampor. Det ringde nån snubbe i veckan som ville sänka min elkostnad med 2000kr om året, men när han kollade mitt nuvarande avtal och priser, så kunde han inte göra något alls.

Sir Anselm
2012-02-10, 10:43
Du ligger på ett tillsvidarepris vilket är ett rörligt pris som styrs av efterfrågan så det blir alltid mycket dyrare på vintern och speciellt om det är kallt.


Det är olika, vissa elbolag har ett tillsvidarepris som är helt separat från andra priser. Alltså varken fast eller rörligt. Ofta betydligt högre än ett vanligt rörligt pris.

Gober
2012-02-10, 10:50
Eon sätter dig väl automatiskt på dyraste alternativet, ring och fixa nytt avtal eller byt. Vi kör numera Godel vilket var bästa dealen när vi flytta in i vår lägenhet. Betalar dock gasen till Eon.

Hardrocker
2012-02-10, 11:05
Nu skrev du inte om det var hyresrätt eller bostadsrätt men bor man i bostadsrätt så kan det vara vettigt att få bostadsrättsföreningen att köpa in all el till föreningen så att alla kör på samma avtal. Då får man ner kilowattpriset ganska mycket då man som storkonsument får ett bättre pris.
Det kräver däremot mer administration för föreningen då man måste ha elmätare för varje lägenhet och fakturerar varje lägenhetsinnehavare för deras förbrukning.
Det var antagligen så din förra hyresvärd gjorde.

Annars är det bara att göra som de andra har tipsat om i tråden.

Hardrocker
2012-02-10, 11:06
Sluta gnäll, min lär ligga på 2000 för Januari ;)

Pd

Fan vad du har låg förbrukning ;)

Nitrometan
2012-02-10, 11:13
Det kräver däremot mer administration för föreningen då man måste ha elmätare för varje lägenhet och fakturerar varje lägenhetsinnehavare för deras förbrukning.
Inte bara administration, jag antar det inte är gratis med elmätare heller?

Hardrocker
2012-02-10, 11:53
Inte bara administration, jag antar det inte är gratis med elmätare heller?

Elmätare är en engångskostnad så det räknar jag som installationskostnad så visst är det en kostnad att komma igång.
Man håller på och tittar på det i förening där jag har min övernattningslägenhet i samband med att man ändå ska göra en elsanering.

Man kan få ner kwh-priset rätt bra när man gör stora inköp. Har för mig att det diffar 20 öre eller nåt sånt bara mellan mitt hus och min lägenhet.
Dessutom så behöver man bara betala en nätavgift för hela föreningen.

Tricce
2012-02-10, 12:16
Sonens mor bor i en tvåa hon fick en elräkning på 4k för förra månaden..

Lillgrabben
2012-02-10, 13:18
Sluta gnäll, min lär ligga på 2000 för Januari ;)

Pd

Det var billigt, min torde nog ligga kring 4 kkr för Januari. ;)

Nitrometan
2012-02-10, 13:22
Det var billigt, min torde nog ligga kring 4 kkr för Januari. ;)

Det är tack vare de nya elområdena! ;)

martikainen
2012-02-10, 13:43
Det är ju inte elpriset i sig som är dyrt för dig, det är ju att du nu betalar för abonnemangsavgiften, dvs en avgift till den som äger elnätet till ert lägenhetshus.
Dena avgiften är på ungefär samma som min elkostnad, jag har en 2a på 54m2 och gör av med ca 200-250kw/h, räkningen ligger på 400kr/månaden med den avgiften, tar jag bort avgiften så hamnar jag på ungefär 1kr/kwh med all skatt/moms.

Vilken typ av avtal man har i en lägenhet med 2-400kwh/månaden borde inte påverka speciellt mycket på sluträkningen, har man däremot villa med uppvärmning och man ligger på 2000kwh så blir det några hundralappars skillnad.

Lillgrabben
2012-02-10, 13:54
Det är tack vare de nya elområdena! ;)

Mmm kanske kan vara så. Vi i norr har dock inte fått sänkt avgift tror jag, utan den är höjd i söder.

Nitrometan
2012-02-10, 14:14
Mmm kanske kan vara så. Vi i norr har dock inte fått sänkt avgift tror jag, utan den är höjd i söder.

Ja, det vore ju tokigt att sänka ett pris? *screwy*

Härnere blev elpriset mer än fördubblat när elprisområdena infördes.

proteinsynthesis
2012-02-10, 14:39
Mmm kanske kan vara så. Vi i norr har dock inte fått sänkt avgift tror jag, utan den är höjd i söder.

Ja, det vore ju tokigt att sänka ett pris? *screwy*

Härnere blev elpriset mer än fördubblat när elprisområdena infördes.

Tack vare att de lade ner kraftproduktionen... Galet tycker jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

tjabon
2012-02-10, 14:52
Din genomsnittliga effektförbrukning ligger på 417 W, vilket är lite/normalt för en lägenhet.
Vill du pressa priset, får du kolla vilket avtal som passar dej bäst.

hahavaffan
2012-02-10, 15:34
417 watt per timme eller? Om exempelvis brödrosten är specad @ 400W, är det då per timme som menas? (noob)

martikainen
2012-02-10, 17:26
417 watt per timme eller? Om exempelvis brödrosten är specad @ 400W, är det då per timme som menas? (noob)

417 KwH, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kilowattimme

Jockefoten
2012-02-10, 17:28
417 watt per timme eller? Om exempelvis brödrosten är specad @ 400W, är det då per timme som menas? (noob)

En brödrost på 400w = 0,4Kwh om du nu har på den maxad i en timme.

rajjan_dammit
2012-02-10, 20:25
Tack för alla svar! Ska jag binda mitt elpris eller ska man ha ett rörligt? Jag bor i hyresrätt btw. Ska jag vänta med något tills elpriset blir bättre (mao efter vintern)?

Elskling och andra priskoller (kollare? kolera?), är det inte som Insplanet att det ringer en massa folk och ska lura på en grejer efter man har fyllt i sina uppgifter?

Sir Anselm
2012-02-11, 00:16
Tack för alla svar! Ska jag binda mitt elpris eller ska man ha ett rörligt? Jag bor i hyresrätt btw. Ska jag vänta med något tills elpriset blir bättre (mao efter vintern)?

Elskling och andra priskoller (kollare? kolera?), är det inte som Insplanet att det ringer en massa folk och ska lura på en grejer efter man har fyllt i sina uppgifter?

Det viktiga är att du tecknar ett avtal, med din förbrukning så är skillnaden mellan elbolagen marginell.

hahavaffan
2012-02-11, 11:09
En brödrost på 400w = 0,4Kwh om du nu har på den maxad i en timme.Ah, precis som jag tänkte.